Pozycjonowanie – od czego zacząć?
Twoja strona istnieje gdzieś w sieci, ale chciałbyś, żeby była bardziej widoczna w wyszukiwarce. W głowie kołacze Ci myśl: pozycjonowanie – od czego zacząć? Przede wszystkim musisz wiedzieć czym jest pozycjonowanie.
Co to jest pozycjonowanie?
Gdy mówimy o pozycjonowaniu stron lub sklepów internetowych, mamy na myśli szereg działań pomagających zwiększyć widoczność witryny w wyszukiwarce oraz poprawić jej organiczną pozycję w Google. Na takie działania składają się czynniki techniczne (jak zainstalowanie certyfikatu SSL czy meta tagi) ale też tworzenie treści, opisów i link building. Wszystko to po to, by Twoja strona wyświetlała się wysoko w przeglądarce jako odpowiedź na wybrane przez Ciebie słowa kluczowe. Nie jest to jednak takie proste, ponieważ wpływ na to czy strona jest wysoko czy nie mają również algortymy Google, a te dostosowują się na bieżąco do potrzeb użytkowników.
Pozycjonowanie – od czego zacząć
Większość użytkowników przeglądając wyniki wyszukiwania nie zagląda dalej niż dziesiąty wynik, nic więc dziwnego, że wszystkim zależy, by ich strona znalazła się w top 10 w wyszukiwarce.
Co zatem należy zrobić, jakie działania podjąć aby znaleźć się w magicznej pierwszej dziesiątce Google? Przede wszystkim musisz odpowiedzieć sobie na pytanie – kim są Twoi klienci i jakich słów używają, by znaleźć Twój produkt czy usługę. Jaki jest ich zamiar wyszukiwania, jakiego rodzaju treści szukają? Dowiedz się jak najwięcej o swoich odbiorcach, by móc przygotować stronę, która będzie jak najlepiej odpowiadała na ich zapytania i potrzeby. Nie możesz zakładać, że wpisują to samo co Ty. W ogóle lepiej jest nie zakładać niczego z góry bez wcześniejszego przeanalizowania danych.
Analiza fraz kluczowych
Liczby nie kłamią, dlatego najlepiej na nich opierać swój osąd w tej kwestii. Warto zacząć od sprawdzenia w odpowiednich narzędziach co wpisują Twoi odbiorcy, szukając usług czy produktów takich jak Twoje. Specjaliści SEO nazywają ten etap analizą słów kluczowych. Przede wszystkim musisz upewnić się, że przyciągasz do swojej witryny odpowiednich odbiorców. Użytkowników, którzy nie trafili na Twoją stronę przypadkiem. By to zrobić należy przeanalizować jakich terminów używają Twoi klienci podczas wyszukiwania produktów i usług jak Twoje w Google.
Istnieje wiele przydatnych narzędzi, które ułatwiają analizę słów kluczowych – płatnych i bezpłatnych. To, z których korzystasz zależy od Ciebie. Pamiętaj jednak, żeby nie pozostawić całkowitego badania fraz narzędziu. By zrobić dogłębną analizę ważne jest poznanie intencji użytkownika. Czy wpisując daną frazę szuka informacji o produkcie czy wyszukuje z zamiarem kupna? Ważne jest również przeanalizowanie tego, co widzisz na stronach wyników wyszukiwania podczas wpisywania słów kluczowych. Nie spiesz się podczas tego etapu. Jeśli poprawnie przeprowadzisz analizę słów kluczowych, otrzymasz długą listę fraz, dla których chcesz uzyskać wysokie wyniki. Poprawnie zrobiona analiza jest istotnym fundamentem dalszych prac pozycjonerskich.
Ustal realne cele
W przypadku nowej witryny trudno jest na początku zająć wysoką pozycję. Starsze strony mają już historię, ugruntowały swój autorytet i posiadają wiele linków kierujących do nich. Oznacza to, że roboty Google częściej odwiedzają starsze witryny. Aby nowa witryna znalazła się w rankingu, zawsze musisz uzbroić się w cierpliwość. I pamiętaj: niektóre wyszukiwane hasła będą poza zasięgiem nowej witryny z powodu zbyt dużej konkurencji.
Jeśli dopiero zaczynasz budować swoją witrynę, spróbuj celować w rozbudowane słowa kluczowe tzw. frazy długiego ogona. Takie frazy to słowa kluczowe, które są dłuższe (zawierają więcej słów) i bardziej szczegółowe oraz mają znacznie mniejszą konkurencję niż popularne słowa kluczowe. Na przykład: zamiast próbować się wbijać na frazę „sukienka na wesele” możesz spróbować na zawierającą więcej detali frazę „krótka zielona sukienka na wesele”. Po pewnym czasie, gdy Twoja witryna zacznie zajmować pozycję pod kątem słów kluczowych z długiego ogona, możesz spróbować przejść do bardziej głównych słów kluczowych.
Linki wewnętrzne i zewnętrzne
Aby Google wiedział o Twojej niesamowitej nowej witrynie, potrzebujesz co najmniej jednego zewnętrznego linku do Twojej strony. Dlaczego? Ponieważ Google indeksuje sieć. To znaczy, że podąża za linkami i zapisuje wszystkie znalezione strony internetowe w bardzo dużej bazie danych zwanej indeksem. Zatem jeśli chcesz dostać się do tego indeksu, potrzebujesz (przynajmniej) jednego linku zewnętrznego.
Google śledzi również linki w Twojej witrynie. Przeszukuje stronę zgodnie z wewnętrzną strukturą linków. Ta struktura jest jak przewodnik po Google. Upewnij się, że Twoja wewnętrzna struktura linków jest bez zarzutu. Jak to zrobić?
Jeśli zaczniesz od zupełnie nowej witryny internetowej, prawdopodobnie nie będziesz mieć jeszcze zbyt wielu treści. To idealny czas, aby pomyśleć o strukturze. W tym momencie jest to stosunkowo łatwe. To tak, jakbyś wprowadzał się do nowego domu. Nadszedł czas na rozplanowanie przestrzeni i pomyśleniu o rzeczach, które chcesz rozmieścić po mieszkaniu. Jedne rzeczy będą stały w reprezentacyjnym miejscu, a inne, choć potrzebne, wolisz schować do szafy, żeby nie rzucały się w oczy jako pierwsze. Z jakimi stronami chcesz uzyskać wysoką pozycję? Zdecyduj, które strony są dla Ciebie najważniejsze i to do nich linkuj najwięcej.
Pozycjonowanie – od czego zacząć? Od contentu
Logiczną rzeczą jest, że jeśli chcesz robić pozycjonowanie swojej strony na określone frazy, musisz je gdzieś ulokować; naturalnie umieścić. Nie mogą to być przecież strony, gdzie znajdują się tylko słowa kluczowe i nic poza tym. Dlatego właśnie potrzebujesz dużo wartościowych treści w swojej witrynie. Pisząc, używaj słów, na które chcesz się wyszukiwać. Dodaj je w nagłówkach oraz we wstępie i zakończeniu tekstu. Po napisaniu tekstu powinieneś zoptymalizować swój tytuł SEO i opis meta pod te frazy. Ważnym elementem są też grafiki, dzięki którym możesz również wbić się na całkiem zadawalającą pozycję. Wrzucaj odpowiednio ponazywane i zoptymalizowane obrazki i dodaj im ALT-y zawierające Twoje słowa kluczowe.
To są pierwsze podstawowe kroki, które musisz wykonać, żeby rozpocząć pozycjonowanie. Aby uzyskać długoterminowe wysokie pozycje w wyszukiwarkach, musisz ciężko pracować. Twoja treść musi być niesamowita, struktura witryny musi pozostać bez zarzutu (a to jest trudne, gdy witryna się rozwija) i będziesz musiał nadal pozyskiwać linki zewnętrzne. Jedynym sposobem, aby to naprawdę zrobić na dłuższą metę, jest upewnienie się, że Twoi odbiorcy lubią odwiedzać Twoją witrynę. Jeśli więc chcesz uzyskać najwyższą pozycję w Google, upewnij się, że Twoja witryna jest najlepiej dostosowana do potrzeb użytkowników. Dowiedz się również jak nie popełniać błędów w pozycjonowaniu z wpisu Błędy SEO.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w całym tym procesie, chętnie Ci pomożemy. Wypełnij formularz kontaktowy i rozpocznij z nami współpracę już dziś.