Employer branding i marketing rekrutacyjny
Coraz częściej słyszy się pojęcia takie jak employer branding czy marketing rekrutacyjny. To niezwykle ważne zagadnienia, o których wielu pracodawców zapomina. Dowiedz się, dlaczego warto zainwestować w porządnie przeprowadzoną rekrutację.
Jak zaczęła się nasza przygoda ze wsparciem rekrutacji
Zaczęło się od sytuacji, która pewnie często jest Państwa udziałem. Wiosną 2018 roku rozpoczęliśmy proces rekrutacji w naszej firmie. Standardowa procedura: ogłoszenia rekrutacyjne napisane, opublikowane na pracuj.pl, olx, gumtree i w paru innych miejscach, podstrona kariery zrobiona… a przez dwa tygodnie wpłynęły 2 sztuki CV (sic!)…
Pierwsza myśl – “no to pięknie”. Roboty mnóstwo, nie wiadomo, w co ręce włożyć, potrzeba nowych, fajnych i zaangażowanych ludzi, a tymczasem “echo”. No i co z tym fantem zrobić? Czy da się w ogóle coś zrobić? I to na tak trudnym rynku jak branża IT? Okazało się, że się da! Jak najbardziej! Po paru (pozornie drobnych) zmianach i kolejnych 3 tygodniach, na biurku szefa dumnie leżały 73 sztuki CV! Ludzie, czytając ogłoszenie o pracę, “między wierszami” zauważyli, że po prostu chcą u nas pracować. SUPER!!!
Jak to się stało, jak to możliwe i jak możemy wspomóc Wasz proces rekrutacji? Możemy, to pewne! Ale po kolei, najpierw kilka spostrzeżeń o współczesnym rynku pracy. Niby oczywistych, ale pewnie dlatego bardzo często o nich zapominamy….
Marketing rekrutacyjny w firmie – pokaż, że warto u Ciebie pracować
Firma nie może rozwijać się bez ludzi – każdy przedsiębiorca potrzebuje pracowników, którzy będą specjalistami w swojej dziedzinie. Jednak w dzisiejszych czasach coraz trudniej zatrudnić wymarzonego pracownika – liczba aplikacji na oferty pracy spada, a wśród złożonych CV część nie spełnia wymogów formalnych (brak wymaganego doświadczenia zawodowego, znajomości języków obcych, wykształcenia).
Dodatkowym wyzwaniem dla pracodawcy jest utrzymanie pracowników w firmie, bo dziś ludzie zmieniają pracę chętniej, niż jeszcze parę lat temu. Rynek pracownika sprawia, że kandydat może przebierać w atrakcyjnych ofertach, zatem pracodawcy prześcigają się w oferowanych benefitach, ale to nie one są kluczem do ich sukcesu.
Najważniejsze znaczenie ma tzw. “marka pracodawcy”, czyli swoista obietnica dotycząca kultury organizacji, atmosfery w pracy i tego, czego można się spodziewać pracując w danej firmie. Firmy świadome znaczenia marki pracodawcy coraz częściej decydują się na tworzenie długofalowych strategii jej budowania.
Całość tych działań nazywamy employer brandingiem. Employer branding to działania koncentrujące swoją uwagę dwutorowo: zewnętrznie, czyli na komunikacji do kandydatów oraz wewnętrznie, czyli skupiające się na utrzymaniu pracowników w firmie poprzez rozwijanie dobrych relacji i przyjaznej atmosfery w pracy.
Jednym z elementów budowania marki pracodawcy jest marketing rekrutacyjny. Łączy on wiedzę z obszarów związanych z rekrutacją i marketingiem, ale też czerpie z szeroko rozumianego HR-u i PR-u.
Najprościej mówiąc są to działania wspierające proces rekrutacji przez zastosowanie skutecznego przekazu marketingowego, budującego wizerunek “pracodawcy z wyboru”. Może być elementem strategii, ale może też stanowić osobne działanie.
Zobacz także – Mailing reklamowy – po co i jak?
Employer branding w praktyce
Pomożemy Twojej firmie w:
- Procesie rekrutacji – udzielimy wsparcia na każdym etapie procesu: od stworzenia persony, przez zaprojektowanie kampanii rekrutacyjnej, stworzenie komunikatów rekrutacyjnych i ogłoszeń o pracę oraz wybór miejsc, w których warto publikować oferty pracy;
- Zasugerujemy Wam, jakie jeszcze są ważne elementy dotyczące spotkań rekrutacyjnych;
- Wspomożemy w procesie wdrożenia pracownika . Jeśli chcesz zwiększyć szansę na skuteczne zatrudnienie pracownika i jego utrzymanie, warto zadbać o jego skuteczne wdrożenie do organizacji;
- Tworzeniu strategii budowania marki pracodawcy. Jeśli chcesz, by Twoja firma była konkurencyjna na rynku pracy, warto podjąć długofalowe, przemyślane działania, które zapewnią nie tylko zewnętrzne zainteresowanie firmą, ale też wewnętrzne zadowolenie z pracy w niej;
- Tworzeniu strony WWW (bądź podstrony “kariera”) poświęconej karierze w Twojej firmie;
- Wyborze i prowadzeniu kanałów social media wspierających działania employer brandingowe.
Niby tylko tyle, ale w naszej opinii aż tyle. To, że podnieśliśmy skuteczność naszej rekrutacji ponad 35 razy (z 2 CV do 73) to NIE BYŁO dzieło przypadku, a bardzo wnikliwie przemyślane działania.
Czy to jest powtarzalne? Tak, szczególnie jeśli firma tworzy dobrą organizację bazującą na wzajemnym poszanowaniu, zrozumieniu i dobrych relacjach. Wówczas połowę drogi mamy już za sobą.
Uprzedzając pytania odnośnie naszej rekrutacji: tak, to historia z happy endem! Zatrudniliśmy BARDZO fajnych ludzi, a naukę wyciągniętą z tej sytuacji przełożyliśmy na podobny sukces u naszych klientów.