Strona główna – co powinno się na niej znaleźć?
Jakie są zadania firmowej strony głównej? Co na niej umieścić, aby jak najlepiej spełniała swoje funkcje? Czy pozycjonowanie strony głównej w ogóle ma sens? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w tym artykule.
Strona główna i jej zadania
Strona firmowa to w dzisiejszych czasach często podstawa funkcjonowania biznesu. Szukając wykonawcy usługi lub jakiegoś produktu zaczynamy zwykle właśnie od przeczesywania wyszukiwarek, forów i opinii. Przed właścicielami firm rozciąga się wielka pokusa, aby na stronie głównej umieścić wile informacji o firmie i w ten sposób nakłonić poszukiwaczy do skorzystania z ich oferty. Nie tędy jednak droga. Strona główna powinna pełnić rolę strony powitalnej Twojej firmy i być przewodnikiem po całej witrynie. Dlatego też nie zaśmiecaj strony głównej. Powinny się na niej znaleźć tylko podstawowe informacje i wskazówki jak poruszać się po stronie, aby dotrzeć do poszukiwanych produktów lub rozwiązań. Jasno powinna określać jakie produktu lub usługi oferuje Twoja firma i skupiać uwagę konsumentów na korzyściach z nich płynących. Główna witryna powinna być klarowna i przyjazna użytkownikom, tak aby korzystanie z niej było przyjemnością.
Określ cel swojej witryny
W dalszej części artykułu wymieniłam zasady przemyślanej i właściwie przygotowanej strony głównej oraz to co powinno się na niej znaleźć. Zanim jednak do nich dotrzesz, zastanów się o czym właściwie jest Twoja strona. Pamiętaj, że misja Twojej firmy i to co wyróżnia ją na tle konkurencji powinno znaleźć odzwierciedlenie właśnie na stronie głównej.
„Jak powinna wyglądać strona internetowa?” Z artykułu dowiesz się o czym należy pamiętać zlecając stworzenie strony internetowej. Wskazówki pomogą Ci uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji i zaoszczędzić sporo nerwów i pieniędzy.
Strona główna – co powinno się na niej znaleźć?
Jak już wspomniałam, strona główna to wizytówka firmy. Powinna ona zainteresować osobę która na nią trafi na tyle, aby dała się po niej poprowadzić. Dlatego też na stronie głównej powinno znaleźć się:
Powitanie dla odwiedzających
Unikaj oczywistości typu „Witamy na naszej stronie”. Warto wyróżniać się z gąszczu stron internetowych. W odpowiednim powitaniu powinna znaleźć się informacja co na Twojej stronie można znaleźć oraz jaki jest Twój główny produkt lub usługa. A co najważniejsze, jakie korzyści może wyciągnąć odwiedzający stronę.
Twoja główna korzyść
Na samym początku określ na czym polega unikalność Twojej firmy. Zdziwisz się, jak wiele firm ma problem z określeniem tego co najważniejsze. Bardzo często na ich witrynach internetowych czytamy ogólnikowe hasła typu „Pomożemy Ci się doskonalić” albo „Możesz wszystko”, a to jak widzisz, nie objaśnia czym zajmuje się firma, a tym bardziej dlaczego warto skorzystać z jej usług. Te hasła mogą równie dobrze znaleźć się na stronie klubu sportowego jak i szkoły dla dorosłych. Dlatego też zastanów się nad celem swojej firmy i ten cel ubierz w zgrabny slogan. Nie potrzebujesz oklepanego hasła, bo ono wcale nie podkreśli wyjątkowości Twojej firmy. Wręcz przeciwnie, to co wydumane i nadmuchane słabo zapada w pamięć. Najlepiej opisz problem z którym borykają się ludzie i to, jak Twój produkt/usługa pomagą im je rozwiązać.
Zaufanie klientów
Warto zadbać o zaufanie klientów. Zacznij od technikaliów – zadbaj o certyfikat SSL, ale pomyśl także o zaufaniu w sensie psychologicznym. Zadbaj o pozycję eksperta w swojej branży. Pokaż klientom, że znasz się na swojej profesji i proponujesz im rozwiązania, które będą dla nich wartościowe. Dlatego jeżeli masz już czym się pochwalić, przedstawiaj odwiedzającym strony swoje sukcesy. Na stronie głównej skonfiguruj wyświetlanie opinii, referencji i rekomendacji od zadowolonych klientów. Oczywiście nie przesadź z nadmiarem takich informacji, tylko zasugeruj, że jest sporo zadowolonych klientów, którzy kupili Twoje produkty lub usługi. Strona główna to nie laurka, którą tworzysz dla siebie. Jej zadaniem jest utwierdzić klienta, że dobrze trafił i że pomożesz mu zrealizować jego potrzeby.
Wskaż właściwy kierunek
Pamiętaj, że strona główna będzie bezużyteczna jeżeli z niej nie skierujesz swojego klienta dalej, do rozwiązań których on poszukuje. Zatem poprowadź swojego gościa najpierw do podstrony z Twoimi produktami lub usługami, a następnie do zamknięcia transakcji lub formularza kontaktowego.
Menu
Zdecydowanie warto uporządkować menu. Zastanów się nad jego strukturą dodaj lub usuń z niego niepotrzebne elementy. Ważne, aby elementy menu sugerowały co wyświetli się potencjalnemu klientowi po kliknięciu na nie. Jeżeli opisy zakładek będą przypadkowe i zawiłe, nawet najbardziej chętny do zakupu potencjalny klient, zrezygnuje.
Produkty/usługi
Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, nie dodawaj do paska bocznego całej listy proponowanych produktów. Korzystając z zaawansowanych narzędzi jak np. Google Search Console i analizy sprzedaży wybierz najlepiej sprzedające się kategorie i produkty. Pomyśl nad tym, aby na stronie głównej umieścić te produkty, tak aby ścieżka zakupowa była jeszcze krótsza. Jeżeli, akurat trwa wyprzedaż sezonowa lub promocja na jakiś produkt, również warto poinformować i podlinkować podstronę do strony głównej.
Szukajka
Zastanów się czy Twoim odwiedzającym przyda się pasek wyszukiwania, dzięki któremu szybciej i łatwiej znajdą na stronie to czego szukają. To świetne rozwiązanie dla firm e-commerce, które mają w swoim asortymencie bardzo wiele produktów, ale sprawdzi się także w przypadku np. agencji marketingowej, która od lat prowadzi bloga firmowego i oferuje odwiedzającym wartościowy content w postaci znacznej liczby artykułów.
Kontakt
Z badań wynika, że odwiedzający, danych kontaktowych do firm szukają pod ostatnią pozycją w menu lub w stopce na końcu strony głównej. Zdecydowanie dobrze jest je umieścić właśnie tam, tak aby szukający miał do nich łatwy dostęp. Nie zapomnij też aktywować numeru kontaktowego, żeby zainteresowani ofertą użytkownicy Internetu mogli zadzwonić klikając numer na swoim telefonie komórkowym.
Czy strona główna powinna być pozycjonowana?
Z naszego doświadczenia wynika, że wielu przedsiębiorców uważa, że główną należy pozycjonować pod kątem najważniejszych słów kluczowych. Tylko czy jest to najlepsza strategia?
Naszym zdaniem lepiej jest przypasować frazy kluczowe do podstron kategorii i podstron produktowych. Uzyskują one zdecydowanie lepsze wyniki w rankingu wyszukiwania ponieważ prosto odpowiadają na zapytanie wpisane w wyszukiwarkę Google. Zdecydowanie lepiej o firmowej stronie głównej myśleć jak o wizytówce. Nie przeładować jej informacjami, a starać się zainteresować, wyjaśnić kim jesteś i co masz do zaoferowania, jakie korzyści może wynieść osoba, która skorzysta z Twoich usług.
Pozycjonowanie strony brandowej
Dla wyjaśnienia – proces optymalizacji głównej w wyszukiwarce Google to jej pozycjonowanie. Czy strona główna powinna być pozycjonowana? Wywindowanie jej pozycji na nazwę brandową to podstawa. Dążymy do tego, aby osoba poszukująca w Internecie naszej firmy po jej nazwie, trafiła na stronę główną naszej firmy. Ale jeżeli szuka ona proponowanych przez nas produktów lub rozwiązań nie wiedząc o istnieniu naszej firmy? Wtedy naszym zdaniem lepiej jest na wybrane frazy kluczowe związane z produktami i usługami pozycjonować wybrane podstrony.
Wyjątkiem jest oczywiście sytuacja, że Twoja firma nazywa się np. „Wspaniałe torty” albo „Suknie szyte na miarę”, wówczas Twoja marka jest słowami kluczowymi, których ludzie mogą używać poszukując produktów lub usług w Internecie.
Optymalizacja strony głównej pod SEO
Mimo, że nie musisz optymalizować strony głównej pod SEO, to nadal pozostaje na niej sporo do zrobienia. Oto lista kontrolna rzeczy, które powinna zawierać:
- Nazwa strony powinna być zbieżna z nazwą firmy lub jej głównym produktem/usługą.
- Wyraźne logo do brandingu, umieszczone po w lewym górnym rogu.
- Misja firmy.
- Przyciągające uwagę hasło, slogan lub CTA.
- Uporządkowane i przejrzyste menu.
- Opis meta, który zawiera główny cel działalności i zaprasza do odwiedzenia witryny.
- Zdjęcia i opisy najważniejszych produktów lub usług.
- Dane kontaktowe.
- Meta tagi OpenGraph opisujące zawartość stron.
- Przyciski kierujące do firmowych social mediów.
- Opcjonalnie pasek wyszukiwania, jeżeli masz duży asortyment w swoim sklepie.