Marketing w czasie kryzysu – na jakich działaniach należy się skupić?
Koronawirus ma fatalne skutki nie tylko dla zdrowia ludzi. Za jego sprawą bardzo cierpi także gospodarka, kultura i sztuka. Pokłosie panującej obecnie pandemii odczuwalne jest w każdej niemal branży.
Nie odbywają się targi i spotkania biznesowe. Trudniej załatwić sprawy w urzędach i instytucjach. Restauracje mogą pracować tylko w opcji „na dowóz”. Ludzie czują strach i niepewność w związku z możliwością zarażenia się, a także utratą pracy, przez co ograniczają swoją aktywność, także w aspekcie kupowania. Cierpi gastronomia, turystyka, branża beauty i fitness.
Czy w tej sytuacji przedsiębiorcy powinni ograniczać koszty na marketing? Czytaj dalej i dowiedz się jak wykorzystać marketing internetowy, aby skutki pandemii były jak najmniej dotkliwe dla Twojego biznesu.
Dobry marketing – wsparcie w trudnym czasie
Oczywiste jest to, że w obliczu spadku zysków z biznesu, pierwsze rozwiązanie jakie przychodzi do głowy to – cięcie wydatków. Rozpatrując jakie koszty ograniczyć, przedsiębiorca staje przed trudnym wyborem. Utrzymanie płynności finansowej jest najważniejsze. Cięcie kosztów stałych, takich jak: opłaty za lokal, czy media nie podlegają rozważaniom. W tej sytuacji szukamy “najmniejszego zła”, ale czy jest to właśnie obcięcie budżetu na marketing? Należy pamiętać, że ograniczenie działań reklamowych jest rozwiązaniem krótkotrwałym, a jego konsekwencje będziemy odczuwać jeszcze długo później.
Po pierwsze należy skupić się na tym, aby firma była nadal widoczna na rynku. Koszty owszem należy zredukować, ale trzeba też zainwestować, żeby firma mogła przetrwać trudny czas.
Zupełna rezygnacja z działań marketingowych, może tylko zaszkodzić. Algorytmy wyszukiwarek nie śpią, a przestój w aspekcie reklamowania firmy może mieć konsekwencje w postaci spadku jej widoczności w Internecie.
Marketing w czasie kryzysu – na czym skupić działania?

Widoczność w Google
Tak jak napisałam wyżej – wyszukiwarki nie utożsamiają nagłego zaniechania działań promocyjnych z trwającą pandemią. Porzucenie działań marketingowych poskutkuje spadkiem ciężko wypracowanej pozycji strony w Google.
Ponadto wznowienie tych działań po kilku miesiącach może być też bardzo kosztowne. Dlatego nie warto rezygnować np. z regularnego prowadzenia wizytówki Google swojej firmy. Trzeba na bieżąco publikować zdjęcia, wpisy oraz zmiany w realizacji usług lub zamówień, jeżeli do takich zmian dojdzie. Uaktualnianie informacji w wizytówce jest sygnałem dla Google’a, że firma nadal funkcjonuje, oraz informacją dla klientów, że nadal można korzystać z jej usług.
Twoja firma nie posiada jeszcze wizytówki w Google? Zobacz naszą instrukcję – jak założyć wizytówkę w Google, oraz dowiedz się, jak nią zarządzać z korzyścią dla Twojego biznesu.
Stały kontakt z klientami
Warto komunikować klientom, że firma działa i na jakich warunkach funkcjonuje w czasie trwania pandemii, jeżeli w tym aspekcie zaszły jakieś zmiany. Dlatego nie ma sanu zaprzestawać prowadzenia firmowych kanałów w social mediach. Lokale gastronomiczne mogą np. informować o możliwości i sposobie zamówienia u nich posiłków, sposobie ich dostarczenia, oraz publikować bieżące menu. Warto pokusić się o regularne publikowanie postów i utrzymywanie stałych relacji z klientami. Można też uruchomić płatne reklamy w social mediach, aby dotrzeć do szerszego grona odbiorców niż stali klienci, którzy obserwują profile społecznościowe twojej firmy. Reklamy na Facebooku i Instagramie są nadal stosunkowo tanie, a mogą przynieść realny zysk w postaci nowych klientów, a co za tym idzie – zamówień.
Zobacz możliwości social media marketingu. Jeżeli potrzebujesz pomocy z prowadzeniem firmowych profili, zgłoś się do nas.
Content marketing
No i oczywiście content, który jak wiadomo, jest królem. Wartościowe treści na stronie firmowej podnoszą jej atrakcyjność, a dodatkowo ściągają na nią ruch z wyszukiwarek. Może jest tak, że zwykle nie masz czasu, żeby zająć się treściami na stronie swojej firmy. Warto wykorzystać czas spowolnienia gospodarczego na pracę nad treściami właśnie. Zająć się funkcjonalnością strony, sprawdzić czego szukają użytkownicy, którzy na nią trafiają.
Starannie przygotowane teksty, będą pozytywnie wpływać na pozycjonowanie strony, a także zainteresowanie osób, które na nią trafią. Dlatego, postaw na artykuły poradnikowe, które są treściami “wiecznie żywymi”, podobnie zresztą jak dobrze udokumentowane case studies. Te działania zapewnią ruch użytkowników na Twojej domenie firmowej, a tym samym przysporzą potencjalnych klientów dla Twojej firmy.
Budżet, a spowolnienie gospodarcze
Marketing w czasie kryzysu trzeba oczywiście dopasować do aktualnej sytuacji firmy. Skupić się na klientach i ich potrzebach, a także obserwować bieżące tendencje. Należy realnie spojrzeć na wydatki przeznaczone na działania marketingowe i wybrać spośród nich te, które mają szansę przynieść zysk lub realne korzyści w przyszłości. Dobrze też obserwować działania konkurencji. Jeżeli np. rezygnują z działań reklamowych, to może właśnie teraz jest okazja ku temu, aby przejąć nad nimi przewagę?
W tym trudnym czasie, życzymy Ci zdrowia, wytrwałości i podejmowania dobrych decyzji dla Twojej firmy. Miejmy nadzieję, że sytuacja niebawem się unormuje i wszyscy będziemy mogli wrócić do normalności.