Menu
agencja marketingowa ukontentowani
  • Oferta
    • Konsultacje i doradztwo
      • Strategie Marketingu Internetowego
    • Analityka Internetowa
      • Google Analytics
      • Google Tag Manager
      • Piksel Facebook
    • Pozycjonowanie
      • Optymalizacja stron internetowych
      • Pozycjonowanie Lokalne
      • Pozycjonowanie Stron Internetowych
      • Pozycjonowanie Sklepów Internetowych
      • Audyt SEO
      • Analiza Słów Kluczowych
    • Social Media
    • Reklama Google Ads
    • Strony i Sklepy Internetowe
      • Sklepy Internetowe
      • Strony Internetowe
    • Content Marketing
  • Portfolio
  • O Nas
    • Historia
    • Polityka jakości
    • Wartości
    • Referencje
  • Kariera
  • Blog
  • Kontakt
  • Wycena
Close Menu
pojęcia marketingu internetowego - mini słownik

Pojęcia marketingu internetowego – mini słownik

Zapewne jeśli choć raz zetknąłeś się z agencją marketingową, mógł dotrzeć do Ciebie ich branżowy żargon. Niektóre pojęcia marketingu internetowego brzmią jak nowomowa. Już samo to, czym agencja marketingowa w ogóle się zajmuje – czyli SEO – brzmi trochę tajemniczo. Pełno w niej specjalistów od SEM, którzy coś tam robią w SERP-ie i sprawdzają CTR, CPC i PPC. Analizują frazy długiego ogona, żeby organiki były wysokie. A jak zapytasz o poprawki, o które prosiłeś na stronie, to w odpowiedzi słyszysz, że jeszcze się nie wyświetlają, bo pewnie siedzą w keszu. Czyli gdzie?

„Ale ogólnie jest dobrze, proszę zobaczyć, jakie tu są wysokie ceteery… Musimy jeszcze tylko popracować nad meta deskrypszonami, żeby się dobrze wyświetlały w SERP-ie…”

W pewnym momencie zaczynasz się zastanawiać, o czym oni w ogóle do Ciebie mówią. Myślisz, że potrzebowałbyś jakiegoś podręcznego słownika, aby te pojęcia marketingu internetowego zrozumieć. Zgadzamy się z tym, dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie taki zbiór najczęściej używanych zwrotów marketingowych.

Pojęcia marketingu internetowego – mini słownik

ADSENSE

Google AdSense umożliwia wydawcom zarabianie na swoich treściach online. AdSense to reklamy kontekstowe umieszczanie w witrynach internetowych dzięki uczestnictwu w programie partnerskim Google. AdSense mogą mieć postać graficzną, tekstową lub video. Właściciel strony zarabia w modelu za każde kliknięcie (CPC) lub za każde wyświetlenie (CPM). Na zasadzie partnerstwa Google zarabiają między innymi jutuberzy.

ALGORYTM GOOGLE

to zbiór zasad, z pomocą których wyszukiwarka może oceniać wartość stron internetowych, by potem wyświetlić je w określonej kolejności. Algorytmy powstają, by jak najlepiej dopasować wyszukiwanie pod zapytania internautów. Mają też za zadanie uporządkowanie internetu, w którym znajdują się dosłownie miliardy przeróżnych stron i informacji.

ALTY

Co to są alty? Alt jest to znacznik opisujący zawartość plików graficznych. To, jak opiszesz obraz, pomaga algorytmowi wyszukiwarki określić, czy Twoja grafika odpowiada na konkretne zapytania użytkowników. Trzeba tu pamiętać, że chociaż Ty widzisz, co jest na grafice, algorytm nie i nie będzie wiedział, że plik opisany jako np. „421111200.jpg” to przypuszczalnie „niebieski kubek”.

API

skrót z angielskiego Application Programming Interface czyli Interfejs programowania aplikacji. Pozwala na komunikowanie się aplikacji między sobą (np. Twojego programu z systemem operacyjnym). Zdefiniowane jest na poziomie kodu źródłowego (np. biblioteka dla danego języka programowania). Zadaniem API jest dostarczenie odpowiednich specyfikacji podprogramów (np. funkcji w bibliotece), struktur danych (np. co zawiera dana tablica), klas obiektów (definiują obiekt w j. programowania) i wymaganych protokołów komunikacyjnych (np. http).

AUDYT SEO

Audyt strony pod względem SEO to analiza działań na witrynie (optymalizacja) i poza nią (linkowanie). Przeprowadza się go w celu oceny strony pod kątem czynników mających wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach. Audyt w formie raportu powinien zawierać informacje o poprawnych i niepoprawnych elementach strony wraz z informacjami co należy poprawić.

AUTHINFO

Jest to niezbędny kod, który umożliwia przeniesienie obsługę domeny do innego rejestratora.

BAN

Lub inaczej filtr to kara nakładana na strony przez wyszukiwarkę Google za łamanie jej regulaminów. Polega on na całkowitym lub czasowym usunięciu strony z indeksu wyszukiwarek.

BANNER

Ogólnie banner to forma reklamy bądź komunikatu wydrukowana na płachcie. Ale jako, że my opisujemy tu pojęcia marketingu internetowego, więc zajmiemy się definicją bannera internetowego. Banner internetowy to graficzna forma przedstawienia treści na stronie. Używa się go też w reklamie graficznej – jest klikalnym odnośnikiem do strony promowanego produktu.

BLOG FIRMOWY

Blog to dziennik sieciowy. Najczęściej strona internetowa z wpisami o określonej przez autora tematyce. Bardzo ważny element content marketingu, czyli marketingu treści. O tym jak i dlaczego warto prowadzić swojego bloga pisaliśmy tutaj: Jak prowadzić blog firmowy?

BOT

Program używany przez wyszukiwarki internetowe i platformy takie jak Facebook. Bot podążając po kolejnych linkach, sprawdza strony i zapisuje je w indeksie. W ten sposób powstaje index np. Google.

BREADCRUMBS

to oczywiście okruszki chleba po angielsku. W internecie jest to określenie na ścieżkę nawigacji na stronie internetowej, pomagającą w rozeznaniu użytkownikowi, gdzie się znajduje. Breadcrumbs można porównać do przeglądania folderów na komputerze. Każdy folder zawiera podfolder, który zawiera kolejne. A my widzimy dokładnie na pasku po lewej stronie, gdzie jest każdy z tych folderów. Podobnie jest z breadcrumbsami – ścieżka u góry strony zazwyczaj wygląda następująco:

Strona główna  → Kategoria → Podkategoria → Produkt

BUZZ MARKETING

czyli po polsku marketing szeptany to metoda pozyskiwania klientów dzięki wpisom na forach tematycznych. Trudność polega na tym, że buzz powinien być nienachalny i na tyle naturalny, by klienci sami zechcieli szukać informacji na temat marki, o której wspominaliśmy w szeptance. Więcej na temat buzz marketingu pisaliśmy tutaj Marketing szeptany czyli buzz marketing.

CACHE PRZEGLĄDARKI

to inaczej pamięć podręczna przeglądarki internetowej. Wspomniany wcześniej “kesz” to specjalne miejsce na dysku twardym komputera, które zawiera dane ze stron internetowych, które odwiedziłeś wcześniej, obrazki, hasła. Mechanizm działa następująco: kiedy odwiedzasz stronę po raz pierwszy, wszystkie dane (teksty, grafiki) ładują się z serwera, na którym jest strona.
Jeśli ta strona ma buforowanie treści, czyli cache’owanie, to po pierwszej wizycie informacje z niej umieszczone zostaną na dysku twardym w specjalnym folderze “Cache”. Kiedy ponownie odwiedzasz tę stronę, przeglądarka sprawdza jej treść i ładuje tylko nową informację. Reszta zostanie pobrane z cache. Dlatego czasem Twoja wyszukiwarka pobiera już zapisaną w cachu’u wersję i Ty nie widzisz najnowszych zmian. Ma to jednak swoje plusy – zwiększa się szybkość ładowania stron internetowych i zmniejsza obciążenie łącza.

CASE STUDY

studium przypadku czyli tzw. “kejsy” to metoda prezentacji opierająca się na szczegółowym opisie pojedynczego zdarzenia, która umożliwia odbiorcom wyciągnąć wnioski związane z przyczynami i skutkami. Analizę przypadku wykorzystuje się do przedstawienia kompetencji firmy w konkretnej dziedzinie jej działalności oraz edukowania klientów. Kejs to dobry sposób na przedstawienie potencjalnemu klientowi korzyści płynących ze współpracy z daną firmą. Obrazowanie osiągniętych rezultatów w podobnym projekcie przeprowadzonym dla konkretnego innego klienta (np. wdrożenia stron internetowych), w prawdziwy i przekonujący sposób dostarcza informacji o efektach.

CLICKBAIT

Słowo clickbait powstało z połączenia dwóch angielskich słów: click – kliknięcie i bait – przynęta. Jest to odnośnik do strony, który swoją treścią ma zmylić i wprowadzić w błąd użytkownika i sprowokować kliknięcie. Zabieg często stosowany na portalach internetowych w nagłówkach, które nie mają odniesienia do klikniętego artykułu.

Najbardziej chyba znanymi clickbaitami są nagłówki typu: “Naukowcy jej nienawidzą! W dwie minuty schudła 5 kg!”  oraz “Cały świat śmieje się z…”

CMS

System Zarządzania Treścią (Content Managment System). To nic innego jak strona z panelem administracyjnym umożliwiającym jej łatwą edycję i publikację treści. Najpopularniejsze CMS to np. WordPress, Joomla i Drupal.

CONTENT

czyli zawartość strony internetowej. O contencie mówi się głównie jako o treściach ale są to zarówno teksty, jak i grafiki  i video. O tym, jak ważny jest content marketing piszemy tutaj Content marketing.

COOKIES

tzw. ciasteczka to niewielkie pliki zapisywane na Twoim komputerze. Stanowią dane informatyczne i są używane najczęściej w celu ulepszenia korzystania ze stron WWW. Stosowane są również w celu gromadzenia danych statystycznych, które pozwalają identyfikować sposób korzystania użytkowników z witryn w sieci.

CPC – Cost Per Click

współczynnik efektywności reklamy; jest to stosunek kosztów włożonych w emisję reklamy do liczby kliknięć w daną reklamę.

CTA – Call To Action

wezwanie do działania. Zachęcająca do kliknięcia w link grafika, przycisk, ikona bądź podkreślony tekst, które swoją formą i wyglądem jednoznacznie sugerują użytkownikowi co się stanie po kliknięciu.

CTR – Click Through Rate

współczynnik klikalności oznaczający stosunek między liczbą kliknięć a wyświetleniami reklamy, który mierzy się w procentach. Im lepiej reklama jest ukierunkowana, tym przeważnie lepszy CTR osiąga.

DESCRIPTION

umieszczony w sekcji META znacznik HTML. Służy do krótkiego opisu strony i pojawia się jako podpis linku w przeglądarce wyszukiwarki.

DOMENA

Unikalny adres strony internetowej to właśnie domena. Dzielimy je na:

  • narodowe: .pl, .de
  • funkcjonalne: .info.pl, .edu.pl
  • regionalne: .waw.pl, krakow.pl,
  • globalne: .com, .net, .org

DUPLICAT CONTENT

powielone treści na stronie internetowej. Ma miejsce, gdy w kilku adresach URL pojawiają się te same teksty. Niestety negatywnie wpływa na pozycję w wyszukiwarce, dlatego tak ważne jest dbanie o unikatowość contentu na stronie. Jeśli potrzebujesz wsparcia w tworzeniu treści do internetu, pisz do nas! Content to my!

FILTR

to inaczej ban czyli kara nakładana przez wyszukiwarkę za działania niezgodne z jej regulaminem.

GOOGLE SEARCH CONSOLE

to darmowa platforma dla webmasterów udostępniana przez wyszukiwarkę Google. Dzięki dostępnym w niej narzędziom, pozwala kontrolować indeksację strony.

H1, H2

patrz: NAGŁÓWKI

HOSTING

utrzymanie strony internetowej na serwerze to hosting.

HTTPS

skrót od Hypertext Transfer Protocol Secure to szyfrowana wersja protokołu HTTP, zapewniająca wyższy poziom bezpieczeństwa przesyłanych danych.

KANIBALIZACJA SŁÓW KLUCZOWYCH

sytuacja, gdzie dwie podstrony jednego serwisu pozycjonuje się na te same frazy kluczowe.

KATALOGOWANIE

umieszczenie strony internetowej, którą pozycjonujemy, w wybranych według naszych kryteriów katalogach SEO.

KONWERSJA

to określenie na podjętą konkretną akcję przez użytkownika strony. Na przykład sklep internetowy sprzedaje produkt, dlatego jako konwersję należy mierzyć współczynnik odwiedzin do dokonanych zakupów. W ten sposób można sprawdzić skuteczność działań reklamowych czy np. opisów produktów.

LANDING PAGE

z angielskiego strona lądowania, inaczej strona docelowa. Strona, na którą trafiają użytkownicy pozyskani przez podejmowane przez firmę działania reklamowe. Może być samodzielną stroną lub częścią większego serwisu.

LAJKI

pozytywne reakcje na Facebooku pod umieszczoną treścią (postem).

LINK

nazywany też hiperłączem jest elementem nawigacyjnym przekierowującym na inną stronę internetową.

LINKOWANIE WEWNĘTRZNE

inaczej internal linking to zabieg wykonywany w optymalizacji strony polegający na umieszczaniu linków kierujących do podstron w obrębie jednego serwisu. Linkowanie wewnętrzne pomaga odwiedzającym stronę i robotom wyszukiwarek dotarcie do innych podstron.

LINKOWANIE ZEWNĘTRZNE

inaczej external linking to zdobywanie linków z innych serwisów, które prowadzą do Twojej strony. Linki z wysokim wskaźnikiem trust flow (takie, które Google uważa za wartościowe) są mocne i pozytywnie wpływają na Twoją pozycję w wyszukiwarce.

LONG TAIL

czyli długi ogon to rzadko wyszukiwane frazy, na które łatwiej się wypozycjonować. Są tańsze i choć rzadziej wpisywane, są bardziej sprecyzowane. Dzięki temu możemy pozyskać klienta, który jest nastawiony na konkretny produkt i jest większa szansa, że dokona zakupu właśnie z tej witryny.

META TAGI

Elementy języka HTML stanowiące ważną część z punktu widzenia SEO. Umieszczone są w sekcji HEAD w kodzie strony i zawierają najważniejsze informacje na temat strony.

MONITOROWANIE POZYCJI

Czynność, od której SEO-wcy zaczynają dzień. Regularne sprawdzanie, na którym miejscu w wyszukiwarce na daną frazę pokazuje się pozycjonowana strona.

NAGŁÓWKI

to elementy tekstu opisane tagami H1, H2… aż do H6 pozwalające na ustalenie hierarchii ważności w tekście. Odgrywają istotną rolę podczas indeksacji strony, kiedy to boty najpierw oceniają zawartość strony, sprawdzając właśnie nagłówki.

NEWSLETTER

to biuletyn, teraz głównie w formie wiadomości e-mail, wysyłany cyklicznie przez daną markę na adresy osób, które zadeklarowały chęć jego otrzymywania.

OPTYMALIZACJA STRONY

dostosowanie (zoptymalizowanie) treści, kodu oraz grafik strony internetowej do wymagań algorytmów wyszukiwarek internetowych i użytkowników. Patrz też SEO.

ORGANIKI

czyli inaczej organiczne wyszukiwania strony to wszystkie wyniki w wyszukiwarce, które nie są działaniem reklamowym.

POZYCJONOWANIE STRONY

jest to proces mający na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Więcej informacji tutaj -> Zamów pozycjonowanie strony.

SEM

kolejny angielski skrót. Tym razem jest to Search Engine Marketing. W ramach działań SEM wykorzystuje się też marketing internetowy i Google Adwords. W odróżnieniu od SEO, SEM skupia się na osiągnięciu wysokich pozycji także w płatnych wynikach wyszukiwania, a nie tylko w darmowych.

SEO

skrót z angielskiego Search Engine Optimalization. Optymalizacja strony pod względem wyszukiwarek. Szeroki zbiór działań mających na celu poprawienie pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

SERP

Search Engine Result Page – strona wyników wyszukiwania w Google.

SPAM

niechciane treści wysyłane najczęściej masowo w formie reklamy przez firmy bądź hackerów (spamerów). Celem spamu jest zazwyczaj wyłudzenie danych osobowych bądź dostępowych.

TARGET

czyli cel. W marketingu targetem określa się grupę ludzi, do których reklamodawca chce dotrzeć ze swoim komunikatem.

TESTY A/B

to metoda używana do określenia, czy zmiana wprowadzona na stronie wpływa pozytywnie na współczynnik konwersji. Metodę wdraża się przez utworzenie testowej strony B (ze zmianami), której wyniki porównuje się ze stroną A (stroną oryginalną). Wygrywa strona, która ma lepsze wyniki pod względem konwersji.

UI – User Interface

to przestrzeń interakcji człowieka z maszyną/urządzeniem.

UX design – User Experience design

czyli projektowanie doświadczenia użytkownika. UX design to proces, który ma na celu zwiększenie satysfakcji klienta korzystającego z produktu. Najważniejsze cechy UX design to funkcjonalność i użyteczność produktu, prostota w jego obsłudze oraz zapewnienie dobrych interakcji między klientem a produktem.

WYSZUKIWARKA INTERNETOWA

inaczej search engine to strona internetowa lub program służący do odnajdywania w Internecie informacji według podanych przez użytkownika słów kluczowych. Najpopularniejszą wyszukiwarką internetową jest oczywiście Google.

Jak tworzyć eko content? Marketing świąteczny

Related Posts

błędy w pozycjonowaniu

Artykuły

Błędy SEO – 6 podstawowych błędów w pozycjonowaniu

Legalny konkurs na Facebooku - jak go zorganizować?

Artykuły

Legalny konkurs na Facebooku – jak go zorganizować?

memy jak ich używać

Artykuły

Memy – co to jest i jak ich używać?

Najnowsze wpisy

  • Błędy SEO – 6 podstawowych błędów w pozycjonowaniu
  • Legalny konkurs na Facebooku – jak go zorganizować?
  • Memy – co to jest i jak ich używać?
  • Marketing w czasie kryzysu – na jakich działaniach należy się skupić?
  • Jak analizować statystyki na Facebooku

Kategorie

  • Artykuły

Oferta

  • Analityka Internetowa
  • Content Marketing
  • Konsultacje i doradztwo
  • Reklama Google Ads
  • SEO
  • Social Media
  • Strony i Sklepy Internetowe

Działania w social mediach

  • Prowadzenie Kanału Facebook
  • Pinterest
  • Instagram
  • Kampania Reklamowa Facebook Ads

Kontakt

uKONTENTowani Sp. z o.o.
uKONTENTowani.pl
ul. Łużycka 17
Zielona Góra 65-601
+48 571 255 124
biuro@ukontentowani.pl
opinia google
Używamy plików cookie, aby zapewnić najlepszą jakość na naszej stronie internetowej. Więcej informacji o plikach cookie, z których korzystamy, lub o ich wyłączeniu w polityce prywatności. Polityka prywatnościAKCEPTUJĘ
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.