Polacy kochają BLIK-a, czyli dlaczego musisz mieć go w swoim sklepie internetowym?
Polacy zdecydowanie kochają BLIK-a. Jeśli wierzyć statystykom – a my je kochamy – w drugim kwartale 2023 roku, ponad 14 mln osób skorzystało z formy płatności BLIK. W tym czasie (od kwietnia do czerwca 2023) Polacy korzystali z kodów BLIK ponad 100 milionów razy ! Liczby te nie obejmują płatności zbliżeniowych. Prawda, że robi to wrażenie? Według oficjalnych danych BLIKa, analogicznie w ubiegłym roku tych operacji było dwukrotnie mniej. Pokazuje to, że Polacy coraz chętniej wykorzystują tą formę płatności. I trudno się temu dziwić – jest prosta, szybka i można jej ufać. W tym artykule skupimy się na rozwiązaniach BLIKa dla internetu! Należy pamiętać, że poza opcją płatności internetowej, BLIK umożliwia o wiele więcej usług: miedzy innymi płatności telefonem w terminalu, wypłaty bez karty z bankomatu, płatności na telefon.
Co to jest BLIK?
Zacznijmy od początku. Prawdopodobnie wszyscy, którzy dotrą do tego artykułu już wiedzą czym jest BLIK i są na tyle zaznajomieni z technologią komputerową i mediami cyfrowymi, że nie trzeba będzie im tego tłumaczyć, jednak dla zasady – definicja być musi. BLIK to polska usługa płatności mobilnych, dzięki której możliwe jest dokonywanie transakcji i płatności telefonem (smartfonem dokładniej). System płatności mobilnej powstał przy współudziale sześciu polskich banków i cały czas się rozwija. Były to Alior Bank, Bank Millenium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank oraz PKO Bank Polski. Swoje początki notuje na 2015 rok. Aby uruchomić tę formę płatności konieczne było stworzenie nowego wspólnego podmiotu – Polskiego Standardu Płatności.
Czym jest kod BLIK?
BLIK działa na zasadzie sześciocyfrowego kodu, który generowany jest przez płacącego i następnie wprowadzany w aplikacji lub w sklepie internetowym. Po potwierdzeniu po stronie bankowości internetowej przez użytkownika, który kod wprowadził płatności, pieniądze przelewane są natychmiastowo do odbiorcy. Dzięki temu jest to w zasadzie jedna z najszybszych form internetowych płatności. Pozwala zaoszczędzić dużo czasu i energii – nie trzeba wpisywać danych nadawcy, odbiorcy, numeru konta, kwot etc – wszystko robi za nas zintegrowany system.
Poza płatnościami internetowymi, BLIK umożliwia również wypłaty z bankomatów, płatności zbliżeniowe w sklepach oraz przelewy na telefon odbiorcy.
Płatności BLIK – rodzaje
Zakupy BLIKiem można obecnie opłacać w całej Polsce i coraz częściej również poza nią. Płatności te dostępne są w większości sklepów internetowych – jeśli w Twoim sklepie jeszcze ich nie ma, koniecznie trzeba to nadrobić! Brak BLIKa w sklepie = mniej szans na sprzedaż. Większość transakcji odbywa się na zasadzie wspomnianego już powyżej przekazania 6 cyfrowego kodu, który należy podać w specjalnym okienku (w bezpiecznym dla użytkownika środowisku internetowym). Od pewnego czasu można również skorzystać z płatności bez kodu. Jeżeli zakupy w danym miejscu robimy często i mamy do niego zaufanie, możemy dodać go do ZAPAMIĘTANYCH i zaufanych miejsc w aplikacji bankowej. Dzięki temu przy kolejnych zakupach, wybierając formę płatności BLIK, wystarczy kliknąć ZAPŁAĆ, już bez podawania kodu.
Czy BLIK jest bezpieczny?
Ci którzy korzystają obecnie z blika nie mają większych wątpliwości, że to szybkie, wygodne i bezpieczne rozwiązanie. Oczywiście jak wszystko – do czasu. Trzeba być uważnym, ponieważ jak w każdej branży, również w przypadku sklepów internetowych czy aplikacji, istnieją zorganizowane grupy przestępcze, które skutecznie oszukują użytkowników sieci. W przypadku BLIKa takie ryzyko jest minimalne – nie podajesz danych karty, imienia nazwiska czy jakichkolwiek danych wrażliwych. Kod BLIK generujesz w aplikacji mobilnej banku w którym masz konto, a ponad to taką operację musisz w tejże aplikacji jeszcze potwierdzić. Kod blik ważny jest krótko bo 120 sekund. Po dwóch minutach wygasa i przestaje mieć ważność. Warto podkreślić, że kod generowany jest losowo, za każdym razem jest to przypadkowa sekwencja 6 cyfr, która w żaden sposób nie jest przypisana na stałe ani do osoby, ani do konta ani do żadnej innej zmiennej konkretnej osoby.
BLIK w sklepie internetowym
Jest wiele opcji wdrożenia BLIKa w sklepie internetowym. Można wdrożyć samego BLIKa, stosując aplikację bezpośrednio od dostawcy rozwiązania lub podpiąć tzw. bramki płatnicze (agenci rozliczeniowi w nomenklaturze BLIKa). Obecnie chyba już wszystkie topowe bramki płatnicze mają w swojej ofercie płatność BLIK. Nie zawsze jest ona domyślna czy oferowana w standardowym pakiecie, jednak jest opcja skorzystania z niej. Dzięki temu, wybierając tzw. szybkie płatności internetowe z wykorzystaniem bramki płatniczej, użytkownik sklepu obok ikonek przekierowujących go do banku w którym posiada konto, widzi też opcje płatności kartą płatniczą, Google Pay czy właśnie BLIK. I wiecie co? Zdecydowana większość Polaków dziś klika właśnie w ów BLIK.
Dlaczego musisz mieć BLIK w swoim sklepie?
Bo BLIK to:
- szybka i wygodna płatność dla użytkownika, który kupuje w Twoim sklepie
- to mniej porzuconych koszyków – upraszczasz proces zakupowy do minimum
- to wyższa konwersja – dajesz wybór i szybkie rozwiązania, co owocuje zakupami
- niższy współczynnik odrzuceń – nie ma rozczarowania u klienta, który oczekiwał BLIKA
Jak wynika z raportu E-COMMERCE w Polsce 2022, blisko 60% wszystkich kupujących, którzy wzięli udział w badaniu, wykorzystywali do płatności BLIK. Dane prognostyczne za 2023 r są jeszcze bardziej optymistyczne. Można zaryzykować stwierdzenie, że wkrótce sklepy internetowe bez tego typu form płatności będą na straconej pozycji – BLIK będzie tak samo „obowiązkowy” jak po prostu szybkie płatności (typu Przelewy24, PayU czy TPay), które jakiś czas temu zrewolucjonizowały rynek e-commerce. Dzisiaj wszyscy stawiamy na czas – BLIK zdecydowanie skraca czas finalizacji transakcji, dzięki czemu konsument ma wrażenie, że zaoszczędził bardzo dużo. A to się chwali i jest przez niego doceniane.
Popularność BLIKA jest oczywistością i nie idzie w parze z korelacją branży czy wieku konsumentów. Używają jej zarówno bardzo młode osoby, jak i seniorzy. Niezależnie od reprezentowanej branży, nowoczesny sklep internetowy zdecydowanie powinien oferować taką właśnie formę płatności.
Wdrożenie BLIK na stronie internetowej – dla kogo?
Możemy wyróżnić dwie zasadnicze grupy odbiorców, do których skierowana jest usługa wdrożenia BLIK na stronie internetowej. Oczywiście pierwszą grupą są właściciele sklepów internetowych, którzy chcą oferować swoim klientom nowoczesne formy płatności. Mogą oni podpisać umowę bezpośrednio z blikiem lub z agentami rozliczeniowymi, którzy są drugą grupą wdrożeniową. Agenci rozliczeniowi to podmioty posiadające tzw. licencję Krajowej Instytucvji Płatniczej bądź Małej Instytucji Płatniczej w zakresie agenta rozliczeniowego, którzy chcą oferować swoim kontrahentom taką formę rozliczenia. Takimi Agentami rozliczeniowymi są np. DotPay, PayU, Przelewy24, TPay, BlueMedia, CashBill, Polskie ePłatności, eservice czy PayTel. To tylko skrócona lista agentów, których jest o wiele więcej.
Cztery typy wdrożenia BLIK na stronie internetowej
Możemy wyróżnić cztery podstawowe typy wdrożeń BLIKa na stronie i w sklepach. To które wybierzesz do swojego sklepu/strony, uzależnione jest od potrzeb Twoich konsumentów.
Płatność po przekierowaniu na stronę płatności BLIK (czyli eblik.pl)
Jest to najczęściej wybierana opcja, dostępna w zdecydowanej większości sklepów internetowych. Tak się składa, że jest ona również najprostszą we wdrożeniu. Obsługa wszystkich błędów czy ponowień operacji jest po stronie BLIK. Wybór takiej opcji umożliwia również płatność BLIK bez podawania kodu w przyszłości – istnieje baza użytkowników, którzy już korzystali z eblik.pl i jeśli zapamiętali przeglądarkę jako zaufaną, mogą wykonać operację bez podawania kodu.
Płatność bez opuszczania sklepu, ale bez możliwości zapamiętania go (BLIK Level 0)
Jest to opcja dla sklepów oraz serwisów, które chcą umożliwić klientowi płatność BLIK, ale nie chcą, by Klient do płatności wychodził na zewnętrzną stronę płatności (np. eblik). Wszystko odbywa się w stronie internetowej/sklepie właściciela. Klient płaci podając każdorazowo unikalny generowany kod BLIK. Nie ma tutaj możliwości płacenia bez kodu. Obsługa błędów oraz ponowień transakcji odbywa się w obrębie strony/sklepu właściciela.
Płatność bez opuszczania sklepu, jednak z możliwością zapamiętania go (BLIK Level 0 OneClick UID)
Jest to rozwiązanie dla sklepów, które mają bardzo dużą ilość stałych klientów, którzy regularnie odwiedzają dany sklep i chcą by płatności odbywały się w obrębie sklepu. Klienci płacą bezpośrednio w sklepie internetowym/ na stronie, bez wychodzenia poza domenę sklepu. Jeżeli klient doda sklep do zapamiętanych, będzie mógł korzystać z opcji płacenia bez podawania kodu BLIK. Obsługa błędów oraz ponowień transakcji zawsze odbywa się wewnątrz sklepu/strony, nie wychodzi na zewnątrz.
Płatności powtarzalne
Doskonała opcja dla sklepów/stron oferujących usługi bądź produkty w rozliczeniu abonamentowym, gdzie środki pobierane są w regularnych odstępach czasu, które powtarzają się w oparciu o wskazany interwał czasowy. Najczęściej stosowane w przypadku usług takich jak media, transport (bilety), ubezpieczenia, catering etc. Płatności powtarzalne mogą obejmować kwotę stałą lub zmienną, są inicjowane zawsze przez sprzedawcę.
Chcesz wdrożyć BLIKa w swoim sklepie internetowym? Pomożemy!
Mam nadzieję, że udało nam się przekonać Cię do tego, że warto w swoim sklepie internetowym wdroży bardzo szybką, bezpieczną i lubianą formę płatności jaką jest BLIK. Jeśli Twój sklep internetowy jeszcze jej nie ma, a ty nie wiesz jak się za to zabrać, zapraszamy do kontaktu. Chętnie Ci w tym pomożemy! Jest wiele opcji, a my pomożemy wybrać Ci najlepszą! Dowiedz się jeszcze więcej o tym jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym.