Współczynnik odrzuceń – jak go skutecznie obniżyć?
Współczynnik odrzuceń to jeden z ważniejszych wskaźników, który pozwala nam nieustannie ulepszać stronę internetową, niezależnie od tego czy jest to tylko firmowa wizytówka czy rozbudowany sklep internetowy. Bounce rate, czyli wspomniany już współczynnik odrzuceń możemy śledzić między innymi za pomocą skryptu Google Analytics. Odpowiednia interpretacja wyników pozwoli nam uzyskać wiedzę o zachowaniu naszych użytkowników, a wyprowadzone z analizy wnioski, powinny przełożyć się na wdrożenie zmian i ostatecznie – zmniejszenie ilości “odbijających się” użytkowników.
Jak oceniać współczynnik odrzuceń? W dużym skrócie – im wyższy, tym gorzej dla Ciebie. Oczywiście również podejrzanie niski współczynnik będzie powodem do sprawdzenia – jednak tym razem nie samej strony, a poprawności implementacji kodu śledzącego. Jeśli kod został niepoprawnie umieszczony lub co gorsza, jest zdublowany, dane, które zbiera nie będą prawidłowe i mogą wprowadzać w błąd. Warto zatem zadbać o umieszczenie kodu śledzącego i jego poprawność już na samym początku, czyli na etapie budowania strony.
Co to jest współczynnik odrzuceń?
Z angielskiego bounce rate to wskaźnik, który pokazuje ile z sesji na stronie www po jej otwarciu zostało zakończonych bez wywołania jakiejkolwiek kolejnej akcji. Aby zobrazować to bardziej od strony użytkownika, można ująć to tak: szukasz producenta tkanin tapicerowanych. Wpisujesz w wyszukiwarkę frazę, np. tkanina obiciowa producent. Klikasz w wynik wyszukiwania, który wydawał Ci się sensowny i trafiasz na stronę sklepu z meblami tapicerowanymi. Wychodzisz, bo nie interesują cię gotowe meble, tylko tkanina. Inny przykład o podobnym skutku: poszukujesz w sieci konkretnego produktu, np. twojego ulubionego kosmetyku, który znasz i używasz od lat. Otwierasz kilka kolejnych stron i od razu zamykasz te, na których widzisz za wysoką cenę produktu. W obu sytuacjach użytkownik opuścił stronę bez akcji – nie klikał, nie przechodził dalej – po prostu nie był zainteresowany treścią danej strony, więc ją “porzucił” czy też raczej “odrzucił”. Współczynnik odrzuceń pokaże procentowo jaki odsetek wszystkich sesji zakończył się właśnie takim scenariuszem.
Jak obliczany jest współczynnik odrzuceń? Liczbę sesji bez interakcji dzieli się przez liczbę wszystkich sesji. Warto tutaj nadmienić, że nie ma czegoś takiego jak wielkość preferowana współczynnika odrzuceń. Jest rzeczą oczywistą, że “jakiś” poziom tego współczynnika będzie na każdej stronie – warto jednak dbać o to, by jeśli jest on bardzo wysoki, zadbać o jego możliwie duże obniżenie. Nie będziemy ściągać do siebie bezwartościowego ruchu – użytkowników, którzy nie są zainteresowani naszym produktem, usługą, firmą, informacją. Im bardziej precyzyjna jest zawartość Twojej strony internetowej, tym łatwiej będzie ci obniżyć ten współczynnik – wszystko z myślą o tym, by na stronę ściągnąć konkretnych i zdecydowanych użytkowników.
Podstawa to odpowiednie zbieranie danych i poprawna implementacja kodu
Aby zbierać wiarygodne i przydatne informacje, należy właściwie skonfigurować kod śledzący i dokonać konfiguracji samej usługi Google Analytics. Odpowiednie filtrowanie ruchu i uwzględnienie parametru non-interaction są kluczem do sukcesu. Pamiętajmy, że przy analizie danych z Google Analytics zawsze trzeba brać pod uwagę aspekt holistyczny i odniesienie w czasie. Tylko kompleksowe spojrzenie na wyniki pozwolą wysnuć prawidłowe i pożyteczne wnioski.
Jak obniżyć współczynnik odrzuceń?
Wszystko zależy od tego z jakiego powodu ten współczynnik jest taki wysoki. Czy wynika z kiepskich parametrów technicznych strony? Z braku produktu w sklepie? Z braku przekierowania? A może content jest za słaby? A może po prostu użytkownik nie poczuł się zaproszony do interakcji? Trzeba to sprawdzić.
W pierwszej kolejności sprawdź poprawność działania podstrony z wysokim współczynnikiem odrzuceń, nad którą chcesz popracować. (UWAGA! Współczynnik odrzuceń sprawdzaj nie tylko dla strony głównej, ale też podstron – to cenna wiedza). Sprawdź czy i jak szybko się wczytuje – jeśli zbyt długo lub nie wczytują się jakieś elementy, popraw to. W kolejnym kroku zweryfikuj atrakcyjność zaprezentowanego contentu – jeśli możesz zrobić coś lepiej, popraw stronę i dostosuj ją do tego, czego oczekują użytkownicy. Zadbaj o zachętę do interakcji – umieść na podstronie CTA w różnej formie – buttony, linki, klikalne grafiki etc.
Najtrudniejszym zadaniem jest ocena użyteczności witryny, tzw. UX. Najtrudniejszym, bo zazwyczaj ocenianym z poziomu Twojej własnej osoby, co czyni tę ocenę bardzo subiektywną. A niestety – ilu użytkowników, tyle podejść. Jeśli masz wątpliwości, czy Twoja strona jest wystarczająco funkcjonalna i odpowiednia dla różnych grup odbiorców, zgłoś się do nas, z przyjemnością pomożemy Ci zoptymalizować stronę pod każdym względem!
Pamiętaj, że pomimo ogólnie funkcjonujących i przyjętych za oczywiste trendów w projektowaniu stron www, każdy użytkownik ma swoje przyzwyczajenia, sposoby, ulubione formy korzystania ze strony. Jeśli chcesz zatrzymać u siebie możliwie wielu użytkowników, musisz znaleźć złoty środek lub dostosować stronę do wszystkich potencjalnych użytkowników.
Dobra nawigacja to twój drogowskaz
Najważniejszym elementem i sferą w której kuleje najwięcej stron i sklepów jest rzecz najprostsza, czyli odpowiednia nawigacja. Jeśli od samego początku komplikujesz sprawę i czynisz stronę za trudną, zbyt skomplikowaną, może zdarzyć się tak, że użytkownicy “nie załapią” Twojej niecodziennej koncepcji i zwyczajnie nie będą wiedzieli gdzie szukać informacji, po które na Twoją stronę przyszli.
Stawiaj na proste i zrozumiałe schematy – dawaj jasną i klarowną informację gdzie i co. Pozwoli to twoim użytkownikom znaleźć to, czego szukają, a to z kolei przełoży się na konwersję, czyli Twój mały sukces. Co będzie konwersją? Zakup, telefon, email, kontakt – wszystko to, co ostatecznie przyniesie Ci korzyść finansową (bo klient coś kupi, zamówi, wynajmie Twoją firmę do wykonania usługi etc.).
Czytelność podstron, przewidywanie intencji użytkownika
Informacja to dzisiaj najcenniejszy produkt. Szukając czegoś w sieci pragniemy informacji – informacji o usłudze, o wykonawcy, o jakości usługi czy produktu, wreszcie samego produktu. Jeśli oferujesz dany produkt, spraw by podstrona z tym produktem (niezależnie od tego czy jest to sklep internetowy czy strona firmowa) epatowała tym produktem, a nie historią dookoła produktu. Nie pisz wypracowań i nie kopiuj encyklopedii – dawaj swoim odbiorcom konkrety, ciekawe i wartościowe informacje. Długie wywody zostaw na sekcję blogową i artykuły pod SEO lub umieść je w dalszej części opisu produktu/usługi – w pierwszej kolejności serwuj użytkownikowi KONKRETY.
Właściwe rozmieszczenie elementów podstrony, wyróżnienie najważniejszych informacji, odpowiednie ustawienia metadanych – wszystko to zadecyduje o tym, czy użytkownik zostanie na Twojej stronie i wykona interakcję czy opuści ją szybciej, niż się na niej pojawił. Pamiętaj – już na etapie wyświetlania w tzw. SERP-ie Twoja strona musi zachęcić i zainteresować użytkownika, by kliknął w link. Zadbaj o to, by w wynikach wyszukiwania Twoja strona nie tylko wyświetlała się prawidłowo, ale też atrakcyjnie – umieść w tytułach i opisach odpowiednie słowa klucze oraz CTA.
Jakość, jakość i jeszcze raz jakość!
Sieć zalana jest bylejakością. Stawiaj na JAKOŚĆ a nie “jakoś”. Zadbaj o poprawność, ale i stronę wizualną przygotowanych informacji. Wydaje Ci się, że nikt nie zwraca uwagi na formatowanie tekstu, błędy, spacje między przecinkami czy brak justowania? Nie popełniaj błędu ignorantów – prezentuj swoim potencjalnym klientom dobre treści pod każdym względem. Nawet gdybyś miał swój tekst edytować kilka razy lub dać go do przeczytania trzem innym osobom – zrób to. Zaufaj nam – JAKOŚĆ się opłaca.
Wydajność strony internetowej – jak przyspieszyć stronę
Prędkość działania strony internetowej to bardzo duży wyznacznik jakości strony. Jeśli strona jest wolna lub co gorsza – źle się ładuje, jest sprawą oczywistą, że użytkownicy będą się odbijać. Czas jest dziś na wagę złota – nikt nie będzie czekał dwóch minut, aż załaduje mu się stronka w telefonie. Weź to pod uwagę i jeśli Twoja strona jest wolna – szybko zajmij się odpowiednią optymalizacją. Nie wiesz jak zoptymalizować i przyspieszyć stronę? Zleć to profesjonalistom w uKONTENTowanym lub przeczytaj nasz artykuł, z którego dowiesz się więcej o tym jak przyspieszyć stronę na WordPressie.
Bounce Rate – odbij się od dna by wskoczyć na samą górę
Nawet jeśli Twój współczynnik odrzuceń jest bardzo wysoki, nie załamuj się, jeszcze nic straconego. Najważniejsza jest świadomość tego, że coś jest nie tak, i że trzeba coś poprawić. Audyt strony, wdrożenie zmian i odrobina czasu, a już wkrótce Twoje telefony rozdzwonią się, a ty zyskasz nowych zadowolonych Klientów. Jesteś właścicielem sklepu internetowego? Współczynnik odrzuceń to bardzo ważny wskaźnik, który może pomóc ci w odzyskiwaniu tzw. Porzuconych Koszyków. Dowiedz się jak zachęcić potencjalnych Klientów do dokończenia zakupów i powrotu do Twojego sklepu! Zapraszamy!