Błędy SEO – 6 podstawowych błędów w pozycjonowaniu
Mówi się, że nie myli się ten, kto nic nie robi. Wiele stron czy to małych lokalnych biznesów czy wielkich korporacji popełnia bardzo podobne błędy SEO. Jeśli Ty też nie wiesz, dlaczego Twoja witryna nie wyświetla się wysoko w wyszukiwarce na Twoje słowa kluczowe, być może robisz coś nie do końca tak, jak powinieneś. Może popełniasz jeden z podstawowych błędów popełnianych przez wielu właścicieli witryn.
W tym wpisie przedstawimy 6 podstawowych problemów związanych z szeroko rozumianym SEO. Ponieważ na pozycję ma wpływ wiele czynników z zakresu User Experience, je także postanowiliśmy uwzględnić. Sprawdź błędy SEO, których można uniknąć i w prosty sposób popraw widoczność swojej witryny.
1. Jeśli strona nie jest szybka, użytkownik jest wściekły
Pierwszy błąd SEO to ten z zakresu UX. Mowa tu o szybkości ładowania strony internetowej. Zadziwiająco wielu twórców stron zapomina o tym, wdrażając swoją witrynę. Pamiętają o tym jednak, gdy przychodzi do korzystania z Internetu. Takie błędy SEO są przez użytkowników niewybaczalne. Zniecierpliwiony internauta szybciej opuści Twoją stronę niż będzie czekał na jej załadowanie. A Google widzi wolno ładującą się stronę, która irytuje. I Google widzi współczynnik odrzuceń. I obniża Twoją pozycję w wyszukiwarce. Zatem szybkość ładowania się strony ma kluczowy wpływ na wysoką pozycję w rankingu Google.
Szybkość swojej strony www możesz łatwo sprawdzić w darmowym narzędziu od Google – PageSpeed Insights. Zobaczysz w nim co należy poprawić, by maksymalnie przyspieszyć swoją witrynę.
Jak w prosty sposób przyspieszyć ładowanie strony www? Czynnikiem spowalniającym Twoją stronę w głównej mierze jest niezoptymalizowana grafika. Pamiętaj zatem, aby przed umieszczeniem zdjęcia na stronę zmniejszyć jego rozmiar, zoptymalizować wagę pliku i odpowiednio nazwać. Więcej o tym zagadnieniu pisaliśmy już w Jak pozycjonować stronę grafiką. Oczywiście nie jest to jedyny czynnik, który może spowalniać Twoją stronę, ale doświadczenie nauczyło nas, że ten błąd popełniany jest nader często.
My wiemy jak sprawić, by Twoja strona ładowała się w mgnieniu oka. W konkursie zorganizowanym przez Themify na najszybsze strony, które osiągnęły ponad 90 punktów w Google PageSpeed wyłoniono 24 witryny. Aż 5 z tych 24 to strony stworzone przez uKONTENTowani.pl. Zobacz wyniki konkursu na szybkie strony Themify.
2. Za ogólnie rzecz ujmując
Częstym błędem jest także to, że właściciele witryn optymalizują się pod kątem zbyt ogólnych słów kluczowych. Jeśli Twoja firma jest stosunkowo niewielka i chce uzyskać pozycję na frazę „mechanik samochodowy”, celujesz zbyt wysoko. Powinieneś spróbować wymyślić coś bardziej szczegółowego. W przeciwnym razie konkurujesz ze wszystkimi mechanikami samochodów w całym kraju. Najlepiej będzie, jeśli do słowa kluczowego dodałeś obszar/ miasto w którym znajduje się Twoja firma. Dzięki temu słowo kluczowe stanie się długim ogonem. Wbicie się na wysoką pozycję z takiej bardziej szczegółowej frazy jest pewniejsze.
Im dłuższe i bardziej szczegółowe są słowa kluczowe, tym większe są Twoje szanse na znalezienie się wysoko w pozycjach dla tego słowa kluczowego. Oczywiście oznacza to również, że liczba wyszukiwań tego słowa kluczowego spada, ale można to zrekompensować, optymalizując wiele stron w witrynie pod kątem różnych długich ogonów. Dzięki temu prostemu zabiegowi Twoja witryna może uzyskać większy ruch dla wszystkich tych słów kluczowych razem wziętych, niż gdybyś pozycjonował ją tylko pod kątem jednego głównego słowa kluczowego, dla którego pewnie nigdy nie osiągnąłbyś topowych pozycji w Google.
3. No i jak tu Cię odwiedzić, skoro nie zapraszasz?
Nie zachęcasz do odwiedzin swojej strony. To kolejny błąd. Nie chodzi tu o post w socialach z linkiem podpisany zapraszam do odwiedzenia mojej strony. Chodzi o wyniki w Google’u i tzw. meta dane.
Opis meta to krótki opis Twojej strony, który wyświetla się użytkownikom w wynikach organicznych w wyszukiwarce Google. Oprócz zawarcia informacji o czym jest dana podstrona, w meta opisie umieszcza się także frazę kluczową oraz CTA namawiające do odwiedzenia strony. Zobacz na poniższym przykładzie jak robimy to my:

I chociaż opis meta nie jest czynnikiem rankingowym, odgrywa jednak ważną rolę w optymalizacji współczynnika klikalności (CTR). CTR daje pewien wgląd w to, jakie jest prawdopodobieństwo, że potencjalni użytkownicy faktycznie klikną Twoją witrynę. Jeśli zoptymalizujesz opisy w metatagach za pomocą jasnych i atrakcyjnych fragmentów informacji, które potencjalni użytkownicy mogą znaleźć w Twojej witrynie, łatwiej będzie im sprawdzić, czy informacje, których szukają, znajdują się na tej stronie. Im bardziej prawdopodobne jest, że potencjalni użytkownicy pomyślą, że Twoja witryna dostarczy odpowiedzi na ich zapytanie, tym większy ruch uzyska strona.
4. O sobie w dwóch słowach – czyli mało oryginalnie
Minimalizm jest w cenie i nikt nie lubi wodolejstwa. Nawet roboty Google. To nie znaczy, że masz ucinać treści do minimum. Wręcz przeciwnie – pisz dużo, konkretnie i wyczerpująco. Oczywiście wyczerp temat, a nie czytelników. Nie możesz oczekiwać, że Google uzna Cię za eksperta w określonym temacie, skoro napisałeś na ten temat tylko dwa zdania lub żywcem skopiowałeś je z innej strony. Tworzenie dobrych tekstów pod SEO oznacza pisanie oryginalnych treści. Jest to również ważne, aby uniknąć powielania treści z innymi witrynami.
5. Błędy SEO – przeczytali, posiedzieli i… wyszli
Dobry gość to krótki gość – jak to mówi mój teść. Niestety jeśli chodzi o pozycjonowanie i błędy SEO, to taki krótki gość nie jest pożądany. I nie mówię tu o odwiedzającym, który wszedł i po dwóch sekundach wyszedł, podnosząc tym samym współczynnik odrzuceń. Ja mówię tu o takim, co to odwiedził, przeskrolował, przeczytał ten Twój oryginalny, interesujący tekst… i wrócił do wyszukiwarki. A to wszystko dlatego, że nie wiedział, co jeszcze niby miałby na Twojej stronie zrobić. Dobry gospodarz zanim wypuści gości, zawsze ma parę argumentów („tak długo się nie widzieliśmy”, „już idziecie?”, „zostań na obiedzie” itp.) – by tylko zatrzymać Cię na dłużej. Ty też tak zrób. Użytkownik przeczytał jeden tekst? Na końcu daj mu linki do innych o podobnej tematyce. Oglądał jakiś produkt? Wyświetl mu inne z tej kategorii. Naczytał się o Twojej ofercie? Zaproś go do skontaktowania się z Tobą. Użyj buttona – przycisku, który zachęci go do pozostania na Twojej stronie i klikania pomiędzy podstronami. Albo:
Spodobał Ci się wpis? Chcesz zminimalizować błędy SEO na swojej stronie? Skontaktuj się z nami.
6. Telefony w mojej głowie…
Od 2018 roku wpływ na pozycje w Google ma wersja strony na tablety i komórki – tzw. mobile first. Oznacza to, że Google sprawdza mobilną wersję Twojej witryny, aby zdecydować, jak wysoką pozycję powinieneś zająć. Jeśli więc wersja Twojej strony www na komputery jest świetnie skonfigurowana, ale witryna mobilna w ogóle nie reaguje, to czeka Cię wiele pracy.
Świetnym sposobem sprawdzenia, czy Twoja witryna jest przyjazna dla urządzeń mobilnych, jest odwiedzenie witryny za pomocą telefonu komórkowego. Przejrzyj przez chwilę swoją witrynę i spróbuj kliknąć każdy przycisk, obraz i link, aby zobaczyć, co się stanie. Czy wszystko działa zgodnie z oczekiwaniami? Sprawdź czy faktycznie możesz coś kupić w swojej witrynie, korzystając z telefonu komórkowego?
Błędy SEO – podsumowanie
Żeby uniknąć błędów SEO skup się na szybkości witryny, pisz świetną treść i optymalizuj pod kątem właściwych słów kluczowych. Jeśli upewniasz się, że ludzie chcą odwiedzać Twoją witrynę, mają świetne wezwania do działania i przygotowują się na urządzenia mobilne, jesteś już na najlepszej drodze do dobrze zoptymalizowanej witryny.