Analiza i monitorowanie słów kluczowych
- Co to są słowa kluczowe
- Dobra baza słów kluczowych to podstawa
- Typy słów kluczowych
- Terminowość słów kluczowych – monitorowanie słów kluczowych w ujęciu „czasu”
- Search intent – jaka jest intencja użytkownika?
- Narzędzia do analizy fraz kluczowych
- Mnogość narzędzi do analizy fraz kluczowych oraz monitorowania słów kluczowych – co wybrać?
- Jak zrobić analizę fraz kluczowych?
- Monitorowanie słów kluczowych – na czym polega?
- Po co monitorować frazy kluczowe?
- Rodzaje monitorowania
- O co najczęściej pytamy w kontekście analizy i monitorowania fraz kluczowych?
Co to są słowa kluczowe?
Słowa kluczowe, zwane również frazami kluczowymi, to wyrażenia, których używają userzy poszukując czegoś w sieci. Z drugiej strony, osoby odpowiedzialne za budowanie stron, contentu, prowadzenie sklepów internetowych, wiedząc o zależnościach między tymi frazami, tworzą treści w taki sposób, by wyniki wyszukiwania zwracały jak najtrafniejsze odpowiedzi. Słowa i odpowiednie frazy są „kluczem” do sukcesu. Bez wiedzy o tym jakimi słowami kluczowymi operują nasi potencjalni Klienci czy też szerzej – nasz target – nie uda nam się pozyskać dużej ilości cennego ruchu. Wszystkie działania, jakkolwiek byśmy się nie starali, bez rzetelnej analizy słów kluczowych będą mało efektywne. Aby uzmysłowić Wam jak poważne różnice wynikają z użytkowania internetu, pokażemy zestawienie fraz – oznaczają one to samo, wyniki wyszukiwania będą dotyczyły tego samego, jeśli jednak wybierzemy niewłaściwą i mniej atrakcyjną frazę – stracimy wielu potencjalnych klientów. Kłania się tutaj świadomość istnienia tzw. klątwy wiedzy. Trzeba sobie powiedzieć jasno – efektywne SEO bez dobrze dobranych słów kluczowych nie istnieje. Istotne są zarówno analiza, jak i późniejsze monitorowanie słów kluczowych.
Dobra baza słów kluczowych to podstawa
Frazy kluczowe są podstawą, bazą, filarem wszystkiego co na nich zbudujesz. To na podstawie analizy słów kluczowych dobierzesz nagłówki, url-e, skonstruujesz menu, a nawet przygotujesz metatagi w postaci title i description, który „zadziała” w SERP-ie (czyli Search Engine Results Page). Wyszukiwarki internetowe – zwłaszcza Google – bazują na słowach kluczowych. Na podstawie algorytmu, wyszukiwarka przedstawia użytkownikowi najbardziej trafne wyniki wyszukiwania, które prawdopodobnie stanowią odpowiedź na jego poszukiwania. Kolejność tych wyników oczywiście nie jest przypadkowa – pomijając reklamy, które znajdują się przed tzw. wynikami organicznymi, Google wyświetla wyniki wg. trafności. Co to oznacza? Jeśli chcesz, by Twoja witryna wyświetlała się wysoko i w pierwszej kolejności, musisz dać znać wyszukiwarce, że odpowiada ona treścią na potrzeby użytkownika poszukującego właśnie takiego wyrażenia.
Jak to działa w praktyce? Jeśli użytkownik wpisuje w Google frazę „babeczki z sosem czekoladowym” to na Twojej stronie powinna znaleźć się właśnie ta fraza. I to w wielu permutacjach. Aktualne algorytmy są bardzo dokładne – Twoja witryna będzie tym wyżej, im bardziej wyczerpiesz temat babeczek z sosem czekoladowym na danej podstronie. Trzeba to jednak robić z rozwagą i umiejętnie, a cały content oprzeć na wartościowych i sensowych frazach, których dostarczy właśnie analiza. Najważniejszy jednak zawsze jest człowiek będący odbiorcą treści, znajdujący się po drugiej stronie urządzenia – musisz pogodzić więc frazy kluczowe z treścią stricte dla poszukującego.
Typy słów kluczowych
Słowami kluczowymi są wszystkie wyrażenia wpisywane w okno wyszukiwarki Google. Mogą być one dłuższe lub krótsze, mniej lub bardziej skomplikowane, w formie bezbłędnej lub z błędami. Cały zbiór fraz kluczowych możemy podzielić na trzy najważniejsze grupy. Będą to:
- frazy brandowe – frazy związane z nazwą firmy, marką. Np. Coca Cola, Nike czy Samsung lub napój Coca Cola, telefon Samsung
- ogólne słowa kluczowe – tzw. short tail, wszystkie „mocne” i bardzo ogólne frazy, np. napój, telefon, telefon komórkowy, buty damskie. Są to zwykle wyrażenia 1-4 członowe
- frazy z długiego ogona – tzw. long tail, to wszystkie frazy związane tematycznie z ogólnymi, jednak bardziej precyzyjne, dłuższe, skomplikowane, o mniejszej ilości wyszukiwań. Są to szczegółowe zapytania, które składają się z wielu słów. Przykładowo dobry telefon komórkowy, telefon komórkowy z dobrym aparatem, telefon komórkowy samsung a12, coca cola light w małej puszce, gdzie kupić coca colę light, buty damskie czerwone, buty damskie nike 2022 etc.
Frazy z tzw. długiego ogona często są elementem strategii, pozwalającej uzyskać ogromną przewagę konkurencyjną. Oczywiście ogólne słowa kluczowe dostarczą szybko dużo ruchu, jeśli będziemy na wysokich pozycjach, jednak w sytuacji gdy mamy ogromną konkurencję i dopiero startujemy, szybszą furtką są słowa z tzw. ogona. Mają one mniejsze ilości wyszukiwań, ale są mniej konkurencyjne i łatwiej się na nie wypromować, a suma ruchu z kilku słów long tile może zapewnić tylu użytkowników, co jedna mocna fraza ogólna. Warto więc skupiać się również (a czasami przede wszystkim) na frazach z długiego ogona.
Terminowość słów kluczowych – monitorowanie słów kluczowych w ujęciu „czasu”
Okazuje się, że można dokonać podziału słów kluczowych również ze względu na ich umiejscowienie w czasie. Biorąc pod uwagę zmieniające się trendy, sezonowość oraz pojawianie się nowości, można wyróżnić krótkoterminowe słowa kluczowe oraz długoterminowe słowa kluczowe.
Krótkoterminowe słowa kluczowe – świeże słowa kluczowe – to frazy, których waga, istotność spada z upływem czasu. Są to słowa kluczowe, które są cenne „tu i teraz”, bo np. wzrosła popularność jakiegoś produktu/usługi, pojawiła się nowość, trend. Doskonałym narzędziem do sprawdzania takich fraz jest… Google Trends. Narzędzie to pozwala obserwować jak przedstawia się popularność danej frazy. Interpretacja wyników jest stosunkowo prosta, a narzędzie umożliwia sprawdzanie fraz na całym świecie, we wszystkich językach, a także korelowanie ich ze sobą.
Długoterminowe słowa kluczowe to tzw. evergreeny (treści wiecznie zielone), czyli content, który zawsze jestna czasie. Są to uniwersalne treści, które są ważne, poszukiwane, aktualne bez względu na odniesienie czasowe. To czy jakaś fraza jest tzw. ever greenem również sprawdzimy za pomocą Google Trends. W każdej branży, w każdej dziedzinie życia można wskazać pewne słowa o charakterze wiecznej aktualności. Warto znać takie frazy kluczowe, aby znaleźć stały punkt zaczepienia.
Search intent – jaka jest intencja użytkownika?
Intencja to w dużym skrócie „powód” jaki skłonił użytkownika do zadania pytania w wyszukiwarce. Pytanie wcale nie musi mieć konstrukcji pytajnikowej. Czasami będzie to po prostu słowo, czasami konkretne zapytanie. Można wyróżnić przynajmniej kilka intencji użytkowników:
- informacyjna – gdy użytkownik poszukuje informacji na dany temat, konkretnych odpowiedzi, np. kiedy wypada tłusty czwartek w 2022 roku czy ile lat ma Magda Gessler.
- nawigacyjna – wbrew pozorom nie dotyczy to położenia geograficznego czy dojazdu; chodzi tutaj raczej o frazy związane z konkretnymi podstronami, np. allegro zaloguj, internetowe konto pacjenta, epuap logowanie etc.
- transakcyjna – użytkownik ewidentnie jest zainteresowany zakupem i poszukuje miejsca, w którym znajdzie produkt; intencja jest skierowana na transakcję; przykładowe frazy: buty Nike promocja, telefon samsung a12 cena, wyprzedaż 80% etc.
- komercyjna – najtrudniejsza do oszacowania i realizacji intencja – użytkownik szuka informacji, czyli jest zainteresowany tematem lub produktem, usługą. trzeba dostarczyć mu odpowiednich informacji, a później zachęcić do przejścia dalej, czyli wyzwolenia intencji transakcyjnej. Przykładowe frazy to buty damskie, sukienki koktajlowe czy np. czyszczenie dachów.
Bardzo dużą podpowiedzią jest sama wyszukiwarka, która próbuje nas nakierować już na etapie wpisywania początku frazy. Wystarczy, że w Google zaczniesz wpisywać interesujące Cię słowo, a otrzymasz sporą dawkę podpowiedzi.
Narzędzia do analizy fraz kluczowych
Internet już wie, że słowa kluczowe są bardzo ważne – żeby nie napisać kluczowe – dla sukcesu w sieci. Istnieje co najmniej kilka wartościowych narzędzi, którymi możesz sprawdzić jak prezentują się słowa kluczowe na tle pozostałych. Niektóre z tych narzędzi są bezpłatne, inne częściowo płatne, a jeszcze inne dostępne tylko w wersji płatnej. Zaprezentujemy Ci najpopularniejsze z nich, używane zarówno przez początkujących, jak i bardzo zaawansowanych specjalistów SEO.
Google Search Console
Zacznijmy od najważniejszego – pod kątem wyszukiwarki Google – i najbardziej niedocenianego w tej kwestii narzędzia, czyli Google Search Console. Jest to niezastąpione narzędzie jeżeli chodzi o analizę organicznego ruchu na stronie internetowej. Wyszukiwarka Google w zasadzie podsunęła nam narzędzie, które daje wiedzę na temat tego czy i w jaki sposób frazy kluczowe generują ruch. Warto natomiast podkreślić, że to narzędzie przyda się tylko w przypadku już funkcjonujących i zaindeksowanych w Google stron. Jeżeli dopiero startujemy i chcemy budować stronę, GSC nam się na tym etapie nie przyda (po wdrożeniu strony jak najbardziej, powinna być obowiązkowym elementem naszej bieżącej analizy).
Korzystając z funkcjonalności „Skuteczność” w GSC, możemy śledzić dane dotyczące kliknięć, średniej pozycji, ilości wyświetleń oraz CTR danej strony w korelacji z frazą kluczową. Dzięki temu możemy dowiedzieć się, na jaką frazę dana podstrona w naszym serwisie ściąga najwięcej ruchu. Pozwoli to wysondować co warto zmienić na stronie, czy stronę warto wzmocnić dodatkowym linkowaniem czy nie ma takiej potrzeby. Narzędzie to doskonale pokazuje, które frazy wymagają większej uwagi – dostajemy gotowe wskazówki co i jak poprawić, udoskonalić, zoptymalizować, by osiągnąć jeszcze lepsze efekty. Trzeba „tylko” wiedzieć jak to czytać.
Planer słów kluczowych Google
Narzędziem, od którego wszyscy kiedyś zaczynaliśmy, a które niektórzy nadal wykorzystują jest tzw. planer słów kluczowych od samego Google. Jest to narzędzie dostępne w panelu Google Ads (dawniej AdWords). Planer dedykowany jest osobom, które planują utworzyć reklamy płatne w wyszukiwarce Google, jednak zgromadzone tam dane pozwalają oszacować częstotliwość wyszukiwań danej frazy – narzędzie jest więc również przydatne na etapie planowania budowy strony czy tworzenia contentu. Warto z niego korzystać, ponieważ są to dane „od samego google” i co ważne – można sprawdzić w tym narzędziu sezonowość fraz (nie wszystkie narzędzia mają taką opcję). Narzędzie daje dwie opcje do wyboru – sprawdzenie jak wyszukują się podane przez użytkownika słowa lub znalezienie nowych na podstawie podanych słów. Obie opcje warto ze sobą łączyć. Z narzędziem analizy słów kluczowych od Google można wyszukać słowa lub wyrażenia kluczowe, które najlepiej będą pasowały do strony.
Narzędzie do analizy słów kluczowych dostarcza informacji na temat tego jak często wyszukiwane jest dane słowo kluczowe oraz jak te wyszukiwania zmieniały się na przestrzeni czasu. W związku z tym, że jest to narzędzie powiązane z płatnymi wynikami wyszukiwania, użytkownik automatycznie może podejrzeć sugerowane szacunkowe stawki dla każdego słowa kluczowego – umożliwi to zaplanowanie budżetu reklamowego. Dokładność przedstawianych wyników uzależniona jest od wydatków na reklamy. Jeśli mamy początkujące konto użytkownika od zera, dane dotyczące ilości wyszukiwań podawane są w pewnych przedziałach, np. 10-100 lub 100-500 wyszukiwań miesięcznie. Gdy konto zaczyna wydawać środki na reklamy, narzędzie podaje dokładniejsze dane dotyczące wyszukiwań – są to konkretne liczby np. 23400 wyszukiwań miesięcznie.
Google Trends – monitorowanie słów kluczowych „live”
To narzędzie pozwala sprawdzić czy dana fraza jest aktualnie popularna oraz jak na przestrzeni czasu rozkłada się trend jej popularności. Jeśli trend będzie rosnący, jak najbardziej jest to fraza godna uwagi. Tym narzędziem znajdziemy również branżowe 'evergreeny’.
Senuto
Senuto to polskie narzędzie, które od kilku lat podbija świat. Doskonale sprawdza się zarówno do analizy fraz kluczowych, jak i monitorowania projektów. Dzięki niemu sprawdzimy na jakie frazy nasza strona znajduje się w wyszukiwarce Google, poznamy częstotliwość wyszukiwania danej frazy, sprawdzimy jak wygląda nasza strona na tle konkurencji na dane frazy etc. Jest to wygodne, proste w obsłudze i stosunkowo niedrogie narzędzie.
Semstorm
Semstorm to kolejne polskie narzędzie, które posiada podobne funkcje do Senuto. Jest jednak rozszerzone o narzędzia dla contentowca, które pomagają mu tworzyć dobre, seofriendly treści. Dodatkowe moduły są bardzo pomocne, zwłaszcza dla niedoświadczonych redaktorów, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z SEO.
Ubersuggest
Jest to narzędzie, które umożliwia monitorowanie danej frazy, porównywanie fraz, sprawdzanie popularności danej frazy, ale także monitorowanie projektu. Jest to również bardzo dobre narzędzie do inspiracji – szybko i w prosty sposób dostarcza pomysłów na nowe frazy, content na stronę oraz optymalizację.
Ahrefs Keywords Explorer
Ahrefs to potężne narzędzie, którego jedną z funkcji jest eksplorowanie fraz kluczowych. Soft pozwala szybko i bardzo dokładnie oszacować dane na temat wyszukiwania danych słów kluczowych. Posiada także funkcje grup słów kluczowych, co umożliwia szybką klasteryzację. Narzędzie jest bardzo wygodne w użyciu – posiada rozbudowane propozycje nowych słów kluczowych, które powiązane są z danym tematem. Użytkownik ma również możliwość budowania list z wybranych fraz, tworzenie list projektów. Wszystkie dane można wygodnie wyeksportować.
Answer the Public
To narzędzie nie jest narzędziem stricte do analizy fraz kluczowych, jednak okazuje się być bardzo przydatnym generatorem pomysłów na nowe frazy kluczowe oraz content. Niestety nie mamy tutaj informacji o popularności danej frazy oraz o ilości jej wyszukiwań w szacunku comiesięcznym. Należy traktować je jako narzędzie uzupełniające.
Propozycje Google
Nie jest to narzędzie do analizy fraz kluczowych, ale to kolejne cenne informacje od samego Google. Są to podpowiedzi, których wyszukiwarka udziela nam na bieżąco, już na etapie wpisywania frazy w okno zapytań. Oczywiście takie zapytanie będzie najbardziej pomocne, gdy wykonamy je w oknie przeglądarki w trybie prywatnym/incognito.
Mnogość narzędzi do analizy fraz kluczowych oraz monitorowania słów kluczowych – co wybrać?
Powyżej wymieniliśmy tylko kilka najważniejszych narzędzi do tzw. analizy fraz kluczowych. Oczywiście jest ich więcej, wciąż powstają kolejne. To naszym zdaniem jednak najmocniejsze jak dotąd softy i to z nich korzystamy też w naszej codziennej pracy. Część tych narzędzi dostępna jest w wersji płatnej i bezpłatnej – co oczywiste, wersje płatne dają dużo więcej możliwości analizowania. Warte zauważenia jest także, że wyniki wyszukiwania mogą być rozbieżne w tych narzędziach – to właśnie dlatego warto korzystać z więcej niż dwóch narzędzi, by mieć pełen ogląd sprawy.
Jak zrobić analizę fraz kluczowych?
Dobra analiza fraz kluczowych to od kilku do kilkudziesięciu godzin solidnej pracy z wytężonym umysłem. Potrzebna jest wiedza, pomysł, narzędzia i umiejętność analizowania danych. Bardzo przydatny będzie też otwarty umysł 🙂 W pierwszym kroku wprowadzamy do narzędzia słowa kluczowe, które już mamy (od klienta lub własne). Następnie w zależności od narzędzia, korzystamy z podpowiedzi dodatkowych słów kluczowych, które rozszerzają zbiór naszych fraz. Po uzyskaniu bazy słów kluczowych, dokonujemy segmentacji i klasteryzacji słów. Dzielimy je na podzbiory, przypisujemy im konkretne podstrony/produkty/usługi etc. Przygotowujemy listę fraz ogólnych oraz długie ogony. Mamy solidną podstawę do dalszej pracy nad contentem, optymalizacją i promocją.
Oczywiście jest to ogromne uproszczenie całego procesu – czasami sprawa jest prosta i analizę można skończyć w kilka godzin. Jeśli jednak analiza dotyczy np. sklepu internetowego czy strony internetowej o zróżnicowanej strukturze i zakresie tematycznym, to nawet kilkadziesiąt godzin analizy może okazać się zbyt małym mało. Co bardzo ważne – analiza jest punktem wyjścia i daje podwaliny pod dobrą i efektywną pracę, jednak nie można osiąść na laurach. Frazy trzeba stale monitorować, a także kontrolować ich zasadność – raz na kilka miesięcy warto zrobić przynajmniej krótką rewizję analizy, by sprawdzić czy trendy są aktualne czy może warto skupić się na nowych słowach kluczowych. Wszystko „zależy” od branży, produktu, aktualnej sytuacji. Trzeba trzymać rękę na pulsie i nie zwalniać ani na chwilę – tylko w ten sposób można pozostawać o krok przed konkurencją.
Zobacz także:
Monitorowanie słów kluczowych – na czym polega?
Większość wymienionych powyżej narzędzi umożliwia również monitorowanie pozycji w wyszukiwarce Google. Można to zrobić „ręcznie” na potrzebę chwili lub dodać projekt i monitorować pozycje stale, na bieżąco. Jest to podstawa przy pozycjonowaniu – dzięki obserwacji zmian w pozycjach strony na dane frazy możemy reagować i działać.
Po co monitorować frazy kluczowe?
- by znać swoją pozycję w google na daną frazę
- by wiedzieć jaki jest trend pozycji
- by znać pozycje konkurencji
- by wiedzieć które frazy mają największy potencjał w danym momencie oraz w horyzoncie czasowym
Rodzaje monitorowania
Frazy kluczowe oraz pozycje strony na te frazy można monitorować na wiele sposobów. Są różne narzędzia, sposoby, częstotliwość monitorowania tej frazy. Możemy mówić o typach monitorowania: ręcznego, półautomatycznego oraz automatycznego. Poniżej po krótce omówimy każdy z nich.
Ręczne monitorowanie fraz
Zanim użytkownikom internetu dostarczono narzędzi, trzeba było sobie radzić samodzielnie. I co ciekawe, było i jest to możliwe. Działanie jest żmudne i mało wymierne, jednak daje „pewien” ogląd pozycjom. Aby odczytać pozycję strony na daną frazę, należy otworzyć przeglądarkę w trybie prywatnym/incognito, wpisać w wyszukiwarkę google i następnie sprawdzić na której pozycji znajdowała się nasza strona w wynikach wyszukiwania. Warto zanotować wynik, by później porównywać go z kolejnymi. W zależności od ustaleń, należy ponawiać pomiar codziennie, co tydzień, co miesiąc lub w innych interwałach czasowych.
Z tego sposobu korzysta dziś niewiele osób. Jesteśmy świadomi niedoskonałości i żmudności tego rozwiązania. Jeśli jednak nie jesteśmy specjalistami ds. pozycjonowania, nie zlecamy pozycjonowania, a chcemy sprawdzić pozycję orientacyjną danej strony na jakąś frazę, możemy skorzystać z tej opcji.
Półautomatyczne monitorowanie fraz
Rozwiązanie półautomatyczne to dobra opcja dla osób, które chcą monitorować frazy, jednak nie mogą sobie pozwolić na duże wydatki i wykup oprogramowania np. w modelu abonamentowym. Oprogramowanie zbiera dane za Ciebie, ty musisz tylko odpowiednio je skonfigurować, a następnie wymusić akcję monitorowania. Konfiguracja konieczna jest przy każdym pomiarze. Jednym z takich narzędzi jest Mini Seo Stat. Narzędzie jest darmowe, pobiera się je na komputer. Nie można do niego podpiąć proxy, więc może zdarzyć się tak, że nasze IP przy monitorowaniu bardzo wielu fraz zostanie zablokowane (co z kolei może wiązać się z koniecznością weryfikacji za pomocą CAPTCHy). Dzięki temu narzędziu, szybko uzyskujesz informacje o tym na jakie frazy na której pozycji znajduje się Twoja strona.
Automatyczne monitorowanie fraz kluczowych
Najlepszą i najwygodniejszą opcją jest tzw. automatyczne monitorowanie fraz. Specjalne oprogramowanie śledzi frazy za Ciebie a dane gromadzi w wygodnym panelu. Dzięki temu możesz w każdym momencie zalogować się do softu i sprawdzić aktualne pozycje. Nie musisz inicjować żadnej akcji – raz skonfigurowane konto pozwoli Ci na zbieranie danych w określonej częstotliwości. Oczywiście w każdym momencie możesz dodać frazy/usunąć je, dowolnie zmodyfikować założony projekt. Skryptów i programów, które monitorują pozycje fraz jest bardzo dużo – generalnie jest w czym wybierać.
Różnią się one od siebie funkcjonalnościami dodatkowymi, trybem użytkowania (online/desktop/aplikacja) i przede wszystkim ceną. Część z nich wyceniana jest od ilości projektów, inne od ilości monitorowanych fraz, jeszcze inne od ilości użytkowników, którzy z nich korzystają. Gdybyśmy chcieli opisać je wszystkie…zabrakłoby miejsca na serwerze 🙂 A tak na poważnie – na pewno znajdziecie coś w swoim budżecie, co będzie optymalnie dostosowane do Waszych potrzeb. Możecie skorzystać na przykład z wspomnianego już Senuto czy Semstorm, a nawet Ahrefsa. Inne popularne softy to np. WebPozycja.pl, STAT4SEO czy SEOstation.pl/
O co najczęściej pytamy w kontekście analizy i monitorowania fraz kluczowych?
Dobrze i dokładnie. Jakościowa i solidna analiza fraz kluczowych to podstawa wszelkich działań opartych na contencie. Analizę zrobisz z wykorzystaniem narzędzi dedykowanych analizie takich jak Ahrefs, Semstorm, Senuto, Planer Słów Kluczowych Google, Ubersuggest czy inne. Wystarczy, że przygotujesz wstępną listę fraz, wrzucisz je do narzędzia, a ono pokieruje Cię dalej. Następnie solidna dawka wniosków i gotowe.
Wszystko zależy od tego co masz na myśli mówiąc „potencjał”. W narzędziach do analizowania fraz kluczowych otrzymasz wskazówkę które słowa kluczowe są najbardziej wyszukiwane, które są najbardziej konkurencyjne, które są już mocno eksploatowane oraz jak kształtuje się cena za płatną promocję danego słowa.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie Analizy Fraz Kluczowych? Chcesz powierzyć nam monitorowanie fraz kluczowych? A może potrzebujesz strategii i nie wiesz jak zacząć?