Jak zarabiać na Instagramie?
Instagram to narzędzie, platforma, serwis społecznościowy, który zyskuje na popularności z roku na rok. W Polsce prawdziwy boom na Instagrama nastąpił mniej więcej w 2013. Instagram, zakupiony chwilę wcześniej przez Facebooka, zaczął się mocniej reklamować, a i sam Facebook dał użytkownikom możliwość integracji. Podpowiadamy, jak zarabiać na Instagramie.
Początki Instagrama
Dzisiaj ciężko znaleźć nowoczesny smartfon bez aplikacji Instagram. Używamy jej zarówno prywatnie, jak i służbowo. Instagram to serwis pracujący obrazem, przede wszystkim zdjęciem, ale coraz częściej również i mikrofilmem. Z racji tego, że użytkownicy social mediów mają w sobie pierwiastek internetowego ekshibicjonizmu. Chętnie dzielą się treściami – mniej lub bardziej interesującymi. Początkowo, jak zawsze przy okazji social mediów, Instagram pełnił rolę serwisu społecznościowego o charakterze stricte prywatny. Marketingowcy szybko zrozumieli jednak jak ogromny potencjał drzemie w tym narzędziu. Obok prywatnych osobistych zdjęć, na Instagramie coraz częściej zaczęły pojawiać się treści sprzedażowe, tj. zachęcające do zakupów danego produktu, promujące markę czy usługę.
Korzystanie z Instagrama jest bardzo proste – wystarczy opanować kilka podstawowych ruchów, by szybko i skutecznie prowadzić komunikację tym kanałem. Postanowiliśmy przygotować krótki poradnik dotyczący tego jak publikować treści, by zarabiać na Instagramie!
Ciekawy content to podstawa
Jak zawsze w sieci ciekawy content jest najważniejszy. To on może dać Ci przewagę. Niezależnie od tego, jaką branżę reprezentujesz, zawsze stawiaj na content! Publikuj treści ciekawe, wartościowe, przydatne, opakowane w lekką i zrozumiałą formę. Nie każ użytkownikom zbytnio zgadywać, co chciałeś przekazać swoim zdjęciem/grafiką – skoro ktoś zamiast czytania woli oglądać, daj mu prosty i oczywisty komunikat (co nie jest jednoznaczne z prymitywną czy prostacką formą!).
Dobry content to również jakość obrazu – stawiaj na wysoką (ba, najwyższą!) jakość. Rób dobre zdjęcia, unikaj wrzucania kiepskich i niewyraźnych fotek. Pamiętaj, że z pomocą zawsze przychodzą wbudowane instagramowe filtry, które pozwolą podrasować niedoskonałe zdjęcia, ale z beznadziejnych fotek nawet i te filtry nie zrobią dobrego contentu.
Publikując nową treść, angażuj do dyskusji i dzielenia się treścią – zadawaj pytania, komentuj, odpowiadaj na inne komentarze. To zawsze pomaga w budowaniu wizerunku marki, a docelowo może też pomóc ci zarabiać na Instagramie.
Zadbaj o swój profil
Wielu użytkowników, zwłaszcza firmowych, niedostatecznie uzupełnia swoje dane i nie korzysta z wielu funkcji Instagrama. W opisie często znajdujemy jedno nic nie wnoszące zdanie, a przecież możemy w nim umieścić zaproszenie do kontaktu, adres internetowy, kupon rabatowy czy nawet konkretny link.
Zobacz także:
Które social media są najlepsze dla promocji Twojej firmy?
Postuj regularnie, ale nie zalewaj treścią
Regularne postowanie jest niezwykle ważne, jednak trzeba to robić z umiarem i zachowaniem dobrego smaku. W zależności od tego jaką markę reprezentujesz, spróbuj dopasować częstotliwość publikacji postów do swoich odbiorców. Jeśli nie wiesz jak często publikować, dostosuj się do bezpiecznej normy 2-3 postów w tygodniu.
Buduj sieć
Prowadzenie kanału na Instagramie nie polega wyłącznie na publikowaniu – musisz być w pełni zaangażowany w życie swojego kanału. Z czym to się wiąże? Z odpowiadaniem na komentarze, z odwzajemnianiem reakcji, z poszukiwaniem nowych followersów, do których dotrzesz między innymi poprzez podglądanie konkurencji.
Przeznacz co najmniej 30 minut dziennie na budowanie swoich relacji z użytkownikami – zaowocuje to dużą publicznością oraz potencjalnie – zarobkiem dla Twojej firmy.
Posty sponsorowane
Prostym sposobem na to jak zarabiać na Instagramie jest inwestycja w reklamę. Posty sponsorowane to jedna z form reklamy na Instagramie. Płacisz, konfigurujesz reklamę i Twoja treść dociera do obranego przez Ciebie targetu. Całość odbywa się za pośrednictwem Facebooka. To w nim masz założone konto reklamowe, w nim konfigurujesz reklamę i wybierasz jej umiejscowienie na Instagramie.
Inną formą postów sponsorowanych jest współpraca z tzw. influencerami, czyli użytkownikami social mediów z dużymi zasięgami. Na czym to polega? Umawiasz się z danym influencerem, że w ramach współpracy opublikuje on post (posty), w których zareklamuje w sposób pośredni lub bezpośredni Twoje produkty, z tytułu czego otrzyma odpowiednie wynagrodzenie (barter lub gotówka).
Ciekawym rozwiązaniem jest skorzystanie z platform dedykowanych takiej współpracy – np. Shoutcart, IndaHash czy WhitePress.
Sklep na Instagramie
Bardzo dobrą formą promowania produktów na Instagramie jest sklep z produktami, które oznaczamy na zdjęciach. Aby korzystać z tej funkcji, niezbędne jest posiadanie sklepu na Facebooku. Rozwiązanie to jest darmowe i nie wymaga dodatkowego oprogramowania. Jedyne, o czym musimy pamiętać, to aktualizacja bazy produktów w Facebooku. Oczywiście najlepiej jeśli jest to zautomatyzowane i robi się samo, ale jeśli takiej opcji nie ma, należy regularnie ją aktualizować.
Cross-marketing
Jeśli Twoja marka/firma współpracuje z innymi podmiotami korzystającymi z social mediów, spróbujcie wzajemnej promocji, by zacząć zarabiać na Instagramie. Jedna marka wspominająca o drugiej czy trzeciej, zdecydowanie zwiększa jej zasięg. Informacja dociera bowiem do wszystkich użytkowników tej wspominającej. Jest to zabieg darmowy, o ile strona wspominająca nie zażąda z tego tytułu żadnych benefitów. Wszystko jest do omówienia – jeśli zbierzesz swoje argumenty i powody, dla których uważasz, że warto – z pewnością przekonasz do tego swojego partnera biznesowego.
Raportowanie i wiedza – pięta achillesowa
Dla wielu firm używających Instagrama i innych social mediów praca kończy się na publikowaniu treści. Czasem w niewielkim wymiarze również na odpowiadaniu na komentarze i reakcje, a w jeszcze mniejszym na kontrolowaniu zasięgów i tego, w jaki sposób użytkownicy reagują na naszą markę i produkty. Podstawą dobrego marketingu zawsze jest analityka i raportowanie. Jeśli korzystasz z Facebooka czy Instagrama, zainwestuj w dobre narzędzie śledzenia działań w social mediach. Na podstawie tych wyników Twoja wiedza będzie szersza, a Ty dowiesz się, czy Twoja komunikacja w ogóle ma sens i co ewentualnie robisz nie tak. Raportowanie i stały monitoring marki w social mediach ma jeszcze jedną ogromną zaletę – dzięki takim narzędziom szybko wychwycisz potencjalny kryzys. Jeśli np. ktoś otaguje Twój produkt, markę lub po prostu o niej wspomni w negatywnym kontekście, będziesz miał informację o tym niemal natychmiast, co pozwoli Ci szybko zareagować.
Zobacz także:
Intuicyjność sklepu internetowego
Instagramowi wyjadacze – przybywamy z pomocą!
Jeśli Instagram to dla Ciebie zbyt wiele albo nie masz pomysłu na to, jak zachwycić swoją publikę, zgłoś się do nas! Z ogromną przyjemnością zajmiemy się komunikacją Twojej marki na Insta! Niezależnie od tego, jaką branżę reprezentujesz – mamy asy w rękawie na każdą okazję! Dysponujemy zespołem specjalistów, którzy zapewnią Ci KOMPLEKSOWĄ obsługę na Instagramie – zadbamy o content, promocję, innowacyjne rozwiązania i uraczymy rozbudowanym raportem. Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy na niezobowiązujące spotkanie.