Ile kosztuje pozycjonowanie stron i sklepów? Dlaczego ceny SEO są tak wysokie?
Bez wątpienia internet jest największym i najbardziej konkurencyjnym rynkiem na świecie. O wysokie pozycje w Google rywalizują setki tysięcy firm. SEO jest kluczowe dla każdego, kto zamierza wdrożyć skuteczną strategię marketingową i umożliwić zainteresowanym klientom łatwe odnalezienie strony w Google. Przy okazji działań SEO często pojawia się pytanie – ile kosztuje pozycjonowanie i czy naprawdę musi być tak drogą usługą? W tym artykule chcielibyśmy rzucić trochę światła na tę kwestię i wyjaśnić, dlaczego SEO może wydawać się tak drogie oraz co składa się na ostateczną cenę tej usługi.
Istnieje kilka kluczowych aspektów, które powodują, że usługa pozycjonowania może być postrzegana jako kosztowna:
- Pozycjonowanie wymaga dużej wiedzy i bieżącego śledzenia trendów i aktualizacji. Google często aktualizuje swoje algorytmy, zmienia rekomendacje i wymagania. W efekcie wiele działań, które działały w przeszłości, dzisiaj są nieskuteczne, a często nawet szkodliwe. Dobry SEOwiec musi być stale na bieżąco. Przynajmniej 2-3 razy w tygodniu powinien śledzić wyniki swoich prac, czyli pozycje swoich klientów w wyszukiwarce Google i wyciągać z nich wnioski.
- SEO łączy w sobie wiele elementów, dlatego cena za pozycjonowanie musi być adekwatna. Kompleksowa usługa SEO obejmuje:
-
- Analizę fraz kluczowych, najważniejszy dokument w pracy SEOwca. Jest to dokument na tyle ważny, że poświęcimy mu osobny artykuł.
- Prace optymalizacyjne bezpośrednio na stronie www klienta.
- Wdrażanie strategii link building.
- Nadzór nad tworzonymi treściami (współpraca z copywriterami i content managerami).
- Stałe monitorowanie rezultatów prowadzonych działań (co wiąże się z korzystaniem z wielu płatnych narzędzi).
- Analizę działań konkurencji.
- SEO wymaga współpracy z innymi podmiotami. SEOwiec nigdy nie jest samotną wyspą. Profesjonalne działania SEO zakładają regularne tworzenie i dostosowywanie treści, zakup linków w wysokojakościowych miejscach, przechwytywanie domen oraz inne sposoby na pozyskiwanie linkowania. Konieczna też w pracy SEOwca jest koordynacja działań z działami sprzedaży i marketingu.
Z tą wiedzą możemy przejść dalej:
Koszt pozycjonowania – wyjaśniamy ile kosztuje pozycjonowanie
Każda skuteczna kampania SEO wymaga czterech składowych: czasu, pracy, wiedzy oraz budżetu na pozyskiwanie linkowania zewnętrznego. Jak te poszczególne elementy wpływają na ostateczny kształt i koszt usługi?
1. SEO wymaga czasu
Inwestując w SEO, trzeba liczyć się z tym, że nie zobaczymy wyników z dnia na dzień. Poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania zajmuje co najmniej trzy miesiące. Dla bardziej konkurencyjnych fraz często dłużej. Może to być pół roku a nawet 12 miesięcy. Czas jest tu kluczowy w zrozumieniu, ile kosztuje pozycjonowanie.
Wiarygodna i niezawodna firma SEO pracuje w oparciu o techniki zgodne z warunkami korzystania z usług Google i wytycznymi wyszukiwarki. Z tego względu ulepszanie pozycji w SERP (stronie z wynikami Google) zajmuje trochę czasu. Wyniki nie są widoczne natychmiast. Są za to osiągane w bezpieczny sposób, dzięki czemu firma nie naraża się na żadne sankcje ze strony giganta z Mountain View. Sankcje, o których mowa to filtry na pokazywanie się strony na poszczególne zapytania (frazy kluczowe). W skrajnych wypadkach jest to nawet wykluczenie pozycjonowanej witryny z wyszukiwarki Google całkowicie.
Pielęgnowanie pozycji, czyli cena za pozycjonowanie
Aby lepiej zrozumieć tę kwestię, można pomyśleć o pozycjonowaniu, jak o ogrodnictwie. Nie można zasadzić nasiona i oczekiwać, że w ciągu jednego dnia wyrośnie z niego piękna roślina. Tego procesu nie przyspieszy nawet kilogram nawozu czy odżywek. Ich nadmiar wręcz zaszkodzi. Nasiono, a potem roślina, potrzebuje czasu, światła słonecznego i wody, aby się rozwijać.
Podobnie jest z SEO, potrzebny jest czas, aby pozycjonowana witryna stała się “dorosłą rośliną”. Specjaliści SEO wykorzystują kombinację różnych strategii, aby w jak najkrótszym czasie zwiększyć widoczność witryny w wynikach wyszukiwania (np. poprzez wspomniany link-building czy przechwytywanie domen). Jednak nie można przesadzić, ponieważ to nie tylko nie pomoże, ale zaszkodzi Twoim pozycjom w Google.
Profesjonalny SEOwiec zanim przystąpi do działania, poświęci również dużo czasu, aby poznać firmę, którą będzie pozycjonować, jej cele, klientów, model biznesowy i specyfikę branży. Zobaczy też, jak działa jej konkurencja. Każda branża i firma są w pewnym sensie unikalne. Dlatego opracowanie kampanii SEO, która przyniesie zamierzone rezultaty wymaga czasu, ale zapewnia najlepsze wyniki.
Jest jeszcze jeden bardzo ważny powód, dla którego działania SEO powinny być oparte o rozsądny harmonogram prac, który niestety musi trwać. Chodzi o to, że elementów działań promocyjnych jest niezwykle dużo. Bardzo ważne jest wiedzieć, które z działań spowodowały jaki skutek. Jeżeli tych działań się wykonuje równolegle bardzo dużo, to w razie problemów nie jesteśmy w stanie precyzyjnie zdiagnozować i usunąć problem. Jeżeli natomiast działania są prowadzone w sposób rozsądny, czyli w oparciu o harmonogram rozłożony w czasie, to zazwyczaj taki problem jest diagnozowany i usuwany niezwykle szybko.
2. SEO – ile pracy kosztuje pozycjonowanie
Jest jeszcze jeden aspekt tłumaczący, dlaczego pozycjonowanie jest drogie. Całkowity koszt usług SEO to nie tylko czas. To również praca niezbędna do osiągnięcia zamierzonych efektów. Przyjrzyjmy się zaledwie kilku zadaniom, jakie każdego dnia realizują specjaliści SEO:
AUDYT WITRYNY
Firmy SEO, zanim zaczną realizować kampanię, dokładnie przeanalizują daną witrynę pod kątem możliwości optymalizacyjnych i ewentualnych błędów/usterek, które wymagają uwagi. Przeprowadzenie rzetelnego audytu wymaga posiadania zasobów do analizy danych oraz wiedzy. Audyt SEO dostarcza informacji, jakie ulepszenia można wprowadzić w danej witrynie. Bez audytu nie można trafnie wskazać, co należałoby poprawić, aby pozycjonowanie firmy było efektywne.
OPTYMALIZACJA WITRYNY
Bardzo istotną, ze względu na efekt, częścią naszej pracy jest optymalizacja treści na stronie klienta.
POPRAWA ZAPLECZA WITRYNY
Backend witryny, czyli jej techniczna „kondycja”, odgrywa również bardzo ważną rolę w pozycjonowaniu. Jeśli strona internetowa nie działa poprawnie pod kątem technicznym, można stracić wielu potencjalnych klientów, którzy odwiedzą witrynę. Ponadto utrzymanie pozycji na szczycie wyników wyszukiwania nie jest możliwe bez spełnienia choć podstawowych standardów technicznych strony. Proszę nam wierzyć, że techniczne słabości witryn są bardzo powszechne. To, że strona działa, nie znaczy, że jest poprawna pod kontem technicznym.
Poprawa technicznych zaniedbań na stronie bardzo często wymaga dużego nakładu pracy. To tłumaczy, ile kosztuje pozycjonowanie. Firma SEO na początku oczyści kod, poprawi szybkość ładowania strony i dostosuje jej wersję mobilną (RWD). Od września 2020 roku obowiązuje Mobile-first Indexing. To polityka Google, zgodnie z którą w wyszukiwarce indeksuje się wersja mobilna, a nie desktopowa (jak to miało miejsce dotychczas). To tylko kilka z wielu czynników, które wpływają na poprawę technicznego aspektu SEO witryny.
SŁOWA I FRAZY KLUCZOWE
Podstawą udanej kampanii SEO jest wybór odpowiednich słów kluczowych. Agencja zajmująca się pozycjonowaniem przeprowadzi badanie i stworzy rekomendację odpowiednich słów i fraz kluczowych. Znalezienie właściwych słów kluczowych dla każdej podstrony w pozycjonowanej witrynie wymaga wiedzy i czasu, a także dostępu do odpowiednich narzędzi (SEMruch, Ahrefs, SurferSEO itd. a narzędzia te są zazwyczaj drogie).
Ekspert SEO tworzą listy słów kluczowych tak, aby:
- Pasowały do danej witryny
- Były dopasowane do danej podstrony
- Pasowały do zapytań, po których klienci szukają firm z danej branży w Google.
Ta lista fraz kluczowych to zaledwie początek tego, co należy zrobić, aby wypozycjonować witrynę. To wszystko tłumaczy, dlaczego cena za pozycjonowanie jest wysoka.
3. Pozycjonowanie wymaga specjalistycznej wiedzy
Spośród wszystkich metod marketingu online SEO jest jedną z najbardziej skomplikowanych i złożonych strategii. Za tym idą jednak wymierne efekty, niemożliwe do osiągnięcia w inny sposób. Bez odpowiedniego doświadczenia z zakresu pozycjonowania, nie można oczekiwać uzyskania satysfakcjonujących wyników. Decydując się na zatrudnienie agencji SEO, płaci się przede wszystkim za jej wiedzę i know-how. To kolejna składowa w pytaniu, ile kosztuje pozycjonowanie.
Na zakończenie warto spojrzeć na SEO z biznesowego punktu widzenia. Pomyśl o pozycjonowaniu jak o inwestycji. Z tej perspektywy może okazać się, że koszty SEO są bardzo rozsądne! Rozważając potencjalne koszty, jakie wiązałyby się z marketingiem realizowanym za pośrednictwem tradycyjnych reklam czy udziału w różnego rodzaju targach i konferencjach, można dojść do wniosku, że przy tych kosztach profesjonalna kampania SEO nie jest wcale tak droga, jak pierwotnie mogłoby się wydawać.
Dodatkowo prawidłowo opracowane i wdrożone pozycjonowanie może przynosić wymierne efekty przez lata. Jest to ogromna przewaga w odniesieniu do płatnych reklam, które działają jedynie wtedy, kiedy są na bieżąco opłacane. Dla wielu, mniej konkurencyjnych branż, roczna usługa SEO pozwala wejść w TOP-y wyszukiwarki Google, wtedy rola Agencji SEO sprowadza się do „pilnowania wyników”. Takie działania można realizować dużo niższym kosztem niż w trakcie trwania intensywnych prac promocyjnych.
Jedną z lepszych strategii pozyskania klientów jest MIX technik promocyjnych. MIX ten polega na tym, że przez pierwsze pół roku prac agencji SEO ruch jest kupowany w kampanii Google Ads. Następnie w miarę przesuwania się witryny do góry w wynikach wyszukiwania, budżety są konsekwentnie zmniejszane. Inna sprawa, że w miarę dobrych prac optymalizacyjnych na stronie klienta, zakupywany dla niego ruch z Google Ads systematycznie tanieje. Dzieje się tak, ponieważ algorytm Google „docenia” dobrze zoptymalizowane strony również tańszym kosztem kliknięcia.
Tak więc działania optymalizacyjne na stronie klienta przynoszą mu podwójną korzyść. Z jednej strony jego witryna ciągle zyskuje wyższe pozycje w wyszukiwarce, w organicznych wynikach wyszukiwania, jednocześnie koszt zakupu kliknięcia systematycznie maleje. Nasza agencja, na drodze takich właśnie optymalizacji potrafi obniżyć koszty zakupu ruchu wielokrotnie.
4. Koszt SEO – jaki budżet planować?
To zależy 😉. Pytanie czy mamy do czynienia z usługą lokalną czy ze sklepem internetowym. Usługi lokalne, takie które cechują się stosunkowo niską konkurencyjnością, można w rok wypromować w budżecie już od 1000 pln/miesiąc. Jeżeli jest to sklep internetowy, to pytanie jak wiele mamy produktów i jak konkurencyjna jest branża. Niemniej jednak, dla promocji sklepu internetowego minimalny budżet to 4000 pln/miesiąc.
5. Ile kosztuje pozycjonowanie? Na czym nie wolno oszczędzać?
„Święty Graal” promocji SEO, to jest w naszej opinii analiza fraz kluczowych, której, jak nadmieniliśmy wcześniej, poświęcimy kolejny artykuł.
6. Jak rozliczamy się z klientami za naszą pracę?
Rozliczenia za efekt, czyli za konkretne pozycje w wyszukiwarce, to już historia. Dziś pracuje się inaczej, m.in. z powodów wymienionych wcześniej. Dobra promocja to proces, w który jest zaangażowanych paru specjalistów z naszej firmy.
Model współpracy, który najczęściej stosujemy to tak zwane wynagrodzenie ryczałtowo-godzinowe. Polega ono na tym, że na początku projektu ustalamy sobie stałą, miesięczną ilość godzin, którą będziemy poświęcali na pracę dla Państwa. Stawka za tą stałą, zryczałtowaną współpracę jest znacznie korzystniejsza w stosunku do ewentualnych, dodatkowych godzin. Jednocześnie nie zamykamy sobie drogi na wypracowanie wcześniej nie przewidzianych pomysłów czy zadań.
Pracujemy w tej branży od 2008 roku i doświadczenie nauczyło nas, że rozliczanie bieżące za czas spędzony nad Państwa projektem jest najlepsze ponieważ:
- z góry wiedzą Państwo, ile budżetu będzie trzeba przeznaczyć na efektywne działania promocyjne,
- cena naszej pracy jest łatwa do zweryfikowania przez Państwa, gdyż na koniec każdego miesiąca mają Państwo dostęp do szczegółowego raportu z przeprowadzonych działań,
- jest elastyczna, więc jeżeli w trakcie pracy, co często ma miejsce, jest potrzeba spędzenia czasu nad nowym pomysłem, funkcjonalnością czy też dodatkowymi treściami to nie ma potrzeby tworzenia dodatkowych aneksów. W takim wypadku Państwo decydują, czy dokładamy pracy w bieżącym miesiącu, czy też zmieniamy harmonogram prac na kolejne miesiące zgodnie z bieżącymi potrzebami.
- współpraca jest zależna od dobrych relacji pomiędzy naszymi firmami, jest łatwa tak do przerwania, jak i do rozszerzenia jej zakresu.
7. W SEO najważniejsza jest cierpliwość…
Musisz pamiętać, że SEO nie jest krótkoterminową strategią marketingową. To długoterminowa inwestycja w firmę i witrynę internetową, którą należy traktować poważnie i profesjonalnie nią zarządzać. Dzięki współpracy z ekspertem SEO Twoja firma odniesie ogromne korzyści wynikające z lepszej widoczności w wynikach wyszukiwania, a w efekcie – także zwiększonego ruchu organicznego. Dlatego planując działania optymalizacyjne, trzeba wziąć też pod uwagę, ile czasu kosztuje pozycjonowanie.
Jeśli szukasz zaufanego partnera, który zajmie się działaniami SEO Twojej firmy – zapraszamy serdecznie do kontaktu. SEO to nasza specjalizacja. Wdrażamy tylko działania, które są zgodne z aktualnymi wytycznymi Google i przede wszystkim skuteczne. Potwierdza to coraz większe grono zadowolonych klientów. Jesteśmy do Twojej dyspozycji!
Zobacz także:
SEO w czasie pandemii, czyli dlaczego nie warto wstrzymywać działań przez korowirusa