Reklama natywna. As w rękawie.
Reklama natywna (ang. native advertising) to jedna z najskuteczniejszych form reklamy, nie tylko internetowej. Doskonale przyciąga odbiorców, którzy nawet nie wiedzą, że poddali się sile działania reklamy. Na czym polega reklama natywna, czym się charakteryzuje i co to w ogóle jest? Odpowiedź w naszym najświeższym artykule.
Co to jest reklama natywna?
Reklama natywna to forma reklamy w Internecie i mediach drukowanych, która przedstawia treści w taki sposób, że trudno ją odróżnić od redakcyjnych artykułów, czy formatów video – czyli musi przede wszystkim wyglądać naturalnie. Taka reklama nie może wyglądać nachalnie, a czytelnik nie powinien się zorientować, że jednak czyta tekst reklamowy. Reklama nie powinna zawierać CTA, czyli wezwania do akcji, a także naszego logo. Na końcu artykułu możemy jedynie wspomnieć, że to właśnie nasza firma jest autorem treści. Native advertising ma się wpasowywać idealnie w kontekst i stylistykę miejsca w którym będzie się ona pojawiać.
Przykłady reklamy natywnej
Social Media
Przykładów reklamy natywnej jest wiele – od gazet, przez media społecznościowe, po artykuły w portalach online. Z pewnością wielokrotnie zetknąłeś się z tą formą reklamy, nawet o tym nie wiedząc. Mogło to mieć miejsce np. w mediach społecznościowych. Facebook, Instagram, YouTube i wiele innych Social Media oferują tzw. reklamy sponsorowane, które pojawiają się w tak zwanym streamie.
Artykuły sponsorowane
Reklamą natywną może być na przykład tekst sponsorowany, który można opublikować zarówno w sieci, jak i w gazecie. Są to głównie treści eksperckie, może to być np. treść poradnikowa, związana ściśle z Twoją działalnością. Należy jednak tutaj uważać, aby nie przesadzić z promowaniem własnych produktów. Takie treści polegają bardziej na budowaniu świadomości marki. W Internecie bardzo często reklamodawcy wykupują reklamy w danym portalu na jakiś czas i w tym okresie pojawiają się artykuły tylko tego sponsora. Artykuły sponsorowane powinny się wpasowywać w kontekst danego portalu i są najczęściej publikowane wśród całej masy “normalnych’ treści.
Lokowanie produktu
Oglądając polskie seriale również często nieświadomie oglądamy reklamę. Sponsorzy często lokują w nich produkty – a to główni bohaterowie jeżdżą samochodem konkretnej marki, a to piją herbatę z odpowiednim logo, czy smarują wymownie chleb daną margaryną. Na końcu serialu pojawia się krótka informacja, że audycja zawierała lokowanie produktu.
Treści video i influencerzy
Także w treściach video w sieci możemy się spotkać z reklamą natywną. Sponsorzy bardzo często współpracują z tzw. influencerami, czyli blogerami, youtuberami etc., którzy przypadkiem bardzo delikatnie wspominają o naszym produkcie. Czasami wystarczy, że mają na sobie ubrania z najnowszej kolekcji danego producenta, a już reklamują produkt.
Widgety
Przeglądając Internet i czytając jakiś artykuł bardzo często wyskakują nam z boku tzw. okienka, czyli widgety z treścią video lub linkiem prowadzącym do danej witryny. Często są opatrzone tekstem “Redakcja poleca”, “Zobacz jeszcze” i in. Takie widgety często skłaniają nas do klikania w nie i czytania treści reklamowych.

Najważniejsze cechy reklamy natywnej:
- naturalność, użytkownik nie powinien się zorientować, że ma do czynienia z reklamą
- nienachalna treść, która nie nawołuje do kupna naszego produktu, czy usługi
- dopasowanie treści do kontekstu danego serwisu, w którym opublikujemy treść
- angażujący, wartościowy content
- przekazywana treść powinna być użyteczna i być na najwyższym poziomie
- różnorodność form przekazu
- występuje głównie w formie sponsorowanej
Zobacz także – Porywające nagłówki reklamowe – jak je tworzyć?
Skuteczność native advertising
Reklama natywna jest niezwykle skuteczna. To prawdziwy as w rękawie. Występuje ona pod różnorodną postacią, lecz nie da się jednoznacznie określić, która z nich jest najlepsza. Jedno jest pewne – ta forma reklamy z pewnością będzie stanowiła rosnący trend, a jej miarodajność będzie potwierdzał CTR. uKONTENTowani także zajmują się native advertising, a przychodzący do nas klienci określają nasze działania jako bardzo skuteczne 😉