Czym jest certyfikat SSL?
Coraz częściej i chętniej korzystamy z internetu zarówno na komputerach, jak i na telefonach bądź tabletach. Internet jest z nami praktycznie zawsze i wszędzie. Robimy zakupy w sieci, szukamy potrzebnych informacji, a nawet dokonujemy płatności bankowych. Wszystkie te zachowania mają jeden wspólny mianownik – przesyłanie wrażliwych danych przez internet. Wrażliwe dane to wszelkie dane bankowe, hasła, karty kredytowe, numery telefonów… Bezpieczeństwo naszych danych w sieci jest więc sprawą priorytetową. W tym celu powstał protokół bezpieczeństwa, czyli certyfikat SSL.
Co to jest certyfikat SSL
Pod tajemniczą nazwą certyfikat SSL kryje się Secure Sockets Layer, czyli protokół zabezpieczenia danych wymienianych pomiędzy urządzeniem użytkownika, a serwerem strony internetowej. Pierwszy protokół bezpieczeństwa powstał już w 1994 roku, a dwa lata później posiadał już swoją własną grupę roboczą Transport Layer Security, której zadaniem było rozwijanie protokołu SSL. Aktualny protokół bezpieczeństwa działa głównie na zasadzie kluczy bitowych o długości 128 bitów symetrycznych i asymetrycznych. Bardziej po ludzku – opiera się na zasadzie klient serwer – serwer klient, wymieniając między sobą certyfikaty bezpieczeństwa i kodując dane. Protokół SSL gwarantuje więc, że dane przesyłane drogą elektroniczną są chronione, poufne oraz w pełni zabezpieczone.
Certyfikat SSL na stronie www
Strona internetowa, która posiada zainstalowany szyfrujący certyfikat SSL, jest oznaczona w przeglądarce zieloną kłódką. Taka witryna uznawana jest za bezpieczną. Natomiast strony bez certyfikatu są oznaczone w przeglądarce czerwoną otwartą kłódką. Informuje nas ona o tym, że dana strona może być niebezpieczna. Zazwyczaj taka niebezpieczna witryna odstraszy nas od kliknięcia w link.
Certyfikat SSL a pozycja w Google
Pozycja w wynikach Google jest mocno zależna od bezpieczeństwa witryny. Google wręcz wymaga, by jego klienci byli bezpieczni i czuli się swobodnie w sieci. Nie oznacza to jednak, że sam protokół SSL zagwarantuje stronie potężny skok na topowe pozycje w wyszukiwarce. Nie ma tak łatwo. Google wywiera duży nacisk na szyfrowanie danych i bezpieczeństwo użytkowników, ale strona musi być również odpowiednio zoptymalizowana oraz zawierać wartościowe i przydatne treści.
Certyfikat SSL dla lokalnego biznesu
Protokół SSL służy do ochrony wrażliwych danych użytkowników korzystających ze strony internetowej. Można się zastanowić, czy lokalne biznesy, takie jak kwiaciarnie, gabinety dentystyczne lub deweloperzy, którzy nie prowadzą wymiany poufnych danych, również wymagają specjalnych zabezpieczeń. Trzeba pamiętać, że korzystanie z formularza kontaktowego lub zbieranie danych do newslettera, to także przesyłanie wrażliwych danych. Przy tworzeniu strony www warto więc zainwestować w certyfikat SSL. Ważny jest tu także czynnik psychologiczny – chętniej wejdziemy na stronę widząc informację “ta witryna jest bezpieczna”. Z kolei komunikat o niebezpiecznej witrynie może skutecznie odstraszyć wielu użytkowników. Bo po co ryzykować i klikać w niepewny link? Zatem czy warto inwestować w certyfikat SSL? Na to pytanie odpowiedź może być tylko twierdząca.