Projektowanie grafik do social media
Trudno sobie wyobrazić komunikację marki w socialach bez odpowiedniej oprawy graficznej. Można wręcz powiedzieć, że projektowanie grafik pod social media to konieczność. Graficzne posty przyciągają uwagę odbiorcy i są klikalne. Problem w tym, że każdy o tym wie, więc takie posty opanowały już wszystkie kanały społecznościowe. W gąszczu zdjęć niełatwo się jest wyróżnić. Jak więc sprawić, że odbiorca scrollując bezwiednie, zatrzyma się właśnie na naszym poście?
Projektowanie grafik do sociali już dawno przestało być po prostu wrzuceniem ładnej fotki na łola. Te grafiki krzyczą, sprzedają, informują, zaciekawiają… To, jaki będzie ich przekaz zależy w głównej mierze od tego, jak będą zaprojektowane.
1.Określ CEL grafiki
Odpowiedzenie sobie na pytanie co chcę przekazać moją grafiką, to pierwszy krok jeśli chodzi o projektowanie grafik. To, jak rzeczona grafika będzie wyglądać, co na niej będzie, to wszystko zaczyna się właśnie od jej celu. Więc odpowiedz sobie na pytanie – do czego jest potrzeba ta grafika? Czy ma informować, pozyskać fanów, wywołać jakieś emocje, wygenerować kliknięcia i sprzedaż, zareklamować coś? Jaki jest jej cel?
Mówi się, że obraz wyraża więcej niż tysiąc słów. Z jednej strony jest to fantastyczne, z drugiej łatwo wpaść tu w pułapkę mnogości interpretacji. Projektując grafiki musisz mieć na względzie jaki przekaz niesie to, co stworzyłeś i czy może być błędnie zrozumiany. Dobra grafika to taka, która wzbudza w odbiorcach reakcje, których oczekujemy.
2. Research
Zanim coś zaprojektujesz – zobacz jak robią to inni z Twojej branży. Zainspiruj się, podpatrz, co działa u konkurencji i wykorzystaj to u siebie. Coś, co sprawdza się u innych, sprawdzić może się też u Ciebie. Z tych pomysłów korzystaj jednak z głową – nie chodzi tu o plagiat, a raczej podpatrzenie rozwiązań, które się sprawdzają.
3.Projektowanie grafik – branding
Prowadząc fanpage łatwo się pogubić w komunikacji. Zwłaszcza jeśli jesteśmy niekonsekwentni i wrzucamy przypadkowe grafiki, które akurat nam się spodobały. A jeśli do tego prowadzi się tych fanpage’ów kilka można się nieźle zaplątać. Wiem co mówię – mam na głowie 8 fanpage’ów klientów o zgoła odmiennych dziedzinach. Jeśli więc nie zadbasz o odpowiedni branding to pogubisz się nie tylko Ty, ale przede wszystkim Twoi odbiorcy. Im na tablicy wyświetlają się setki grafik dziennie. Jeśli nie wyróżnisz czymś swoich grafik – zginiesz w tym gąszczu.
Co to oznacza w praktyce? Odbiorcy nie będą kojarzyć grafik z konkretną stroną i marką. Zadbaj o rozpoznawalność już na pierwszym etapie. Co z tego, że umieścisz swoje logo na każdej grafice. Logo nie zawsze wystarczy, gdy odbiorca scrolluje na swoim smartfonie i tylko pobieżnie rzuca okiem. Dlatego ważne jest projektowanie grafik. Przerabianie stockowego (lub ze zbiorów własnych) zdjęcia, aby utrzymać je w jednym tonie. Słowo klucz to SZABLON. Wiem, że dużo trąbi się teraz o nieszablonowości, podejścia indywidualnego, myślenia poza schematami itd., ale uwierz mi – szablon to to, co sprawia, że fanpage ma rozpoznawalną szatę graficzną. Wówczas nie trzeba już dawać „logo większe i na środek”.
Szablon grafiki – elementy
- kolory marki
Trzymaj się dwóch, trzech kolorów, których będziesz używał na swoich grafikach. Oczywiście pilnuj spójnego przekazu marki – jeśli na stronie internetowej dominuje niebieski, a logo jest żółte, to korzystaj z tego. Nie ma co nagle wyskakiwać z czerwonym i czarnym. Przynajmniej nie na początku. Oprócz kolorów ważne są też kontrasty. To one przykuwają naszą uwagę. Wykorzystaj to kreatywnie. Więcej o kolorach w marketingu przeczytasz w naszym wpisie Znaczenie kolorów w marketingu.
- elementy graficzne
Ilustracje, zdjęcia, elementy graficzne. Projektowanie grafik opiera się właśnie na tym. Wybierz swój sposób komunikacji. Czarno-białe zdjęcia z kolorową nakładką i napisem? Ilustracje w jednym stylu? Elementy graficzne jak ramki, szlaczki, poligony? Niezależnie od tego, co wybierzesz, trzymaj się tego konsekwentnie. Z czasem to właśnie te elementy wpłyną na rozpoznawalość Twojej marki.
- typografia tekstu
Nie tylko zdjęcia i elementy graficzne powinny być spójne i z czegoś wynikać. To samo dotyczy tekstów zamieszczanych na tychże. Typografia powinna współgrać z tą wykorzystaną w logo i być spójna z całym wizerunkiem marki. Fikuśna pisanka nie bardzo przecież pasuje do branży technicznej. Dostosuj więc rodzaj pisma do przekazu. I co najważniejsze – pamiętaj, żeby krój był czytelny.
4. Przejrzystość kompozycji i tekstu
Kompozycja jest w projektowaniu szalenie ważna. Na poziomie podświadomości możesz sugerować samym tylko umiejscowieniem elementów graficznych i tekstu, na co chcesz zwrócić uwagę swojego odbiorcy. Nie przesadzaj z komunikatami, nie umieszczaj zbyt dużo elementów graficznych i ogólnie pamiętaj, co mówiła Coco Chanel – mniej znaczy więcej. Zastosuj regułę KISS. KISS czyli Keep It Simple, Stupid to reguła, która powstała w latach 60. ubiegłego stulecia w środowisku inżynierów wojskowych. Po polsku można ją dosłonie przetłumaczyć na Zrób To Prosto, Idioto. Nie kombinuj za bardzo z szablonem oraz fontami. Wybierz czytelny krój pisma, a elementów graficznych używaj z głową, aby Twój przekaz nie zgubił się w ich gąszczu.
5. Projektowanie grafik i trzymanie się norm
Są zasady, których należy się trzymać. Jedną z tych zasad to wymiary grafik. Każdy kanał społecznościowy ma swoje określone formaty i jeśli chcesz, żeby Twoje grafiki wyglądały dobrze, to niestety, ale musisz dostosować się do tych zasad. O wymiarach grafik na Facebooka pisaliśmy już tutaj -> Wymiary grafik na Facebooku. No i może jeszcze jedna uwaga – 20% tekstu na obrazie w Facebooku. Jeśli chcesz promować swój post na FB, to jest to żelazna zasada. Wiem, matematyka to nie jest to, co dusze artystyczne lubią najbardziej. Jak policzyć czy zmieścimy się w normie z tekstem. Dodaj sobie do zakładek narzędzie FB text overlay. Sam Facebook określi czy ilość tekstu jest ok. Moja rada? Na grafice nie trzeba umieszczać elaboratu, który spokojnie umieści się w treści posta. Grafika ma tylko przyciągnąć uwagę odbiorcy, zatrzymać go podczas scrollowania. Jeśli to zrobi, jeśli będzie zaintrygowany, przeczyta i post.
6. Łamanie zasad
Na sam koniec jeszcze jedna zasada – NIE MA ŻADNYCH ZASAD. Znając już zasady, można przystąpić do ich łamania. Thinking outside the box jak to mówią Anglicy. Łamanie wszystkich zasad (no może poza tą z 20% tekstu, chociaż to też da się czasem obejść) to kreatywne podejście do tematu. Odwaga na zrobienie czegoś, czego jeszcze nikt nie zrobił. Nie bój się eksperymentować i myśleć nieszablonowo. Stwórz swoje zasady, jeśli trzeba. Bo to właśnie może być strzał w dziesiątkę, dzięki któremu odbiorca zatrzyma na chwilę swoją uwagę, scrollując Facebook czy Instagram. A przecież właśnie o tę uwagę nam w projektowaniu grafik do sociali najbardziej chodzi.