Legalny konkurs na Facebooku – jak go zorganizować?
Konkursy od lat są jedną ze skuteczniejszych metod dotarcia do odbiorców i zainteresowania ich ofertą firmy. Przybierają one różną formę, od analogowych, poprzez internetowe, aż po te osadzone w mediach społecznościowych, czyli m.in nasz tytułowy konkurs na Facebooku.
Przeglądając swoją tablicę na Facebooku z pewnością często zauważasz posty konkursowe, które kuszą wspaniałymi nagrodami. Trzeba jedynie „polubić, udostępnić, oznaczyć znajomych”, aby je zdobyć. Łatwizna, tylko czy są to legalne zabiegi marketingowe?
Jeżeli zastanawiasz się nad zorganizowaniem konkursu na Facebooku, czytaj dalej. Sprawdź na co zwrócić uwagę, aby przeprowadzić konkurs zgodnie z zasadami Facebooka i nie narazić się na przykre konsekwencje.
Konkurs na Facebooku – najważniejsze zasady
Pierwsza i najważniejszą zasadą jest stworzenie regulaminu dla konkursu. Każdy konkurs realizowany na Facebooku musi posiadać swój regulamin, który tłumaczy jego zasady, wyjaśnia kto może wziąć udział w zabawie i jaka nagroda jest do wygrania.
W poście konkursowym oraz w regulaminie należy podać kryteria dla wyłonienia zwycięzcy lub zwycięzców. Nie mogą być oni wskazani w wyniku losowania. Do tego wymagana jest zgoda Krajowej Izby Skarbowej. Jeżeli zdecydujesz się przeprowadzić losowanie bez takiego pozwolenia narazisz się na przykre konsekwencje w postaci wysokiej kary pieniężnej. We właściwie przeprowadzonym konkursie na Facebooku, zwycięzca lub zwycięzcy muszą zostać wybrani na podstawie wykonania postawionego przed nimi zadania konkursowego.
Zadanie konkursowe powinno być stosunkowo łatwe do wykonania i w zasięgu grupy docelowej. Najlepiej, żeby zaangażowało fanów fanpage’a. Absolutnie nie może ono polegać na polubieniu strony firmowej, udostępnieniu posta lub oznaczeniu znajomych. W regulaminie Facebooka jest informacja, że zadanie konkursowe nie może wymagać od uczestników żadnych aktywności związanych z fanpage’em ani innymi użytkownikami portalu.
Oczywiście warto pamiętać, ze legalny konkurs na Facebooku można przeprowadzić tylko na stronie, w grupie, wydarzeniu lub facebookowej aplikacji. Podczas przeprowadzania konkursu nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu, czyli wszelkie zabiegi polegające skłonieniu uczestników konkursu do udostępniania posta konkursowego, nie są zgodne z regulaminem.
Konkursu na Facebooku – regulamin
W dalszej części artykułu opiszę jak przeprowadzić legalny konkurs na Facebooku oraz czego unikać. Na końcu tego akapitu znajdziesz też Regulamin Konkursu na Facebooku do pobrania, który z łatwością dopasujesz do swoich potrzeb i przeprowadzisz zabawę dla fanów swojego fanpage’a zgodnie z obowiązującymi zasadami. Wcześniej jednak chciałabym wypunktować najważniejsze kwestie, które muszą zostać poruszone w regulaminie.
W regulaminie konkursu na Facebooku powinny znaleźć się następujące informacje:
- zwolnienie serwisu Facebook z odpowiedzialności za konkurs, jego organizację i przeprowadzenie
- kto jest jego organizatorem konkursu oraz fundatorem nagrody
- jakie są warunki uczestnictwa w konkursie, czas jego trwania oraz sposób ogłoszenia wyników
- jasno opisane zasady konkursu, sposób wyłonienia zwycięzcy (nie może odbyć się drogą losowania)
- sposób poinformowania uczestników o wynikach konkursu
- opis nagrody i sposób jej odbioru
- sposób składania ewentualnych reklamacji i ich rozpatrywania
- wzięcie udziału w konkursie jest automatyczną akceptacją regulaminu
Niezależnie od formy, charakterystycznym elementem każdego konkursu jest wyłonienie zwycięzcy, a do tego potrzebne są jego dane osobowe. Tym samym przetwarzamy dane osobowe uczestników, a przynajmniej zwycięzców konkursu. Dlatego też warto zatroszczyć się o to, aby nie łamać zasad RODO. Dlatego też, warto dodać do regulaminu informacje:
- O zasadach przetwarzania danych osobowych. Wskazanie ich administratora, a także inspektora danych osobowych po stronie organizatora konkursu.
- Należy również wskazać jakie dane będą przetwarzane podczas realizacji konkursu i jak długo będą przechowywane przez organizatora.
- Użytkownikowi Facebooka należy wskazać jego prawa i żądania względem jego danych osobowych oraz podać informację z kim po stronie organizatora konkursu może kontaktować się w sprawie ich zmiany lub usunięcia.
W zadaniach konkursu można też na uczestników nanieść obowiązek opublikowania komentarza: „Akceptuję regulamin” pod postem konkursowym, jako warunku wzięcia udziału w konkursie.
Oczywiście planując zorganizowani konkursu najlepiej sięgnąć do źródła i zapoznać się z regulaminem Facebooka, a w szczególności z Ogólnymi zasadami dotyczącymi stron, grup i wydarzeń. Najważniejszy fragment przytoczyłam dla Ciebie poniżej.
A tutaj znajdziesz zapowiedziany wcześniej Wzór regulaminu konkursu na Facebooku do pobrania.
Wystarczy, że go pobierzesz i dopasujesz do swoich potrzeb oraz zadania konkursowego. Nie zapomnij o atrakcyjnej nagrodzie, którą fani Twojej strony będą chcieli zdobyć.
Konkurs na Facebooku – po co go organizować?
Konkurs na Facebooku to doskonały pomysł na promocję marki lub wprowadzenie nowych usług lub produktów. Tego typu zabawy dla fanów:
- budują rozpoznawalność marki
- sprawiają, że strona firmowa jest atrakcyjna
- pomagają wprowadzić na rynek nowy produkt/usługę
- zwiększają liczbę obserwatorów i fanów strony
- dostarczają rozrywki fanom fanpage’a
- zbierają opinie na temat oferty firmy
- pomagają zbudować grupy odbiorców do reklam na Facebooku i Instagramie (osoby aktywne na fanpage’u)
Oczywistym jest, że konkurs i zadanie, które zamierzamy postawić przed fanami strony lub członkami grupy muszą być dopasowane do odbiorców. Zainteresować ich i skłonić do wzięcia udziału w zabawie. Z pewnością nie może być to zadanie zbyt trudne, aby nie zniechęcić potencjalnych uczestników. Zadanie konkursowe powinno być w miarę proste, i objaśnione w taki sposób, aby nie uczestnicy nie mieli wątpliwości co mają zrobić, aby zdobyć nagrodę. Najprostszym rozwiązaniem jest poproszenie fanów o skomentowanie posta konkursowego lub dodanie zdjęcia w komentarzu. Tym sposobem zwiększymy aktywność fanów na fanpage’u , dzięki czemu będzie on bardziej atrakcyjny nie tylko dla użytkowników, ale także dla algorytmu Facebooka.
Można oczywiście poprosić fanów o wysyłanie prac konkursowych na wskazany adres firmowy. Później możesz wykorzystać je do innych działań marketingowych. Oczywiście trzeba poinformować o tym uczestników wcześniej w regulaminie konkursu. Wszystko zależy od pomysłu, a możliwości jest mnóstwo.
Nagroda w konkursie
Wartość nagrody do zdobycia dopasuj do trudności zadania konkursowego. Jeżeli nagroda główna jest bardzo kosztowna lub bardzo efektowna, wówczas trudność zadania stawianego przed uczestnikami musi być proporcjonalnie wyższa.
Warto również pamiętać, że łączna wartość nagród w konkursie nie powinna przekroczyć 2000 zł. W innym przypadku wygrana będzie zaliczała się do „przychodów z innych źródeł”, co oznacza, że od wygranej będzie trzeba odprowadzić podatek.
Pamiętaj jednak, że na mocy art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT z podatku zwolnione są nagrody uzyskane w konkursach o tematyce: naukowej, kulturalnej, artystycznej, sportowej lub dziennikarskiej.
Konkurs, czy losowanie – na czym polega różnica?
Tak jak pisałam wcześniej, zwycięzcy konkursu na Facebooku nie mogą zostać wyłonieni na podstawie losowania. Myślę, że warto tutaj wyjaśnić sobie różnicę między konkursem, a losowaniem. Polega ona na na tym, że loterię w świetle ustawy o grach hazardowych uznaje się za grę losową. O zwycięstwie decyduje przypadek, a nie umiejętności, czy chociażby zaangażowanie. Wszelkie sformułowania o „losowaniu spośród uczestników” i „losowaniu spośród właściwych odpowiedzi” oznaczają, że konkurs jest tak naprawdę loterią.
Jeżeli zdecydujesz się przeprowadzić loterię promocyjną, zgłoś ją do izby administracji skarbowej. Wszystkie potrzebne informacje znajdziesz na www.biznes.gov.pl pod hasłem: zezwolenie na loterię promocyjną.
Zwycięstwo w konkursie natomiast, uzależnione jest od działania i umiejętności lub wiedzy uczestnika. Podlegają one ocenie organizatora konkursu , który na podstawie przyjętych kryteriów wyłania zwycięzcę. Dla początkującego organizatora konkursów, taki sposób przeprowadzenia zabawy dla fanów strony będzie zdecydowanie łatwiejszy.
Co może pójść nie tak? Ryzyko przeprowadzania „łatwych konkursów”
„Łatwe konkursy” tak określiłam konkursy, których przeprowadzania nie rekomendujemy, czyli te polegające na polubieniu fanpage’a, udostępnieniu posta i oznaczeniu znajomych. Fakt, bardzo możliwe, że w krótkim czasie przysporzą stronie firmowej sporo nowych polubień. Należy jednak pamiętać, że na Facebooku jest całe mnóstwo „poszukiwaczy konkursów” którzy zdecydowanie nie są zainteresowaniu ofertą Twojej firmy. Często nawet posiadają już oni fikcyjne konta i to z nich właśnie biorą udział w konkursach. Dlatego też pozyskanie ich polubień nie będzie wartościowe.
Przykłady konkursów łamiących regulamin Facebooka
Tak jak wspominałam, nie trzeba długo szukać, aby znaleźć przykłady łamiące zasady. Poniższe konkursy, to efekt przeglądania postów z #konkurs w ciągu zaledwie 10 minut.
Legalny konkurs na Facebooku – podsumowanie
Zorganizowanie konkursu na Facebooku to wcale nie tak prosta sprawa jak powszechnie się uważa. Bardzo łatwo jest złamać regulamin i narazić się na konsekwencje w postaci kary lub zablokowania strony firmowej. Niemniej jednak, mimo czyhających niebezpieczeństw warto to robić, bo konkursy niosą za sobą mnóstwo wartości dla fanpage’y. Mogę one przysporzyć dużo aktywności dla strony firmowej, a często także wielu nowych fanów.
Jeżeli mimo, pobrania wzoru regulaminu konkursu, nadal obawiasz się samodzielnie wdrożyć go na swojej stronie firmowej lub też potrzebujesz pomocy w jej prowadzeniu lub reklamowaniu zgłoś się do nas. Opracujemy dla Ciebie konkurs lub strategię działania w mediach społecznościowych dla Twojej firmy.
Zobacz także – Jak analizować statystyki na Facebooku