Błąd 404 – jak go naprawić i czy wpływa negatywnie na SEO
Dziś porozmawiamy o błędzie tak popularnym, że urósł do legendy. A imię jego 40 i 4… – błąd 404.
Co to jest błąd 404
Błąd 404 to kod błędu odpowiedzi HTTP. Gdy pojawi się taki komunikat oznacza to, że serwer nie znajduje pliku pod wysłanym przez użytkownika żądaniem. Dzieje się tak najczęściej, gdy zrobimy błąd w adresie lub gdy strona została usunięta lub przeniesiona na inny serwer bez przekierowania.
Proces wyświetlania stron internetowych działa według schematu. Użytkownik wpisuje adres strony. W tym czasie jego komputer wysyła żądanie danych do serwera, który w odpowiedzi przesyła nagłówek HTTP. Wystąpienie jakiegokolwiek błędu powoduje pojawieniem się komunikatu error 404. Co oznacza ten kod? Pierwsza 4 to błąd ze strony internauty- wpisanie nieaktualnej nazwy strony lub zrobienie literówki w adresie czy też wygaśnięcie domeny w sieci. 0 z kolei oznacza błąd składnikowy, a ostania 4 to komunikat o niemożności wyświetlenia żądanego celu.
Po co jest strona, która nie istnieje?
W teorii strony 404 nie ma, bo jest to strona, która nie istnieje. Jaki jest więc sens istnienia czegoś co z założenia nie istnieje? I, co gorsza – jak pozbyć się takiego niebytu? Zanim zbytnio odpłyniemy w dywagacje filozoficzne wyjaśnię, że niestety, nie da się całkowicie pozbyć strony z błędem 404. Mało tego – ta strona jest wręcz niezbędna, bo pełni funkcję strony zastępczej. Przecież może się zdarzyć literówka przy wpisaniu adresu – wówczas wjeżdża nam 404. Gorzej, gdy na co drugiej podstronie wyskakuje nam taka strona widmo.
Czy strona 404 źle wpływa na SEO?
Choć według Google występowanie takiego błędu nie jest szkodliwe jeśli chodzi o ranking, to jednak częste jego występowanie może skutecznie zniechęcić użytkowników do Twojej witryny. Co z tego zatem, że Twoja strona jest wypozycjonowana wysoko w wyszukiwarce, jeśli użytkownik zaraz z niej ucieka, nie znajdując żadnych treści. Rośnie współczynnik odrzuceń, a moc SEO takiej strony, zamiast być wykorzystaną, marnuje się. Pod tym względem błędy 404 są niebezpieczne dla pozycji Twojego serwisu. Boty Google widząc wysoki współczynnik odrzuceń takiej strony, będą sukcesywnie obniżały jej pozycję w wyszukiwarce i cała robota pozycjonerska zostanie zaprzepaszczona.
Kolejną sprawą jest aspekt wizerunkowy Twojej strony i firmy. Użytkownik zapamięta, że klikając w Twoje linki dostał jedynie komunikat o nieistniejącej stronie i będzie ją w przyszłości unikał, chcąc zaoszczędzić sobie czasu i nerwów. I będzie się to odbywało nawet jeśli URL będzie już działać. To samo tyczy się botów Google zwanych crawlerami, które przeczesują Twoją witrynę. Marnują czas na skanowanu pustych podstron, kiedy mogłyby ten czas poświęcić na sprawdzanie wartościowych treści – artykułów blogowych, produktów, podnosząc ich ranking w wyszukiwarce.
Dlatego warto jest monitorować adresy URL odnoszące się do błędu 404 na Twojej stronie i przyjrzeć się im, czy nie można by ich jakoś ponownie wykorzystać, na przykład zrobić przekierowania do podobnych treści, produktów i usług, które znajdowały się na stronie 404.
Negatywny wpływ stron z błędem 404 na SEO:
- utrata cennego ruchu
- stracenie cennych linków prowadzących na Twoją witrynę
- marnowanie tzw. crawl budget
- utrata pozycji w wyszukiwarce
- osłabienie wiarygodności serwisu
Jak naprawić błąd 404. Przekierowania 301
Kiedyś poczytne treści umieszczone na stronie, znajdujące się na wysokich pozycjach zniknęły lub nie są dostępne pod podanym adresem. W tym drugim przypadku sprawa jest w miarę prosta – należy zrobić przekierowania ze starego, nieaktywnego adresu na nowy, gdzie te treści istnieją. Wówczas zachowamy całą moc SEO, a nasza robota nie pójdzie na marne. Użytkownik nie ważne czy wpisze stary czy nowy adres, będzie zawsze kierowany na ten aktualny. Wilk syty i seOWCA cały.
Strona nie istnieje – jak znaleźć błąd 404 w swojej witrynie?
Użytkownik trafia zazwyczaj na stronę z błędem 404 przypadkiem. Jakże zatem zniwelować takie strony, gdzie je znaleźć i jak monitorować ich ilość w serwisie? Właściciel strony nie może liczyć w tym względzie na przypadek. Mówię tu oczywiście o usuniętych stronach lub takich, którym zmieniono URL-e bez przekierowania. Poza tym sprawdzanie witryny pod względem błędów, nie tylko 404, to nie jest coś, co robi się raz i koniec. Stan witryny warto monitorować regularnie. Przykładowo – jeśli masz sklep internetowy z tysiącem produktów błędy 404 pojawiają się w nim regularnie. Tylko jak je wyłapać wśród podstron, których przecież w sklepie www może być tysiące?
Bardzo dobrym narzędziem i co najważniejsze bezpłatnym jest Google Search Console, które pozwala właścicielom witryn na monitorowanie ich stanu. Jeśli strona ma jakieś błędy, znajdziemy je w zakładce Stan.
Jak naprawić błędy 404
Stron 404 nie da się uniknąć. Zawsze warto jednak monitorować witrynę pod względem czterystaczwórek, by trzymać je w ryzach i robić przekierowania do działających podstron z podobnymi treściami. Wyświetlanie się takich stron może być też zewnętrznym błędem, niezależnym od Ciebie. Np. ktoś w obrębie swojej witryny wrzucił link z błędem mający kierować do Ciebie. Ze zrozumiałych względów użytkownik nie będzie mógł wyświetlić Twojej strony, kiedy link jest niepoprawny. Naprawienie takiego błędu to poprawa linku – być może jest to literówka w nazwie. Skontaktuj się z właścicielem witryny, aby zmienił link kierujący do Ciebie na właściwy, a błąd zniknie.
Trochę inaczej ma się sprawa, jeśli są to błędy wewnątrz Twojej strony czy sklepu. Sytuacja, w której produkt został wycofany ze sprzedaży jest dość częsta, co skutkuje potem właśnie pustym linkiem. Zrób przekierowania na produkt, który jest podobny. Dzięki takiemu zabiegowi nie utracisz potencjalnego klienta od razu, a być może zainteresujesz go innymi produktami w Twoim sklepie. Podobnie postąp z wpisami blogowymi, które zostały usunięte. Zawsze warto dać odnośnik do podobnych treści na Twojej stronie. To samo dotyczy usuniętych lub zmodyfikowanych kategorii. Wszystkie takie zabiegi powinny kończyć się zrobieniem wewnętrznych przekierowań.
Podczas odświeżania strony i przerzucania jej na nowy CMS przekierowania 301 na nowe adresy URL to konieczność.
Jak wykorzystać stronę 404
Strona widmo 404 nie musi odstraszać użytkownika. Stronę z błędem 404 można oczywiście podrasować i dostosować, aby pasowała do wyglądu Twojego serwisu. Dzięki właściwemu podejściu możemy osiągnąć parę efektów sprzedażowych i marketingowych. Dzięki umieszczeniu wewnętrznej wyszukiwarki na takiej podstronie możesz naprowadzić zagubionego użytkownika do odnalezienia produktu, którego szuka. Dodając przycisk call to action, zyskujesz konwersję. Z kolei podchodząc do strony 404 z humorem, zniwelujesz negatywne odczucie jakie może powstać, gdy internauta trafi na pustą stronę.
Potrzebujesz wsparcia w zakresie optymalizacji strony i pozycjonowania w internecie? Wypełnij formularz kontaktowy i napisz jakie działania Cię interesują. Nasi specjaliści przygotują dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.