Techniczne SEO
Co to jest techniczne SEO?
Wiadomą rzeczą jest, że pozycjonowanie strony internetowej to działania wieloetapowe skupiające się na różnych elementach. Jednym z tych elementów jest właśnie techniczna strona SEO. O ile content w procesie pozycjonowania jest rzeczą ważną, o tyle bez technicznej oprawy to jak pisanie po wodzie. Techniczne SEO to optymalizacja witryny pod względem jej architektury. To działania skupiające się nad tym jak stronę odczytują roboty indeksujące Google. Dlatego właśnie optymalizacja techniczna powinna być działaniem wprowadzonym już podczas wdrażania i budowania strony.
Oczywiście nie bez znaczenia jest kwestia wizualna witryny. Chodzi jednak o to, aby podczas tworzenia i optymalizacji strony cały czas działać na dwóch płaszczyznach. Przede wszystkim dbać o merytoryczne treści i kod dobrej jakości. Oprawa graficzna front-endu przykuje uwagę użytkownika na dłużej dzięki czemu zmniejszy się współczynnik odrzuceń. Jednak to dobrze rozpisana struktura i prawidłowo napisany kod sprawia, że roboty indeksujące szybciej i łatwiej przetwarzają treści umieszczone na stronie. Dzięki temu witryna jest w stanie szybciej wbić się w topy w wynikach organicznych.
To czego nie widać czyli techniczna warstwa strony
Techniczne SEO to zagadnienia, które wpływają na to jak roboty wyszukiwarki skanują stronę i w jaki sposób indeksują treści na niej zawarte. Kwestie budowy technicznej witryny są ważne dla tzw. robotów pełzających Google’a – crawlerów. Badają one strukturę, zawartość i kod stron. Dzięki nagromadzonym danym są w stanie później wyświetlić użytkownikom odpowiedni content pod ich zapytania. Jeśli strona jest dobrze przygotowana pod względem technicznym, ma jasną strukturę i nie ma niepotrzebnych linijek kodu crawlery są w stanie szybciej przeanalizować treść strony co zaowocuje wyższymi pozycjami w organicznych wynikach wyszukiwarki.
Techniczne SEO – checklista
Zapewne zastanawiasz się od czego zacząć techniczne SEO. Składników jest bowiem tyle, że dobrze zawczasu przygotować sobie plan działania by wiedzieć co robić krok po kroku i upewnić się, że niczego się nie pominęło. Dlatego właśnie przygotowaliśmy przydaną checklistę podstawowych zagadnień związanych z techniczną stroną SEO. Są to główne i podstawowe czynniki, które strona powinna spełniać pod względem technicznym.
Zainstaluj Google Search Console
GSC to przydatne narzędzie do monitorowania strony. To darmowe narzędzie Google’a, dzięki któremu możesz szybko znaleźć i eliminować wszelkie problemy występujące w obrębie Twojej witryny. Dzięki Google Search Console szybko sprawdzisz czy Google jest w stanie znaleźć i zaindeksować Twoją stronę. Możesz także wysłać prośbę o zaindeksowanie nowych treści lub tych, które zaktualizowałeś. Dodatkowo masz dostęp do danych o ruchu z wyszukiwarki Google. Dostajesz wykres przedstawiający wyniki wyszukiwania Twojej witryny, widzisz które zapytania są klikalne itp. W GSC dostaniesz także wszelkie alerty, gdy tylko Google wykryje jakieś problemy związane z indeksowaniem lub inne nieprawidłowości. Możesz też sprawdzić linki zewnętrzne kierujące na Twoją witrynę.
Ustaw preferowaną domenę
Preferowana domena to główny adres, na który wyświetla się Twoja strona. I nie ważne czy ktoś wpisze adres z www czy bez – zawsze zostanie przekierowany na ten, który Ty wybrałeś. Lepiej dodać domenę bez przedrostka WWW, adres jest wtedy krótszy. Ponadto Google traktuje przedrostek jak i protokół HTTP jako dwie różne domeny, dlatego należy dodać przekierowanie z WWW na NON-WWW, i z HTTP na HTTPS jeżeli mamy certyfikat SSL.
Ustawienia preferowane domeny zrób jednocześnie w WordPressie i Google Search Console.
Mapa witryny w formacie XML
Kolejnym krokiem będzie stworzenie mapy witryny w formacie XML. Jest to lista wszystkich adresów URL serwisu, które mają się wyświetlać w wyszukiwarce Google. Pomoże to robotom indeksującym na zapoznanie się ze strukturą serwisu i pomoże im w ocenieniu hierarchii podstron. Taki plik jest szczególnie ważny w przypadku bardzo rozbudowanych serwisów z dużą ilością podstron. Plik sitemap.xml ma za zadanie wskazanie robotom skanującym podstrony, na których szczególnie Ci zależy. Należy jednak pamiętać o tym, by plik był zawsze aktualizowany, ponieważ plik z dużą ilością URL-i, które nie działają może narobić więcej szkód w pozycjonowaniu niż korzyści.
Plik robots.txt
Jeśli chcesz aby niektóre podstrony zostały wyłączone z indeksowania i zostały pominięte przez roboty, powinieneś przygotować plik robots.txt. Jest to mechanizm informujący boty czego nie mają robić w obrębie Twojego serwisu. Plik taki można utworzyć w najprostszym edytorze tekstowym. Jeśli chcesz, aby cała zawartość strony była dostępna i zaindeksowana, to nie musisz przygotowywać takiego pliku.
Techniczne SEO – przyjazne URL-e
Pod względem technicznym bardzo ważne jest także pilnowanie przejrzystości adresów URL. Powinny być skonstruowane pod względem hierarchii w witrynie według wzoru – https://www.adresstrony.pl/nazwa/. Im strona czytelniejsza dla botów i użytkowników, tym wyżej punktuje w wynikach wyszukiwania. Zawieraj frazy kluczowe w adresach podstron, by wzmocnić ich siłę SEO.
Przekierowania
Dbanie o przekierowaniach 301 pomagają w utrzymaniu mocy SEO ze starych adresów na nowy. Jednak zbyt duża liczba przekierowań z punktu widzenia technicznego marnuje crawl budget i wydłuża czas odpowiedzi strony. Dlatego ważne jest trzymanie się odpowiednich adresów URL od początku powstawania serwisu i trzymanie się ustalonego schematu.
Optymalizacja szybkości strony
Szybko ładujące się strony mają wpływ nie tylko na dobry UX ale także na wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Na szybkość ładowania się strony wpływ ma wiele czynników – od rozmiarów grafik poprzez zainstalowane wtyczki czy konfiguracji serwera. Więcej o tym piszemy we wpisie Jak przyspieszyć stronę na WordPressie.
Zabezpieczenie witryny protokołem HTTPS
Zabezpieczone protokołem HTTPS witryny są bardziej wiarygodne dla użytkowników i wyszukiwarki. W wynikach wyszukiwania Google bezpieczne witryny są wyświetlane wyżej. Posiadanie HTTPSa to jedno z oficjalnych czynników rankingowych Google, które wpływają na pozycjonowanie. Serwisy niezabezpieczone certyfikatem SSL spadają w rankingu, dlatego techniczne SEO nie może się odbyć bez szyfrowanego protokołu HTTPS.
Strona błędu 404
Nie zapomnij też o stronie z błędem 404 i monitoruj witrynę pod względem ilości takich podstron. Nieaktualne URL-e warto przekierować na inne adresy, a samą stronę 404 przygotować pod użytkownika – z prostą nawigacją do stron, które są dla Ciebie istotne. Zniwelujesz dzięki temu współczynnik odrzuceń. Więcej o tym temacie przeczytasz we wpisie Błąd 404 – jak wpływa na SEO.
Napraw zepsute linki
Niedziałające linki to nie tylko rzecz irytująca użytkowników, ale także istotna sprawa jeśli chodzi o techniczne SEO. Regularnie sprawdzaj swoją witrynę pod względem linkowania i pilnuj aby wszystkie odnośniki działały. Zadbaj także o wewnętrzne linkowanie – dzięki temu roboty indeksujące dotrą do każdej podstrony. Patrz czy w obrębie witryny nie ma osieroconych treści – czyli takich, które nie są powiązane linkowaniem z żadną podstroną.
Duplikaty treści
Jeśli content is king to strona to królestwo treści. I tak jak w dobrym królestwie władca jest tylko jeden. Jeśli jest dwóch powstaje konflikt. To samo dzieje się w przypadku duplikatów treści. Nie chodzi tu nawet o przekopiowane treści z innych stron, ale o wyświetlanie prawie identycznych, nieunikalnych tekstów. Roboty indeksujące mają wówczas problem w ocenieniu, która z podstron z podobną treścią lepiej odpowiada zapytaniom, co znacząco osłabia pozycję. Zamiast wykorzystać w pełni moc frazy kluczowej na jednej podstronie jest ona rozbijana na dwie lub więcej i w rezultacie żadna nie osiąga satysfakcjonujących wyników. Unikanie kanibalizacji fraz stało się podstawą w SEO zwłaszcza po wprowadzeniu algorytmu PANDA. Ponadto należy zwracać uwagę na duplikaty URL które zostały wygenerowane automatycznie w szablonie, filtrowanie wewnętrzne czy listy produktów, które także są odbierane przez boty jako duplikaty treści.
Linki kanoniczne
Tzw. kanoniczny URL stosuje się aby uniknąć duplikatów treści, kiedy do strony kieruje kilka adresów – np. z www i bez www. Meta znacznik rel=canonical dodany do linka daje znać botom Google’a, który adres ma zostać zaindeksowany i jest właściwy.
Metatagi i dane strukturalne
Kolejną rzeczą wpływającą na ranking od strony technicznej jest właściwe opisanie znaczników title i meta description. Ten pierwszy informuje użytkowników oraz boty o czym jest dana podstrona. Według wytycznych Google znacznik title powinien mieścić się w obrębie 50-60 znaków i być unikalny w obrębie witryny. Meta description to krótki opis strony, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania i nie powinien przekraczać długości 165 znaków ze spacjami.
Z kolei dane strukturalne to udostępnione w formie znaczników w kodzie źródłowym informacje o stronie. Dzięki danym strukturalnym Google jest w stanie wyświetlić naszą stronę w wynikach wyszukiwania o różne elementy rozszerzone. Przykładowo umieszczając odpowiednią schemę we wpisie mamy wpływ na to jak zostanie ona wyświetlona w wyszukiwarce. Specjalną schemę stosuje się na przykład do instrukcji krok po kroku czy przepisów kulinarnych.
Techniczne SEO – infografika

Pozycjonowanie techniczne stron
Podsumowując techniczne SEO strony jest filarem kolejnych działań pozycjonerskich z obrębu SEO. I jak wszystkie elementy podlega ciągłym zmianom i modyfikacjom. Techniczna strona pozycjonowania stron to połączone działania dewelopera, SEO-wca, grafika oraz contentowca, które połączone finalnie przynoszą fantastycze efekty w postaci wysokich pozycji w SERP-ie. uKONTENTowani to właśnie taki zgrany zespół, który angażuje się cały z każdej strony w proces SEO stron dla swoich klientów. Jeśli Ty także chciałbyś aby Twoja strona była pozycjonowana kompleksowo, wypełnij formularz kontaktowy i zacznij współpracę już dziś.