Jak analizować statystyki na Facebooku
Jeżeli samodzielnie prowadzisz fanpage swojej firmy lub przymierzasz się, aby zacząć to robić, to ten tekst jest właśnie dla Ciebie. Dowiesz się z niego: gdzie znaleźć statystyki strony firmowej na Facebooku, jakie informacje możesz z nich wyciągnąć oraz jak je wykorzystać z korzyścią dla Twojego fanpage’a.
Gdzie znaleźć statystyki na Facebooku?
Statystyki, inaczej Facebook Insights, to źródło wiedzy o Twojej stronie na Facebooku, a zwłaszcza o jej fanach i obserwatorach. Wyczytasz z nich m.in kiedy Twoi fani czytają zamieszczane na stronie posty i które publikacje, są dla nich najbardziej atrakcyjne. Oczywiście tę wiedzę możesz wykorzystać do tworzenia jeszcze bardziej wartościowych treści, a może nawet do stworzenia kampanii reklamowej na Facebooku?
Na samym początku drogi z analizowaniem i sprawdzaniem statystyk postów i samego fanpage’a, musimy je zlokalizować. Aby to zrobić, wejdź na swoją stronę firmową. W górnym pasku zobaczysz zakładkę Statystyki. To właśnie tutaj.
Dla ułatwienia w artykule zamieszczę screeny z zaprzyjaźnionego fanpage’a Heniek zezowate szczęście.
Fani Twojej strony – co mówią o nich statystyki?
Jesteś już w Statystykach? Teraz po kolei omówimy sobie zakładki, które znajdują się po lewej stronie. Pierwsza zakładka to…
Podsumowanie
Tak, tak jest ono na samym początku. Znajdziemy tutaj najważniejsze, monitorowane parametry, takie jak: polubienia strony, zasięg, zasięg relacji, działania na stronie itd. W górze strony masz możliwość wyboru zakresu dat, czyli czasu, który możesz analizować. Może to być:
- dzień w którym sprawdzasz statystyki
- poprzedni dzień
- ostatnie 7 dni
- ostatnie 28 dni
W tym miejscu możesz też pobrać raport w formacie xls. lub csv, poprzez eksportowanie danych. Możesz stworzyć raport niestandardowy, gdzie samodzielnie dobierasz parametry, które Cię interesują lub raport dotyczący wszystkich danych strony, postów lub zamieszczonych na stronie postów video.
Poza tym Podsumowanie jest głównym dashbordem fanpage’a, na którym na pierwszy rzut oka widać jego wyniki.
Reklamy – statystyki
To kolejna zakładka w statystykach. Jeżeli reklamujesz swoją stronę, to tutaj właśnie na szybko możesz sprawdzić wyniki Twoich reklam. Z tego miejsca możesz też przejść do swojego Menadżera reklam i tam dokładnie je analizować.
Osoby obserwujące i polubienia
Wiesz oczywiście, że polubienia to nie to samo co obserwujący stronę. Obserwatorem automatycznie staje się każdy użytkownik Facebooka, który polubi Twoją stronę. Natomiast obserwować stronę, można niezależnie od jej polubienia.
Obserwujący są trochę bardziej “wartościowi” dla fanpage’a, bo otrzymują oni powiadomienia o Twojej aktywności na stronie. To z kolei ma wpływ na zasięg publikowanych przez Ciebie postów.
Osoby obserwujące
W tym miejscu Facebook wyświetla przyrost osób obserwujących stronę pochodzący z działań organicznych oraz z płatnych kampanii. Widoczne są tam również cofnięcia obserwowania. Jeżeli takie zauważysz, to spróbuj zestawić je tym co dzieje się na fanpage’u. Może stało się to w wyniku Twojej publikacji. A może, przybyło ich po uruchomieniu płatnej reklamy? Zdecydowanie warto to sprawdzić i wyciągnąć wnioski z tych obserwacji.
Polubienia
Zakładka wygląda bardzo podobnie, jak ta omawiana powyżej. Tutaj również, na górze strony możemy wybrać czas, który chcemy analizować. I sprawdzić:
- całkowitą liczbę polubień
- polubienia strony – ich przyrost i cofnięcia polubień z podziałem na dni
- miejsca, w których polubiono stronę – innymi kolorami oznaczona jest tam Twoja strona, inne oraz propozycje innych stron, czyli polubienia w wyniku wyświetlania się strony w tzw. „proponowanych stronach”.
Jak już wyżej wspomniałam, nie jest to najważniejszy wskaźnik popularności strony, ale cieszy i jest dowodem na to, że publikowane przez Ciebie treści i forma przekazu są atrakcyjne ale użytkowników Facebooka.
Zasięg
W zakładce zasięg wyróżnione są: zasięg postów, rekomendacje, polubienia, komentarze i udostępnienia, całkowity zasięg oraz ukrycia i cofnięcia polubień. Wszystkie te interakcje mają wpływ na zasięg publikowanych przez Ciebie treści.
Po za tym analizowane są także: zasięg wzmianek o profilu i udostępnienia postów przez użytkowników.
Te statystyki pozwolą Ci zobaczyć jaki organiczny zasięg mają publikowane przez Ciebie posty oraz do jak szerokiego grona trafiają posty, które są promowane. Oczywiście istotnym jest tutaj, aby analizować posty, które na stronie publikowane są regularnie w innym przypadku nie będzie miało to sensu.
Przy czym pozytywne reakcje to: lubię to, super, wow, ha ha, a negatywne: przykro mi i wrr. Oczywiście najlepiej jeżeli Twoje posty zbierają te pierwsze z pierwszej grupy reakcji.
Przeanalizuj swoje posty i sprawdź, które zyskały najwięcej pozytywnych reakcji. Pozwoli Ci to określić kierunek, którym należałoby podążać tworząc kolejne wpisy.
Wyświetlanie podglądu strony i strony
Obydwie zakładki są bardzo do siebie podobne, zobaczysz w nich liczbę osób, które trafiły na Twoja stronę w analizowanym okresie czasu.
Po przejściu do zakładki wyświetlanie podglądu strony od razu możesz wybrać opcję wg sekcji. Pozwoli Ci to zobaczyć, które sekcje na Twojej stronie najlepiej spełniają swoje zadania. Na przykład, dom, oznacza stronę główną, są też posty, oferty, informacje, sklep itd.
Sprawdzisz też tutaj łączną liczbę osób, które odwiedzają Twoja stronę. Możesz też wybrać zakładkę pokazującą wyświetlanie strony przez użytkowników względem wieku i płci, miejscowości, urządzenia oraz kraju.
Dane uzyskane w ten sposób pozwolą Ci ustalić jacy użytkownicy są w Twojej grupie docelowej i na jakich urządzeniach konsumują Twoje treści.
W zakładce możesz sprawdzić też najpopularniejsze źródła, które pokażą skąd trafiają do Ciebie użytkownicy Facebooka np. z Twojej strony www, z działań e-mail marketingowych, jeżeli wysyłasz newsletter do swoich klientów lub z reklam w Google.
Działania na stronie
Ta sekcja pozwoli Ci przeanalizować działania osób trafiających na Twoja stronę.
Możesz sprawdzić następujące działania:
- kliknięcia przycisku “jak dojechać”
- przekierowania do strony www
- kliknięcia w numer telefonu
- liczba kliknięć w ustawiony pod cover photo, przycisk call to action
Możesz również podejrzeć dane dotyczące wieku, płci, miejscowości, kraju i typu urządzenia z którego korzystali użytkownicy, którzy wykonali działanie na Twojej stronie.
Sprawdź czy osoby trafiające na Twoją stronę kliknęły przycisk ustawiony pod cover photo na Twojej stronie. Może inny byłby bardziej odpowiedni? Zawsze możesz go edytować i wybierając spośród kilku opcji.
Posty i filmy
Tym sposobem dotarliśmy do moim zdaniem najciekawszych zakładek. Tutaj właśnie możemy sprawdzić kiedy najlepiej publikować posty i video. Na górze strony w zakładce posty, znajdują się dane dotyczące ilości osób odwiedzający stronę z podziałem na dni tygodnia. Ich liczba różni się w zależności od dnia. Wówczas będzie to dla ciebie jasny komunikat jakiego dnia najkorzystniej dla Ciebie będzie publikować.
Poza tym zakładka Posty to ranking atrakcyjności postów. Pozwoli Ci ona wyłonić, te które były najciekawsze dla odbiorców, a które nie. Możesz je rozpatrywać biorąc pod uwagę:
- zasięg organiczny / opłacony
- wyświetlenia organiczne / opłacone
- zasięg fani / osoby spoza grona fanów
- kliknięcia posta, reakcje, komentarze i udostępnienia
- kliknięcia opcji ukrycia posta lub ukrycia wszystkich postów
- wskaźnik aktywności
Ponad to ranking ten pozwoli Ci też wyłonić rodzaj postów np. post ze zdjęciem, video, post z linkiem, który najbardziej podobał się odbiorcom i publikować więcej takich treści, jakie Twoi odbiorcy chcą dostawać.
Jeżeli na swojej stronie publikujesz dużo materiałów video, zajrzyj do zakładki filmy. Tam wyświetlą się wszystkie zamieszczone materiały. Spośród nich bez problemu wyłonisz te najlepsze.
Wydarzenia
Ta zakładka dotyczy statystyki zamieszczanych na stronie wydarzeń. Jeżeli często je prowadzisz to dzięki danym z tej zakładki, zobaczysz, które były atrakcyjne dla użytkowników i wskażą kierunek, którym należałoby podążać przy tworzeniu kolejnych wydarzeń.
Zdarzenia
W tej sekcji dowiesz się jak fani Twojej strony reagują na zamieszczane przez Ciebie Facebook Stories. Znajdziesz tam parametry takie jak: unikatowe otwarcia relacji , wyjścia, przekierowania na stronę, a także łączną liczbę interakcji.
Osoby
Tutaj dowiesz się kim są fani Twojej strony. W sekcji znajdziesz wykres procentowy fanów w którym zostali ujęci z podziałem na:
- płeć
- wiek
W ten sam sposób możesz zobaczyć także osoby:
- które obserwują Twoją stronę
- wyświetliły jej zawartość
- zareagowały na publikowane treści
Wystarczy że przełączysz zakładki w górze strony, aby wyświetlić odpowiednie wykresy.
Poza tym dowiesz się z jakich krajów, miast pochodzą oraz jakim językiem się posługują.
To jedyna zakładka w statystykach Facebooka, w której nie podaje się przedziału czasu, który analizujemy. Fani i osoby obserwujące stronę traktowani są zbiorczo od początku dołączenia do grona fanów lub obserwatorów fanpage’a.
Sklep i zamówienia
Ta sekcja pojawi się oczywiście tylko w statystykach strony firmowej na której sklep został utworzony. Wyświetli się tu lista zamieszczonych w sklepie produktów oraz dane dotyczące ich wyświetleń i kliknięć przez użytkowników Facebooka.
Dzięki analizie tych statystyk zobaczysz, które produkty konwertują najlepiej. Możesz oczywiście wykorzystać tę informację i stworzyć katalog z najpopularniejszymi produktami i wyświetlać je na początku w widoku sklepu, lub po prostu częściej umieszczać je w postach.
Wiadomości
To już ostatnia spośród sekcji dostępnych w statystykach fanpage’a. Dzięki niej możesz przeanalizować np. jakość obsługi klienta. Ustaw przedział czasu który Cię interesuje i dowiedz się:
- ile było kontaktów z komunikatora, czyli osób z którymi możesz komunikować się przez Messengera (wysłały już wiadomość do Twojej firmy)
- jaki jest przyrost nowych kontaktów pozyskanych z komunikatora
- jaki jest procentowy wskaźnik zablokowanych kontaktów
- o nowych, zablokowanych kontaktach
- o nowych zgłoszonych kontaktach
- jaka była szybkość udzielania odpowiedzi na zapytania
Należy pamiętać, że z biegiem lat obsługa klienta coraz bardziej przenosi się do świata wirtualnego. Klienci coraz chętniej korzystają z chatów i komunikatorów i zdecydowanie warto zadbać o to, aby byli obsługiwani właśnie tam, gdzie tego oczekują.
I to by było na tyle. To już wszystkie sekcje, które można znaleźć z zakładce statystyki na Facebooku. Jest ich sporo, ale zdecydowanie warto do nich zaglądać, aby lepiej poznać fanów swojej strony, a także zaplanować i dopasować kolejne działania na fanpage’u.
Życzę przyjemnego analizowania danych!