Pozycjonowanie strony grafiką
Niezależnie od tego, czy piszesz teksty blogowe, czy artykuły do magazynu internetowego lub gazety, istnieje szansa, że zapytasz, czy Twój artykuł wymaga grafiki. Odpowiedź brzmi zawsze „tak”. Obrazy ożywiają artykuł i wpływają na pozycjonowanie strony. Grafiką można wspomóc SEO. Jak w pełni korzystać z możliwości obrazów pod kątem pozycjonowania? Ten wpis postara się podpowiedzieć, jak to zrobić.
Pozycjonowanie strony www grafiką – jak to się robi?
Wyszukiwarka Google to już dawno nie tylko strony internetowe. Są tu między innymi mapy, tłumaczenia, wizytówka oraz wyszukiwarka grafiki. I to jest właśnie jeden z celów optymalizacji zdjęć w Twojej witrynie internetowej. Jak sprawić, że na odpowiednie frazy kluczowe wyszukują się także Twoje zdjęcia? Jak dobrze zrobić pozycjonowanie strony grafiką? Nie wystarczy po prostu wrzucić zdjęć na stronę. To wszystko wymaga systematyczności i dobrze opracowanego systemu. Ale po kolei. Najpierw…
Znajdź odpowiednie zdjęcie
Odpowiednie, czyli nie tylko ładne i o właściwym rozmiarze, ale takie, które wizualnie pasuje do tematu Twojego artykułu. Jak już robić pozycjonowanie strony grafiką, to robić to dobrze. Przecież nie o to chodzi, żeby wrzucić fotki, które mają się nijak do tematu wpisu. Nawet jeśli podpisane są z użyciem frazy kluczowej i z nadanym odpowiednim Altem – opisem alternatywnym.
Łatwo się mówi – odpowiednie zdjęcie. Ale skąd wziąć kolejne zdjęcie, które obrazuje niekiedy bardzo abstrakcyjny temat. Czasem można użyć kilkakrotnie to samo zdjęcie, ale bez przesady. I tu przychodzą nam z pomocą
Banki zdjęć
Banki zdjęć czyli w żargonie branżowym „stocki” to platformy, gdzie zdjęcia i grafiki można kupić. Każdy stock ma swoją wyszukiwarkę, gdzie wpisując odpowiednie frazy kluczowe, znajdziesz przypisane pod słowa kluczowe zdjęcie. Niektóre banki zdjęć mają możliwość wyszukiwania obrazów także w gamie kolorystycznej. Najpopularniejszy jest oczywiście Shutterstock https://www.shutterstock.com/pl/ i Adobe Stock https://stock.adobe.com/pl/ . Z tańszych opcji jest jeszcze rodzima Chroma https://stock.chroma.pl/.
Nie masz kasy na zdjęcia stockowe? Nie umiesz robić ładnych zdjęć? Potrzebujesz zdjęcia na już? I to w dodatku letniej plaży, kiedy tkwisz za biurkiem w biurze i nie masz możliwości wyjazdu na nadmorską wyprawę? Co wtedy robisz? Googlujesz? Ok, ale UWAGA: wyszukiwarka obrazów Google to nie jest bank zdjęć, tym bardziej darmowy. Nie wszystkich takich zdjęć można używać, bo prawa autorskie i w ogóle. Google ma zakładkę NARZĘDZIA, gdzie po kliknięciu można zawęzić wyszukiwanie przy Prawa do użytkowania na Oznaczone do ponownego wykorzystania z modyfikacją. Jednak może się zdarzyć, że wtedy nie wyszuka nam prawie nic. I co wtedy?
A słyszałeś o darmowych bankach zdjęć? My korzystamy z kilku, ale godne polecenia są dwa Unsplash https://unsplash.com/i Pixabay https://pixabay.com/pl/
Minusem takiego rozwiązania jest to, że każdy w zasadzie może kupić sobie zdjęcie ze stocka lub pobrać darmowe i może się okazać, że zdjęcie, którego użyłeś jest bardzo popularne i znajduje się na co drugiej stronie. I choć nie wypływa to znacznie na pozycjonowanie strony grafiką, to obniża wiarygodność Twojej marki. Poza tym takie obrazy nie oddają w pełni jej ducha i często widać, że są jakieś takie sztuczne. Wiadomo, zawsze lepiej działa autentyczne zdjęcie niż takie kupione.
Alternatywa zdjęcia
Jeśli natomiast Twoją wizją jest utrzymanie graficznego wyglądu (tak jak na przykład na naszej stronie, gdzie raczej odchodzimy od zdjęć), możesz śmiało wykorzystać rysunki, ilustracje, zrzuty ekranu, grafiki i infografiki. No i oczywiście ruchome obrazki w formacie gif. Ludzie kochają śmieszne gify, prawda?

Ale z gifami trzeba ostrożnie. Powodują, że Twój tekst trudniej się czyta – ruch animacji rozprasza uwagę czytelnika. Że nie wspomnimy już o ładowaniu się strony, bo na to również mają wpływ animacje gif.
Przygotuj zdjęcie przed wrzuceniem na stronę
Wreszcie po godzinach spędzonych na przeglądaniu stocków znalazłeś! To jest właśnie to zdjęcie i chcesz je umieścić na swojej stronie. Niestety lepiej nie wrzucać zdjęcia od razu po pobraniu. Aby pozycjonowanie grafiką miało jakikolwiek efekt, zdjęcie należy odpowiednio przygotować.
Dobrą praktyką jest umieszczenie logo Twojej witryny na zdjęciu. Pamiętaj, że Twoja grafika żyje też poza Twoją stroną www – np. w wyszukiwarce grafiki. Dlatego też sprawdza się umieszczenie tytułu wpisu na grafice. Z doświadczenia wiemy, że wśród zwykłych obrazów, takie zdjęcie z tekstem w wyszukiwarce grafiki od razu rzuca się w oczy.
Krok po kroku – jak wrzucić zdjęcie na www
1.Wybierz odpowiedni format zapisu
W zależności od tego, jaką grafikę umieszczasz, możesz wybrać odpowiednie dla nich formaty zapisu
- JPEG dla większych zdjęć i ilustracji
- PNG dla grafik z przezroczystością
- SVG dla logotypów i ikon. Więcej o SVG pisaliśmy tutaj
2. Nazewnictwo pliku przy zapisie
Bardzo istotna rzecz jeśli chodzi o pozycjonowanie strony grafiką, zwłaszcza pod wyszukiwarkę grafiki Google. Najlepiej nie używaj polskich znaków i spacji. Zamiast spacji użyj myślnika – lub _
Przykładowo: plik_zapisany_na_strone plik-zapisany-na-strone
Ważne jest też zapisanie pliku z nazwą, która zawiera słowo kluczowe.
3. Zredukuj rozmiar pikseli
Sprawdź ile pikseli wystarczy dla Twojego pliku, by wyświetlał się poprawnie. Naprawdę w większości przypadków nie trzeba ładować obrazka o rozmiarze 2500x1500px na www; zwłaszcza, gdy wyświetla się jako obraz o rozmiarach 250x150px. Taki obraz niepotrzebnie zwalnia ładowanie się strony. Bo musi być załadowany w rozmiarze oryginalnym, a czekanie aż załadują się grafiki jest nie tylko irytujące, ale obniża też SEO. Roboty Google’a faworyzują strony ładujące się szybko. Nie zapominaj o tym. Dlatego pilnuj nie tylko rozmiaru pliku, ale też jego rozmiaru. Punkt 4.
4. Zoptymalizuj swój obraz
Piksele swoją drogą, ale waga pliku też ma znaczenie. Sprawdź, czy zapisujesz plik z ustawieniami do sieci. Dla sieci wystarczającą rozdzielczością jest 72ppi. Jeśli plik nadal jest duży można zmniejszyć jego wagę przy pomocy narzędzi online takich jak https://tinyjpg.com/. Waga pliku spada, choć wizualnie nie widać praktycznie żadnej różnicy.
5. Dodaj tekst alternatywny
Zazwyczaj się o tym zapomina, ale jeśli chodzi Ci o pozycjonowanie strony grafiką, to jest to podpunkt obowiązkowy. Co to takiego? To tekst, który w HTML definiowany jest przy dodawaniu obrazka jako alt=”tu jest tekst alternatywny”. W przypadku niewyświetlenia obrazu przez przeglądarkę można mimo to wiedzieć, co na nim jest własnie dzięki alt. A co najważniejsze w przypadku SEO – alt jest indeksowany przez wyszukiwarki. Mając to na uwadze, trzeba pilnować, żeby alt zawierał dopasowane frazy kluczowe. Gra warta świeczki, zwłaszcza, że dodanie tekstu alternatywnego nie zajmuje szczególnie dużo czasu.
Podsumowując – obrazy w SEO pełnią ważną rolę i warto się pokusić o wzmocnienie pozycji witryny w ten sposób.