Opinie Google – dlaczego są tak ważne?
Opinie Google to, krótko mówiąc, recenzje konsumentów publikowane w wizytówce Google. Użytkownicy tej wyszukiwarki mają możliwość ocenienia firmy lub proponowanych przez nią produktów lub usług. Aktualne badania pokazują, że konsumenci coraz chętniej korzystają z tej możliwości. Chcesz dowiedzieć się, dlaczego opinie Google są ważne, jak je pozyskiwać oraz co zrobić, kiedy Twoja firma otrzyma negatywny komentarz? Zapraszamy do lektury!
Opinie Google – co to takiego?
Opinie Google to nic innego jak recenzje konsumentów publikowane w wizytówce Google na temat proponowanych przez firmę usług lub produktów. Pozwala na to Google Moja Firma – usługa dostępna dla właścicieli firm i różnego rodzaju biznesów. Wizytówka Google jest świetnym, a zarazem całkowicie bezpłatnym sposobem na lokalną promocję firm w Mapach Google. Temat jest bardzo ciekawy, a jednocześnie dość rozległy, dlatego zdecydowaliśmy, że w tym artykule zajmiemy się przede wszystkim ocenami firm w wizytówkach Google.
Opinie Google wyrażone są w formie przyznawanych przez użytkowników tej wyszukiwarki, gwiazdek i komentarzy. Na dodane do wizytówki opinie, właściciel firmy może odpowiadać i je komentować. W ten sposób wysyła sygnał, że nie boi się krytyki oraz że zależy mu na zadowoleniu swoich klientów.
Chcesz dowiedzieć się, dlaczego opinie Google są ważne, jak je pozyskiwać oraz co zrobić, kiedy otrzymasz negatywny komentarz? Zapraszamy do lektury!
Dlaczego opinie Google są ważne dla przedsiębiorców?
Różnego rodzaju badania przeprowadzane na konsumentach wykazały, że większość ludzi ufa recenzjom online. Podobnie zresztą jak osobistym rekomendacjom od przyjaciół i rodziny. Ponad 70% klientów decyduje się na zakup pod wpływem pozytywnych opinii o usłudze lub produkcie. Podsumowując – pozytywne opinie są ważne. Mają one realny wpływ na decyzje zakupowe klientów.
Gdy potencjalny klient szuka w Internecie lokalnej usługi lub produktu zazwyczaj w wynikach wyszukiwania widzi firmę z mapą, nazwą, lokalizacją, numerem kontaktowym i opiniami o firmie, które zostawili klienci, którzy skorzystali już z usług danej firmy. Liczba pozytywnych recenzji może mieć bezpośredni wpływ na to, jaką dana firma zajmuje pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania.
Dlatego też w Twoim najlepszym interesie jest, aby jak najwięcej klientów pozostawiało w wizytówce pozytywne opinie dla Twojej firmy. Nie przekonaliśmy Cię jeszcze? Jest jeszcze jeden ważny powód, dla którego przedsiębiorcy powinni zainteresować się założeniem wizytówki w Google Moja Firma i dbaniem o zbieranie w niej pozytywnych opinii. Tym powodem jest fakt, że treść opinii jest pozycjonowana w wynikach wyszukiwania! Google często używa opinii jako źródła informacji na temat Twojej oferty.
Zdobywanie opinii w wizytówce Google
Jasnym jest, że posiadanie pozytywnych opinii Google jest dla firmy bardzo istotne. Co zatem zrobić, aby zachęcić klientów do ich wystawiania?
- Pierwszym sposobem jest wysłanie linku do opinii w bezpośredniej wiadomości do klientów, np. mailingu. Klienci otrzymają wiadomość bezpośrednio na swoje skrzynki mailowe z przyciskiem lub linkiem kierującym ich bezpośrednio do miejsca, gdzie mogą napisać opinię o firmie lub proponowanych produktach lub usługach. Takie działanie znacznie skróci i uprości cały proces i prawdopodobnie przyniesie kilka nowych opinii w wizytówce Google.
- Drugim sposobem jest umieszczenie na firmowej stronie www lub sklepie internetowym guzika kierującego do wizytówki Google, a najlepiej od razu do sekcji opinii. W ten sposób każdy klient będzie mógł w prosty i szybki sposób dodać swoją recenzję.
Jak usunąć opinie w Google?
Na samym wstępie wyjaśniamy – nie da się usunąć opinii w Google tylko dlatego, że jest ona negatywna. Nie można też wyłączyć systemu oceniania w wizytówce Google. Dlatego zdecydowanie warto dbać o swoich klientów. Z pewnością odwdzięczą się za to pozytywnymi opiniami.
W przypadku jednak, jeżeli masz do czynienia z niesłuszną lub obraźliwą opinią (czasami zdarza się tak w przypadku nieuczciwych działań konkurencji) możesz:
- Zgłosić opinię do Google. W tym celu skontaktuj się z Google Support, a następnie wypełnij formularz uzasadniając, dlaczego opinia jest dla Twojej firmy krzywdząca lub niesprawiedliwa.
- Oznaczyć opinię jako zawierającą treść nienawiści lub przemocy. Żeby to zrobić wystarczy znaleźć firmę na Google Map wpisując w wyszukiwarkę jej nazwę oraz adres. Następnie trzeba odszukać negatywną opinie i zgłosić ją poprzez kliknięcie małej flagi pojawiającej się po najechaniu kursorem w okolice nazwy użytkownika, który wystawił opinię. Kolejnym krokiem jest podanie swojego adresu e-mail i zaznaczenie pola „This post contains hateful, violent or inappropriate content” czyli informacji, że post może zawierać treść nienawiści lub przemocy i zatwierdzić.
Niemniej jedna, musisz mieć świadomość, że zgłoszenie opinii to dopiero początek drogi, który nie oznacza jej natychmiastowego usunięcia. Istnieje jednak szansa na powodzenie całej operacji. Jeżeli opinia wystawiona Twojej firmie jest nieprawdziwa lub krzywdząca, warto podjąć powyższe działania.
Trzeba też pamiętać, że negatywna opinia od osoby, która faktycznie skorzystała z usług firmy lub zakupiła produkt, nie kwalifikuje się do usunięcia. Takie jest prawo konsumenta – może ocenić i nie ma sensu z tym dyskutować.
Negatywna opinia – co robić?
Negatywne opinie zdarzają się. Zdecydowanie łatwiej jest nam wyrzucać frustracje i ciskać gromami niż chwalić. Ot, taka ludzka natura. Wystarczy gorszy dzień i już negatywy płyną szerokim strumieniem, zwłaszcza w Internecie, gdzie czujemy się anonimowi. Co robić, kiedy taka negatywna opinia pojawi się w wizytówce Twojej firmy? Jeżeli jest niezgodna z prawdą, możesz zgłosić ją do Google tak, jak opisaliśmy to powyżej. Ale, jak mówi popularna reklama telewizyjna, „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Zdecydowanie warto zawczasu pracować na pozytywne opinie i sympatię klientów.
W odpowiedzi na negatywną opinię możesz grzecznie poprosić o kontakt w celu wyjaśnienia sprawy. Jeżeli negatywna opinia jest słuszna – podziękuj za nią, przeproś i zaproponuj zadośćuczynienie. Może się zdarzyć, że klient odpowie, wówczas jest szansę na poprawę sytuacji – poproszenie go o zmianę recenzji.
Często zdarza się jednak, że osoby wystawiające złe opinie Google później już się nie zgłaszają. Trudno. Sytuacja i tak będzie miała pozytywny wydźwięk. Inne osoby, które zobaczą negatywną opinię, przeczytają również Twój komentarz. Wówczas z pewnością wyciągną słuszne wnioski – że właściciel firmy dba o jej reputację, wykazuje chęć kontaktu i oferuje konkretne rozwiązania. To między innymi oznacza obsługę klienta na wysokim poziomie i liczenia się z jego zdaniem.
Słowo na koniec
Jedno jest pewnie! Zdecydowanie warto dbać o PR swojej firmy w Internecie. Pozytywne opinie i odpowiadanie na komentarze przekładają się na sprzedaż, a także na postrzeganie firmy przez nowych klientów. Dzięki opiniom firma przestanie być anonimowa i prawdopodobnie zyska nowe grono osób zainteresowanych oferowanymi przez nią produktami/usługami. Tego właśnie Ci życzymy!
A jeżeli potrzebujesz pomocy w założeniu lub prowadzeniu wizytówki Google dla swojej firmy – zapoznaj się z naszą ofertą. Postaramy się o wysokie pozycje i pozytywne opinie dla Twojego biznesu.
Skontaktuj się z nami
P.S. Niedawno na naszym firmowym fanpage’u pisaliśmy o ataku chińskiego konta spamujacego na wizytówki Google zielonogórskich lokali. Sprawa była ewidentnie podejrzana gdyż, Chan Mikechan (użytkownik Google), w ciągu zaledwie godziny wystawił kilkadziesiąt ocen restauracjom, sklepom i hotelom. Okazuje się, że system oceniania Googla ma pewne niedociągnięcia. Zgłosiliśmy błędy do Google Support i liczymy na to, że przyczynimy się do poprawy systemu, aby mógł jak najlepiej służyć nam wszystkim 🙂