Pozycjonowanie – odkrywamy tajemnice pozycjonowania
Pozycjonowanie – tajna broń marketingu czy obowiązek? Przeszłość czy przyszłość? Tyle się o nim mówi, że w zasadzie chyba wszystko zostało powiedziane. Czy oby jednak na pewno? Czy można powiedzieć, że w pozycjonowaniu jest constans i nic się nie zmienia? Zdecydowanie nie. Owszem, podstawy są solidne i w wielu kwestiach fundamentalnych wiedza jest aktualna, jednak nadal są obszary dynamiczne i to na nich powinno skupiać się pozycjonowanie. W tym artykule spróbujemy po raz kolejny w prosty sposób wyjaśnić na czym właściwie polega, co to jest pozycjonowanie stron, jak je robić dobrze lub komu zlecać. Sprawdzimy też czy pozycjonowanie sklepów internetowych na różnych softach się od siebie różni i jeśli tak, to czym.
Co to jest pozycjonowanie stron?
Jeszcze kilkanaście lat temu niewielu ludzi korzystało z usług pozycjonowania w wyszukiwarce Google. Następnie zanotowano znaczny wzrost zainteresowania tym obszarem, a obecnie bez odpowiedniego pozycjonowania i powiązanych usług trudno osiągnąć wysoką widoczność w wynikach wyszukiwania. Można śmiało stwierdzić, że brak działań pozycjonujących dla swojej strony praktycznie równa się z brakiem widoczności, ponieważ konkurencja z pewnością podejmuje te kroki. Ale jak zdefiniować samo pozycjonowanie?
Nie ma jednoznacznej uniwersalnej definicji pozycjonowania, ponieważ jest to proces. Proces, na który składa się wiele elementów. Można przyjąć, że pozycjonowanie to zestaw działań mających na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania, niezależnie od jej charakteru, czy to witryna firmowa, sklep internetowy czy portal. Ogólnie rzecz biorąc, zasady pozycjonowania są podobne na całym świecie, ponieważ Google udostępnia ogólne wskazówki dotyczące optymalizacji strony w celu poprawy jej widoczności.
Zasadniczo pozycjonowanie koncentruje się wyłącznie na rezultatach organicznych, czyli naturalnych wynikach generowanych przez algorytm indeksujący wyszukiwarkę Google. Nie obejmuje ono płatnych kampanii reklamowych, znanych jako linki sponsorowane, takich jak Google Ads (wcześniej AdWords). Efektywne pozycjonowanie to duża szansa dla Twojej strony internetowej, która dzięki temu może znaleźć się wysoko na frazy kluczowe, które Cię interesują. Co to są frazy kluczowe i jak je znaleźć? Dowiesz się tego z naszego artykułu pt. „Analiza i monitorowanie słów kluczowych„.
Pozycjonowanie panta rhei
Podkreślmy to jeszcze raz: pozycjonowanie jest złożonym procesem, który trwa nieustannie. Proces ten nie ma końca – pozycjonowanie „się dzieje” cały czas. To, że udało Ci się ze swoją stroną wejść do TOP 3 na frazy, które Cię interesowały, nie oznacza, że jutro czy za tydzień też tam będziesz. Pozycjonowanie to budowanie bezpiecznej pozycji. To dbanie o aktualizacje. To również stałe poszerzanie kompetencji, bez których będziesz w tyle, podczas gdy Twoja konkurencja Cię wyprzedzi. Zrobiłeś kurs pozycjonowania 3 lata temu? Może się okazać, że połowa Twojej wiedzy jest dziś nieaktualna. Dlaczego? Bo zmienił się algorytm Google i zmieniły się zasady w jaki ocenia on strony. A to ma miejsce kilka razy w roku. Kiedy? Tego nie wiemy – tu wszystko zależy od humoru Google’a. Dlatego trzeba być czujnym i gotowym do analizowania, badania, rozszerzania wiedzy. Co więcej – trzeba być przygotowanym na wszystko, bo czasami jest tak, że zrobisz wszystko dobrze, a i tak nie wyjdzie. Z pozycjonowaniem na wysokim szczeblu jest trochę jak z hazardem – czasem ryzykujesz wszystko w nadziei na najwyższa wygraną. I raz wygrywasz, raz przegrywasz.
W kontekście tych wszystkich informacji – dobrych i złych – pojawia się pytanie: czy w ogóle warto pozycjonować, skoro niesie to za sobą jakieś ryzyko. Oczywiście, że warto. Bo choć jest ryzyko, to stabilne pozycje raz osiągnięte są raczej bezpieczne, a wahnięcia będą delikatne.
Co składa się na pozycjonowanie?
Aby polepszyć swoją pozycję w wynikach wyszukiwania dla określonych fraz kluczowych, konieczne jest wdrożenie działań skierowanych na poprawę pozycjonowania strony internetowej. Te działania obejmują poprawę różnych elementów wpływających na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Jakich?
- Optymalizacja kodu HTML strony, co obejmuje eliminację zbędnych znaków, kompresję danych, stosowanie krótszych zapisów, oraz wydzielanie stylów i skryptów do osobnych plików.
- Przygotowanie treści na stronie i ich optymalizacja, zawierająca umieszczanie istotnych słów kluczowych, stosowanie właściwej struktury tekstu i nagłówków. Istotne jest również dodawanie spisów treści i wyróżników, gdy jest to zasadne.
- Usprawnienie technicznej strony, zapewniając brak błędów, szybkość ładowania strony i dostosowanie pod kątem UX/UI.
- Kształtowanie struktury i menu nawigacyjnego strony poprzez podzielenie informacji na odpowiednie kategorie i podstrony.
- Optymalizacja metadanych i meta tagów, wspomagających zrozumienie treści przez wyszukiwarki.
- Zdobywanie mocnych linków z zewnętrznych źródeł, z sensownym zróżnicowaniem anchorów. Publikacje w różnych miejscach, w różnej formie.
Pozycjonowanie, a SEO – różnice
Pozycjonowanie i SEO często są wymieniane obok siebie lub zamiennie. Nie są jednak tożsame. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że SEO jest częścią pozycjonowania, a w zasadzie jedną z jego odnóg. Aby wyraźnie zaznaczyć jakie są różnice między SEO i pozycjonowaniem, przybliżmy najpierw krótką definicję tego pierwszego.
Co to jest SEO?
Według definicji SEO (Search Engine Optimization), jest to proces optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych. Choć piszemy wyszukiwarek, domyślnie chodzi tutaj o wyszukiwarkę Google, która jest prawdziwym monopolistą na rynku. Głównym celem tego procesu jest pozyskanie ruchu organicznego związanego z konkretnymi wyrażeniami, słowami kluczowymi, frazami i zapytaniami, które ściśle wiążą się z tematyką strony, branżą lub działalnością klienta. Działania te, głównie o charakterze technicznym, mają na celu umożliwienie witrynie zajęcia wysokich pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, czyli tzw. SERP-ach. Skutkuje to zwiększeniem popularności strony internetowej, promocją marki oraz wzrostem przychodów związanych z sprzedażą towarów lub usług. Wszelkie zabiegi przeprowadzane w ramach optymalizacji witryny mają na celu ułatwienie robotom indeksującym skanowanie, analizowanie i określanie odpowiedniej pozycji strony w sieci, jednocześnie spełniając oczekiwania klientów.
Na czym polega pozycjonowanie stron?
SEO to optymalizacja portalu/strony/sklepu. Techniczna, estetyczna, contentowa. To jedynie jeden z wielu elementów, które składają się na pozycjonowanie. Pozycjonowanie to również linkbuilding, content marketing, rozbudowana analityka. Wśród elementów kluczowych procesu jakim jest pozycjonowanie wyróżnia się także analizę konkurencji, audyt strony, przyspieszanie strony, certyfikat ssl a także stricte parametry techniczne…serwera, na którym leży strona.
Jak pozycjonować stronę w Google?
Pozycjonowanie to sztuka. Sztuka balansowania pomiędzy technologią, contentem, odgadywaniem intencji użytkownika. To proces, który trwa i do którego musimy się stale dostosowywać. My i nasze narzędzia. Jest to zasadniczo skomplikowana procedura, jednak z odpowiednią wiedzą i narzędziami jesteśmy w stanie wspiąć się na samą górę listy wyników wyszukiwania w tzw. SERPie. Google to obecnie najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie – w 2022 roku jej udział w rynku wszystkich wyszukiwarek wynosił ponad 92%. Czyni to z niego w zasadzie monopolistę jeśli chodzi o wyszukiwarki. Gdy ktoś pyta o pozycjonowanie, w domyśle chodzi mu właśnie o pozycjonowanie w tejże wyszukiwarce. Samo Google nie mówi wprost co zrobić by strona znalazła się w top 10 czy top 3 wyników, jednak daje jasne wskazówki co do tego na jakie parametry powinniśmy zwrócić szczególną uwagę i o co zadbać, by nasza strona spełniała wymagania jakościowe Google.
Jak pozycjonować stronę internetową? Aż ciśnie się na usta stale przewijające się w tym artykule „to zależy”. Masz do wyboru wiele narzędzi i technik pozycjonowania. Bezsprzecznie potrzebujesz dobrej strony internetowej – nowoczesnej, zoptymalizowanej, lekkiej. Ale dziś to już za mało – Twoja strona musi być użyteczna i musi realnie rozwiązywać problem internauty lub dawać rozwiązanie, którego szuka. Wodolejstwo się nie sprawdza. Podobnie jak strony nastawione wyłącznie na kwestie estetyczne. Musisz odnaleźć balans. Złoty środek – gdzieś pomiędzy funkcjonalnością i estetyką.
Zacznij od tego, by przygotować jak najlepiej dopasowaną ofertę. Niech Twoja propozycja będzie zrozumiała, atrakcyjna, wyróżniająca się na tle konkurencji. Postaraj się, by była unikalna. Zaplanuj promocję swojej strony w oparciu o analizę fraz kluczowych. Działaj w przemyślany sposób i zastanów się od jakich fraz chcesz zacząć i skup się na nich. Nie próbuj robić wszystkiego na raz, bo to się po prostu nie uda. Twórz content na najwyższym poziomie – optymalizuj go, oznaczaj w prawidłowy sposób. Śledź dane statystyczne i analizuj je – czytaj między wierszami i wykorzystuj podpowiedzi, jakie przygotowują dla Ciebie dobre narzędzia analityczne. Wdrażaj je i obserwuj jakie zmiany zajdą.
Jak pozycjonować sklep internetowy w Google?
Pozycjonowanie sklepu internetowego technicznie nie różni się od pozycjonowania strony www. Oczywiście jest to bardziej wymagający proces i siłą rzeczy bardziej czaso i koszto chłonny ze względu na to, że do wypozycjonowania jest zwykle dużo więcej fraz, niż w przypadku prostej strony. Strony sprzedażowe (e-commerce) są po prostu bardziej rozbudowane, ponieważ posiadają rozproszoną strukturę. Są tu kategorie, produkty, wpisy blogowe. Pozycjonowanie sklepu wymaga opracowanej strategii, w której wyznaczane są cele – co robimy w pierwszej kolejności i na czym nam najbardziej zależy. Nie zrobimy tu wszystkiego na raz. W przypadku sklepów internetowych i ich pozycjonowania, szczególne znaczenie mają również czynniki wspierające User Experience (UX), ponieważ dzięki nim (o ile są dobrze zaprojektowane) e-commercy uzyskują dużo wyższe współczynniki konwersji.
Sklepy internetowe w przeciwieństwie do stron www mają też więcej narzędzi wspierających szybsze efekty. Mowa tu chociażby o Google Merchant Center czy o mikrodanych Schema.org.
Parametry ważne pod kątem pozycjonowania sklepu internetowego
Jak już wspomniano, technicznie zasady pozycjonowania są takie same. W przypadku sklepu internetowego również potrzebna jest rozbudowana analiza fraz kluczowych, audyt techniczny sklepu oraz przeprowadzenie optymalizacji, tak technicznej, jak i contentowej. Tu też strategia opiera się na linkbuildingu. Ważną kwestią jest wybór oprogramowania sklepu internetowego. A tu opcji jest wiele. Większość sklepów w sieci opartych jest na rozwiązaniach open sourcowych lub SaaS. Co to oznacza? Sklepy internetowe open source to aplikacje e-commerce, których kod jest dostępny publicznie i można go modyfikować oraz dostosowywać według potrzeb. Przykłady to WooCommerce, Magento czy PrestaShop. Użytkownik ma pełną kontrolę nad swoim sklepem i serwerem.
SaaS (Software as a Service) to model biznesowy, w którym oprogramowanie jest dostarczane jako usługa przez dostawcę, zazwyczaj za pomocą przeglądarki internetowej. Użytkownicy nie muszą martwić się o instalację, konserwację ani hosting, ponieważ wszystko to zapewnia dostawca usługi. Przykłady to Shopify, BigCommerce czy Sote). Użytkownik płaci zazwyczaj abonament miesięczny lub roczny za korzystanie z platformy.
Czym różnią się platformy ecommerce?
Opcji i rozwiązań dla kogoś, kto chce założyć sklep internetowy jest naprawdę wiele. Część sklepów posiada autorskie oprogramowanie, które zostało napisane wyłącznie na potrzeby tego jednego konkretnego sklepu. Na przykład z powodu bardzo specyficznego produktu, który wymaga indywidualnej konfiguracji czy personalizacji. Są to odosobnione przypadki i za takie trudno się tutaj wypowiadać bez wiedzy o tym jak wygląda takie oprogramowanie od zaplecza. Znaczna większość sklepów to raczej znane i sprawdzone softy. Plusem rozwiązań open sourcowych jest to, że możemy je dowolnie rozwijać, rozbudowywać, mamy pełną kontrolę nad kodem i możemy w zasadzie wszystko. Minus? Potrzebujemy zdolnego programisty. Z kolei atutem rozwiązań SaaS-owych jest to, że tam mamy wszystkie niezbędne narzędzia podane na tacy i nie bardzo mamy co zepsuć. Są jednak pewne ograniczenia – taki sklep (oprogramowanie) zazwyczaj nie należy nigdy do nas i jest tylko dzierżawione, poza tym nie możemy ingerować w kod i pewne funkcje będą dla nas niedostępne.
Osobna kwestia to koszty – w przypadku Saasów płacimy w abonamencie, w przypadku open source płacimy za stworzenie i później za modyfikacje.
Z punktu widzenia pozycjonowania i SEO najlepszą opcją są open-sourcowe rozwiązania. Dlaczego? Ponieważ każdy element strony możemy zoptymalizować i wykorzystać go w nieszablonowy sposób, wy zdobyć przewagę nad konkurencją.
Przykładowe oprogramowania stron i sklepów
Jest bardzo dużo różnych softów, na których stawiane są sklepy internetowe. Co więcej, kolejne cały czas się pojawiają. Ostatnio popularnymi opcjami, zwłaszcza dla początkujących sklepów, stały się sklepy budowane u dostawcy hostingu. Często są one również oparte o rozwiązania open-source, jednak dostosowane do panelu zarządzania u hostingodawcy. Najpopularniejsze na świecie softy do tworzenia sklepów internetowych to zdecydowanie WordPress z wtyczką Woocommerce, PrestaShop, Magento, Shoper. W Polsce popularną platformą jest również rodzime Sote.
Pozycjonowanie WordPress, Woocommerce
WordPress wraz z wtyczką WooCommerce to zdecydowanie najpowszechniejsze rozwiązanie jeśli chodzi o sklepy internetowe. To właśnie na takim oprogramowaniu stoi większość sklepów internetowych w ujęciu globalnym. Jest to rozwiązanie darmowe oparte na kodzie źródłowym, czyli opcja open source. Decydując się na sklep WooCommerce musimy brać pod uwagę, że jeśli chcemy by był to sklep szybki, sprawny, dobry UXowo i SEOwo, potrzebne są pewne umiejętności developerskie. Ktoś mógłby powiedzieć, że przecież do WordPressa jest mnóstwo wtyczek i niepotrzebna jest dodatkowa wiedza. Nieprawda. Wtyczka = dodatkowe obciążenie strony, zupełnie niepotrzebne często linijki dodatkowego kodu. Oczywiście „zdrowa” ilość wtyczek nie zaszkodzi, a mogą one ułatwić prace i osiągnięcie efektów, jednak mowa tu o ilości policzalnej na palcach jednej ręki.
W obrębie WooCommerce możemy dosłownie „wszystko”. Jest to platforma niesamowicie elastyczna, a jedyne co nas tu ogranicza to umiejętności developera.
YOAST SEO – wtyczka do Woo, od której trzeba zacząć
To chyba jedyna wtyczka, którą będziemy polecali jako obowiązkową. Yoast SEO to popularny plugin do WordPressa, który pomaga w optymalizacji treści witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO – Search Engine Optimization). Jest to narzędzie, które wspomaga użytkowników w tworzeniu treści, które są bardziej widoczne i lepiej ocenione przez wyszukiwarki, co może zwiększyć ruch na stronie internetowej. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, które nawet laikowi umożliwi samodzielną optymalizację podstrony, kategorii, produktu. Wskazówki, jakie daje to narzędzie są łatwe do wdrożenia. Dzięki tej wtyczce poradzimy sobie z ogarnięciem fraz kluczowych i zoptymalizowaniem podstrony na daną frazę. Dodatkowo pomoże nam ona wygenerować mapy strony, które posłużą do wgrania ich w GSC co powinno przyspieszyć i usprawnić proces pozycjonowania.
Pozycjonowanie PrestaShop
PrestaShop to kolejne oprogramowanie e-commercowe typu OpenSource. Jest to jeden z najpopularniejszych systemów na których stawia się sklepy internetowe. Oparty na otwartym kodzie źródłowym daje bardzo dużo opcji na pozycjonowanie. System Presty jest bardzo prosty w obsłudze, intuicyjny, dzięki czemu mamy wiele opcji. Podobnie jak w przypadku pozostałych typów softów sklepowych, konieczna jest odpowiednia optymalizacja techniczna oraz optymalizacja treści w sklepie internetowym. Przemyślana struktura, dobry content i linkowanie powinny zrobić przysłowiową „robotę”.
Pozycjonowanie Shopify
Sklep Shopify to kolejne rozwiązanie oparte o model SaaS. Oznacza to, że jest to skrypt, którego właścicielem jest producent oprogramowania, a my jesteśmy dzierżawcą. Mimo że Shopify jest platformą zamkniętą, użytkownicy mają znaczną kontrolę nad pozycjonowaniem swojego sklepu oraz stron produktowych. Oczywiście, konieczne jest podejmowanie działań mających na celu poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Tu również konieczne jest zadbanie o optymalizację techniczną i linkbuilding.
Pozycjonowanie Shoper
Shoper to platforma, która cieszy się stale rosnącym zainteresowaniem. Jest popularna dzięki różnym integracjom i możliwości łatwego pozycjonowania z poziomu panelu zarządzania sklepem. A przynajmniej tak obiecują dostawcy oprogramowania. Główną korzyścią Shoper jest to, że nie trzeba martwić się o wynajmowanie zewnętrznego serwera ani o zakup domeny, ponieważ można to zrobić za pośrednictwem platformy. Niemniej jednak, istnieją pewne wady, które warto uwzględnić. Shoper działa na zasadzie licencji SaaS, co oznacza, że dostępne są ograniczone możliwości modyfikacji wyglądu i funkcji. Korzysta się głównie z szablonów i dodatków. Większe elastyczności w dostosowaniu wyglądu sklepu oferuje na przykład darmowy sklep na PrestaShop lub popularny WordPress. Mimo to, Shoper umożliwia także indywidualny projekt graficzny na zamówienie. Należy jednak pamiętać, że Shoper nie udostępnia protokołu FTP, co uniemożliwia bezpośredni dostęp do plików na serwerze. Ponadto, w celu zachowania gwarancji i otrzymywania wsparcia technicznego, wszelkie poważne zmiany w kodzie, wprowadzane przez edycję szablonów, mogą być ryzykowne dla właściciela sklepu. SEO i pozycjonowanie sklepów opartych na Shoperze jest możliwe. Dostawca oprogramowania nawet dostarcza wskazówek na specjalnej podstronie przygotowanej dla developerów.
Pozycjonowanie Shoplo
Właściciele sklepów postanowionych na skrypcie Shoplo często zastanawiają się, czy pozycjonowanie ich sklepu czymś różni się od czynności, jakie muszą podjąć właściciele innych platform. Zasadniczo nie. Zasady co do tego w jaki sposób osiągnąć wysokie pozycje w Google są takie same dla wszystkich. Sklepy postawione na Shoplo również muszą być odpowiednio zoptymalizowane i dostosowane do bieżących wymogów wyszukiwarki Google. Co ważne, trzeba tutaj podkreślić, że w zależności od naszych umiejętności oraz tego jak bardzo otwarty będzie system Shoplo, nie wszystko uda się zoptymalizować w porównaniu do platform open sourcowych, co może – choć nie musi – wpłynąć na pozycje.
Pozycjonowanie Magento
Magento jest jedną z wiodących platform e-commerce na świecie. W Polsce postrzegane jest jako bardzo skomplikowane i trudne, choć na szczęście specjalistów w tej dziedzinie stale przybywa. To oprogramowanie zapewnia rozbudowaną i bardzo elastyczną infrastrukturę, dzięki której możliwe jest tworzenie zaawansowanych sklepów, czy wręcz multistore’ów. Po to rozwiązanie sięgają zwykle duże korporacje, które mogą pozwolić sobie na zatrudnienie developerów do pracy wyłącznie nad tym projektem. Architektura Magento oparta jest na otwartym kodzie źródłowym. Dzięki temu programista może dowolnie dostosować platformę do własnych celów biznesowych. Warto dodać, że otwartość kodu Magento, podobnie jak w przypadku WooCommerce, daje bardzo dużo opcji na integracje z różnymi narzędziami i systemami zewnętrznymi.
Pozycjonowanie Sote
Pozycjonowanie sklepu internetowego na Sote zawsze należy poprzedzić audytem. Różne wersje Sote dają bowiem różne opcje wdrożeniowe. Trzeba wiedzieć z czym przyjdzie się nam mierzyć. Samo pozycjonowanie sklepów opartych na Sote może wydawać się trudne i mało skuteczne, ponieważ wymaga sporej wiedzy i znajomości pewnych mechanizmów. Tutaj nie obejdzie się bez doświadczonego web developera i kreatywnego programisty.
Jak pozycjonować wizytówkę Google (pozycjonowanie lokalne)?
Pozycjonowanie wizytówki Google jest kluczowym elementem skutecznej strategii pozycjonowania lokalnego, mającej na celu zwiększenie widoczności Twojej firmy w wynikach wyszukiwania dla lokalnych zapytań. Aby osiągnąć sukces w tym zakresie, istnieje kilka kluczowych wskazówek, których należy się trzymać. Po pierwsze, konieczne jest dokładne zoptymalizowanie informacji o Twojej firmie na wizytówce Google. Upewnij się, że wszystkie dane, takie jak nazwa firmy, adres, numer telefonu, godziny otwarcia, są aktualne i zgodne. Podaj ich jak najwięcej. Wykorzystuj wszystkie opcje jakie daje ci narzędzie Google My Business. Zbieraj opinie od klientów i zachęcaj ich do pozostawienia recenzji. Pozytywne opinie mogą znacząco wpłynąć na pozycję Twojej wizytówki w wynikach wyszukiwania.
Dodatkowo, stosuj odpowiednie słowa kluczowe w opisie firmy i innych sekcjach wizytówki Google, aby pomóc wyszukiwarkom zrozumieć, dla jakich zapytań Twoja firma powinna być wyświetlana. Dodawaj wysokiej jakości zdjęcia i filmy związane z Twoją firmą, aby wzmocnić atrakcyjność wizytówki i przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów. Wykorzystaj atrybuty specjalne, takie jak „bezpłatne wifi” lub „dostępność dla osób niepełnosprawnych”, aby wyróżnić swoją firmę wśród konkurencji.
Jeśli Twoja firma ma kilka lokalizacji, stwórz oddzielne wizytówki dla każdej z nich i zoptymalizuj je indywidualnie. Pamiętaj również o linkowaniu wizytówki Google na swojej stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych i innych katalogach firmowych, aby zwiększyć jej widoczność i zdobywać więcej opinii. Regularne aktualizowanie i monitorowanie wizytówki Google jest kluczowe dla utrzymania wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania lokalnego. Odpowiednie zarządzanie i ciągłe doskonalenie Twojej wizytówki Google mogą przynieść znaczący wzrost ruchu na Twojej stronie internetowej oraz zainteresowanie klientów Twoją firmą.
Czy można pozycjonować za darmo?
Odpowiemy przewrotnie: można. Wszystko można, pytanie z jakim skutkiem. A już całkiem poważnie – co to w ogóle znaczy pozycjonować za darmo? Czy zakładając, że pozycjonujesz samodzielnie swoją stronę, Twój czas energia i środki wykorzystane do pozycjonowania są darmowe? Nie. Nie ma czegoś takiego jak pozycjonowanie za darmo. Wszystko kosztuje. Nawet Twoja praca i Twój czas. Zakładając jednak, że chodzi ci o dodatkowe budżety – pozycjonowanie bez środków na linkowanie zewnętrzne czy dobry kontent (jeśli ty nie możesz go przygotować) i działania optymalizacyjne z pewnością nie będzie tak skuteczny, jak pozycjonowanie wspomagane. Jest jednak dużo rzeczy, które możesz zrobić samodzielnie, by w ten sposób zmniejszyć wydatki na pozycjonowanie i budżet przesunąć na działania, których nie możesz bądź nie potrafisz wykonać. Wówczas większy budżet trafi w ręce agencji lub freelancera, a ty będziesz z nimi współpracować dostarczając wysokiej jakości contentu etc.
Co możesz zrobić samodzielnie, by odciążyć wydatki na pozycjonowanie?
Z odrobiną chęci i nutką umysłu analitycznego, możesz pokusić się o wykonanie analizy fraz kluczowych. To często najdroższa część wstępnych prac nad pozycjonowaniem. Wymaga jednak umiejętności analitycznych. Dobra analiza słów kluczowych to klucz do sukcesu. Od tego wszystko się zaczyna i na tym wszystko się opiera. Dostępne są zarówno bezpłatne, jak i płatne narzędzia do analizy fraz kluczowych. Jeśli czujesz się na siłach, spróbuj taką analizę wykonać samodzielnie. Zwracamy jednak Twoją uwagę na fakt, że analiza to fundament wszystkich prac – jeśli nie czujesz się kompetentny, zainwestuj w profesjonalną analizę fraz.
Drugą kwestią, która w dużym stopniu pomoże ograniczyć koszty pozycjonowania jest tworzenie contentu. Nikt nie zna Twoich produktów tak dobrze jak Ty, Twoi pracownicy i wykonawcy Twoich produktów czy usług. Jeśli masz lekką rękę lub sporo samozaparcia, możesz generować treści dobrej jakości. Treści na stronę, do sklepu, do artykułów sponsorowanych i publikacji zewnętrznych. Tak samo zdjęcia i filmy, zarówno na strony internetowe, jak i na potrzeby social mediów. To treści, które są potrzebne i możesz przygotować je samodzielnie lub we współpracy agencją.
Ponad to, doskonałą opcją wspierającą pozycjonowanie jest tzw. marketing szeptany. Możesz publikować wpisy z linkami i anchorami na forach internetowych. Linki te będą kierować do Twoich produktów lub usług. Wesprze to pozycjonowanie i napędzi ruch na stronie, oczywiście jeśli szeptankę wykonasz w miarę naturalnie. Nie mówimy tu o spamowaniu na potęgę, a subtelnych działaniach.
Jeżeli Twoja firma i Twoje produkty są unikalne lub mają specjalistyczny charakter, bardzo fajną opcją jest przygotowanie tzw. artykułów gościnnych. Poproś agencję lub wyszukaj samodzielnie strony z wysokim DR i dużą publiką. Zwróć się z zapytaniem o możliwość współpracy, np. na zasadzie postów gościnnych. Ty jako autorytet w jakiejś dziedzinie przygotujesz treści, a dana strona będzie mogła w zamian za link do Ciebie opublikować obszerny i merytoryczny artykuł dla swoich czytelników.
Ile kosztuje pozycjonowanie?
Nie da się jednoznacznie ocenić ile kosztuje pozycjonowanie, ponieważ ostateczny koszt pozycjonowania zależy od wielu czynników. Zupełnie inny koszt będzie w przypadku stron firm i prostych wizytówek, a inny w sklepach internetowych i wielkich e-commerce’ach. Również rodzaj branży i konkurencja mają kolosalny wpływ na to jak ostatecznie będzie kształtował się koszt pozycjonowania. Im więcej konkurencji mamy, tym więcej musimy wydać na pozycjonowanie (chyba, że konkurencja ta kompletnie nic sobie z tego nie robi i nie inwestuje w pozycje w Google).
Choć sporą część prac związanych z tzw. pozycjonowaniem możesz wykonać samodzielnie, wielu nie przeskoczysz i i tak konieczne będzie inwestowanie środków. Za co często trzeba płacić? Za dodatkowy zewnętrzny audyt SEO, za pozyskiwanie mocnych linków zewnętrznych, content (teksty/zdjęcia/filmy) oraz za elementy techniczne. Optymalizacja techniczna to chociażby prędkość serwera, certyfikat SSL etc – lepszy serwer, to często szybsza i lepiej oceniana przez Google strona. A jednak to dodatkowy koszt.
Zdecydowanie największym kosztem w przypadku stron już zoptymalizowanych jest linkbuilding – wyszukiwanie, zdobywanie i utrzymywanie mocnych linków zewnętrznych. Warto zainteresować się również tzw. NAPami, czyli katalogami firm.
Pozycjonowanie w abonamencie czy na frazy? Czy pozycjonowanie za 300 zł jest możliwe?
Na rynku istnieje wiele modeli ofertowania pozycjonowania. Kwestia podejścia do tego jak pozycjonować produkt/usługę Klienta, jakich narzędzi do tego użyć, jak wyestymować czas i zasoby potrzebne do osiągnięcia celu. Niektóre agencje pozycjonują i wyceniają pozycjonowanie „na frazy”, czyli płacisz za każdą frazę x XXX zł. Inne zapewniają budżet miesięczny i w ramach tego budżetu robią wszystko, by jak największa ilość fraz znalazła się w tzw. topach. Klienta zasadniczo nie obchodzi co było robione, ile zajęło to czasu pod warunkiem, że cel został osiągnięty. Poniekąd spina się to z modelem godzinowym, gdzie klient płaci za godziny „zużyte” na to, by dana fraza lub frazy osiągnęły założone pozycje. Istnieje sporo modeli hybrydowych – wskazanie najlepszego modelu jest raczej niemożliwe.
Czy można zrobić pozycjonowanie za 300 zł? Można. Pytanie tylko z jakim skutkiem i jakimi pozycjami. Oczywiście trochę tutaj śmieszkujemy – 300 zł miesięcznie to dla niektórych spory pieniądz, jednak w kwestii pozycjonowania można za to zrobić zasadniczo niewiele. Budżety pozycjonowania prostej lokalnej strony z usługami/produktami to najczęściej koszt od 1000 zł netto wzwyż. Przy sklepach internetowych będzie to raczej 3000 zł netto +.
Czy pozycjonowanie się opłaca?
Pozycjonowanie stron internetowych to proces optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych, aby zdobyć lepsze pozycje w wynikach organicznych. Choć może wydawać się skomplikowanym zadaniem, korzyści płynące z pozycjonowania są liczne i mogą znacząco wpłynąć na sukces firmy online. Można przytoczyć tutaj szereg korzyści płynących z pozycjonowania. Czy pozycjonowanie się opłaca? W perspektywie długofalowej – jak najbardziej.
Po pierwsze – znaczny wzrost widoczności w wynikach wyszukiwania
Dobrze zoptymalizowana strona – zarówno pod kątem wyszukiwarki jak i użytkowników, ma ogromne znaczenie dla zwiększenia widoczności strony na różne frazy. Chodzi tutaj głownie o naturalne wyniki wyszukiwania. Dobrze „zrobiona” strona pozwoli osobom poszukującym informacji trafić na konkretne przygotowane dla nich podstrony.
Po drugie – większy ruch
W nawiązaniu do pierwszej korzyści, drugą korzyścią będzie naturalnie znaczne zwiększenie ruchu. Jeśli nasza strona precyzyjniej będzie odpowiadała na zapytania użytkowników, uzyskamy lepszy i cenniejszy ruch. Jeśli uda nam się zaindeksować stronę również na frazy z długiego ogona, ruch ten będzie jeszcze większy i szerszy. Pozycjonowanie stron internetowych znacząco ułatwia, przyspiesza i wzmacnia widoczność w wyszukiwarkach.
Efekty na dłużej
Pozycjonowanie, w przeciwieństwie do innych form promocji, dają efekty długomilowe. Najczęściej osiągnięte pozycje na długo pozostają stabilne. Rzadko zdarza się – choć bywa i tak – że ruchy będą drastyczne. Dzięki temu możemy uznać, że inwestycja w pozycjonowanie jest długofalowa, podobnie jak efekty. Skuteczna optymalizacja, właściwie dobrane słowa kluczowe i co najważniejsze – wartościowy content – to gwarancja lepszych wyników w SERP-ie.
Podniesienie prestiżu firmy
Trudno zaprzeczyć temu, że pozycjonowanie, a tym samym osiąganie wysokich wyników, to również swego rodzaju podnoszenie prestiżu marki i zwiększanie rozpoznawalności produktów. Mocna i wysoka pozycja to sygnał dla poszukującego, który mówi mu „ta firma prawdopodobnie jest ekspertem w tej dziedzinie” – warto mu zaufać.
Oczywista korzyść: większy zysk i zwiększenie przewagi konkurencyjnej
Wysokie i stabilne pozycje, to zwiększenie zysków poprzez generowanie ruchu, zainteresowanie klienta produktami i usługami. Wyprzedzając konkurencję, firma budzi zaufanie i wzmacnia swój autorytet. Naturalne, nieopłacone (pozornie) pozycjonowanie i wyniki w SERPie bez adnotacji reklama są bardzo wiarygodne i konsumenci chętniej w nie klikają.
Evergreen Content
Bardzo często pozycjonowanie wymaga tworzenia wartościowego contentu. Część tego contentu to tzw. treści wiecznie zielone (evergreen content), które są zawsze aktualne i niezmienne. Taki content będzie dla Ciebie pracował cały czas.
Ile trwa pozycjonowanie – kiedy widać efekty?
To drugie najczęściej padające pytanie po tym o koszt pozycjonowania. Klienci pytają nas jak długo to potrwa i kiedy będą pierwsze efekty. Czy jest dobra odpowiedź na to pytanie? Raczej nie. Klient chce zwykle usłyszeć konkret: miesiąc, pół roku, dwa lata. W przypadku pozycjonowania często są to niemożliwe do oszacowania okresy. Będą strony, w przypadku których efekty pozycjonowania pojawią się szybko, po kilku miesiącach, a będą też takie, gdzie czasami i rok okaże się zbyt krótkim okresem. Pozycjonowanie wymaga wielu działań i czasu. Wbrew pozorom, można zrobić wszystko zgodnie ze sztuką, a o efekcie i tak decyduje Google i kiedy to zrobi nie zależy już od nas.
Czas pozycjonowania – podobnie jak i koszty – uzależniony jest od wielu czynników. Jednym z najważniejszych jest zdecydowanie branża. W jednej pójdzie szybciej, w innej będzie się to ciągnęło jak przysłowiowe flaki z olejem. Jeśli chcesz oszacować jak długo może to potrwać, spróbuj przeanalizować jak wielu konkurentów będzie próbowało zrobić to co ty, czyli wbić się na jedynki. Zobacz co już robią i jak daleko w tyle jesteś za nimi (a może przed nimi). Warto również podkreślić, że w sytuacji gdy dopiero zaczynasz startować w jakiejś branży, a Twoi konkurenci są w niej już od jakiegoś czasu, jesteś w trudniejszej sytuacji i chwilę to potrwa zanim osiągniesz takie efekty, jak Ci, którzy pracują na to od dawna.
Kolejnym czynnikiem, który wpływa na to „ile czasu zajmuje pozycjonowanie” jest budżet jakim operujesz. Z większym czy wręcz nieograniczonym budżetem można działać intensywniej, zamawiać mocniejsze linki czy publikacje, co pozwoli szybciej osiągnąć efekty. Dodatkowe budżety to również możliwość budowania zapleczy, korzystania z narzędzi, które są kierunkowskazami.
W pozycjonowaniu nic nie jest oczywiste ani pewne. Nie można z pewnością przyjąć, że pozycjonowanie potrwa tyle albo tyle. Podobnie jak nie można stwierdzić z pewnością, że efekty będą w czasie takim to a takim. Na podstawie naszych doświadczeń i danych zgromadzonych na przestrzeni lat możemy stwierdzić jednak, że PRAWDOPODOBNYCH efektów pozycjonowania można spodziewać się w pewnym bliżej określonym czasie. Przy założeniu oczywiście, że wszystkie prace idą zgodnie z terminami i założeniami.
Jak sprawdzić pozycjonowanie – czyli jak wykonać audyt pozycjonowania
Wielu Klientów decyduje się na współpracę z agencją lub freelancerem w kontekście pozycjonowania. Wynika to z wielu czynników. Najczęściej z braku wiedzy o tym jak pozycjonować i jakie kroki podjąć, by osiągnąć wysokie pozycje. Do tego kwestia narzędzie do analizowania sytuacji – narzędzia do analizy fraz kluczowych, systemy śledzenia pozycji. Tutaj istotna jest zarówno kwestia dostępu, czyli opłacenia nierzadko bardzo drogich narzędzi oraz umiejętności skorzystania z nich we właściwy sposób. Trzeba wiedzieć jak odczytać dane i jak je wykorzystać. Poza tym mechanizmy działania dają agencjom dużo większe możliwości – agencjom opłaca się tworzyć i prowadzić tzw. zaplecza i pbn-y. Mają też dostęp do źródeł linkowania, które dla „zwykłego śmiertelnika” są często niedostępne lub bardzo drogie. Generalnie – powodów jest wiele. Ale wraz z prowadzeniem pozycjonowania przez agencję i brakiem efektów lub niewystarczającą satysfakcją Klienta pojawiają się wątpliwości. Jak je sprawdzić?
Zacznijmy od tego, że każda szanująca się agencja, niezależnie od wielkości podmiotu, każdemu Klientowi udostępnia regularnie raport z wykonywanych prac. Raport z pozycjonowania powinien być czytelny i zrozumiały dla laika – to co jest niejasne, powinno być omówione w taki sposób, by każdy Klient mógł to zweryfikować. Jeśli mimo dostarczonego raportu Klient ma wątpliwości, istnieją sposoby, by to zweryfikować. Warto zadbać jednak o możliwość skorzystania z nich na samym początku współpracy. Jako właściciel strony/sklepu powinieneś mieć dostęp do narzędzi Google Analytics oraz Google Search Console na poziomie administratora. Może miałeś je już przed zleceniem pozycjonowania, ale jeśli nie, to bezsprzecznie domagaj się ich przy rozpoczęciu współpracy. W ten sposób możesz na bieżąco samodzielnie weryfikować dane z raportów, które dostarcza agencja.
Dane z Google Analytics przydatne do weryfikacji postępów pozycjonowania
Google Analytics to narzędzie umożliwiające dostęp do informacji na temat ruchu na stronie internetowej oraz zachowań użytkowników. Dzięki tej aplikacji można śledzić, na przykład, źródła, z których pochodzą kliknięcia. Jest to istotne, zwłaszcza gdy chce się ocenić skuteczność linków zewnętrznych pozyskanych w ramach działań SEO. Jednak najważniejsze jest monitorowanie ruchu ograniczonego, ponieważ szybko można zauważyć jego wzrost lub spadek. Porównywanie danych z różnych okresów może być istotne szczególnie dla branż sezonowych.
Każdy właściciel strony internetowej powinien zapoznać się z Google Analytics, nawet jeśli nie zamierza korzystać z jego zaawansowanych funkcji. Ważne jest przynajmniej poznanie podstawowych możliwości tego narzędzia.
Wskaźniki pozycjonowania w Google Search Console
Drugim darmowym narzędziem oferowanym przez Google, które jest pomocne jeśli chodzi o ocenę skuteczności pozycjonowania, jest Google Search Console. Jest to platforma umożliwiająca analizę zachowania robotów indeksujących treści na stronach internetowych, a jedną z jej zalet jest prezentacja wyników bezpośrednio z wyszukiwarki Google. Ze względu na swoje znaczenie dla biznesu w Polsce, uzyskanie danych o ruchu pochodzącym z Google jest niezwykle cenne.
Za pomocą Google Search Console można sprawdzić takie wskaźniki jak kliknięcia, wyświetlenia, współczynnik klikalności (CTR) oraz pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Te informacje można analizować nie tylko dla całej strony, ale także dla konkretnych zapytań czy urządzeń używanych przez użytkowników. Monitorowanie wyświetleń w Google Search Console pozwala określić, czy ich liczba rośnie, maleje, czy pozostaje stała. Wzrost wyświetleń może być sygnałem poprawy wyników wynikających z działań SEO. Warto także zwrócić uwagę na kliknięcia, ponieważ wskazują one, które linki wybierają użytkownicy, aby dotrzeć do danej witryny. Kolejnym istotnym wskaźnikiem jest korelacja między rosnącą liczbą kliknięć a wyświetleń w określonym czasie, co świadczy o efektywności działań pozycjonowania.
Google Ads vs Pozycjonowanie – co lepsze?
Reklama Google Ads i Pozycjonowanie to dwie odrębne formy promocji online. Obie umożliwiają skuteczną reklamę firmy w sieci. Wiele osób zastanawia się natomiast co jest lepsze, reklama w GAds czy pozycjonowanie i w co lepiej zainwestować. Oczywiście są to dwie różne opcje i trzeba postawić pytanie inaczej: czy jest sens rezygnować z którejś z nich? Sprawdźmy dokładnie czym się różnią, kiedy warto sięgnąć po jedną opcję, kiedy po drugą, a kiedy warto korzystać z obu jednocześnie.
Pozycjonowanie – to już wiemy między innymi z tego artykułu – to szereg działań, których celem jest zapewnienie jak najwyższych pozycji na konkretne słowa kluczowe w tzw. wynikach organicznych. Organicznych, czyli bezpłatnych. Widoczność strony na dane frazy zależy od wielu czynników i podejmowanych działań. W dużym skrócie przypomnimy, że chodzi tu o nasycenie słowami kluczowymi, optymalizację techniczną strony (tzw. techniczne seo), optymalizację contentu, budowanie prawidłowego profilu linków przychodzących oraz tworzenie wartościowego contentu.
Z kolei kampanie Google Ads to reklamy płatne, które wyświetlają się w sieci wyszukiwania Google oraz na stronach partnerskich sieci. Reklamy Google tworzy się z wykorzystaniem prostego kreatora, w którym twórca ustala parametry reklam (wygląd, treści) oraz wskazuje target, podając różne zmienne. Na tej podstawie Google wyświetla reklamy w oparciu o algorytm. Reklamy znajdują się w otoczeniu wyników organicznych i to od użytkownika zależy w co kliknie. W kontekście kampanii reklamowych w sieci wyszukiwania, wyniki są oznaczone etykietą „Reklama” i pojawiają się powyżej, poniżej lub obok wyników organicznych. Przewagą reklam G Ads jest fakt, że działają one szybko, nie wymagają pozycjonowania i można ich użyć nawet dla nowych stron www, które nie mają zasięgów, historii etc.
Co wybrać SEO czy Ads?
Jeśli zależy Ci na szybkim efekcie, budowaniu widoczności i generowaniu ruchu w ciągu kilku tygodni lub miesięcy, to lepszym rozwiązaniem będzie zainwestowanie w kampanie Google Ads w sieci wyszukiwania. Dobrze zoptymalizowana kampania może natychmiastowo pojawić się na kluczowych frazach i generować kliknięcia oraz sprzedaż. Natomiast proces pozycjonowania wymaga cierpliwości, dlatego nie jest to odpowiednia strategia dla krótkoterminowych kampanii.
Jeżeli Twoim celem jest jednak budowanie marki i wizerunku eksperta, lepiej skupić się na działaniach marketingowych, które przynoszą stałe i długoterminowe efekty. W związku z tym, bardziej efektywne będzie wykorzystanie pozycjonowania do budowania wizerunku i autorytetu. Chociaż kampanie w sieci reklamowej Google mogą również służyć budowaniu świadomości, ich skuteczność jest ograniczona (z wyjątkiem remarketingu).
Zarówno kampanie Google Ads, jak i pozycjonowanie mają swoje zalety i wady, dlatego najlepszym rozwiązaniem, jeśli chcemy być widoczni w sieci, jest wykorzystanie obu strategii jednocześnie od samego początku. Kampanie AdWords szybko przyciągną uwagę klientów, podczas gdy pozycjonowanie zbuduje trwałą obecność w wynikach wyszukiwania.
W ciągu pierwszych kilku miesięcy prowadzenia kampanii Ads, będziesz mógł/zyskasz wgląd w słowa kluczowe, na które kampania się wyświetla, które generują kliknięcia i przynoszą konwersje. Dzięki temu będziesz w stanie określić, na jakie słowa kluczowe skupić się w ramach działań SEO.