Linkowanie – skąd pozyskiwać linki?
Odnośniki do Twojej strony internetowej – tzw. linki, w znacznym stopniu zwiększają autorytet Twojej witryny i podnoszą jej pozycję w przeglądarce. Linkowanie jest zatem bardzo istotne w procesie SEO. Wysokiej jakości linkowanie zewnętrzne to jedno z trzech najważniejszych czynników rankingowych. Trzeba jednak zaznaczyć, że najlepsze są mocne linki z witryn, które cieszą się poważaniem algorytmów Google i są często odwiedzane przez użytkowników. Nie wystarczy zatem kupić pakietu linków i myśleć, że zadziała to w spektakularny, szybko sposób. A no właśnie – to linki się kupuje? Odpowiedź brzmi – też, ale najlepsze są te pozyskane w sposób naturalny. Skąd pozyskiwać wartościowe linki i jak zacząć linkować z głową – o tym będzie ten wpis.
Linkbuilding – co to jest?
Pozyskiwanie wartościowego linkowania dla serwisu internetowego nazywa się mianem linkbuildingu – czyli właściwie budowaniem odnośników. Jest to działanie przemyślane i świadome. W teorii sztuczne pozyskiwanie linków to stąpanie po cienkim lodzie, bo Google nie bardzo toleruje takie akcje, ale mowa tu o naprawdę spamerskim korzystaniu z automatów do wrzucania linków gdzie popadnie.
Wszystko zaczęło się od wprowadzenia w Google algorytmu Pingwin. Działający od 2012 roku Pingwin niweluje działania spamerskiego linkowania do katalogów i podstron bez wartościowych dla użytkowników treści – jak niepowiązane tematycznie fora czy niskiej jakości strony zapleczowe. Mało tego – jeśli algorytm wyłapie dużą ilość nienaturalnych linków do witryny, jest w stanie uznać to za próbę manipulacji co wiąże się z konsekwencjami. Google może nałożyć filtra na Twoją witrynę lub całkowicie usunąć ją z wyszukiwarki.
Ale od początku. By pozyskiwać linki w celu pozycjonowania witryny, należy wiedzieć o jakiego rodzaju odnośniki walczyć. Link linkowi nierówny.
Rodzaje linkowania
Przede wszystkim trzeba odróżnić linki wewnętrzne od zewnętrznych. Odnośniki w obrębie jednej domeny to linki wewnętrzne i są przydatne jeśli chodzi o indeksowanie. Pomagają robotom indeksującym oraz użytkownikom w poruszaniu się na naszej stronie.
Linki zewnętrzne z kolei to odnośniki z innych stron kierujące na naszą i na odwrót. Nam w pozyskiwaniu linkowania głównie chodzi o te pierwsze linki kierujące na naszą stronę. Ale uwaga – by link mógł przekazać jakąkolwiek moc SEO musi posiadać atrybut dofollow. Jest to znacznik mówiący robotom indeksującym, że ma przejść na podlinkowaną stronę. Dzięki zastosowaniu linków dofollow, domena zawierająca hiperłącze, przekazuje część swojej „mocy” stronom, do których linkuje. Linki nofollow mówią z kolei robotom, by nie podążały za takim hiperłączem, a co za tym idzie nie przechodziły na stronę, nie przekazując im mocy SEO. Webmasterzy mogą nadać atrybut nofollow linkom z niepewnych źródeł. Nie są to jednak bezwartościowe linki pod względem SEO. Wbrew pozorom mają całkiem dobry wpływ na pozycjonowanie, różnicując profil linkowania.
My jednak skupimy się na pozyskiwaniu linków kierujących do domeny, którą chcemy wypozycjonować.
Artykuły sponsorowane
Po pierwsze umieszczanie linków w artykułach sponsorowanych. To nic innego jak odpłatna publikacja na cudzej stronie z linkiem do Twojej. Cena zależy od jakości artykułu i widoczności witryny w której są umieszczone. Za publikację artykułu sponsorowanego na portalu, który jest wysoko w wyszukiwarce, możemy zapłacić nawet kilka tysięcy złotych. Zasada jest prosta – Ty lub wynajęty przez Ciebie copywriter (Zobacz też: Kto to jest copywriter i czym się zajmuje?) przygotowuje tekst publikacji. Zwykle jest to artykuł o długości ok. 3000 znaków z dedykowaną grafiką. Następnie szukamy portalu, gdzie chcemy umieścić nasz artykuł. Możesz to robić samodzielnie analizując konkurencję przez takie narzędzia jak Majestic lub Ahrefs lub przez specjalne portale, które się tym zajmują. Sprawdzone platformy pośredniczące w publikacji artykułów to min. Linkhouse i Whitepress
Co jeśli nie mamy budżetu na takie działania? Wszak jeden link nie da nam zbyt wielkiego efektu. Tu z pomocą przychodzą własne zaplecza czyli tzw. PBN-y.
Linkowanie z zapleczy PBN
Private Blog Network czyli PBN to strony zapleczowe połączone ze sobą wzajemnym linkowaniem. Dzięki zapleczom masz pełną swobodę w umieszczaniu linków oraz ich edycji. Ponadto cały czas monitorujesz powstające na zapleczu treści i dostosowujesz swój content pod główną witrynę. Niestety PBN-y cechuje jedna znacząca wada – czasochłonność. Budowanie zapleczówki od zera i praca nad zwiększeniem jej widoczności i autorytetu w wyszukiwarce może potrwać miesiącami. Nie jest więc to prosta i szybka metoda w pozyskiwaniu wartościowych linków. Jeśli Twój budżet i czas jest ograniczony, nie warto marnować środków na rozbudowywanie własnego zaplecza.
Linki na forach
Dość szybkim i tanim sposobem na linkowanie jest udzielanie się na forach. Jeśli jednak nie posiadamy kont na forach, warto zlecić to innym osobom, które będą umieszczać odnośniki do naszego serwisu na różnych forach. Mówimy wówczas o marketingu szeptanym. Trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt, że są to zazwyczaj posty niskiej jakości i jako takie nie mają zbytniej wartości SEO.
Komentarze
Na podobnej zasadzie co linkowanie na forach tematycznych działają komentarze pod wpisami blogowymi. Zasadnicza różnica pomiędzy wpisami na forach a komentarzami jest taka, że te pierwsze starają się głównie rozwiązać czyjś problem, z kolei komentarze odnoszą się do treści artykułu. By zwiększyć prawdopodobieństwo publikacji naszego komentarza z linkiem, pokaż że zapoznałeś się z treścią – odnieś się w komentarzu do artykułu. Jeśli nasz komentarz będzie wnosił coś do dyskusji będzie wyglądał na bardziej naturalny.
Wizytówki NAP
Bardzo ciekawym miejscem na umieszczenie darmowego linku jest wizytówka NAP. Są to wpisy w zewnętrznych bazach stron zawierające dane kontaktowe firmy. Skrót NAP to właśnie NAME, ADDRESS i PHONE – czyli nazwa, adres i telefon do Twojej firmy. Obok tych podstawowych informacji jest też miejsce na umieszczenie adresu www. Doskonały sposób na pozyskanie darmowego linku do witryny. Aż żal nie skorzystać.
Katalogi
Dawno temu, gdy Internet był jeszcze młody pozycjonowanie równało się katalogowanie. Wpisy do katalogów z podziałem na branżę czy lokalizację potrafiły w szybkim tempie wywindować stronę w wynikach wyszukiwania. Obecnie katalogów używa się jedynie do różnicowania profilu linków, by uczynić je bardziej naturalnymi.
Profile
Zakładając profile w różnych serwisach internetowych zazwyczaj mamy możliwość dodania adresu www. Doskonała okazja by w prosty, darmowy sposób pozyskać kolejny naturalny link do naszej witryny.
Poproś o linki – metoda outreach
Stara jak świat metoda – poproś o linki. Metoda outreach to sposób na pozyskanie wartościowych, darmowych linków. Kontaktując się bezpośrednio z właścicielami witryny jesteśmy w stanie uzyskać wysokiej jakości linkowanie do naszej strony. Powiedziałam darmowe – ale to oczywiście jest do zweryfikowania po rozmowie właścicielem czy będzie chciał nam ten nasz link umieścić u siebie za darmo czy jednak za jakąś opłatą. Metoda ta wymaga jednak dużego zaangażowania oraz masy cierpliwości – szykuj się na wiele odmów bądź ignorowania Twoich próśb.
Media społecznościowe
Aktywność w mediach społecznościowych również pomaga w zdobywaniu linków. Na Facebooku możesz na swoim profilu umieszczać odnośniki do artykułów, podstron czy produktów. Jeśli zaś chodzi o Pinterest – umieszczanie reach pinów w znacznym stopniu pomaga w linkowaniu. To medium społecznościowe w przeciwieństwie do innych nie dezaktualizuje wpisów tak szybko jak to ma miejsce na Facebooku, Instagramie czy Linkedinie. Treści „żyją” na Pintereście swoim życiem, będąc przypinane z tablicy na tablice i odświeżane za każdym razem gdy ktoś szuka pinów z Twoim słowem kluczowym.