Pojęcia marketingu internetowego – mini słownik
Zapewne jeśli choć raz zetknąłeś się z agencją marketingową, mógł dotrzeć do Ciebie ich branżowy żargon. Niektóre pojęcia marketingu internetowego brzmią jak nowomowa. Już samo to, czym agencja marketingowa w ogóle się zajmuje – czyli SEO – brzmi trochę tajemniczo. Pełno w niej specjalistów od SEM, którzy coś tam robią w SERP-ie i sprawdzają CTR, CPC i PPC. Analizują frazy długiego ogona, żeby organiki były wysokie. A jak zapytasz o poprawki, o które prosiłeś na stronie, to w odpowiedzi słyszysz, że jeszcze się nie wyświetlają, bo pewnie siedzą w keszu. Czyli gdzie?
„Ale ogólnie jest dobrze, proszę zobaczyć, jakie tu są wysokie ceteery… Musimy jeszcze tylko popracować nad meta deskrypszonami, żeby się dobrze wyświetlały w SERP-ie…”
W pewnym momencie zaczynasz się zastanawiać, o czym oni w ogóle do Ciebie mówią. Myślisz, że potrzebowałbyś jakiegoś podręcznego słownika, aby te pojęcia marketingu internetowego zrozumieć. Zgadzamy się z tym, dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie taki zbiór najczęściej używanych zwrotów marketingowych.
Pojęcia marketingu internetowego – mini słownik
ADSENSE
Google AdSense umożliwia wydawcom zarabianie na swoich treściach online. AdSense to reklamy kontekstowe umieszczanie w witrynach internetowych dzięki uczestnictwu w programie partnerskim Google. AdSense mogą mieć postać graficzną, tekstową lub video. Właściciel strony zarabia w modelu za każde kliknięcie (CPC) lub za każde wyświetlenie (CPM). Na zasadzie partnerstwa Google zarabiają między innymi jutuberzy.
ALGORYTM GOOGLE
to zbiór zasad, z pomocą których wyszukiwarka może oceniać wartość stron internetowych, by potem wyświetlić je w określonej kolejności. Algorytmy powstają, by jak najlepiej dopasować wyszukiwanie pod zapytania internautów. Mają też za zadanie uporządkowanie internetu, w którym znajdują się dosłownie miliardy przeróżnych stron i informacji.
ALTY
Co to są alty? Alt jest to znacznik opisujący zawartość plików graficznych. To, jak opiszesz obraz, pomaga algorytmowi wyszukiwarki określić, czy Twoja grafika odpowiada na konkretne zapytania użytkowników. Trzeba tu pamiętać, że chociaż Ty widzisz, co jest na grafice, algorytm nie i nie będzie wiedział, że plik opisany jako np. „421111200.jpg” to przypuszczalnie „niebieski kubek”.
API
skrót z angielskiego Application Programming Interface czyli Interfejs programowania aplikacji. Pozwala na komunikowanie się aplikacji między sobą (np. Twojego programu z systemem operacyjnym). Zdefiniowane jest na poziomie kodu źródłowego (np. biblioteka dla danego języka programowania). Zadaniem API jest dostarczenie odpowiednich specyfikacji podprogramów (np. funkcji w bibliotece), struktur danych (np. co zawiera dana tablica), klas obiektów (definiują obiekt w j. programowania) i wymaganych protokołów komunikacyjnych (np. http).
AUDYT SEO
Audyt strony pod względem SEO to analiza działań na witrynie (optymalizacja) i poza nią (linkowanie). Przeprowadza się go w celu oceny strony pod kątem czynników mających wpływ na pozycję strony w wyszukiwarkach. Audyt w formie raportu powinien zawierać informacje o poprawnych i niepoprawnych elementach strony wraz z informacjami co należy poprawić.
AUTHINFO
Jest to niezbędny kod, który umożliwia przeniesienie obsługę domeny do innego rejestratora.
BAN
Lub inaczej filtr to kara nakładana na strony przez wyszukiwarkę Google za łamanie jej regulaminów. Polega on na całkowitym lub czasowym usunięciu strony z indeksu wyszukiwarek.
BANNER
Ogólnie banner to forma reklamy bądź komunikatu wydrukowana na płachcie. Ale jako, że my opisujemy tu pojęcia marketingu internetowego, więc zajmiemy się definicją bannera internetowego. Banner internetowy to graficzna forma przedstawienia treści na stronie. Używa się go też w reklamie graficznej – jest klikalnym odnośnikiem do strony promowanego produktu.
BLOG FIRMOWY
Blog to dziennik sieciowy. Najczęściej strona internetowa z wpisami o określonej przez autora tematyce. Bardzo ważny element content marketingu, czyli marketingu treści. O tym jak i dlaczego warto prowadzić swojego bloga pisaliśmy tutaj: Jak prowadzić blog firmowy?
BOT
Program używany przez wyszukiwarki internetowe i platformy takie jak Facebook. Bot podążając po kolejnych linkach, sprawdza strony i zapisuje je w indeksie. W ten sposób powstaje index np. Google.
BREADCRUMBS
to oczywiście okruszki chleba po angielsku. W internecie jest to określenie na ścieżkę nawigacji na stronie internetowej, pomagającą w rozeznaniu użytkownikowi, gdzie się znajduje. Breadcrumbs można porównać do przeglądania folderów na komputerze. Każdy folder zawiera podfolder, który zawiera kolejne. A my widzimy dokładnie na pasku po lewej stronie, gdzie jest każdy z tych folderów. Podobnie jest z breadcrumbsami – ścieżka u góry strony zazwyczaj wygląda następująco:
Strona główna → Kategoria → Podkategoria → Produkt
BUZZ MARKETING
czyli po polsku marketing szeptany to metoda pozyskiwania klientów dzięki wpisom na forach tematycznych. Trudność polega na tym, że buzz powinien być nienachalny i na tyle naturalny, by klienci sami zechcieli szukać informacji na temat marki, o której wspominaliśmy w szeptance. Więcej na temat buzz marketingu pisaliśmy tutaj Marketing szeptany czyli buzz marketing.
CACHE PRZEGLĄDARKI
to inaczej pamięć podręczna przeglądarki internetowej. Wspomniany wcześniej “kesz” to specjalne miejsce na dysku twardym komputera, które zawiera dane ze stron internetowych, które odwiedziłeś wcześniej, obrazki, hasła. Mechanizm działa następująco: kiedy odwiedzasz stronę po raz pierwszy, wszystkie dane (teksty, grafiki) ładują się z serwera, na którym jest strona.
Jeśli ta strona ma buforowanie treści, czyli cache’owanie, to po pierwszej wizycie informacje z niej umieszczone zostaną na dysku twardym w specjalnym folderze “Cache”. Kiedy ponownie odwiedzasz tę stronę, przeglądarka sprawdza jej treść i ładuje tylko nową informację. Reszta zostanie pobrane z cache. Dlatego czasem Twoja wyszukiwarka pobiera już zapisaną w cachu’u wersję i Ty nie widzisz najnowszych zmian. Ma to jednak swoje plusy – zwiększa się szybkość ładowania stron internetowych i zmniejsza obciążenie łącza.
CASE STUDY
studium przypadku czyli tzw. “kejsy” to metoda prezentacji opierająca się na szczegółowym opisie pojedynczego zdarzenia, która umożliwia odbiorcom wyciągnąć wnioski związane z przyczynami i skutkami. Analizę przypadku wykorzystuje się do przedstawienia kompetencji firmy w konkretnej dziedzinie jej działalności oraz edukowania klientów. Kejs to dobry sposób na przedstawienie potencjalnemu klientowi korzyści płynących ze współpracy z daną firmą. Obrazowanie osiągniętych rezultatów w podobnym projekcie przeprowadzonym dla konkretnego innego klienta (np. wdrożenia stron internetowych), w prawdziwy i przekonujący sposób dostarcza informacji o efektach.
CLICKBAIT
Słowo clickbait powstało z połączenia dwóch angielskich słów: click – kliknięcie i bait – przynęta. Jest to odnośnik do strony, który swoją treścią ma zmylić i wprowadzić w błąd użytkownika i sprowokować kliknięcie. Zabieg często stosowany na portalach internetowych w nagłówkach, które nie mają odniesienia do klikniętego artykułu.
Najbardziej chyba znanymi clickbaitami są nagłówki typu: “Naukowcy jej nienawidzą! W dwie minuty schudła 5 kg!” oraz “Cały świat śmieje się z…”
CMS
System Zarządzania Treścią (Content Managment System). To nic innego jak strona z panelem administracyjnym umożliwiającym jej łatwą edycję i publikację treści. Najpopularniejsze CMS to np. WordPress, Joomla i Drupal.
CONTENT
czyli zawartość strony internetowej. O contencie mówi się głównie jako o treściach ale są to zarówno teksty, jak i grafiki i video. O tym, jak ważny jest content marketing piszemy tutaj Content marketing.
COOKIES
tzw. ciasteczka to niewielkie pliki zapisywane na Twoim komputerze. Stanowią dane informatyczne i są używane najczęściej w celu ulepszenia korzystania ze stron WWW. Stosowane są również w celu gromadzenia danych statystycznych, które pozwalają identyfikować sposób korzystania użytkowników z witryn w sieci.
CPC – Cost Per Click
współczynnik efektywności reklamy; jest to stosunek kosztów włożonych w emisję reklamy do liczby kliknięć w daną reklamę.
CTA – Call To Action
wezwanie do działania. Zachęcająca do kliknięcia w link grafika, przycisk, ikona bądź podkreślony tekst, które swoją formą i wyglądem jednoznacznie sugerują użytkownikowi co się stanie po kliknięciu.
CTR – Click Through Rate
współczynnik klikalności oznaczający stosunek między liczbą kliknięć a wyświetleniami reklamy, który mierzy się w procentach. Im lepiej reklama jest ukierunkowana, tym przeważnie lepszy CTR osiąga.
DESCRIPTION
umieszczony w sekcji META znacznik HTML. Służy do krótkiego opisu strony i pojawia się jako podpis linku w przeglądarce wyszukiwarki.
DOMENA
Unikalny adres strony internetowej to właśnie domena. Dzielimy je na:
- narodowe: .pl, .de
- funkcjonalne: .info.pl, .edu.pl
- regionalne: .waw.pl, krakow.pl,
- globalne: .com, .net, .org
DUPLICAT CONTENT
powielone treści na stronie internetowej. Ma miejsce, gdy w kilku adresach URL pojawiają się te same teksty. Niestety negatywnie wpływa na pozycję w wyszukiwarce, dlatego tak ważne jest dbanie o unikatowość contentu na stronie. Jeśli potrzebujesz wsparcia w tworzeniu treści do internetu, pisz do nas! Content to my!
FILTR
to inaczej ban czyli kara nakładana przez wyszukiwarkę za działania niezgodne z jej regulaminem.
GOOGLE SEARCH CONSOLE
to darmowa platforma dla webmasterów udostępniana przez wyszukiwarkę Google. Dzięki dostępnym w niej narzędziom, pozwala kontrolować indeksację strony.
H1, H2
patrz: NAGŁÓWKI
HOSTING
utrzymanie strony internetowej na serwerze to hosting.
HTTPS
skrót od Hypertext Transfer Protocol Secure to szyfrowana wersja protokołu HTTP, zapewniająca wyższy poziom bezpieczeństwa przesyłanych danych.
KANIBALIZACJA SŁÓW KLUCZOWYCH
sytuacja, gdzie dwie podstrony jednego serwisu pozycjonuje się na te same frazy kluczowe.
KATALOGOWANIE
umieszczenie strony internetowej, którą pozycjonujemy, w wybranych według naszych kryteriów katalogach SEO.
KONWERSJA
to określenie na podjętą konkretną akcję przez użytkownika strony. Na przykład sklep internetowy sprzedaje produkt, dlatego jako konwersję należy mierzyć współczynnik odwiedzin do dokonanych zakupów. W ten sposób można sprawdzić skuteczność działań reklamowych czy np. opisów produktów.
LANDING PAGE
z angielskiego strona lądowania, inaczej strona docelowa. Strona, na którą trafiają użytkownicy pozyskani przez podejmowane przez firmę działania reklamowe. Może być samodzielną stroną lub częścią większego serwisu.
LAJKI
pozytywne reakcje na Facebooku pod umieszczoną treścią (postem).
LINK
nazywany też hiperłączem jest elementem nawigacyjnym przekierowującym na inną stronę internetową.
LINKOWANIE WEWNĘTRZNE
inaczej internal linking to zabieg wykonywany w optymalizacji strony polegający na umieszczaniu linków kierujących do podstron w obrębie jednego serwisu. Linkowanie wewnętrzne pomaga odwiedzającym stronę i robotom wyszukiwarek dotarcie do innych podstron.
LINKOWANIE ZEWNĘTRZNE
inaczej external linking to zdobywanie linków z innych serwisów, które prowadzą do Twojej strony. Linki z wysokim wskaźnikiem trust flow (takie, które Google uważa za wartościowe) są mocne i pozytywnie wpływają na Twoją pozycję w wyszukiwarce.
LONG TAIL
czyli długi ogon to rzadko wyszukiwane frazy, na które łatwiej się wypozycjonować. Są tańsze i choć rzadziej wpisywane, są bardziej sprecyzowane. Dzięki temu możemy pozyskać klienta, który jest nastawiony na konkretny produkt i jest większa szansa, że dokona zakupu właśnie z tej witryny.
META TAGI
Elementy języka HTML stanowiące ważną część z punktu widzenia SEO. Umieszczone są w sekcji HEAD w kodzie strony i zawierają najważniejsze informacje na temat strony.
MONITOROWANIE POZYCJI
Czynność, od której SEO-wcy zaczynają dzień. Regularne sprawdzanie, na którym miejscu w wyszukiwarce na daną frazę pokazuje się pozycjonowana strona.
NAGŁÓWKI
to elementy tekstu opisane tagami H1, H2… aż do H6 pozwalające na ustalenie hierarchii ważności w tekście. Odgrywają istotną rolę podczas indeksacji strony, kiedy to boty najpierw oceniają zawartość strony, sprawdzając właśnie nagłówki.
NEWSLETTER
to biuletyn, teraz głównie w formie wiadomości e-mail, wysyłany cyklicznie przez daną markę na adresy osób, które zadeklarowały chęć jego otrzymywania.
OPTYMALIZACJA STRONY
dostosowanie (zoptymalizowanie) treści, kodu oraz grafik strony internetowej do wymagań algorytmów wyszukiwarek internetowych i użytkowników. Patrz też SEO.
ORGANIKI
czyli inaczej organiczne wyszukiwania strony to wszystkie wyniki w wyszukiwarce, które nie są działaniem reklamowym.
POZYCJONOWANIE STRONY
jest to proces mający na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Więcej informacji tutaj -> Zamów pozycjonowanie strony.
SEM
kolejny angielski skrót. Tym razem jest to Search Engine Marketing. W ramach działań SEM wykorzystuje się też marketing internetowy i Google Adwords. W odróżnieniu od SEO, SEM skupia się na osiągnięciu wysokich pozycji także w płatnych wynikach wyszukiwania, a nie tylko w darmowych.
SEO
skrót z angielskiego Search Engine Optimalization. Optymalizacja strony pod względem wyszukiwarek. Szeroki zbiór działań mających na celu poprawienie pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
SERP
Search Engine Result Page – strona wyników wyszukiwania w Google.
SPAM
niechciane treści wysyłane najczęściej masowo w formie reklamy przez firmy bądź hackerów (spamerów). Celem spamu jest zazwyczaj wyłudzenie danych osobowych bądź dostępowych.
TARGET
czyli cel. W marketingu targetem określa się grupę ludzi, do których reklamodawca chce dotrzeć ze swoim komunikatem.
TESTY A/B
to metoda używana do określenia, czy zmiana wprowadzona na stronie wpływa pozytywnie na współczynnik konwersji. Metodę wdraża się przez utworzenie testowej strony B (ze zmianami), której wyniki porównuje się ze stroną A (stroną oryginalną). Wygrywa strona, która ma lepsze wyniki pod względem konwersji.
UI – User Interface
to przestrzeń interakcji człowieka z maszyną/urządzeniem.
UX design – User Experience design
czyli projektowanie doświadczenia użytkownika. UX design to proces, który ma na celu zwiększenie satysfakcji klienta korzystającego z produktu. Najważniejsze cechy UX design to funkcjonalność i użyteczność produktu, prostota w jego obsłudze oraz zapewnienie dobrych interakcji między klientem a produktem.
WYSZUKIWARKA INTERNETOWA
inaczej search engine to strona internetowa lub program służący do odnajdywania w Internecie informacji według podanych przez użytkownika słów kluczowych. Najpopularniejszą wyszukiwarką internetową jest oczywiście Google.