Tik Tok – jak działa i co to jest
Tik Tok i jego fenomen
Najpierw był boom na Facebooka, później przyszedł Instagram i to on stał się ulubionym serwisem użytkowników mediów społecznościowych. Na co jest przysłowiowy szał teraz? Oczywiście na Tik Toka. Choć Tik Tok bije rekordy popularności na całym świecie, wciąż są użytkownicy, którzy nie mają o nim zielonego pojęcia. Niektórzy nie wyobrażają sobie dzisiaj życia bez Tik Toka, inni nie potrafią zrozumieć jego fenomenu. W której grupie jesteś? A może dopiero chcesz poznać ten zaskakujący i intrygujący kanał?
Co to jest ten TikTok?
Tik Tok to serwis społecznościowy bazujący na contencie wideo. Choć funkcjonuje z powodzeniem od 2017 roku, w Polsce zrobił furorę dopiero w 2020 roku i sukcesywnie zwiększa grono użytkowników. Szacuje się, że aktualnie w Polsce z Tik Toka korzysta między 6 a 7 mln użytkowników. Ta liczba robi wrażenie, prawda? Trudno przejść obok niej obojętnie, dlatego warto wiedzieć co Tik Tok może zrobić dla Ciebie i Twojej marki.
Tik Tok to serwis pozwalający na kreatywne publikowanie treści video – można je dowolnie edytować w samej aplikacji, wchodzić w interakcje z pozostałymi użytkownikami. Tik Tok to źródło wiedzy, rozrywki, inspiracji. W aplikacji można tworzyć krótkie filmiki, od 15 sekund nawet do 3 minut. Użytkownicy do wyboru mają liczne efekty specjalne, nakładki, ścieżki dźwiękowe, możliwość podłożenia lektora do filmu i wiele więcej. Jest to bardzo rozbudowane i intuicyjne narzędzie do tworzenia interesującego video-contentu.
Najciekawszy w Tik Toku jest algorytm zainteresowań użytkownika. Na podstawie poziomu zainteresowania filmikami, Tik Tok proponuje kolejne nagrania i kanały użytkowników. Oczywiście wszyscy mają stale dostępną lupkę w której mogą wyszukać kanały, treści video po tagach oraz autorów filmów w dowolnym momencie, jednak dzięki algorytmowi, medium stale nas czymś zaskakuje. Czy właśnie w tym tkwi fenomen Tik Toka? Upodobania użytkownika pozwalają stworzyć dla niego unikalny feed obfitujący w interesujące go treści – ta pułapka sprawia, że użytkownikowi dosłownie trudno się oderwać od ekranu smartfona. Ma to oczywiście swoje plusy i minusy.
Dla kogo Tik Tok?
Panuje powszechne przekonanie, że Tik Tok to głównie aplikacja dla młodzieży i tzw. millenialsów. Trudno zgodzić się z takim szufladkowaniem – wszystko zależy od tego, na jakie treści nakierowany jest użytkownik i w jakim celu korzysta z aplikacji. Tik Tok to przestrzeń pozwalająca na publikację video w zasadzie na każdy temat, od filmików z wygłupami grupki znajomych, przez filmy instruktażowe, prezentacje produktów, ćwiczenia, po uspakajające ASMR.
Tik Tok może być źródłem rozrywki, miejscem w którym szukamy czegoś na poprawę humoru czy zabicie czasu, ale może być też miejscem miliona inspiracji – dla osób kreatywnych, dla fanów DIY, a nawet dla tych, którzy jeszcze nie wiedzą, że czegoś potrzebują, a zwyczajnie obudzi się w nich potrzeba zrobienia czegoś, kupienia czegoś czy odwiedzenia danej strony. To daje nam olbrzymi potencjał marketingowy.
Tik Tok dla firmy – co Twoja firma może zyskać
Czy Tik Tok jest dobrym kanałem komunikacji dla firmy? Wszystko zależy od tego jaką branżę reprezentuje firma i czy będzie w stanie „wyprodukować” interesujący i przyciągający użytkowników content. Co ważne, dynamiczny charakter aplikacji sprawia, że publikowanie jednego filmiku na miesiąc jest raczej bezsensowne. Publikacje powinny odbywać się co najmniej kilka razy w tygodniu, być interesujące i przykuwające uwagę.
Generowanie contentu może być problematyczne, jeśli nie masz pomysłu na swój kanał. Czy Tik Tok wymaga dużych nakładów finansowych? Jeśli jesteś pomysłowy, masz ciekawy produkt lub usługę, to w zasadzie wystarczy dobry telefon z aparatem o wysokiej rozdzielczości i…czas. Nie ma się co martwić „trudnymi tematami” – ciekawy, nowatorski, zabawny, nieszablonowy sposób pokazania Twojego produktu lub usługi zapewni Ci sukces.
Boisz się powtarzalności? Czasami wystarczy mały szczegół, by stworzyć niesamowite video. Tik Tok to wbrew pozorom miejsce bardzo otwarte, tolerancyjne. Wiele filmików cechuje się zabawnym charakterem – tutaj również poważne tematy prezentowane są z lekkim przymrużeniem oka, dzięki czemu użytkownikom łatwiej jest je „przełknąć”.
W polskim Tik Toku doskonale radzą sobie na przykład lekarze – pediatrzy, dentyści i… ginekolodzy. W zabawny, ale za to bardzo pożyteczny sposób opowiadają o codzienności pracy medyka, zachęcając użytkowników do profilaktyki. Marki budowlane pokazują swoją precyzję i tempo działania. Oczywiście nie sposób pominąć branży modowej i beauty – Tik Tok to prawdziwa „wylęgarnia” filmików o mejkapach i stylizacjach właściwie dla każdego!
Zobacz także – Na czym polega YouTube marketing?
Co i jak publikować na Tik Toku?
Na Tik Toku znajdziesz dosłownie wszystko. Jako publikujący musisz jednak pamiętać o kilku zasadach:
- przed publikacją filmów, dobrze skonfiguruj swoje konto i przygotuj opis (opis swojego kanału)
- publikuj filmy możliwie wysokiej jakości (zadbaj również o dźwięk)
- staraj się publikować regularnie, przynajmniej 2 razy w tygodniu
- używaj jak największej ilości dobrze dobranych hasztagów #
- linkuj swojego Tik Toka w innych mediach społecznościowych
- wykorzystuj tzw. TRENDY i CHALLENGE w swoich filmikach, nawet jeśli z pozoru wydaje Ci się to niemożliwe
- staraj się, by Twoje filmy były „lekkie” i przyjemne w odbiorze, najlepiej gdyby były to filmy „z jajem”
- jeżeli liczysz na większą publiczność, dodaj napisy w języku angielskim
- odpowiadaj na komentarze pod Twoimi filmikami
- bądź częścią społeczności, lajkuj inne filmy, śledź użytkowników, komentuj
Co to są TRENDY na Tik Toku?
Za popularność Tik Toka w dużej mierze odpowiadają właśnie Trendy/Challenge, ponieważ to filmy z takimi treściami najczęściej wychodzą poza Tik Toka i stają się viralami. Na czym polegają trendy? Na nagraniu filmiku z jakimś wyzwaniem lub efektem. Jedną z topowych polskich Tik Tokerek, która wykorzystuje w swojej komunikacji Trendy i Challenge jest MamanaObrotach24. Do filmików z trendami można zaprosić innych użytkowników (duety), rzucić im wyzwanie, zachęcić do udziału w challengu. Dzięki temu trend żyje i zyskuje na sile.
Polskie marki na Tik Toku
„Polski Tik Tok” nie wykorzystuje swojego potencjału marketingowego. Marki wciąż go nie odkryły albo mają w sobie za mało zapału, by zawładnąć Tik Tokiem. Oczywiście są pewne odstępstwa, ale istnieje ogromna szansa, że Twojej konkurencji jeszcze nie ma na Tik Toku – wykorzystaj ten moment zanim Tik Tok straci swoją popularność.
Obecność na Tik Toku pozwoli Ci na dotarcie do dużego grona użytkowników w krótkim czasie. Co więcej, sam fakt uczestnictwa w społeczności Tik Tokerów sprawi, że Twoja marka będzie postrzegana jako ultranowoczesna, podążająca za trendami i nowościami. Jeśli Twoi potencjalni Klienci są już na Tik Toku, nie zwlekaj i dołącz do nich!
Nie wierzysz w Tik Toka? Musisz przekonać się na własnej skórze.
Można się wzbraniać, można nie wierzyć w Tik Toka, można udawać, że ta apka nie istnieje, ale fakty są takie: gdy już ją odpalisz na swoim smartfonie, algorytm pozna Twoje zainteresowania, to trudno będzie Ci z niej wyjść. Jedyne co może Cię powtrzymać to brak czasu na dalsze przeglądanie filmików. Tik Tok uzależnia i młodszych, i starszych użytkowników. Jeśli na bieżąco dostarcza Ci ciekawych, niepowtarzalnych treści, nie sposób się oprzeć. I o to właśnie chodzi.
Reklama na Tik Tok – formy reklamy płatnej
Możesz skorzystać także z płatnej reklamy na Tik Toku. Jakie formy reklamy oferuje w tej chwili Tik Tok?
Reservation Ads – Brand Takeover
Jest to pierwszy filmik, który zobaczy użytkownik, gdy otworzy Tik Toka, oczywiście odpowiednio sprofilowany. 100% SOV na cały dzień na całą kategorię. Reklama pełnoekranowa. Taka forma reklamy robi wrażenie, przyciąga uwagę użytkownika.
Reservation Ads – Top View
To również pierwszy filmik jaki zobaczy użytkownik, 100% SOV na cały dzień na kategorię. Ta forma reklamy umożliwia uzyskanie konwersji.
In-Feed Ads – Brand Premium
Reklama umieszczona w sekcji TikToka „Dla Ciebie”, można ją dowolnie targetować. Może trwać aż 60 sekund. Dodatkowym atutem jest call-to-action umożliwiający zachęcenie użytkownika do podjęcia działania.
In-Feed Ads – One Day Max
To pierwsze wideo w feedzie, które pojawi się po 5-7 filmikach wyselekcjonowanych dla danego użytkownika. 100% SOV na cały dzień na wyłączną kategorię. Reklama pełnoekranowa.
Jakie są cele reklamowe, jakie możesz ustalić?
Tik Tok jak w zasadzie każda platforma społecznościowa, umożliwiająca korzystanie z płatnych kampanii reklamowych, pozwala wybrać cele do zrealizowania na początku kampanii. Na podstawie tych wyborów, zostaniemy przeprowadzeni przez cały kreator reklamowy.
TikTok Ads oferuje następujące cele:
- dotarcie do najszerszego grona odbiorców (reach, gwarantuje dotarcie do najszerszego targetu)
- przejścia na stronę (traffic, gdy chcemy wygenerować jak największą liczbę przejść na stronę)
- pobranie aplikacji (app install, gdy zależy nam na zainstalowaniu aplikacji)
- wyświetlenia video (video views, gdy zależy nam na uzyskaniu jak największej liczby wyświetleń filmu)
- pozyskanie formularza kontaktowego (reklama leadowa)
- liczba konwersji (maksymalizacja konwersji, do wyboru tego celu niezbędne jest zainstalowanie pixela remarketingowego na www oraz zdefiniowanie zdarzeń na stronie).
Ile kosztuje reklama na TikTok
To jakim funduszem dysponujemy i jaki koszt reklamy poniesiemy, zależy od rodzaju reklamy, czasu jej trwania, zasięgu, formy. Dostępne są cztery rodzaje licytacji (form rozliczenia) za reklamy:
CPM (Cost per Mile) – płacisz za każde 1000 okrągłych wyświetleń
oCPM (Optimized Cost per Mile) – w takim modelu rozliczenia również płacimy za 1000 okrągłych wyświetleń, ale już nie “dowolnemu” użytkownikowi TikToka, a użytkownikowi ze ścisłego targetu.
CPV (Cost per Thousand Views) – forma, w której płacimy za tysiąc 6-sekundowych lub 2-sekundowych wyświetleń.
CPC (Cost per Click) – najbardziej lubiana i najchętniej wybierana forma rozliczenia, płacisz za pojedyncze kliknięcie w daną reklamę.
Należy jednak podkreślić, że te cztery rodzaje licytacji nie są dostępne dla wszystkich celów.
Jakie są zalety reklamy na Tik Tok?
- Ogromna grupa docelowa
- Stosunkowo niskie koszty reklamy
- Reklama celowana
- Nie musisz mieć konta na TikToku aby się tam reklamować
Zobacz także”
Memy – co to jest i jak ich używać?