Które social media są najlepsze dla promocji Twojej firmy?
Idealna platforma social media, która sprawdzi się w każdym biznesie, niestety nie istnieje. Każdy kanał społecznościowy jest dla kogoś innego i o czym innym. Inne treści królują na LinkedInie, a inne na Pintereście. Czego innego ludzie szukają wchodząc na Facebooka, a czego innego na Instagramie. W końcu – każda z tych platform ma inne grono użytkowników.
Dlatego zanim zaczniesz rozważanie o promocji swojej marki w którymkolwiek z sociali warto odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania:
- Czy na tym kanale są docelowi odbiorcy marki?
- Po drugie czy treści, które zamierzasz publikować nadają się do tego medium?
- I wreszcie, czy jesteś w stanie poświęcić czas, by regularnie prowadzić dany kanał/ dane kanały mediów społecznościowych?
W skrócie zatem – dla kogo, co i kiedy publikować. Od tego bowiem zależy cała reszta. Każde z mediów społecznościowych jest inne, ma swoją specyfikę działania, swoje wady i zalety. Użytkownicy oczekują określonych treści na każdym z kanałów.
Ponadto należy pamiętać, że social media nie są celem samym w sobie, a narzędziem, dzięki któremu możesz realizować swoje cele marketingowe. Zakładanie konta na jakiejś platformie, bo ta jest akurat na topie, to nie najlepszy pomysł.
Przeanalizujmy więc pokrótce największe platformy mediów społecznościowych.
Które social media będą najlepiej promować Twoją markę w internecie?
Serwis społecznościowy, w ramach którego zarejestrowani użytkownicy mogą tworzyć sieci i grupy, dzielić się wiadomościami i zdjęciami oraz korzystać z aplikacji. Mówi się, że jak nie jesteś na Fejsie, to nie istniejesz. Tyczy się to zarówno ludzi jak i marek. I o ile coś w tym jest, bo już niemal co trzeci Polak ma konto na Facebooku, o tyle ciężko jest się wśród tylu kont wybić. Algorytmy Facebooka ciągle obniżają zasięgi i dotarcie do Twojej grupy docelowej bez płatnych kampanii jest coraz trudniejsze.
Najszybciej rozwijający się kanał społecznościowy. Instagram to przede wszystkim zdjęcia, a więc doskonałe medium promocji produktów i usług atrakcyjnych wizualnie. Pomocne w wyszukiwaniu jest oznaczanie zdjęć tzn. tagowanie hasztagami #. Oprócz obserwowania innych użytkowników, można obserwować same hasztagi. Świetnie sprawdzą się tu marki modowe i kosmetyczne, ale też jedzenie, wyposażenie wnętrz i lifestyle. Tu rządzą influencerzy pokazujący jak żyć, co jeść i co kupować, więc jeśli chcesz promować swoją markę przez influencerów, to Instagram jest dla Ciebie.
Wirtualna tablica pomysłów. Tu rządzą pionowe grafiki o tematyce kobiecej. Aż 80% użytkowników to panie szukające pomysłów do domu, mody, urodowych tipów, wakacji. Na Pintereście świetnie wyglądają też infografiki i projekty graficzne. Na tym portalu nie ma czegoś takiego jak „żywotność postów”, bo Twoje piny są aktywne cały czas. Użytkownicy nie tylko udostępniają nowe, ale też przepinają z tablicy na tablicę już opublikowane. Dlatego zaplanowanie aktywności w tym portalu to must-have. Ilość tablic i ich zawartość nie może być przypadkowa, ponieważ Pinnerzy mogą obserwować nie tylko Twój cały profil, ale też pojedyncze tablice. Jeśli po czasie stwierdzisz, że jedna z tablic nie była dobrym pomysłem i ją usuniesz, to może się okazać, że stracić wielu obserwatorów Twojego contentu.
YouTube
Serwis, który umożliwia bezpłatne umieszczanie, odtwarzanie strumieniowe, ocenianie i komentowanie filmów. Profile zarejestrowanych użytkowników określane są jako „kanały„, a sami twórcy „youtuberami„.
Co lubimy oglądać na YouTubie? Bo to, że lubimy, jest oczywiste. Żadna sieć kablowa nie osiąga takich wyników jak YouTube z 1 miliardem godzin wyświetlonych filmów dziennie!
Najczęściej są to klipy muzyczne, zwiastuny filmów (trailery), instrukcje (content techniczny ma tu duże pole do popisu) oraz poradniki. Dużą popularnością cieszą się także tzw. vlogi, czyli video blogi oraz śmieszne filmiki. Nie ma co ukrywać – portal ten służy przede wszystkim rozrywce.
Co ważne – serwis jest częścią Google i umożliwia wyświetlanie reklam.
Portal o charakterze zawodowym. Twój profil działa jak swego rodzaju wirtualne CV, a sam portal jako pomocne narzędzie w poszukiwaniu pracy i pracowników. Świetnie sprawdzi się też w budowaniu wizerunku marki – platforma umożliwia publikowanie branżowych artykułów, kursów i szkoleń. Na swoim profilu użytkownik uzupełnia dane dotyczące swojej historii pracy (zupełnie jak w CV) oraz umiejętności, które inni użytkownicy mogą potwierdzić.
Warto być na Linkedin, ponieważ aż 66% rekruterów szuka pracowników poprzez ten portal.
Twoje sociale w rękach profesjonalistów
Podsumowując – dobrze jest znać popularne kanały mediów społecznościowych, aby wśród gąszczu sociali wybrać te, które naprawdę wzmocnią wizerunek Twojej marki i dotrą do Twoich potencjalnych klientów.
A co jeśli nie masz czasu, by zająć się tą formą promocji w internecie? Co jeśli się na tym nie znasz i wolisz swój czas poświęcić jednak swojemu biznesowi, a nie jego promocji? Doradzimy Ci, czy obecność Twojej marki w danym portalu mediów społecznościowych jest wskazana. Opracujemy strategię spójną z wizerunkiem Twojego biznesu i poprowadzimy Twoje sociale dla Ciebie.
Zobacz także – Outsourcing marketingu – to się opłaca