Opisy produktów – jak je pisać, aby sprzedawać?
Statystyki mówią o tym, że większość klientów przed zakupem produktu, szuka informacji o nim w internecie. Dlatego tak ważne jest, aby trafili na stronę Twojego sklepu, a następnie, po tym jak znajdą wszystkie informacje, których szukają, zdecydowali się na zakup. Jak zatem wprowadzać na stronę informacje o produktach, aby były one atrakcyjne dla klientów jak i robotów Google? Zapraszamy do przeczytania artykułu, w kótrym poruszone zostały wszystkie najważniejsze kwestie.
Opisy produktów – odpowiednia nazwa
Wbrew pozorom to dość istotna kwestia. Zanim nadasz nazwy swoim produktom zastanów się co mogą wpisywać w wyszukiwarkę osoby, które ich szukają. Nazwa nie może być zbyt skomplikowana, ani też zbyt uproszczona. Warto zawrzeć w niej najważniejsze informacje, czyli: co to za rodzaj produktu, do czego służy lub po co się go stosuje. Istotna może być także informacja o producencie i pojemności produktu, czy modelu jeżeli mamy do czynienia np. ze sprzętem elektronicznym. Dzięki temu potencjalny klient łatwiej znajdzie to czego szuka ( czyli, Twój produkt), zapozna się z nim, a pod wpływem dalszej części tekstu – dokona zakupu.
Opisy produktów dla klientów
Jak tworzyć dobre opisy produktów? Nie jest to wcale takie trudne. Musimy pisać takie treści, które nas samych przekonałyby do zakupu. Dobrym pomysłem jest też uporządkowanie opisów i nadanie im takiej samej struktury. Całą treść możesz podzielić na akapity i nadać im tytuły. Dzięki temu, każdy kto trafi na stronę Twojego produktu, łatwo będzie mógł przejrzeć wszystkie podstawowe informacje. Jeżeli prowadzisz np. sklep z kosmetykami, to zapewne krótko opisujesz swoje produkty na początku. Następnie informujesz do czego on służy dany produkt, czym różni się od innych, podobnych kosmetyków dostępnych na rynku. Na koniec wyjaśniasz dlaczego warto postawić akurat na Twój produkt. Z pewnością do opisu dodajesz też sposób stosowania danego kosmetyku oraz jego skład. Możesz też dorzucić osobny akapit mówiący o tym, jakie problemy pomaga rozwiązać np. żel do mycia twarzy – jego regularne stosowanie dokładnie oczyszcza skórę zapobiegając powstawaniu niedoskonałości. Ponadto niweluje krosty i pryszcze, które występują na twarzy. Dzięki takiemu opisowi Twój potencjalny klient będzie mógł zorientować się, że włączenie takiego kosmetyku do jego codziennej pielęgnacji jest wskazane.
Ponadto, zwróć uwagę na kilka istotnych kwestii:
- Przygotowując opis produktu, nie zapomnij podać tzw. „technicznych informacji”, takich jak: pojemność, parametry, nazwa modelu itp.
- Unikaj skomplikowanego języka, który będzie zrozumiały tylko dla przedstawicieli jakiejś określonej branży. No chyba, że oni stanowią oni większość Twoich klientów, wtedy może warto zastanowić się nad stworzeniem opisów w taki sposób, żeby były dla nich jak najbardziej przydatne.
- Nie publikuj też ściany tekstu. To zupełnie zniechęca do czytania, dlatego tak jak wspomniałam wyżej, podziel tekst na akapity, ze zrozumiałymi tytułami, wytłuszczeniem, wypunktowaniem. Najlepiej, żeby od razu informowały, czego możemy dowiedzieć się z danego fragmentu tekstu.
- No i na koniec. Warto zadbać, aby opisy produktów były wolne od błędów gramatycznych, stylistycznych i językowych, ale tę informację podaję pro forma, bo to oczywista oczywistość.

Opisy produktów dobre dla SEO
Musisz uświadomić sobie, że opisy produktów tworzysz dla swoich klientów, po to, aby mogli jak najlepiej poznać proponowane przez Ciebie rozwiązania i zdecydować, czy chcą je kupić. Podczas ich tworzenia warto jednak pamiętać, że są to teksty na których pracują także roboty Google. Dzielnie śledzą każdą linijkę tekstu i na tej podstawie ustanawiają wartość Twoich treści.
Dobry opis jest unikalny i odpowiada na potrzeby klientów. Natomiast stworzenie opisu pod SEO niesie za sobą pewne ograniczenia. Tekst musi być odpowiedniej długości – najlepiej żeby miał do 5000 znaków ze spacjami. Dla produktu musisz ustalić też frazę kluczową i użyć jej w swoim opisie określoną ilość razy (proporcjonalną do długości tekstu).
Do odnalezienia i ustalenia fraz kluczowych służy szereg narzędzi do tego dedykowanych. Warto przyłożyć się do tego zadania, gdyż jest ono kluczowe dla powodzenia całej misji – pozycjonowania strony.
Jeżeli potrzebujesz pomocy w odnalezieniu słów kluczowych dla swoich produktów, zgłoś się do nas. Wykonamy dla Ciebie profesjonalną analizę słów kluczowych na podstawie, których samodzielne stworzenie opisów produktów będzie dużo łatwiejsze.
Linkowanie wewnętrzne
Jest to podstawowy zabieg do optymalizacji stron. Chodzi o to, aby w obrębie jednego serwisu dodawać na podstronach linki do innych podstron. Można to robić zarówno w tekście jak i w tzw. sekcjach administracyjnych. Taki zabieg ułatwia dotarcie do różnych podstron użytkownikom jak i robotom Google. Dla tych drugich linki wewnętrzne są sygnałem, że strona jest bogata w treść, czyli atrakcyjna. Ponad to linki pomagają robotom wyszukiwarek we właściwym indeksowaniu tekstu.
Oczywiście nie ma sensu przesadzać z ilością odnośników do innych podstron, ale dwa są jak najbardziej na miejscu. Tworząc opis produktu możesz linkiem wewnętrznym skierować użytkownika do innego modelu tego samego produktu, do jego zamiennika lub do adekwatnego artykułu blogowego opublikowanego na stronie Twojego sklepu.
Kopiowanie opisów od producenta
Zdecydowanie nie warto dodawać na swoją stronę tekstów skopiowanych z innych stron. W treściach zamieszczanych w Internecie, chodzi o to, aby były unikalne i niosły za sobą unikalną wartość. Jeżeli produkty, nawet na różnych domenach, będą miały takie same opisy, to będziemy mieć do czynienia ze zduplikowanym contentem. Tym sposobem Twoja strona nie uzyska wysokich pozycji w wyszukiwarce Google.
Opisy produktów dla podobnych przedmiotów
Co zrobić jednak, kiedy produkty dostępne w Twoim sklepie są bardzo podobne do siebie? Częstą praktyką jest używanie dla wszystkich artykułów tego samego opisu, który różni się np. kolorem lub modelem. A jak już wspomniałam wcześniej, Google nie znosi kopiowania treści. Co prawda duplicate content nie jest negatywnym czynnikiem rankingowym, ale nadal wpływa on na widoczność. Algorytm widzi tą samą treść na różnych podstronach. W wyniku tego w odpowiedzi na konkretne zapytanie wpisane w wyszukiwarkę, wyświetli tylko jedną ze stron z tym samym opisem.
Sposobem na to jest zrobienie jednego uniwersalnego opisu dla grupy takich samych produktów, a następnie stworzenie dla nich wariantów. Jeżeli jednak dla poszczególnych grup produktów lub produktów chcesz pisać odrębne opisy, pamiętaj żeby ich nie powielać. Jest to niezwykle trudne, bo opisując któryś z kolei produkt, który niewiele różni się od poprzedniego bezwiednie używa się tych samych sformułowań. Dlatego, jeżeli masz taką możliwość, nie rób opisów całej serii podobnych produktów na raz. To pozwoli Ci trochę zróżnicować tworzone opisy.
Zdjęcia produktów
Dobre zdjęcia produktów, które są odpowiednio zoptymalizowane, opisane i posiadają alternatywne opisy również są bardzo istotne dla pozycjonowania strony produktowej. Po pierwsze zdjęcia muszą być dobrej jakości.
- nazwy zapisz bez użycia polskich znaków, z myślnikami zamiast spacji (nie używaj znaków specjalnych).
- w przypadku, kiedy chcesz dodać więcej niż jedno zdjęcie tego samego produktu, ponumeruj je (numer oczywiście po myślniku).
- zdjęcia dodawaj w formacie JPG, najlepiej w kwadracie w proporcji 1:1 (wówczas strona będzie wyglądała spólnie, a zdjęcia będą się prawidłowo zaciągały).
- zdjęcia powinny zostać skompresowane, najlepiej przepuścić je przez specjalny program np. TinyJPG, który wyczyści z nich wszystkie niepotrzebne informacje i komentarze.
Wyczerpujące informacje na temat jak dodawać zdjęcia na strony www, znajdziesz w innym artykule na naszym blogu: „Jak pozycjonować stronę grafiką?”.
Zdjęcia produktów pod Facebook i Google
Zdjęcia produktowe warto przygotować w taki sposób, aby właściwie wyświetlały się w mediach społecznościowych oraz w wyszukiwarkach. Zarówno Google jak i Facebook w przygotowanych przez siebie dokumentacjach zalecają, aby zdjęcia prezentowały cały produkt bez aranżacji w tle. Poza tym nie sprawdzają się nakładki na zdjęcia, logotypy, hasła, ani znaki wodne. Preferowane są czyste zdjęcia prezentujące sam produkt lub produkt z elementami, jeżeli są one częścią sprzedawanego pakietu. Jeżeli masz taka możliwość, to dobrze jest dodać kilka zdjęć w formie galerii, aby jak najlepiej przedstawiać produkt w różnych ujęciach.
Znaczniki meta danych w opisach produktów
Zacznijmy od tego, co to jest meta title i meta description. Otóż mają one bardzo duży wpływ na pozycjonowanie strony internetowej. Meta title jest to tytuł podstrony, który pojawia się w zakładce okna przeglądarki oraz z wynikach wyszukiwania. Tytuł ten zawiera opis czego dotyczy dana podstrona i ułatwia robotom Google ustalić kontekst zamieszczonej na stronie treści. Meta description działa podobnie, jest opisem strony. Ponadto umiejętnie wplecione w jego treść słowa kluczowe zwiększają widoczność strony w wynikach wyszukiwania.
Nie ma jednej, ogólnej zasady tworzenia opisów produktów. Należy skupić się na budowaniu unikalnych treści i zastosować się do powyższych porad. Wówczas pozycje Twojego sklepu poszybują w górę w wynikach wyszukiwania. Życzymy powodzenia i trzymamy kciuki.