Skip to content

Analiza słów kluczowych

Analiza słów kluczowych i użycie ich w zamieszczonych na Twojej stronie internetowej treściach to gwarancja widoczności Twojego serwisu w wyszukiwarkach.

Dlaczego analiza słów kluczowych jest ważna?

Dobrze wykonana analiza słów kluczowych jest czynnikiem, który determinuje późniejszy sukces projektu. Dlatego jest to według nas NAJWAŻNIEJSZY dokument przed przystąpieniem do realizacji projektu (strony, czy sklepu internetowego).

Jest on na tyle istotny, że jeżeli klient nie chce go zrealizować, to my nie podejmujemy się jakichkolwiek dalszych działań. Doświadczenie nauczyło nas, że brak tego dokumentu bardzo utrudnia sukces projektu.

Bez gruntownej analizy fraz kluczowych okazuje się, że pomimo tego że ruch na stronie jest, to nic nie sprzedajemy.

Frazy kluczowe i ich rola

Słowa kluczowe są filarem między tym, czego szukają użytkownicy, a treścią, którą dostarczasz, aby zaspokoić tę potrzebę. Twoim celem jest kierowanie ruchu organicznego do Twojej witryny ze stron wyników wyszukiwania (SERP), a wybrane przez Ciebie słowa kluczowe będą determinować, jaki rodzaj ruchu uzyskasz.

Warto zatem zadbać o to, aby frazy kluczowe na stronie internetowej były dopasowane do tego, czego szukają Twoi potencjalni klienci. Dzięki temu będziesz mieć większą szansę na to, że właśnie Twoje treści znajdą się na liście wyników wyszukiwania.

Słowa kluczowe dotyczą zarówno odbiorców, jak i treści. Aby tworzyć treści, które są dobrze oceniane w sposób organiczny i przyciągają odwiedzających do Twojej witryny, musisz zrozumieć potrzeby użytkowników, język którego używają oraz rodzaj wyszukiwanych przez nich treści. Możesz to zrobić, rozmawiając z klientami, odwiedzając fora i grupy społecznościowe oraz przeprowadzając własne badania słów kluczowych.

Poszukiwanie najlepszych fraz kluczowych

Większość początkujących SEOwców popełnia podobne błędy w zakresie analizowania fraz kluczowych pod SEO:

  • przeprowadzają analizę tylko raz, przed rozpoczęciem działań SEO,
  • nie aktualizują i nie rozszerzają na bieżąco listy słów kluczowych,
  • korzystają tylko z najpopularniejszych, czyli jednocześnie najbardziej konkurencyjnych słów kluczowych,
  • nie korzystają z najlepszych, ale niestety również płatnych narzędzi.

Zasadniczo badanie fraz kluczowych pod pozycjonowanie powinno być ciągłą i stale ewoluującą częścią pracy każdego specjalisty SEO. Dotychczas używane frazy powinny być okresowo poddawane ponownej ocenie, aby jak najbardziej odpowiadały aktualnym wyszukiwaniom użytkowników. Ponadto warto zadbać o różnorodność stosowanych fraz kluczowych. Nie można się wyróżnić, stosując te same frazy, co konkurencja.

Nie chodzi też o to, żeby stale testować nowe narzędzia i śledzić wyniki, ale żeby eksperymentować w oparciu o własne badania. Dobrą praktyką jest analizowanie, kto jeszcze używa danych fraz kluczowych i w jaki sposób wyróżniasz się na tle innych. Dzięki temu możesz dostarczać potencjalnym klientów świetnych treści, które będą odpowiadać na rzeczywiste zapytania i problemy, z którymi boryka się Twoja grupa docelowa.

Optymalizując strony internetowe pamiętaj, że trafność słów kluczowych jest ważniejsza niż ich gęstość!

Sprawdź, co wpisują Twoi klienci szukając Twoich produktów czy usług

W pracy nad analizą fraz kluczowych bardzo często mamy do czynienia z tzw. “klątwą kompetencji”. Mianowicie nasz klient przesiąka nomenklaturą, z którą ma do czynienia na co dzień. Po weryfikacji tego w drodze analizy fraz kluczowych może się okazać, że jego potencjalni klienci używają innego języka do opisania produktu bądź usługi.

Kolejną trudnością tego etapu jest fakt, że mamy do czynienia z paroma typami fraz kluczowych. Z czego jedne są przydatne (sprzedają) bardziej, inne nie. Analiza słów kluczowych pozwala na określenie, które frazy są częściej szukane, bardziej konkurencyjne (łatwe do wypromowania), a które z nich są typowo informacyjne. W konsekwencji widzimy, które ze słów kluczowych mają potencjał sprzedażowy.

Dzięki analizie jesteśmy w stanie przygotować projekt architektury linków wewnętrznych w witrynie internetowej. Jak również jesteśmy w stanie zaplanować rentowną kampanię promocyjną np. harmonogram promocji w czasie. Harmonogram taki pozwala nam na osiągnięcie spójności w pozycjonowaniu oraz w przekazie reklamowym. 

Analizując słowa kluczowe jesteśmy w stanie też określić sezonowość zainteresowania produktem czy usługą.  A to dla wielu branż jest to niezwykle istotnym czynnikiem.

Innymi słowy – jesteśmy w stanie reklamować te produkty i usługi, które są pożądane przez potencjalnego klienta. I w czasie kiedy są przez niego pożądane! Czy można lepiej? Tak, bo również inne kanały informacji o naszych produktach i usługach (media społecznościowe,  mapy Google, blog) są optymalizowane pod kątem tych czynników.

Z jakich narzędzi możesz skorzystać podczas przygotowania listy fraz do dokładnego przebadania?

Dzięki niektórym narzędziom SEO możesz dowiedzieć się, w jaki sposób Twoja konkurencja korzysta z fraz kluczowych i które z nich najlepiej sprawdzą się w przypadku Twojej witryny. Oto kilka darmowych narzędzi, które pomogą Ci zrozumieć rynek i konkurencję oraz pozwolą wybrać frazy odpowiednie dla Twojej strony internetowej. Jest to bardzo dobry punkt wyjścia do sporządzenia listy fraz, którą możemy dla Ciebie później „ubrać” w rzetelne dane liczbowe oraz rozszerzyć ich listę o frazy synonimiczne oraz komplementarne używając bardziej zaawansowanych narzędzi płatnych.

  • Planer słów kluczowych

Bezpłatne narzędzie udostępnione przez Google. Docelowo ma wspierać planowanie kampanii reklamowych Google Ads, jednak za jego pomocą można zapoznać się z propozycjami fraz i istotnymi dla nich statystykami.

  • Google Trends

Dzięki Google Trends można zbadać popularność danego słowa lub frazy kluczowej na przestrzeni ostatnich miesięcy i lat. To narzędzie pozwala również zapoznać się ze statystykami dotyczącymi sezonowości danego słowa kluczowego, co pozwala marketerom zaplanować działania SEO na określony czas w danym roku.

  • Answer The Public

Po wpisaniu hasła związanego z tematyką witryny, narzędzie w graficzny sposób przedstawi propozycje związanych z nim pytań, jakie użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Answer The Public doskonale sprawdzi się zatem jako narzędzie do wyszukiwania fraz kluczowych oraz pomysłów na tematy. Bezpłatna wersja pozwala na wykonanie dwóch analiz dziennie.

  • Ubersuggest

Darmowe narzędzie, które na podstawie wpisanego hasła prezentuje propozycje związanych z nim fraz kluczowych wraz ze statystykami dotyczącymi wyszukiwalności, konkurencyjności i trendów dla danej frazy. Każdą z propozycji można również indywidualnie przeanalizować pod kątem liczby przewidywanych kliknięć, odnośników zewnętrznych prowadzących do strony czy liczby udostępnień w mediach społecznościowych.

Z jakich dodatkowych narzędzi płatnych my korzystamy?

W arsenale naszych narzędzi mamy między innymi takie subskrypcje jak:

  • Ahrefs

Potężne, amerykańskie narzędzie do badania kondycji strony, stopnia jej optymalizacji, technicznej poprawności kodu strony, ale również świetne narzędzie do badania fraz kluczowych i zależności między nimi.

  • Senuto

Polska autorska platforma przeznaczona dla SEOwców. Służy do optymalizacji, monitorowania oraz planowania działań pozycjonerskich. Doskonałe narzędzie do porównania konkurencyjnych witryn. Narzędzie to dysponuje bazą ponad 100 milionów słów kluczowych oraz ponad 5 milionów stron www i informacji o nich. Mechanizmy analizy oparte są o analizę big data oraz autorskie mechanizmy machine learning.

  • SemStorm

Kolejne polskie kompleksowe narzędzie usprawniające pracę nad widocznością strony w wyszukiwarkach. Umożliwiamy m.in. codzienne monitorowanie pozycji fraz, analizę słów kluczowych pod kątem ich miesięcznej liczby wyszukiwań czy szczegółowe porównanie z konkurencją

  • Clusteric

Jeszcze jedno polskie, doskonałe narzędzie, którego używamy przede wszystkim do analizy linków, ale też do oceny konkurencyjności fraz kluczowych. W tym obszarze sprawdza się najlepiej z wszystkich wymienionych w tym artykule narzędzi dla polskojęzycznych projektów.

Popularność fraz kluczowych

Korzystanie z tych narzędzi ma kilka zalet, jednak jedną z najistotniejszych jest fakt, że za ich pomocą można dotrzeć do informacji o średniej miesięcznej liczbie wyszukiwań danej frazy kluczowej. Warto pamiętać, że nie zawsze fraza kluczowa o dużej liczbie wyszukiwań będzie najlepszym wyborem. Im więcej osób wyszukuje daną frazę, tym większa konkurencyjność i mniejsze prawdopodobieństwo, że Twoja strona znajdzie się na wysokiej pozycji w SERP.

Zamiast tego warto skierować uwagę na mniej popularne, ale bardziej szczegółowe frazy, które mogą wyróżnić Twoją witrynę na tle konkurencji. To tak zwane frazy długiego ogona (ang. long-tail keywords). Takie frazy mogą na przykład obejmować:

  • dokładny opis lub specyfikację produktu/usługi;
  • szczegółowy zakres oferty
  • informacje dotyczące cen, lokalizacji, warunków świadczenia usługi.

Frazy długiego ogona są często wykorzystywane do przyciągania klientów z Twojego obszaru geograficznego, którzy szukają dokładnie tego, co oferujesz. Z ich pomocą łatwiej trafisz do grona osób zainteresowanych Twoją ofertą. Frazy te również często informują nas o intencji potencjalnego klienta. Frazy z intencją zakupową najczęściej powodują konwersję (sprzedaż), więc warto ich poszukać dokładnie.

Lokalne frazy kluczowe

Poruszając temat lokalizacji słów kluczowych, warto na sam koniec krótko wspomnieć o lokalnych frazach kluczowych. Ich zastosowanie jest niezwykle istotne, jeżeli działasz na określonym obszarze geograficznym i zależy Ci, aby do Twojej witryny trafiali internauci z danej lokalizacji.

Lokalną analizę fraz kluczowych można przeprowadzić na poziomie miasta, powiatu, województwa czy danego państwa, a następnie odpowiednio zoptymalizować strony produktów i usług pod kątem wyszukiwania lokalnego. Dzięki temu witryna będzie przyciągała użytkowników z odpowiedniego obszaru geograficznego, którzy będą wyszukiwać daną frazę.

W ostatnich latach Google przywiązuje dużą wagę do firm lokalnych i zachęca je do pozycjonowania lokalnego oraz do tworzenia wizytówek w Google Moja Firma. Jeżeli prowadzisz działalność na obszarze kilku miast czy województw warto uwzględniać wszystkie te lokalizacje we frazach kluczowych, zwłaszcza na stronach kontaktowych i stronach dotyczących oferowanych produktów i usług.

Chcesz zwiększyć sprzedaż na Twojej stronie? Zapraszamy do KONTAKTU. Przeprowadzimy dla Ciebie wnikliwą analizę słów kluczowych i rozkręcimy Twój biznes.

Pamiętaj, analiza fraz kluczowych to pierwszy i najistotniejszy krok do dobrego pozycjonowania Twojej strony.