Duplicate content – przyczyny i sposoby na uniknięcie zduplikowanych treści
W czasach kiedy w ciągu sekundy w Internecie powstaje około 30 GB danych nie trudno o duplicate content. Czym jest zduplikowana treść, jakie są jej przyczyny i jaki to wszystko ma wpływ na widoczność w wyszukiwarce? O tym postaramy się szerzej powiedzieć w tym artykule. Ale zacznijmy od podstaw. Zduplikowana treść (ang. duplicate content) to podobna treść, która pojawia się w wielu lokalizacjach (adresach URL) w Internecie.
Co to jest duplicate content?
Według Google zduplikowana treść ogólnie odnosi się do istotnych bloków treści w obrębie lub między domenami, które albo całkowicie pasują do innych treści, albo są do siebie bardzo podobne. To sprawia, że wyszukiwarki nie wiedzą, który adres URL umieścić wyżej w wynikach wyszukiwania. Dlatego mogą oceniać oba adresy URL niżej i preferować inne strony internetowe. Może to zaszkodzić rankingowi strony internetowej, a gdy ludzie zaczynają tworzyć linki do różnych wersji tej samej treści, problem narasta.
Jak zduplikowana treść wpływa na SEO?
Powielone treści oficjalnie nie spowodują, że Google nałoży karę na twoją witrynę. Duplikaty mają jednak bardzo negatywny wpływ na ranking. Ponieważ dwa adresy zawierają te same treści, Google obniża wartość obu i losowo decyduje, która strona zostanie wyświetlona w wyszukiwarce na daną frazę. Pół biedy jeśli duplikat powstał wewnątrz witryny i szybko zareagujesz i poprawisz błąd. Jeśli jednak jest to zewnętrzny duplikat – treści znajdują się na różnych domenach, może już nie być tak kolorowo. Google nie ma możliwości sprawdzenia, kto od kogo skopiował i kto napisał treść jako pierwszy. Dlatego może się zdarzyć, że choć oryginał należał do Ciebie, Google wybierze konkurencję, która od Ciebie skopiowała. Dlatego tak ważny jest unikalny content zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz witryny.
Problem powielonego contentu, to także zły UX dla Twojej strony. Użytkownicy szukający określonej podstrony w obrębie Twojej witryny mogą się nieźle wkurzyć, kiedy nie będą mogli jej odnaleźć. Dlatego też jeśli nie ze względu na roboty, do dla wygody Twoich użytkowników dobrze jest zadbać, by każda podstrona miała oryginalny, unikany opis. Dotyczy to także produktów w Twoim sklepie internetowym. Zapomnij o kopiowaniu opisów produktów ze strony producenta.
Jak uniknąć duplicate content w opisach produktów
Tworzenie unikalnych opisów produktów jest nie tylko czasochłonne, ale często też trudne. Zwłaszcza, jeśli oferowanych produktów jest wiele, a różnią się tylko niektórymi parametrami. Jeśli są to różnice takie jak rozmiar czy kolor warto zastanowić się nad wprowadzeniem wariantów w obrębie jednego produktu. Nie będziemy w ten sposób musieli tworzyć nowych podstron produktowych z tym samym opisem, a tylko warianty w obrębie jednego produktu. Jeśli potrzebujesz pomocy w tym zakresie, to dobrze trafiłeś, bo pisanie opisów produktów to jest to, co nasi copywriterzy mają w małym palcu.
Wewnętrzny duplikat treści – parametry URL
Inny powszechny problem z duplikatem treści wynika z parametrów adresu URL. Niektóre strony używają parametrów adresu URL do tworzenia odmian adresów URL stron (na przykład po kolorze, SKU dodając te parametry na końcu adresu), co może prowadzić do indeksowania przez wyszukiwarki różnych wersji adresów URL, w tym parametrów. Drugim czynnikiem jest indeksowanie się strony z www i bez www oraz z https i bez niego. To co dla przeciętnego użytkownika pozostaje raczej mało zauważalne, dla robotów Google’a wprowadza zamęt. Dla niego adres z www i bez www to różne URL-e, podobnie z https. I duplicaty stron gotowe. Na szczęście jeśli zdajemy sobie sprawę z powagi sprawy, możemy te błędy szybko naprawić i uniknąć ich w przyszłości.
Przekierowania rel=canonical
Przekierowania 301 informują boty Google, że treść została umieszczona pod nowym adresem, a pod starym nie znajduje się już nic (dzięki temu pozbywamy się pustych podstron powodujących błąd 404). Jeśli jednak chcemy tylko wskazać botom, który adres ma być indeksowany, pozostawiając oba, używamy tagu rel=canonical. Jest to informacja dla botów, nie wpływająca w żaden sposób na wyświetlany w górnym pasku adres strony, który URL jest ważniejszy. Dzięki temu informujemy algorytmy o tym, że podstrony z tymi samymi treściami są tylko kopiami, a nie duplikatami, więc nie należy brać ich pod uwagę podczas indeksacji strony. Unikniemy w ten sposób między innymi kanibalizacji podstron w wynikach wyszukiwania.
Zewnętrzny duplicate content – jak go znaleźć?
Jeśli zauważasz spadki w rankingach wyszukiwarki, jednym z powodów może być właśnie duplicate content. Wcale nie znaczy, że to Ty jesteś winny. Wręcz to właśnie Twoją pracę w tworzeniu unikalnego contentu ktoś mógł użyć. Czy jesteś w stanie dociec kto i gdzie skopiował Twój unikalny content, który tak pieczołowicie tworzyłeś? Na szczęście tak. W wyszukiwarce Google możesz użyć czegoś co nazywa się wyszukiwaniem dokładnego dopasowania.
Skopiuj kilka zdań tekstu z jednej ze swoich stron internetowych, umieść go w cudzysłowie i wyszukaj w Google. Używając cudzysłowów, mówisz Google, że chcesz, aby wyniki zwracały dokładnie ten tekst. Jeśli pojawi się wiele wyników, znaczy że treści są powielone na tych podstronach. Jak sobie z tym radzić? Jeśli to Ty jesteś stroną pokrzywdzoną i ktoś skopiował Twoje treści, zawsze możesz zgłosić Google plagiat Twoich treści. Dzięki temu zduplikowana treść zostanie usunięta z indeksu.
Podsumowując – unikalny content, nieskopiowane opisy produktów i indywidualnie stworzone teksty to must-have na stronie i sklepie internetowym. Uniknięcie duplikatów to tylko jeden z wielu benefitów jakie przynosi odpowiednio skonstruowana treść. Skontaktuj się z nami jeśli potrzebujesz pomocy w pisaniu treści na swoją stronę.