WhatsApp i jego marketingowy potencjał
Aplikację WhatsApp zna chyba każdy – jest ona fabrycznie zainstalowana w większości dostępnych dzisiaj telefonów na Androida i w części produktów Apple’a . Zielony komunikator jest prosty w obsłudze, nie zamula telefonu, umożliwia łatwe i szybkie przesyłanie różnego typu treści. Ale czy kryje się za nim coś więcej? Czy w WhatsApp’ie drzemie ukryty marketingowy potencjał? Jak wykorzystać tą apkę w biznesie?
Co to jest WhatsApp i jak działa?
WhatsApp to komunikator, który do przekazywania danych wykorzystuje połączenie internetowe, transfer danych mobilnych lub WiFi. Dzięki niemu można wysyłać wiadomości dosłownie z całego świata i to za darmo (w cenie internetu, pakietu danych).
WhatsApp na komputerze, w telefonie i w przelądarce
WhatsApp łączy w sobie wszystkie cechy dobrego komunikatora – jedna aplikacja, bez reklam, szybkie i niezawodne działanie, wygodna obsługa, przyjazny design. Do tego, możesz z niej korzystać także na desktopie i nawet…w przeglądarce (WhatsApp Web). I wszystko to za darmo. Choć na rynku jest dostępnych wiele komunikatorów, WhatsApp wydaje się być najbardziej optymalnym rozwiązaniem. Zarówno do potrzeb klientów indywidualnych, jak również biznesowych.
Zobacz także – Facebook like button – jak dodać go na stronę?
Popularność platformy WhatsApp
Według serwisu statista.com, WhatsApp jest dzisiaj najpopularniejszym komunikatorem na świecie. Z jego pomocą komunikuje się ponad dwa razy więcej użytkowników, niż za pośrednictwem facebookowego Messengera. Szacuje się, że obecnie (marzec 2022) z tego kanału korzysta około dwóch miliardów użytkowników (Messenger ma ich około 1 miliona). Badacze ze statista.com sugerują, że liczba użytkowników WhatsAppa będzie stale wzrastać, a w ciągu trzech najbliższych lat może wzrosnąć o ponad 400 milionów użytkowników.
Popularność WhatsAppa sprawia, że znajdujemy dla niego coraz nowsze zastosowanie i stawiamy na jego biznesowe wykorzystywanie.
WhatsApp dla BOK i Customer Care
Każdy z nas, jedni częściej, inni rzadziej, kontaktuje się z działem obsługi klienta, pomocą techniczną, customer service. W niektórych przypadkach komunikacja działa bez zarzutu, w innych dosłownie odbijamy się od ściany – napotykamy na trudności w nawiązaniu połączenia, nie możemy przebić się przez skomplikowane automatyczne sekretarki, wreszcie nie mamy możliwości dotarcia bezpośrednio do osoby, z którą chcemy porozmawiać. Konsumenci w kontaktach z marką są bardzo zaangażowani – z przedstawicielem danej marki kontaktujemy się zwykle by doprecyzować warunki umowy, uzyskać pomoc w ramach opieki posprzedażowej. Od strony marki, niezwykle istotne jest utrzymanie relacji z klientem. Czas oczekiwania na połączenie, a tym bardziej uzyskanie pomocy często jest bardzo długi (w zasadzie za długi), właśnie ze względu na problemy natury technicznej.
WhatsApp jest znakomitym rozwiązaniem, które ułatwi prowadzenie satysfakcjonującej komunikacji z klientem. WhatsApp umożliwia połączenie się z klientem za pomocą rozmowy telefonicznej, videokonferencji, a także przesłanie mu niezbędnych plików – zdjęć, filmów, plików pdf, dokumentów tekstowych czy arkuszy z wyliczeniami. W obrębie WhatsAppa możliwa jest również pewna automatyzacja wiadomości. Pozwoli to obu stronom (nadawcy i odbiorcy) na oszczędzenie czasu i celowany kontakt. Platforma WhatsApp w wersji Business umożliwia posiadanie zweryfikowanych profili użytkowników w ramach wewnętrznej infrastruktury.
Bezpieczeństwo aplikacji
Pozostaje jeszcze kwestia bezpieczeństwa aplikacji – komunikator WhatsApp jest bardzo bezpiecznym narzędziem. Działa zgodnie z europejskimi wytycznymi, wiadomości i cała korespondencja szyfrowane są zgodnie z procedurami RODO. W 2014 roku WhatsApp został kupiony przez Facebook Inc. W 2021 roku zmieniła się polityka prywatności prezentowana przez władze Facebooka. Po skali komentarzy, szybko zorientowano się, że bezpieczeństwo jest dla użytkowników WhatsAppa najważniejsze i dostosowano mechanizmy zapewniające maksimum bezpieczeństwa.
Zobacz także – Tik Tok – jak działa i co to jest?
WhatsApp dla Biznesu – trzy wymiary relacji
WhatsApp Business deklaruje, że relacje biznesowe uzyskiwane dzięki aplikacji mają trzy wymiary. Po pierwsze są to relacje międzyludzkie (na linii człowiek-człowiek). Drugi wymiar to kontakt klienta z małą firmą. Trzeci wymiar to kontakt na linii klient duża korporacja. Klientom biznesowym WhatsApp oferuje dwa rozwiązania – aplikację WhatsApp Business oraz interfejs WhatsApp Business API, dzięki któremu można połączyć wiele botów, agentów, pracowników z zewnętrznym oprogramowaniem. Konto firmowe umożliwia również korzystanie z funkcji etykietowania klientów. Każdemu użytkowni można przyznać label, dzięki czemu będzie on łatwiejszy w identyfikacji, np. jako nowy klient, stały klient, potencjalny klient etc.
Marketing na whatsapie
Reklamowanie produktów i usług za pomocą WhatsAppa? Wszystko jest możliwe. Choć w naszej świadomości WhatsApp to przede wszystkim komunikator, odpowiednia konfiguracja i użycie pozwoli nam na promowanie tym kanałem również naszych produktów. Oczywiście nie wprost, ponieważ WhatsApp wolny jest od reklam sensu stricte. Efekt generowania nowych leadów można uzyskać chociażby z wykorzystaniem funkcji push marketing. Zapewnia to dotarcie informacji do klienta i wyświetlenie mu stosownego powiadomienia.
Firmy zajmujące się sprzedażą produktów i usług, mogą w obrębie WhatsAppa przygotować katalog produktów. Dodać do niego można produkt z unikatowym tytułem i opcjonalnymi polami (cena, opis, link do witryny i kod produktu). W katalogu można umieścić maksymalnie 500 produktów. Jest to rozwiązanie o tyle ciekawe, że katalog taki jest nie tylko dostępny dla użytkownika znającego firmę – użytkownik może ten katalog udostępnić i wysłać dalej za pośrednictwem Whatsappa, np. do swoich znajomych. Małe firmy mogą dzięki temu narzędziu znacząco poprawić swój zasięg. Pozwoli im to dotrzeć z ofertą do ogromnej ilości odbiorców i potencjalnych klientów.
Istotną kwestią marketingu na WhatsAppie jest fakt, że skłania on do interakcji z użytkownikiem. Co więcej, jest to łatwa i bezpośrednia komunikacja.
Jak widać, WhatsApp może być wykorzystywany na wiele różnych sposobów. Nie można ograniczać się do myślenia o nim jak o typowym prostym komunikatorze do użytku domowego – jeśli spojrzymy na niego holistycznie, okaże się ma nam całkiem sporo do zaoferowania.