Reklamy na Pinterest – jak wykorzystać je do promocji produktów i usług?
Pinterest dla wielu osób jest źródłem inspiracji zakupowych. Badania samej platformy wykazują, że 92% użytkowników korzysta z niej do zbierania informacji o produktach lub usługach jeszcze przed ich zakupem. 70% użytkowników kanału natomiast, potwierdza, że o nowych produktach dowiaduje się właśnie z Pinteresta.
Polscy przedsiębiorcy od października 2020 mają możliwość korzystania z prowadzenie kampanii reklamowych na Pinterest. Tym samym Polska została jednym z około 30 państw, które zyskały taki przywilej. Wciąż jednak wielu reklamodawców nie korzysta z tej możliwości, co jest szansą właśnie dla Ciebie i Twojej firmy. Wykorzystaj tę platformę do promocji, zanim konkurencja się za to zabierze. Czytaj dalej ten artykuł i dowiedz się jak funkcjonują reklamy na Pintereście i dlaczego warto zacząć je stosować.
Pinterest – niedoceniana platforma
Pinterest jest jest obecnie jedną z najbardziej niedocenianych platform. Powstała z potrzeby kategoryzowania i tworzenia plansz pomysłów i inspiracji w przestrzeni wirtualnej. Nawet nazwa serwisu pochodzi od połączenia dwóch słów: pin, czyli przypinać i interest, czyli zainteresowania. Założeniem platformy jest zbieranie i przypinanie do swoich tablic pomysłów znalezionych w Internecie. Oczywiście warto zaznaczyć, że Pinterest to serwis społecznościowy. Można na nim udostępniać stworzone przez siebie piny, przypinać czyjeś piny do swoich tablic tematycznych, a także podglądać działalność innych użytkowników oraz firm. W razie potrzeby można jednak też ukryć swoje tablice i być jedyną osobą, która ma do nich swobodny dostęp.
Co ważne i naprawdę fajne, serwisowi zależy, aby użytkownicy byli zadowoleni i korzystali z jego dobrodziejstw bez przeszkód. Świadczy o tym chociażby fakt, że od kilku lat Pinterest zmienił się tylko nieznacznie. Widać, że nie chce niczego utrudniać i raczej dodaje funkcje i ułatwia korzystanie z nich niż całkowicie zmienia swoją strategię działania, jak zdarza się to innym serwisom.
Dodatkowo jako agencja marketingowa, która prowadzi działania reklamowe na tej platformie dla swoich klientów, możemy potwierdzić, że dokumentacja dotycząca reklamowania się w serwisie jest bardzo szeroka i napisana naprawdę przystępnym językiem. W razie jakichś poważniejszych problemów zawsze możemy zgłosić je do supportu klienta. Pracownicy tego działu są bardzo pomocni i uprzejmi i można liczyć na ich wsparcie.
W Polsce obecnie z serwisu korzysta około 2,7 mln osób. Czy pośród nich są Twoi potencjalni klienci?
Bardzo możliwe.
Czym właściwie jest Pinterest?
Pinterest to platforma gdzie miejsce dla siebie znajdzie każdy. Są na niej indywidualne konta użytkowników. Na swoje potrzeby tworzą oni tablice tematyczne do których mogą dodawać swoje piny lub też umieszczać na nich piny innych użytkowników. To bardzo wygodne i pozwala na szybkie przejrzenie inspiracji i tendencji. Ktoś, kto np. urządza swój dom może stworzyć sobie tablice o tytułach: „Sypialnia” lub „Pomysły na aranżację balkonu” i tam przypinać wszystkie pomysły oraz inspiracje na urządzenie tych właśnie miejsc. Później je przejrzeć i z wielu pomysłów zdecydować się na najlepsze dla siebie rozwiązania.
Z drugiej stronie na platformie mamy konta biznesowe prowadzone przez marki, których piny użytkownicy mogą obserwować oraz zapisywać na swoich tablicach. Po za tym Pinterest jest niejako marketplace. Od niedawna można stworzyć na platformie sklep z produktami, który wygląda mniej więcej jak sklep na Facebooku. Kliknięcie w pina z produktem przekierowuje użytkownika bezpośrednio do karty produktu, gdzie ma on możliwość w łatwy sposób dokonać zakupu.
Pinterest w promocji biznesu
Warto zaznaczyć, że Pinterest skupia ludzi kreatywnych, którzy chętnie próbują nowych rzeczy i szukają lepszych rozwiązań. Oczywiście są branże, które lepiej radzą sobie w tym serwisie od innych. Na przykład branża meblarska, tekstylna, czy branża kosmetyczna, ale szczerze myślę, że bardzo wiele zależy od pomysłu i materiałów w postaci zdjęć i video jakie posiadamy. Nawet producent dachówek znajdzie swoje miejsce na tej platformie i może to świetnie wpłynąć na promocję jego produktów.
Pinterest świetnie sprawdza się do zaprezentowania produktów szerszemu gronu odbiorców. Na jego korzyść przemawia także fakt, że „żywotność ” pinów jest naprawdę bardzo długa i mogą one pojawiać się na zapytania użytkowników przez długie miesiące od ich publikacji.
W Stanach Zjednoczonych Pinterest jest bardzo popularny i często wykorzystywany w strategii marketingowej firm. Bardzo prawdopodobnym jest, że ta tendencja przeniesie się również do Polski i zdecydowanie warto być na to przygotowanym.
Kierowanie ruchu na stronę
Pinterest bardzo skutecznie kieruje ruch na stronę docelową. Użytkownik dwoma kliknięciami w pin trafi na nią, a z użytkownik klikający Twoją reklamę zostanie tam przekierowany bezpośrednio po kliknięciu. A co jest oczywiste, większy ruch na stronie oznacza, ze więcej osób ma szansę skorzystać z oferty.
Reklamy na Pinterest – jak funkcjonują?
System reklamowy na Pinterest ma trzypoziomową strukturę, gdzie pierwszy poziom to kampania. Na tym etapie możesz wybrać cel reklamowy oraz limit wydatków. Drugim etapem jest grupa reklam. Tutaj wybierzesz gdzie Twoje reklamy mają być wyświetlane, a także ustanowisz budżet i czas ich emisji. W każdej kampanii może być więcej niż jedna grupa reklam. Grupy najlepiej jest podzielić pod kątem rodzaju produktów, sposobu ich zastosowania lub odbiorców. Jeżeli sklep działa poza obrębem jednego państwa, to dobrze również będzie podzielić odbiorców ze względu na obszary geograficzne. Trzecim krokiem jest reklama, wybieramy w nim piny, które chcemy promować. Może być ich sporo, ale warto dostosować ich ilość do budżetu reklamowego.
Cele reklamowe
Pinterest daje nam możliwość stworzenia kampanii reklamowych dla trzech celów: kreowania świadomości marki, nakłaniania do rozważanie zakupu oraz uzyskania konwersji.

Kreowanie świadomości marki rozliczane jest w modelu CPM (cost per mille, czyli koszt wyświetlenia reklamy 1000 razy), a wyświetlanie filmu w modelu CPV (cost per viev, czyli koszt za obejrzenie), który ma zastosowanie np. na kanale You Tube. Druga kategoria rozliczana jest w modelu CPC (cost per click), czyli koszt za kliknięcie, najbardziej popularnym modelu rozliczania za reklamy.
Reklamy na rozważenie zakupu są pomocne, jeżeli chcemy zwiększyć liczbę odwiedzin na naszej stronie lub w sklepie internetowym. Reklamy kierowane na konwersje natomiast, rozliczane są w modelu CPA (cost per action), gdzie płacimy za wybraną reakcję użytkowników do których kierowana jest reklama. Wybór tego celu kampanii spowoduje, że reklamy będą się wyświetlać osobom, które prawdopodobnie dokonają zakupu lub wykonają inną pożądaną czynność na stronie pod ich wpływem. Wystarczy wybrać cel, który odpowiada Twojej strategii marketingowej.
Formaty reklamowe
Dla wyżej opisanych celów możesz wybrać następujące formaty reklamowe:
Promowany piny
Jest to podstawowy format. Najbardziej popularne są piny pionowe w proporcji 2:3 o wymiarze 1000×1500 pikseli, ale platforma pozwala także na dodawanie pinów kwadratowych. Piny muszą zostać zapisane w formacie jpg. lub png. i ważyć maksymalnie 10MB. Po kliknięciu w promowanego pina, użytkownik automatycznie kierowany jest na docelową stronę www. Pin promowany wygląda jak rich pin z tą różnicą, że w rich pina trzeba kliknąć dwa razy, zanim trafi się na stronę. Co ważne, jeżeli użytkownik zapisze pin promowany na swojej tablicy, zmieni się on w pina organicznego i nie będzie śladu po tym, że był on promowany.
Promowane filmy video
Piny video mają również format kwadratowy lub prostokątny. Dopuszczalne formaty zapisu to: mp4, m4v i mov. Video może trwać od 4 sekund do 15 minut, a maksymalna waga pliku nie może przekroczyć 2 GB. Tak jak w przypadku reklam na innych kanałach social media, dobrze jest dodać napisy do filmów, ponieważ duża część użytkowników przegląda Pinteresta bez dźwięku. Szkoda byłoby więc tracić tych odbiorców.
Karuzela
Format karuzeli może zaprezentować jednocześnie od 2 do 5 zdjęć lub filmów z których każdy ma osobny tytuł i opis. Każda z kart może kierować na inną stronę docelową. Karuzela jest więc świetnym sposobem na zaprezentowanie kilku funkcjonalności jednego produktu lub produktów z tej samej kategorii lub serii. A dodatkowo mamy dzięki niej więcej szans na konwersje z jednej reklamy.
Piny promujące aplikacje
Format ten służy do zwiększenia liczby instalacji aplikacji. Zaraz po kliknięciu kieruje użytkownika do sklepu (App Store lub Google Play), gdzie tę aplikacje może pobrać.
Piny zakupowe
Dzięki tym pinom możesz stworzyć na Pintereście sklep ze swoimi produktami. Po kliknięciu w pina zakupowego użytkownik zobaczy specyfikację produktu. Wygląda to mniej więcej jak w sklepie na Facebooku. Kolejne kliknięcie w pina kieruje użytkownika na odpowiednią stronę www, najczęściej do strony produktu. Wówczas użytkownik może kupić go jeżeli zechce.
Targetowanie reklam
Reklamy na Pinterest emitowane są w systemie aukcyjnym, czyli algorytm decyduje o tym, które reklamy będą wyświetlane użytkownikom platformy. „Decyduje” o tym na podstawie ich popularności i zainteresowania które wzbudzają wśród Pinerów. Ponad to bierze pod uwagę dopasowanie reklam do grupy docelowej, prawdopodobieństwo wykonania przez odbiorcę pożądanego działania, a także jakość strony do której kieruje reklama.
Powyższe formaty reklamowe możemy kierować na:
Wybrane słowa kluczowe
Zaleca się korzystanie z około 25-30 słów kluczowych, które powiązane są z naszą branżą. Poza tym wybieramy także dopasowanie słów kluczowych. Może to być dopasowanie przybliżone, które oznacza, że reklamy wyświetlą się nawet jeżeli użytkownik popełni błąd podczas wpisywania poszukiwanego hasła w pole wyszukiwania na Pinterest. Dodatkowo kolejność wpisywania słów przy frazach składających się z kilku wyrazów nie będzie miało znaczenia. Fraza może też zostać dokładne dopasowana. Wówczas piny wyświetlą się tylko po wpisaniu dokładnie takiej frazy jak reklamodawca podczas ustawiania reklamy. Jeżeli przy jej wpisywaniu użytkownikowi zdarzy się zrobić błąd lub użyje innej kolejności wyrazów, to pin się niestety nie wyświetli. Istnieje jeszcze dopasowanie wykluczające, które pozwala na ustalenie fraz, po wpisaniu których reklamy nie reklamy nie będą się pojawiać. Warto zastanowić się przed uruchomieniem reklamy z wykorzystaniem kierowania jej na słowa kluczowe i wybrać najodpowiedniejsze dopasowanie.
Zainteresowania
Pinterest oferuje wybór mnóstwa zainteresowań. Są on często naprawdę bardzo szczegółowe, dzięki temu możemy precyzyjnie dopierać odbiorców reklam. Zainteresowania wybiera się z rozwijanej listy, która pozwala na bardzo dużą dokładność. To sposób bardzo łatwy i przyjemny zwłaszcza jeżeli, Twoją grupę odbiorców można precyzyjnie określić np. sprzedajesz tkaniny tapicerskie. Wówczas prawdopodobnie zechcesz, aby Twoje reklamy trafiły do osób zainteresowanych tapicerstwem, szyciem, renowacją mebli itp. Pinterest daje Ci wybór takich właśnie zainteresowań z puli dostępnych w panelu reklamowym.
Umiejscowienie
Tutaj również, tak jak w panelu reklamowym Facebooka, możemy zdecydować w jakich umiejscowieniach Pinterest ma wyświetlać naszą reklamę. Do wyboru są trzy opcje:
- przeglądanie, gdzie po wyborze tej opcji reklamy pojawią się w aktualnościach lub propozycjach podobnych pinów,
- wyszukiwanie, po wybraniu tej opcji, reklamy pojawią się w wynikach wyszukiwania lub wśród powiązanych pinów,
- wszystkie, w przypadku wyboru tego umiejscowienia, Twoje reklamy pojawią się w obydwu powyższych opcjach, czyli w wynikach wyszukiwania, w aktualnościach i wśród powiązanych pinów.
Listy odbiorców – użytkownicy, którzy mieli styczność z firmą
Wybierając tę opcję targetowania możesz wykorzystać listę z danymi kontaktowymi swoich klientów w formacie csv. Taka lista powinna zawierać ponad 100 adresów e-mail, gdyż dopiero od tej liczby pozycji na liście, można wykorzystać ten sposób targetowania. W panelu możesz też stworzyć swoje listy odbiorców, które opierają się na aktywności użytkowników i ich zaangażowaniu. Możesz np. stworzyć listę osób, które kliknęły w Twoje piny i przeszły do witryny lub które weszły w interakcję z Twoimi pinami.
Konfigurowanie takich list wymaga instalacji taga Pinteresta na stronie oraz potwierdzenia praw do niej w panelu. Jeżeli planujesz działania reklamowe na Pinterest to warto od razu to zrobić. Dzięki tagowi możliwe będzie wdrożenie remarketingu np. kierowanie reklam do osób, które porzuciły koszyk lub weszły na określoną podstronę. Dzięki niemu utworzysz też grupy podobnych odbiorców na podstawie już utworzonych list. Wystarczy w panelu wybrać źródłową grupę odbiorców i utworzyć dla niej grupę „lookalike”, czyli podobnych odbiorców. W ten sposób możesz dotrzeć z reklamą do osób podobnych do tych, których zainteresowała Twoja oferta.
Grupy demograficzne
Wybierając to kierowanie, masz możliwość określenia cech demograficznych odbiorców swoich reklam m.in. płeć, wiek, język, lokalizację, a także urządzenie z jakiego korzystają użytkownicy do przeglądania tablic na Pintereście.

Czego nie można reklamować na Pintereście?
Oczywiście zanim zaczniemy przygodę z reklamowaniem się na tej platformie, musimy zaakceptować warunki korzystania z serwisu przez firmy oraz politykę prywatności Pinteresta. Dokumenty tę informują reklamodawcę co można, a czego nie na platformie. W Polsce np. nie zostają zatwierdzane reklamy promujące:
- kasyna stacjonarne
- alkohol
- leki i wyroby medyczne
- apteki stacjonarne
- mieszanki dla niemowląt
Reklamy na Pinterest – jak mierzyć ich skuteczność?
To właściwie wszystko jeśli chodzi o tworzenie reklam na Pinterest. Panel jest naprawdę bardzo intuicyjny i stosunkowo prosty w obsłudze. Pozostaje nam jeszcze tylko kwestia mierzenia efektów kampanii. Do tego celu służy panel Reklamy na koncie Pinterest, znajdziesz go na górze strony zaraz obok Statystyki.
Skuteczność swoich działań reklamowych możesz mierzyć w określonych okresach czasu: 7, 14, 30 i 90 dni. Na szybko, skuteczność reklam możesz sprawdzić przy pomocy wykresów, które wyświetlają się na samej górze strony. Dowiesz się z nich jakie w tym okresie były wydatki na reklamę, jaka była łączna liczba wyświetleń, ile osób zapisało Twoje piny, ile było kliknięć w nie, a także ile konwersji miało miejsce. Jeżeli jednak chcesz przeanalizować swoje reklamy bardziej wnikliwie, to z zakładki Przegląd przejdź do zakładki Raporty. Panel jest bardzo zbliżony do tego na Facebooku. Sprawdzisz w nim takie parametry jak: liczba kliknięć wychodzących, wyświetleń, CTR, CPM, ilość konwersji… Bez problemu można dostosować do swoich potrzeb mierzone parametry i skonfigurować je tak, jak chcesz pod realizacje Twoich celów marketingowych.
Z pewnością warto przyjrzeć się Pinterestowi, bo drzemią w nim niesamowite możliwości reklamowe. Dodatkowo przemawia za nim fakt, że nie jest to jeszcze medium mocno eksploatowane w naszym kraju. Co za tym idzie, reklamy nie są drogie, a konkurencja nie jest zbyt duża. Dlatego też, warto chociaż na próbę uruchomić pierwszą kampanię. Jestem prawie pewna, że nie będzie ona ostatnią 🙂
Chciałbyś zacząć działać na Pinterest i promować tam swoje produkty lub usługi, ale zupełnie nie masz na to czasu? Zapraszamy do kontaktu, zajmiemy się promocją Twojej firmy na Pinterest za Ciebie.
Więcej szczegółów dotyczących zakresu działań na tej platformie społecznościowej znajdziesz w naszej ofercie Pinterest.