Pojęcia marketingu internetowego – mini słownik
Zapewne jeśli choć raz zetknąłeś się z agencją marketingową, mógł dotrzeć do Ciebie ich branżowy żargon. Niektóre pojęcia marketingu internetowego brzmią jak nowomowa. Już samo to, czym agencja marketingowa w ogóle się zajmuje – czyli SEO – brzmi trochę tajemniczo. Pełno w niej specjalistów od SEM, którzy coś tam robią w SERP-ie i sprawdzają CTR, CPC i PPC. Analizują frazy długiego ogona, żeby organiki były wysokie. A jak zapytasz o poprawki, o które prosiłeś na stronie, to w odpowiedzi słyszysz, że jeszcze się nie wyświetlają, bo pewnie siedzą w keszu. Czyli gdzie?
„Ale ogólnie jest dobrze, proszę zobaczyć, jakie tu są wysokie ceteery… Musimy jeszcze tylko popracować nad meta deskrypszonami, żeby się dobrze wyświetlały w SERP-ie…”
W pewnym momencie zaczynasz się zastanawiać, o czym oni w ogóle do Ciebie mówią. Myślisz, że potrzebowałbyś jakiegoś podręcznego słownika, aby te pojęcia marketingu internetowego zrozumieć. Zgadzamy się z tym, dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie taki zbiór najczęściej używanych zwrotów marketingowych.
Pojęcia marketingu internetowego – mini słownik
ADSENSE
Google AdSense umożliwia wydawcom zarabianie na swoich treściach online. AdSense to reklamy kontekstowe umieszczanie w witrynach internetowych dzięki uczestnictwu w programie partnerskim Google. AdSense mogą mieć postać graficzną, tekstową lub video. Właściciel strony zarabia w modelu za każde kliknięcie (CPC) lub za każde wyświetlenie (CPM). Na zasadzie partnerstwa Google zarabiają między innymi jutuberzy.
ALGORYTM GOOGLE
to zbiór zasad, z pomocą których wyszukiwarka może oceniać wartość stron internetowych, by potem wyświetlić je w określonej kolejności. Algorytmy powstają, by jak najlepiej dopasować wyszukiwanie pod zapytania internautów. Mają też za zadanie uporządkowanie internetu, w którym znajdują się dosłownie miliardy przeróżnych stron i informacji.
ALTY
Co to są alty? Alt jest to znacznik opisujący zawartość plików graficznych. To, jak opiszesz obraz, pomaga algorytmowi wyszukiwarki określić, czy Twoja grafika odpowiada na konkretne zapytania użytkowników. Trzeba tu pamiętać, że chociaż Ty widzisz, co jest na grafice, algorytm nie widzi i nie będzie wiedział, że plik opisany jako np. „421111200.jpg” to przypuszczalnie „niebieski kubek”.
ANALIZA FRAZ KLUCZOWYCH
Analiza fraz kluczowych to jeden z najważniejszych procesów poprzedzających zarówno stworzenie nowej strony, jak i działania promocyjne na istniejącej już stronie internetowej czy w sklepie. Świadomość tego, że moc tkwi w słowach kluczowych, jest clou tematu. Dobrze dobrane frazy pozwolą nam odpowiednio zaprojektować stronę, wybrać nagłówki, dopasować treści do zainteresowań użytkowników. Czym jest słowo kluczowe? Jest to wyraz lub ciąg wyrazów (np. 2-5 członowe słowo kluczowe), które wykorzystujemy w nagłówkach, w tekstach, w adresie url. Jak wybieramy słowa kluczowe? Na podstawie dogłębnej analizy. Analizę można przeprowadzić różnymi dostępnymi na rynku narzędziami, zarówno płatnymi jak i bezpłatnymi. Samo sprawdzenie „wyszukiwalności” fraz nie jest jednak wystarczające. Aby wybrać dla naszej strony/sklepu najlepsze i najbardziej optymalne słowa kluczowe, musimy dokonać segmentacji analizy, ocenić współczynnik konkurencji na promocję danego słowa w sieci oraz jego moc. W uproszczeniu mówiąc analiza fraz kluczowych, mamy na myśli sprawdzenie popularności danego słowa/frazy w wyszukiwarce Google, ponieważ to ona generuje prawie cały ruch jeśli chodzi o wyszukiwarki internetowe. Popularność fraz oceniana jest przez specjalny algorytm wyszukiwarki. Z roku na rok dane są coraz ciekawsze, zwłaszcza, że Google wciąż się zmienia i prezentuje użytkownikowi coraz lepiej dopasowane do jego zapytania wyniki. Jaki z tego wniosek? To, że raz zrobiłaś/eś analizę fraz kluczowych, nie oznacza, że jest ona ponadczasowa i wieczna. Warto stale monitorować zmiany w obrębie interesujących Cię słów kluczowych, a przynajmniej raz na pół roku wykonywać lub zlecać rozległą analizę fraz kluczowych i w zależności od wyników, zaktualizować stronę/sklep.
Wśród fraz kluczowych zwykle dokonuje się podziału w dwójnasób – po pierwsze ze względu na długość frazy, a po drugie ze względu na jej szczegółowość. W zasadzie podziały te często się pokrywają.
– short-tail (frazy ogólne) to frazy z tzw. krótkiego ogona, czyli jedno lub dwuwyrazowe frazy kluczowe, które są ogólne, mają bardzo dużą liczbę wyszukiwań, ale często również są ciężkie do promowania, bo wiele podmiotów się na nie pozycjonuje.
– long-tail (frazy szczegółowe) to frazy z tzw. długiego ogona – wielowyrazowe, bardzo szczegółowe, odpowiadające na bardzo skonkretyzowane zapytania klientów. Cechują się mniejszą ilością wyszukiwań, ale są to bardzo konkretne poszukiwania. Frazy te mają niską konkurencję, często wcale nie są promowane, a przecież mogą ściągnąć na stronę bardzo cenny celowany ruch.
Wyróżnić można jeszcze tzw. frazy brandowe, które związane są z nazwą firmy, marką, konkretną nazwą produktu.
Choć użytkownicy używają takich schematów wyszukiwania coraz rzadziej (ze względu na geolokalizację sprzętu/sieci), wciąż można wyróżnić lokalne słowa kluczowe, czyli schemat słowo + określenie obszaru (województwa, miejscowości, nawet dzielnicy). Takie frazy oczywiście będą miały mniej wyszukiwań niż fraza ogólna (tj. bez dookreślenia w postaci obszaru), jednak wciąż jest to fraza godna uwagi, warta umieszczenia na stronie. Pozycjonowanie na frazy lokalne jest szczególnie istotne w przypadku firm, które działają na niewielkim obszarze.
W naszej ofercie znajdziesz analizy fraz kluczowych w trzech językach: polskim, niemieckim oraz angielskim. Na zlecenie klienta, możemy wykonać również analizę w dowolnym innym języku.
ANALIZA WITRYN KONKURENCJI
Aby mieć jeszcze lepszy ogląd co do sytuacji rynkowej, naszym Klientom proponujemy usługę analizy witryn konkurencji. W zależności od tego, czy Klient po prostu zleca nam wykonanie strony/ sklepu czy zostaje z nami na dłużej i wybiera obsługę w modelu abonamentowym, wykonujemy jednorazową lub stałą i bieżącą analizę konkurencji. Sprawdzamy zarówno same witryny, jak i działania SEO/pozycjonerskie firmy, profil linkowania, seo techniczne i wiele więcej. Dzięki temu mamy wiedzę w jaki sposób konkurencja może zdobywać nad nami przewagę. Z taką wiedzą możemy o wiele więcej.
ANALIZA LINKOWANIA
Linkowanie to pojęcie bardzo ogólnikowe. W naszym rozumieniu, przez analizę linkowania rozumiemy dogłębne prześledzenie profilu linków przychodzących i wychodzących, czyli miejsc które prowadzą do strony naszego Klienta oraz miejsc do których odsyła strona Klienta. Analizujemy ich jakość, poprawność techniczną, jeśli zachodzi taka potrzeba optymalizujemy anchory, czyli w dużym uproszczeniu słowa pod którymi ukryte są linki (hiperłącza).
ANALIZA JAKOŚCI STRONY
To pierwszy krok, jaki wykonujemy gdy „bierzemy stronę na tapetę”. Za pomocą różnych narzędzi sprawdzamy jej zgodność z wytycznymi wyszukiwarkowego potentata czyli Google. Zwracamy szczególną uwagę na parametry prędkości, pojemności, poprawności wczytywania. Badamy równie użyteczność strony i łatwość wykonywania na niej operacji przez użytkownika. Posiadając wiedzę na ten temat, możemy zaproponować szereg działań optymalizujących, dzięki którym strona będzie szybsza, lepiej widoczna, a finalnie osiągnie lepsze wyniki w wyszukiwarce.
ANALYTICS
Google Analytics to skrypt, który służy do analizy statystyk ruchu oraz tego w jaki sposób zachowują się na stronie internetowej użytkownicy. Jest to możliwe dzięki umieszczeniu w kodzie strony www specjalnego krótkiego kodu śledzenia, zwanego również tag-iem. Można to zrobić na kilka sposobów – umieszczając prosty kod lub korzystając z tzw. Google Tag Managera. Analytics zbiera dane na wielu płaszczyznach. Raporty generowane w Google Analytics dają obraz o zachowaniu użytkowników, o tym skąd wchodzą na stronę (czy z wyszukiwarki, czy z reklamy, czy z social mediów, czy z linków czy po prostu wpisują adres witryny w okno przeglądarki), ile czasu na niej spędzili i co na niej robili, również po jakim haśle dotarli do witryny. Będziemy mogli sprawdzić również z jakich urządzeń korzystają nasi użytkownicy.
Na podstawie danych zgromadzonych przez Google Analytics możemy też sprawdzić kim są nasi odbiorcy – jakiej płci są to użytkownicy, w jakich grupach wiekowych, z jakich rejonów świata, kraju pochodzą. Odpowiednia konfiguracja skryptu śledzącego pozwoli także na wyciągnięcie danych szczegółowych dotyczących preferencji użytkowników.
Bardzo ważną informacją jaką możemy śledzić dzięki Google Analytics są konwersje – z punktu widzenia strony, która jest narzędziem sprzedażowym, powinna być to nasza najcenniejsza informacja – dzięki niej możemy oszacować jaki przychód generuje nasza strona internetowa. Konwersja może obejmować także połączenia telefoniczne, wypełnione i wysłane formularze kontaktowe, wejścia na konkretną podstronę czy pobranie pliku.
Oczywiście narzędzie Google Analytics można bez problemu „spiąć” z innymi narzędziami Googla, np. Google Ads, co pozwoli nam śledzić wyniki kampanii reklamowych również w Analyticsie. Takie połączenie umożliwia także prowadzenie skutecznych kampanii remarketingowych na podstawie tzw. list remarketingowych.
To bardzo krótka informacja o narzędziu, które udostępnia użytkownikom firma Google – jego możliwości są ogromne. Jest to potężna dawka wiedzy, którą warto wykorzystywać na co dzień – do projektowania, do optymalizacji, a nawet do poprawiania komunikacji z użytkownikiem.
API
skrót z angielskiego Application Programming Interface czyli Interfejs programowania aplikacji. Pozwala na komunikowanie się aplikacji między sobą (np. Twojego programu z systemem operacyjnym). Zdefiniowane jest na poziomie kodu źródłowego (np. biblioteka dla danego języka programowania). Zadaniem API jest dostarczenie odpowiednich specyfikacji podprogramów (np. funkcji w bibliotece), struktur danych (np. co zawiera dana tablica), klas obiektów (definiują obiekt w j. programowania) i wymaganych protokołów komunikacyjnych (np. http).
AUDYT SEO
Audyt strony pod względem SEO to analiza działań na witrynie (optymalizacja) i poza nią (linkowanie). Przeprowadza się go w celu oceny strony pod kątem czynników mających wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach. Audyt w formie raportu powinien zawierać informacje o poprawnych i niepoprawnych elementach strony wraz z informacjami co należy poprawić.
AUTHINFO
Jest to niezbędny kod, który umożliwia przeniesienie obsługę domeny do innego rejestratora.
BAN
Lub inaczej filtr to kara nakładana na strony przez wyszukiwarkę Google za łamanie jej regulaminów. Polega on na całkowitym lub czasowym usunięciu strony z indeksu wyszukiwarek.
BANNER
Ogólnie banner to forma reklamy bądź komunikatu wydrukowana na płachcie. Ale jako, że my opisujemy tu pojęcia marketingu internetowego, więc zajmiemy się definicją bannera internetowego. Banner internetowy to graficzna forma przedstawienia treści na stronie. Używa się go też w reklamie graficznej – jest klikalnym odnośnikiem do strony promowanego produktu.
BLOG FIRMOWY
Blog to dziennik sieciowy. Najczęściej strona internetowa z wpisami o określonej przez autora tematyce. Bardzo ważny element content marketingu, czyli marketingu treści. O tym jak i dlaczego warto prowadzić swojego bloga pisaliśmy tutaj: Jak prowadzić blog firmowy?
BOT
Program używany przez wyszukiwarki internetowe i platformy takie jak Facebook. Bot podążając po kolejnych linkach, sprawdza strony i zapisuje je w indeksie. W ten sposób powstaje index np. Google.
BREADCRUMBS
to oczywiście okruszki chleba po angielsku. W internecie jest to określenie na ścieżkę nawigacji na stronie internetowej, pomagającą w rozeznaniu użytkownikowi, gdzie się znajduje. Breadcrumbs można porównać do przeglądania folderów na komputerze. Każdy folder zawiera podfolder, który zawiera kolejne. A my widzimy dokładnie na pasku po lewej stronie, gdzie jest każdy z tych folderów. Podobnie jest z breadcrumbsami – ścieżka u góry strony zazwyczaj wygląda następująco:
Strona główna → Kategoria → Podkategoria → Produkt
BUZZ MARKETING
czyli po polsku marketing szeptany to metoda pozyskiwania klientów dzięki wpisom na forach tematycznych. Trudność polega na tym, że buzz powinien być nienachalny i na tyle naturalny, by klienci sami zechcieli szukać informacji na temat marki, o której wspominaliśmy w szeptance. Więcej na temat buzz marketingu pisaliśmy tutaj Marketing szeptany czyli buzz marketing.
CACHE PRZEGLĄDARKI
to inaczej pamięć podręczna przeglądarki internetowej. Wspomniany wcześniej „kesz” to specjalne miejsce na dysku twardym komputera, które zawiera dane ze stron internetowych, które odwiedziłeś wcześniej, obrazki, hasła. Mechanizm działa następująco: kiedy odwiedzasz stronę po raz pierwszy, wszystkie dane (teksty, grafiki) ładują się z serwera, na którym jest strona.
Jeśli ta strona ma buforowanie treści, czyli cache’owanie, to po pierwszej wizycie informacje z niej umieszczone zostaną na dysku twardym w specjalnym folderze “Cache”. Kiedy ponownie odwiedzasz tę stronę, przeglądarka sprawdza jej treść i ładuje tylko nową informację. Reszta zostanie pobrane z cache. Dlatego czasem Twoja wyszukiwarka pobiera już zapisaną w cachu’u wersję i Ty nie widzisz najnowszych zmian. Ma to jednak swoje plusy – zwiększa się szybkość ładowania stron internetowych i zmniejsza obciążenie łącza.
CASE STUDY
studium przypadku czyli tzw. „kejsy” to metoda prezentacji opierająca się na szczegółowym opisie pojedynczego zdarzenia, która umożliwia odbiorcom wyciągnąć wnioski związane z przyczynami i skutkami. Analizę przypadku wykorzystuje się do przedstawienia kompetencji firmy w konkretnej dziedzinie jej działalności oraz edukowania klientów. Kejs to dobry sposób na przedstawienie potencjalnemu klientowi korzyści płynących ze współpracy z daną firmą. Obrazowanie osiągniętych rezultatów w podobnym projekcie przeprowadzonym dla konkretnego innego klienta (np. wdrożenia stron internetowych), w prawdziwy i przekonujący sposób dostarcza informacji o efektach.
CERTYFIKAT SSL
Certyfikat SSL – brzmi bardzo poważnie, każdy o nim słyszał, ale czy wiesz czym naprawdę jest? Certyfikaty SSL są ważniejsze niż Ci się wydaje – to nie tylko kłódeczka przy adresie witryny, to przede wszystkim bezpieczeństwo danych. Twoich danych. W dużym uproszczeniu, certyfikat SSL to protokół sieciowy, który umożliwia bezpieczne przekazanie danych w połączeniu internetowym (wysyłanie i odbieranie). Certyfikaty takie zapewniają poufność transmisji danych. Certyfikat SSL jest ważny w kontekście nie tylko strony internetowej, ale także poczty czy serwera FTP. Dzisiaj każda dobra strona internetowa będzie miała na swojej stronie wdrożony certyfikat SSL. Jeśli nie ma – uciekaj lub korzystaj z niej bardzo ostrożnie, nie podawaj żadnych danych. Strony internetowe, które nie korzystają z certyfikatów, wysyłają informacje w formacie otwartego tekstu – łatwo je przechwycić i wykorzystać. Witryny z wdrożonym certyfikatem SSL przesyłają informację w sposób zaszyfrowany, dwutorowo, co gwarantuje kompletne bezpieczeństwo przepływu danych. UWAGA! Certyfikat SSL zamawia się do danej domeny. Dla każdej Twojej domeny potrzebujesz zatem osobnego certyfikatu. Jeśli posiadasz subdomeny w obrębie jednej domeny, potrzebny będzie Ci certyfikat typu Wildcard.
CLICKBAIT
Słowo clickbait powstało z połączenia dwóch angielskich słów: click – kliknięcie i bait – przynęta. Jest to odnośnik do strony, który swoją treścią ma zmylić i wprowadzić w błąd użytkownika i sprowokować kliknięcie. Zabieg często stosowany na portalach internetowych w nagłówkach, które nie mają odniesienia do klikniętego artykułu.
Najbardziej chyba znanymi clickbaitami są nagłówki typu: „Naukowcy jej nienawidzą! W dwie minuty schudła 5 kg!” oraz „Cały świat śmieje się z…”
CMS
System Zarządzania Treścią (Content Managment System). To nic innego jak strona z panelem administracyjnym umożliwiającym jej łatwą edycję i publikację treści. Najpopularniejsze CMS to np. WordPress, Joomla i Drupal.
CONTENT
czyli zawartość strony internetowej. O contencie mówi się głównie jako o treściach ale są to zarówno teksty, jak i grafiki i video. O tym, jak ważny jest content marketing piszemy tutaj Content marketing.
Co mieści się w pojęciu content? W zasadzie wszystko, co znajduje się na stronie internetowej. Treści, obrazy, wideo. W ramach obsługi abonamentowej przygotowujemy dla naszych Klientów content w szerokim zakresie – są to opisy produktów, usług, teksty blogowe, teksty promocyjne, teksty eksperckie czy poradnikowe, jak również publikacje PR-owe, grafiki, infografiki etc.
COOKIES
tzw. ciasteczka to niewielkie pliki zapisywane na Twoim komputerze. Stanowią dane informatyczne i są używane najczęściej w celu ulepszenia korzystania ze stron WWW. Stosowane są również w celu gromadzenia danych statystycznych, które pozwalają identyfikować sposób korzystania użytkowników z witryn w sieci.
CPC – Cost Per Click
współczynnik efektywności reklamy; jest to stosunek kosztów włożonych w emisję reklamy do liczby kliknięć w daną reklamę.
CTA – Call To Action
wezwanie do działania. Zachęcająca do kliknięcia w link grafika, przycisk, ikona bądź podkreślony tekst, które swoją formą i wyglądem jednoznacznie sugerują użytkownikowi co się stanie po kliknięciu.
CTR – Click Through Rate
współczynnik klikalności oznaczający stosunek między liczbą kliknięć a wyświetleniami reklamy, który mierzy się w procentach. Im lepiej reklama jest ukierunkowana, tym przeważnie lepszy CTR osiąga.
DESCRIPTION
umieszczony w sekcji META znacznik HTML. Służy do krótkiego opisu strony i pojawia się jako podpis linku w przeglądarce wyszukiwarki.
DOMENA
Unikalny adres strony internetowej to właśnie domena. Dzielimy je na:
- narodowe: .pl, .de
- funkcjonalne: .info.pl, .edu.pl
- regionalne: .waw.pl, krakow.pl,
- globalne: .com, .net, .org
DUPLICAT CONTENT
powielone treści na stronie internetowej. Ma miejsce, gdy w kilku adresach URL pojawiają się te same teksty. Niestety negatywnie wpływa na pozycję w wyszukiwarce, dlatego tak ważne jest dbanie o unikatowość contentu na stronie. Jeśli potrzebujesz wsparcia w tworzeniu treści do internetu, pisz do nas! Content to my!
FILTR
to inaczej ban czyli kara nakładana przez wyszukiwarkę za działania niezgodne z jej regulaminem.
GOOGLE SEARCH CONSOLE
to darmowa platforma dla webmasterów udostępniana przez wyszukiwarkę Google. Dzięki dostępnym w niej narzędziom, pozwala kontrolować indeksację strony.
GOOGLE TAG MANAGER
GTM czyli Google Tag Manager to narzędzie wydane przez Google, które ułatwia pracę analityków internetowych – dzięki niemu konfiguracja analityki jest szybsza, wygodniejsza i daje więcej opcji. Z tym narzędziem bez trudu na stronie zainstalujemy kody śledzenia takie jak Google Analytics, Śledzenie konwersji Google Ads, Piksel Facebooka, Piksel Pinteresta czy różne inne skrypty zewnętrznych narzędzi analitycznych. GTM sprawdza się wszędzie tam, gdzie nie ma działu IT lub jest on bardzo zapracowany – z Google Tag Managerem każda osoba z podstawową wiedzą o kodowaniu poradzi sobie z implementacją niezbędnych kodów śledzenia. Oprogramowanie zostało skonstruowane w taki sposób, by strona, mimo prowadzonych na niej operacji pozostawała bezpieczna – GTM umożliwia testowanie implementacji i jej wersjowanie. Istniejący tryb podglądu pozwala na zweryfikowanie czy dodane do strony tagi zostały wprowadzone w sposób poprawny. GTM bazuje na tzw. kontenerach – jeden tag manager może posiadać wiele kontenerów, jednak zgonie z sugestiami Google, należy stosować jeden kontener na jedną witrynę. W kontenerze dostępne są obszary robocze w których można skonfigurować tagi, reguły i zmienne. To właśnie dzięki kontenerowi można stosować wersjowanie – każde nadpisanie kontenera i publikacja tworzą jego nową wersję, jednak w każdej chwili można wrócić do każdej poprzedniej. Tagiem wprowadzanym do kontenera jest fragment kodu JavaScript, który pełni określoną funkcją i za pomogą GTM jest uruchamiany na stronie internetowej. Z kolei za pomocą reguł, w GTM określa się warunki jakie muszą zaistnieć, by dany tag się uruchomił i zaczął zbierać dane.
H1, H2
patrz: NAGŁÓWKI
HASZTAG
Chyba każdy użytkownik social mediów korzysta i stosuje hasztagi, ale czym są hasztagi? Pojęcie to pochodzi z języka angielskiego, ale przyjęło się na całym świecie i jest stosowane uniwersalnie. Jest to słowo, przed którym stawiany jest symbol # (hash), bez użycia spacji – w ten sposób oznacza się tag. Konstrukcja hasztaga składa się zatem ze znaczka hash i tagu (#tag). Hasztagi wykorzystuje się w różnego typu mediach – popularność zyskały dzięki Twitterowi, choć obecne są także na Facebooku (Meta), Instagramie, polskim Wykopie oraz w stronach opublikowanych na WordPress. W 2009 roku Twitter połączył hasztagi zastosowane w tweetach z wyszukiwarką słów oznaczonych # na Twitterze – dzięki temu było możliwe filtrowanie postów po hasztagach – tym samym odbiorca dostawał na tacy to, czego szukał. Podobne zastosowanie tagi mają dzisiaj w innych social mediach. Hasztag pełni dziś funkcję ułatwiającą znalezienie i grupowanie elementów i jest elementem bardzo chętnie wykorzystywanym przez autorów tekstów i wpisów. Hasztagi są swego rodzaju „linkami” – kliknięcie w hasztag najczęściej przenosi nas od razu do wyników wyszukiwania w obrębie serwisu na dany hasztag. Pamiętajmy, że aby hasztag działał, pomiędzy # a słowem nie może znajdować się spacja.
HEADER
Header to pojęcie, które bardzo często pojawia się w rozmowach na linii programista-web designer, ale także w raportach z zadań wykonywanych dla klienta. W tym kontekście są to najczęściej zadania typu „umieszczenie kodu w headerze” czy „zmiany w headerze” lub „w sekcji <head>. Czym jest ów header, dlaczego jest tak ważny i dlaczego bardzo często konieczne są prace w tym obszarze?
W zależności od tego o jakim „narzędziu” czy też „nośniku” informacji mówimy, header może mieć nieco inną budowę i elementy charakterystyczne. Inaczej będzie gdy mówimy o nagłówku w emailu, a inaczej w przypadku strony internetowej.
Header, zwany inaczej nagłówkiem jest istotnym elementem strony internetowej. Zazwyczaj dotyczy górnej części strony – umieszcza się w nim (od strony wizualnej) informacje pozwalające zidentyfikować firmę/markę, takie jak logo, nazwa firmy, instytucji. Ten nagłówek ustala hierarchię i porządkuje zawartośćtreści oraz tekstu na stronie www. Co więcej, w sekcji nagłowka (header) w warstwie dla nas użytkowników zwykle niewidocznej (w kodzie) umieszcza się specjalne znaczniki, shortcode’y i kody narzędzi śledzących, dzięki którym zbierane będą dane dotyczące działań i zdarzeń na stronie.
HOSTING
utrzymanie strony internetowej na serwerze to hosting.
HTTPS
skrót od Hypertext Transfer Protocol Secure to szyfrowana wersja protokołu HTTP, zapewniająca wyższy poziom bezpieczeństwa przesyłanych danych.
KANIBALIZACJA SŁÓW KLUCZOWYCH
sytuacja, gdzie dwie podstrony jednego serwisu pozycjonuje się na te same frazy kluczowe.
KATALOGOWANIE
umieszczenie strony internetowej, którą pozycjonujemy, w wybranych według naszych kryteriów katalogach SEO.
KONWERSJA
to określenie na podjętą konkretną akcję przez użytkownika strony. Na przykład sklep internetowy sprzedaje produkt, dlatego jako konwersję należy mierzyć współczynnik odwiedzin do dokonanych zakupów. W ten sposób można sprawdzić skuteczność działań reklamowych czy np. opisów produktów.
LANDING PAGE
z angielskiego strona lądowania, inaczej strona docelowa. Strona, na którą trafiają użytkownicy pozyskani przez podejmowane przez firmę działania reklamowe. Może być samodzielną stroną lub częścią większego serwisu.
LAJKI
pozytywne reakcje na Facebooku pod umieszczoną treścią (postem).
LINK
nazywany też hiperłączem jest elementem nawigacyjnym przekierowującym na inną stronę internetową.
LINKBUILDING
Przez linkbuilding należy rozumieć szeroko zakrojone działania, których celem jest stworzenie jak największej, najbardziej wartościowej siatki linków przychodzących do strony. Linki powinny być odpowiednio zdywersyfikowane, pochodzić ze zróżnicowanych, ale dobrej jakości źródeł. W przypadku linkbuildingu ogromne znaczenie mają również tzw. anchory, czyli słowa pod którymi ukryte są linki do strony.
Dobry linkbuilding to regularne i skrupulatne pozyskiwanie mocnych linków. Istnieją metody szybkiego pozyskania linków słabej jakości, które mogą dać efekt na chwilę, jednak na dłuższą metę takie działania poza tym, że są nieskuteczne, mogą być niebezpieczne. Siatka linków musi być przemyślana, budowana w oparciu o strategię i analizę fraz kluczowych.
W ramach obsługi abonamentowej oferujemy działania ręczne – czyli wyszukiwanie pojedynczego miejsca, dodawanie wpisu z anchorem (np. fora internetowe) oraz automatyczne – przygotowujemy publikację i umieszczamy ją u zaufanego wydawcy pozyskując link o dokładnie takim profilu, jakiego oczekiwaliśmy.
LINKOWANIE WEWNĘTRZNE
inaczej internal linking to zabieg wykonywany w optymalizacji strony polegający na umieszczaniu linków kierujących do podstron w obrębie jednego serwisu. Linkowanie wewnętrzne pomaga odwiedzającym stronę i robotom wyszukiwarek dotarcie do innych podstron.
LINKOWANIE ZEWNĘTRZNE
inaczej external linking to zdobywanie linków z innych serwisów, które prowadzą do Twojej strony. Linki z wysokim wskaźnikiem trust flow (takie, które Google uważa za wartościowe) są mocne i pozytywnie wpływają na Twoją pozycję w wyszukiwarce.
LONG TAIL
czyli długi ogon to rzadko wyszukiwane frazy, na które łatwiej się wypozycjonować. Są tańsze i choć rzadziej wpisywane, są bardziej sprecyzowane. Dzięki temu możemy pozyskać klienta, który jest nastawiony na konkretny produkt i jest większa szansa, że dokona zakupu właśnie z tej witryny.
MENU HAMBURGER
Zestawienie słowa menu i hamburger? To wcale nie musi być strona restauracji! Menu typu hamburger to specyficzna i bardzo powszechna dzisiaj forma rozwijanego menu. Spotykamy je głównie na mobilnych wersjach witryny, choć coraz częściej także i na tzw. desktopowych stronach. Nazwa tego menu (3 poziome kreski) wzięła się od podobieństwa ikony do amerykańskiego przysmaku w bułce. Choć interesujemy się tym symbolem szerzej od niedawna, sama ikona funkcjonuje już od 1981 roku i została stworzona przez kierownika graficznego Xerox Star, Norma Coxa. Linie poziome są abstrakcyjną reprezentacją listy pionowej.
Menu hamburger wykorzystywane jest zarówno na stronach internetowych, jak i w aplikacjach, a nawet w systemie operacyjnym. Zajmuje mało miejsca, jest czytelne i prawie każdy użytkownik wie, jak go użyć.
META TAGI
Elementy języka HTML stanowiące ważną część z punktu widzenia SEO. Umieszczone są w sekcji HEAD w kodzie strony i zawierają najważniejsze informacje na temat strony.
MONITOROWANIE POZYCJI
Czynność, od której SEO-wcy zaczynają dzień. Regularne sprawdzanie, na którym miejscu w wyszukiwarce na daną frazę pokazuje się pozycjonowana strona.
NAGŁÓWKI
to elementy tekstu opisane tagami H1, H2… aż do H6 pozwalające na ustalenie hierarchii ważności w tekście. Odgrywają istotną rolę podczas indeksacji strony, kiedy to boty najpierw oceniają zawartość strony, sprawdzając właśnie nagłówki.
NEWSLETTER
to biuletyn, teraz głównie w formie wiadomości e-mail, wysyłany cyklicznie przez daną markę na adresy osób, które zadeklarowały chęć jego otrzymywania.
OPIS PRODUKTU
Pod tym hasłem kryje się przygotowanie contentu dotyczącego produktu w sklepie internetowym. Nie chodzi wyłącznie o opisanie samego sprzedawanego produktu, ale również o wprowadzenie w zapleczu sklepu odpowiednich parametrów, takich jak krótki opis strony, długi opis strony, warianty, parametry związane z ceną, dostępnością magazynową etc. W czas, który poświęcany jest na opis produktu – jeżeli wykonywany jest przez nas od 0 lub poprawiany – wliczana jest również jego optymalizacja poprzedzona analizą fraz kluczowych. Co to oznacza?
Zanim podejmiemy się optymalizacji lub przygotowania takiego opisu, sprawdzamy frazy kluczowe i to w oparciu o nie przygotowujemy opis. Opis produktu ma odpowiednią strukturę, wyczerpuje faktyczny opis sprzedawanego produktu lub usługi, odpowiada na potencjalne najważniejsze pytania klientów. Dobrze przygotowany opis produktowy to również perswazja – nagłówki, które działają jednocześnie na SEO i na odbiór usera, to clue całego opisu.
OPTYMALIZACJA STRONY
dostosowanie (zoptymalizowanie) treści, kodu oraz grafik strony internetowej do wymagań algorytmów wyszukiwarek internetowych i użytkowników. Patrz też SEO.
ORGANIKI
czyli inaczej organiczne wyszukiwania strony to wszystkie wyniki w wyszukiwarce, które nie są działaniem reklamowym.
PIKSEL FACEBOOKA
Piksel Facebooka to w zasadzie kilka linijek kodu, które jeśli są dobrze umieszczone na stronie internetowej, mogą pozbierać dla Ciebie dane o zachowaniu użytkowników odwiedzających Twój profil i umożliwią Ci kierowanie do nich spersonalizowanych ofert w ramach tzw. remarketingu. Piksel jest w stanie gromadzić dane użytkowników, dzięki którym możliwy jest pomiar konwersji, a także optymalizacja reklam, tworzenie innych niż standardowe grup odbiorców. Z Pikselem Facebooka reklama jest dużo efektywniejsza i tańsza, niż bez niego. Kod pixela Facebooka daje ogromne możliwości – jest szybki i bardzo łatwy do wdrożenia, dlatego warto poświecić chwilę, by umieścić go w kodzie strony – dzięki temu możemy zyskać bardzo dużo.
PIKSEL PINTERESTA (TAG PINTERESTA)
Piksel Pinteresta, który bywa nazywany częściej TAGIEM Pinteresta to kod śledzenia, który podobnie jak piksel Facebooka pozwoli uzyskać dodatkowe informacje, dzięki którym Twoje kampanie reklamowe w obrębie Pinteresta będą jeszcze lepsze i skuteczniejsze. Pinterest, aby zbierać informacje o odwiedzinach i działaniach użytkowników, potrzebuje implementacji dwóch części kodu – kodu podstawowego (najważniejszego elementu całego TAGu, który umieszczamy na wszystkich stronach) oraz kodu zdarzenia (umieszczamy go tylko na stronach, na których chcemy śledzić dane konwersje, czyli podejmowane przez użytkowników działania).
POZYCJONOWANIE STRONY
jest to proces mający na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Więcej informacji tutaj -> Zamów pozycjonowanie strony.
SCHEMA.ORG
Schema.org to projekt, który jest „dzieckiem” największych wyszukiwarek internetowych (tak, są inne wyszukiwarki niż Google!). Od co najmniej kilku lat, schemat ten dla osób zajmujących się pozycjonowaniem czy nawet tworzeniem stron kluczowych, jest jednym z wyznaczników poprawnego wdrażania strony. Odpowiednie wykorzystanie tzw. znaczników projektu schema.org pozwoli nam wyświetlać zawartość naszej strony internetowej w wyszukiwarkach w specjalnie zaprojektowany sposób. Dzięki temu będziemy mogli liczyć na to, że nasza strona zaprezentuje się lepiej niż te, które takich znaczników nie zastosowały. Wprowadzając odpowiednie informacje, dajemy wyszukiwarce znać jakim typem treści jest nasza podstrona/strona, czy to treść, czy artykuł, przepis, produkt, jaka to branża, wyznaczamy wskazówki o najcenniejszych informacjach etc.
Schema.org jest szczególnie ważna w przypadku sklepów internetowych. Mikrodane można implementować na przynajmniej kilka sposobów (poprzez kod wklejany w części head danej strony – JSON-LD, poprzez RDFa, który jest rozszerzeniem tagów HTML5 czy przez Microdata, który dodaje znaczniki bezpośrednio w tagach HTML). Brzmi skomplikowanie? Dlatego to właśnie my się tym zajmujemy!
SEM
kolejny angielski skrót. Tym razem jest to Search Engine Marketing. W ramach działań SEM wykorzystuje się też marketing internetowy i Google Adwords. W odróżnieniu od SEO, SEM skupia się na osiągnięciu wysokich pozycji także w płatnych wynikach wyszukiwania, a nie tylko w darmowych.
SEO
skrót z angielskiego Search Engine Optimalization. Optymalizacja strony pod względem wyszukiwarek. Szeroki zbiór działań mających na celu poprawienie pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
SERP
Search Engine Result Page – strona wyników wyszukiwania w Google.
SITEMAP (MAPA STRONY)
Sitemap to specjalny plik w formacie xml, który umieszcza się na serwerze strony www. Jest to dokument z listami podstron danej strony internetowej i jej strukturą – stanowi podstawową informację techniczną o naszej stronie dla botów Googla i innych wyszukiwarek. Zasadniczym celem przesyłania sitemapy na serwer jest ułatwienie indeksacji strony. Jest to bardzo istotne zwłaszcza w przypadku dużych i rozbudowanych stron, na przeskanowanie których roboty przeglądarek potrzebowałyby bardzo dużo czasu. Jeśli sitemapa jest wdrożona poprawnie i ma właściwą budowę, możliwe jest szybkie zaindeksowanie podstron. Jak tworzy się mapę strony? Można to zrobić ręcznie lub z pomocą wygodnych wtyczek do WordPressa. Jedną z najwygodniejszych opcji jest skorzystanie z wtyczki do SEO YOAST, która generuje taką sitemapę automatycznie i również na bieżąco ją aktualizuje. Gotową sitemapę należy wgrać do narzędzia Google Search Console i/lub do pliku robots.txt
SPAM
niechciane treści wysyłane najczęściej masowo w formie reklamy przez firmy bądź hackerów (spamerów). Celem spamu jest zazwyczaj wyłudzenie danych osobowych bądź dostępowych.
TARGET
czyli cel. W marketingu targetem określa się grupę ludzi, do których reklamodawca chce dotrzeć ze swoim komunikatem.
TEKST BLOGOWY
Jeżeli w naszej umowie z Twoją firmą znalazł się zapis o tekstach blogowych, oznacza to, że przygotowujemy dla Ciebie specjalistyczne treści blogowe. W zależności od branży, zapotrzebowania i środków jest to od 1 do kilku artykułów miesięcznie. Wszystkie treści mają jakiś cel – pozycjonowanie, utrzymywanie dobrej relacji z klientem, wsparcie klienta, informacje o ofercie. Staramy się przygotowywać treści tzw. evergreen, które będą zawsze aktualne. Najczęściej są to teksty poradnikowe i treści eksperckie. W takich wpisach blogowych możemy wykorzystać frazy z tzw. długiego ogona, których czasami nie da się wykorzystać na stronach produktowych czy w opisach produktu.
TESTY A/B
to metoda używana do określenia, czy zmiana wprowadzona na stronie wpływa pozytywnie na współczynnik konwersji. Metodę wdraża się przez utworzenie testowej strony B (ze zmianami), której wyniki porównuje się ze stroną A (stroną oryginalną). Wygrywa strona, która ma lepsze wyniki pod względem konwersji.
THEMIFY
Niektóry nasi Klienci czytający wnikliwe raporty z prac, mogą zadawać sobie pytanie czym jest. np. Themify, Divi, Elementor. Choć staramy się bazować na Themify’u, zdarza się, że przejmujemy strony z innymi builderami – bo tym właśnie są wspomniane tu Themify, Divi i Elementor. Są to narzędzia wykorzystywane w WordPressie, dzięki którym w szybki i łatwy sposób możemy zmieniać wygląd strony. Korzystamy z predefiniowanych rozwiązań, których nie trzeba pisać od 0, a co do których mamy zaufanie – wiemy jak działają i jak się z nimi obchodzić. Zdecydowanie przyspiesza to wprowadzanie niektórych zmian na stronach internetowych.
TREŚCI EKSPERCKIE
W naszej ofercie znajdują się również tzw. treści eksperckie. Jeżeli potrzebujesz takich treści na bloga, do publikacji zewnętrznych, do katalogu produktów, prezentacji lub jakiegokolwiek innego celu – przygotujemy je dla Ciebie! Zapewniamy pełen profesjonalizm – tworzone przez nas treści zawsze poprzedzone są bogatym researchem i powstają w oparciu o wartościowe, wiarygodne materiały źródłowe.
Teksty eksperckie charakteryzują się znaczącą długością (od kilku do kilkudziesięciu tysięcy znaków), złożoną strukturą, bibliografią lub wyeksponowaniem źródeł. Często uzupełniane są infografikami czy po prostu dedykowanymi tematycznymi grafikami. W wielu przypadkach są to tzw. treści evergreen, czyli teksty, które są zawsze aktualne i na czasie, bo ludzie wciąż zabiegają o taką wiedzę.
UI – User Interface
to przestrzeń interakcji człowieka z maszyną/urządzeniem.
UX design – User Experience design
czyli projektowanie doświadczenia użytkownika. UX design to proces, który ma na celu zwiększenie satysfakcji klienta korzystającego z produktu. Najważniejsze cechy UX design to funkcjonalność i użyteczność produktu, prostota w jego obsłudze oraz zapewnienie dobrych interakcji między klientem a produktem.
WOOCOMMERCE
WooCommerce to wtyczka (plugin) dedykowana do WordPressa, dzięki której ze zwykłej strony internetowej możemy zrobić w pełni funkcjonalny nowoczesny sklep internetowy. I to wszystko w obrębie WordPressa. Wtyczka jest bardzo rozbudowana, intuicyjna, prosta w obsłudze zarówno dla załogi sklepu internetowego, jak i od strony użytkownika końcowego (kupującego). WooCommerce pozwala na dodawanie produktów do sklepu w oparciu o szablon parametrów. W połączeniu z innymi pluginami, WooCommerce stanowi fantastyczną bazę pod szybki i skutecznie sprzedający sklep internetowy.
WTYCZKA
Wtyczka, zwana inaczej plug-in’em to rozszerzenie oprogramowania wyjściowego, dodatkowy moduł, który zapewnia extra funkcje. W odniesieniu do WordPressa, wtyczkami są wszystkie moduły, które pozwalają zrobić coś więcej niż „fabryczny” WordPress. Wtyczki są stosowane coraz częściej, ponieważ wymagania użytkowników względem oprogramowania stale rosną. Rośnie zapotrzebowanie na nowe funkcje i udogodnienia. Wydawcami wtyczek są programiści, fanatycy oprogramowania WordPress, ale coraz częściej także dostawcy innego oprogramowania, z którym WordPressa trzeba „spiąć” by wszystko dobrze działało, np. operatorzy bramek płatniczych, firmy kurierskie, zewnętrzne serwisy oferujące usługi etc. Wtyczki z założenia mają ulepszać i ułatwiać pracę z systemem WordPress. Instalacja wtyczek jest łatwa i szybka, jednak trzeb wiedzieć jaką wtyczkę zainstalować, jak i kiedy ją aktualizować oraz jak zadbać o bezpieczeństwo WordPressa z wtyczką, ponieważ każdy dodatkowy moduł to szansa na „dziurę” przez którą mogą do strony dostać się niepowołani użytkownicy.
WYSZUKIWARKA INTERNETOWA
inaczej search engine to strona internetowa lub program służący do odnajdywania w Internecie informacji według podanych przez użytkownika słów kluczowych. Najpopularniejszą wyszukiwarką internetową jest oczywiście Google.
ZNACZNIKI OPEN GRAPH
Open Graph to szczególny rodzaj znaczników meta. W zasadzie są to fragmenty kodu, które decydują o tym w jaki sposób treści zawarte na stronie internetowej prezentowane są w mediach społecznościowych. Możemy już na etapie wprowadzania treści i konfiguracji wpisu/strony ustalić, jak mają się prezentować te treści udostępniane np. w serwisie Facebook (Meta) czy innych kanałach społecznościowych. Pierwotnie był to protokół stworzony przez Facebooka, jednak dzisiaj także inne social media korzystają z podobnej funkcji. Swoje standardy Open Graph mają także Twitter, LinkedIn i Pinterest. Działają analogicznie jak znaczniki Facebooka, więc wystarczy ustawić tylko dane dla Facebooka, by w pozostałych socialach strona wyświetlała się identycznie lub podobnie. Oczywiście, jeśli nie skonfigurujemy tych znaczników samodzielnie, stronę nadal będzie można udostępnić w social mediach, jednak nie będziemy mieli wówczas wpływu na to jak zostanie ona zaprezentowana, a nie zawsze będzie to wyglądało zadowalająco. Warto więc pochylić się nad znacznikami Open Graph i poświęcić chwilę na ich odpowiednie skonfigurowanie.
Poprawne i kreatywne wykorzystanie znaczników Open Graph pozwoli Ci poprawić wygląd postów, dzięki czemu zwrócisz uwagę większej grupy użytkowników. Fakt, że zwiększysz ich czytelność może także przełożyć się na konwersję z social mediów, a z całą pewnością na wzrost CTR (współczynnika kliknięć).
Znaczniki Open Graph umieszcza się w sekcji <head> kodu strony. Jeśli używasz popularnych CMSów, możesz zrobić to z pomocą wygodnego formularza pod wpisem/stroną – zajmuje to dosłownie chwilę. Podstawowe parametry, które ustawiasz w Open Graph to tytuł strony, link strony (możesz go zmodyfikować na potrzeby wyświetlania, np. umieszczając w poście parametry UTML, które nie będą widoczne dla użytkownika), typ udostępnianej treści, zdjęcie (możesz wskazać które ze zdjęć/grafik ma „zaciągnąć” się jako miniatura udostępnianej treści w social mediach. Każdy serwis robi to domyślnie, ale być może na stronie jest lepsze zdjęcie niż to, które Facebook wyświetlił by jako domyślne i warto określić to znacznikiem Open Graph), opis udostępnianej treści (coś na zasadzie description).
Czy znaczniki OpenGraph mogą zwiększyć ruch na stronie? TAK! Dzięki temu, że treść będzie zaprezentowana korzystniej i atrakcyjnie, użytkownicy chętniej w nią klikną, by odwiedzić Twoją stronę internetową. Czy znaczniki Open Graph mają wpływ na pozycjonowanie? Raczej nie, a przynajmniej nie ma do tej pory żadnych dowodów, by miało tak być.
Poprawność zastosowania Open Graph na stronie można sprawdzić z pomocą narzędzi do debugowania każdego z serwisów.