SEO w czasie pandemii, czyli dlaczego nie warto wstrzymywać działań przez koronawirusa
Koronawirus, kwarantanna, epidemia – teraz te słowa królują we wszystkich mediach i to one zaprzątają myśli wszystkich. Przedsiębiorcy łapią się za głowy i już planują, jak zwalczyć kryzys, ograniczając jednocześnie wydatki na działania marketingowe. A to właśnie działania SEO w czasie pandemii mogą uratować wiele firm przed bankructwem. Odpowiadamy więc, dlaczego warto dbać o wyniki w internecie również w tych niełatwych chwilach.
Misja ratunkowa „SEO w czasie pandemii”
Na świecie było tyle dżum co wojen. Mimo to dżumy i wojny zastają ludzi zawsze tak samo zaskoczonych.* I choć wszyscy naukowcy zgodnie zapowiadali, że kolejna epidemia to kwestia czasu, to raczej nikt nie spodziewał się, że wiosnę 2020 roku rozpoczniemy zamknięci w czterech ścianach. Nie mogli tego przewidzieć oczywiście również przedsiębiorcy przy planowaniu strategii marketingowej na cały rok. Gdy koronawirus w Polsce zaczął szaleć, wiele firm stanęło przed arcytrudnym zadaniem – jak przetrwać w czasach zarazy (tak, teraz wszystko robimy w czasach zarazy i cytujemy Marqueza niezliczoną ilość razy). Nie ma jednego skutecznego lekarstwa na to, by obyło się bez ofiar w ludziach (braki kadrowe z powodu kwarantanny lub choroby, ale także zwolnienia przez kłopoty finansowe) i bez strat pozycji w internecie. Możemy jednak wyjaśnić, dlaczego warto prowadzić SEO w czasie pandemii i jakie działania będą najskuteczniejsze. Dla wielu firm może to być prawdziwe koło ratunkowe i antykryzysowe.
* Cytat z „Dżumy” A. Camusa. Zainteresowanie powieścią w czasie epidemii rośnie, co widać na wykresie w Google Trends.
Internet jak wielki market
Już od ładnych kilku lat obserwowaliśmy trend na zakupy online. Coraz więcej czasu spędzamy przed komputerem, tabletem czy smartfonem, coraz więcej rzeczy więc wykonujemy przez internet. Będąc w sieci możemy słuchać muzyki, rozmawiać ze znajomymi, szlifować swój język obcy, składać urzędowe wnioski oraz oczywiście kupować niemalże wszystko. Można powiedzieć, że świat już od dawna nieświadomie szykował się na taki czarny scenariusz i przymusowy lockdown, przenosząc praktycznie wszystkie biznesy do sieci. Teraz zakupy przez internet to nie tylko najwygodniejszy, ale i najbezpieczniejszy sposób na zdobycie potrzebnych rzeczy. Jeśli więc sprzedajesz swoje produkty lub usługi przez stronę internetową, to teraz jest dobry czas na wypromowanie swojej firmy. Właśnie teraz, kiedy większość osób buszuje po internecie całymi dniami. Nawet jeśli użytkownik nie zdecyduje się jeszcze na zakupy, to jest duża szansa, że zostaniesz zapamiętany i klient powróci do ciebie w spokojniejszych czasach.
Mądre i dopasowane SEO w czasie pandemii
Epidemia wirusa SARS-CoV-2 znacząco zmieniła zachowania użytkowników w sieci. Diametralnie inne są też wyszukiwania w internecie. Wiadomo, że ludzie szukają głównie informacji o koronawirusie (jakie są objawy koronawirusa, jak uchronić się przed wirusem itp.), ale nie tylko. Furorę robią środki ochronne, jak maseczki i rękawiczki oraz płyny do dezynfekcji i żele antybakteryjne. Jeśli nie działasz w takiej branży, nie znaczy, że nie możesz prowadzić efektywnego SEO w czasie pandemii. Sklepy kosmetyczne mogą promować np. środki pielęgnujące skórę wysuszoną szorowaniem mydłem i dezynfekowaniem. Firmy meblowe mogą skupiać się na inspirowaniu ludzi – w końcu większość czasu spędzamy teraz w domu, to i wielu z nas może właśnie teraz planować gruntowny remont po epidemii. I skrupulatnie zapisze sobie linki z meblami czy dekoracjami z twojej najnowszej kolekcji. Rozkwit mogą przeżywać sklepy z artykułami dla zwierząt – w końcu psy to dla właścicieli przepustka na legalne wyjście z domu.
A oto potwierdzenie, czego szukali Polacy po wybuchu pandemii.
Ciężkie zadanie mają biura podróży, ale i one mogą i powinny wykorzystać ten czas na działania SEO. Oczywiście nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie teraz reklamował wycieczek zagranicznych, ale możesz użytkownikom przybliżyć świat. Nie promuj wycieczek do Bergamo, pokaż za to, jak piękne to miejsce o bogatej tradycji i przypomnij, dlaczego warto dbać o zdrowie swoje i innych – żeby móc jak najszybciej wrócić do normalności, a regiony świata dotknięte pandemią mogły znów zacząć tętnić życiem.
Edukacja użytkowników
Czas kwarantanny społecznej możesz wykorzystać także na edukowanie społeczeństwa – zarówno prezentować im swój produkt, ale też przypominać o zachowaniu środków ostrożności. Pytasz, dlaczego firma sprzedająca części samochodowe ma uczyć ludzi jak myć ręce? Ano dlatego, że już dawno udowodniono, że klient nie kupuje tylko produktu. Kupuje też pośrednio markę, z której filozofią chce się utożsamiać. Zaangażowanie twojej firmy w pomoc innym na pewno nie zostanie zapomniane.
SEO w czasie pandemii, czyli ratuj co masz
Obawiamy się strat wywołanych koronawirusem i liczymy już, ile czasu zajmie powrót do normalności. A czy ty pamiętasz, ile czasu walczyłeś o uzyskanie satysfakcjonujących pozycji w Google’u? Ile razy analizowałeś frazy kluczowe, by trafić w gusta użytkowników? Dobre SEO nie bierze się z kapelusza, to efekt wielu złożonych działań. To także nie sprint, a maraton i na efekty trzeba długo poczekać. To teraz zastanów się, czy chcesz przekreślić cały ten wysiłek i potem budować wszystko od nowa? Podstępny wirus spowoduje wystarczająco dużo kłopotów, bez sensu dokładać sobie kolejnych i narażać się na dodatkowe straty finansowe.
Trzy główne czynniki wpływające na zakupy przez internet (dane z 2019 r.). Teraz pewnie bezpieczeństwo i troska o zdrowie byłyby na pierwszym miejscu.
Kluczowa optymalizacja działań
Warto przemyśleć, czy nie trzeba wprowadzić korekty do działań promocyjnych. Przydatna będzie tu ponowna analiza fraz kluczowych oraz wyników w Google Search Console. Wskażą kierunek działań SEO w czasie pandemii, ukazując czasem dość zaskakujące wyniki. Być może konieczne będą znaczące zmiany w działalności firmy, ale to właśnie one mogą uchronić ją przed poważnymi skutkami koronawirusa. Nie ma się co bać – pewne zmiany są nieuniknione. Dobrze też zasięgnąć rady Google Trends i przejrzeć aktualnie najpopularniejsze tematy. Może zainspirują cię do czegoś nowego.
Zobacz także – Marketing w czasie kryzysu – na jakich działaniach należy się skupić?
Jeszcze będzie przepięknie, jeszcze będzie normalnie
Chociaż może teraz ciężko w to uwierzyć, to pandemia koronawirusa kiedyś się skończy. Może nie za dwa tygodnie, ale jednak – kiedyś w końcu będzie lepiej. I już teraz musisz przygotować swoją firmę na życie po koronawirusie. W tym czasie nie pozwól robotom Google’a o sobie zapomnieć. Nie prześpij też zmian na rynku i reaguj na bieżąco na zmiany trendów społecznych. Nie musisz tego robić sam, lepiej zasięgnąć rady doświadczonych marketingowców i specjalistów od SEO. Po wnikliwych analizach doradzą ci, na czym warto skupić działania SEO w czasie pandemii, ale i po jej zakończeniu. Ten czas firmy mogą wykorzystać jeszcze w jeden sposób – poszerzać wiedzę i zadbać o projekty, na które nie było czasu. Może właśnie teraz nadszedł ich moment.
Jeśli wciąż zastanawiasz się, czy warto robić SEO w czasie pandemii, to zgłoś się do nas. Wspólnie zastanowimy się nad strategią działania i obierzemy prawidłowy kierunek. I oczywiście życzymy wszystkim dużo zdrowia.