Jak udostępnić post na Facebooku oraz jak publikować, aby można było udostępniać
Facebook umożliwia swoim użytkownikom nie tylko kontakt ze znajomymi, ale także możliwość dzielenia się treściami, takimi jak zdjęcia, wydarzenia, informacje czy artykuły. Co więcej, jeżeli czyjeś treści uznamy za interesujące i zechcemy pokazać je swoim znajomym, to także możemy je udostępniać. Nie zawsze jednak się to udaje, gdyż możliwość udostępniania zależna jest od ustawień prywatności. Zobacz jakie są możliwości udostępniania postów oraz co może być przyczyną tego, że nie można ich udostępniać.
Jak opublikować post na Facebooku, żeby inni mogli go udostępniać?
Na wstępie warto zaznaczyć, że posty na Facebooku możesz publikować jako użytkownik i jako strona firmowa, jeżeli ją posiadasz. W tym celu dobrze jest założyć menedżera firmy dla swojego biznesu. Zalety jego posiadania poznasz w podlinkowanym artykule. Co za tym idzie jako strona lub jako użytkownik, można też posty udostępniać. Zasada jest taka sama. Warunkiem jest tylko posiadanie odpowiedniej funkcji w zarządzaniu stroną na Facebooku.
Jak udostępnić post na Facebooku?
Żeby udostępnić na swojej ścianie post, który wyświetlił Ci się w aktualnościach, kliknij przycisk Udostępnij, który się pod nim wyświetla. Znajdziesz go w prawym dolnym rogu. Następnie z rozwijanego menu wybierz Udostępnij teraz (Publicznie) i gotowe. Post pojawi się na Twoim profilu w aktualnościach oraz na Twojej osi czasu, czyli wspomnianej ścianie. Co ważne, stanie się to zgodnie z określonymi przez Ciebie ustawieniami prywatności. Warto zwrócić na to uwagę, gdyż często te ustawienia są przyczyną problemów z udostępnianiem postów. Temat ustawień i kwestię ich zmiany poruszę ponizej w tym artykule.

Poza opcją Udostępnij teraz (Publicznie) możesz wybrać także inną opcję udostępniania spośród dostępnych, są to:
Udostępnij w Aktualnościach
Ta opcja daje możliwość dodania swojego komentarza do udostępnianej treści. Jeżeli np. chcesz udostępnić post z linkiem do strony www, to możesz udostępnić sam link i załączyć oryginalny opis lub dodać do niego swój komentarz. W tym przypadku można też zaznaczyć komu udostępniany post będzie się wyświetlał. Mogą być to np. tylko Twoi znajomi na portalu, wszyscy (opcja Publicznie), znajomi z wyjątkiem wybranych osób, wybrana grupa znajomych lub tylko Ty. Warto także wiedzieć, że jeżeli zechcesz udostępnić post w grupie publicznej, to każdy będzie mógł go zobaczyć. Wówczas nie będzie możliwości zmiany ustawień wyświetlania.

Udostępnij w relacji
Po kliknięciu w tak opisany przycisk, wybrany przez Ciebie post zostanie udostępniony w Twojej relacji z zachowaniem aktualnych ustawień prywatności.
Wyślij w Messengerze
Dzięki tej opcji możesz przesłać post w wiadomości prywatnej w Messengerze wybierając jedną osobę lub grupę swoich znajomych. Wystarczy ją wybrać i kliknąć przycisk Wyślij.
Udostępnij w grupie
Ta opcja daje Ci możliwość przekazania wybranej treści do jednej z grup na Facebooku, których jesteś członkiem/członkinią. Żeby to zrobić musisz wpisać nazwę grupy i opublikować post.
Udostępnij w profilu znajomego
Mamy też opcje opublikowania udostępnionego postu w osi czasu znajomego na Facebooku. Wystarczy wybrać tę opcję spośród dostępnych, podać nazwę użytkownika i opublikować. Pamiętaj jednak, że jeżeli Twój znajomy ograniczył innym prawo do publikowania i udostępniania treści w swoich ustawieniach prywatności, to opublikowanie posta nie będzie możliwe.
Udostępnij na stronie
Jeżeli zarządzasz jakąś stroną na Facebooku to jak najbardziej możesz również na niej udostępniać wybrane posty. Gdy masz dostęp do więcej niż jednej strony, wybierz nazwę odpowiedniej strony z menu rozwijanego i opublikuj udostępniany post na swojej stronie.
Jak udostępnić post w relacji
Wszystkie posty, które widzisz w swoich Aktualnościach możesz udostępnić w relacji na Facebooku. Oczywiście jest to zależne od indywidualnych ustawień prywatności, które mogą być przyczyną tego, że relacji nie będzie dało się udostępnić. Jeżeli jednak w Twoich ustawieniach są odhaczone niezbędne opcje, to Twoi znajomi będą mogli zobaczyć udostępniony przez Ciebie post w opublikowanej przez Ciebie relacji. Żeby to zrobić kliknij przycisk Udostępnij w relacji, który wybierzesz z menu rozwijanego pod postem.
Udostępnianie postów w grupie na Facebooku
Posty w grupie możesz udostępniać jako strona, której jesteś administratorem lub jako użytkownik. To świetny sposób, jeżeli chcesz nagłośnić jakiś temat lub przedstawić jakąś ofertę. Jest wówczas duża szansa, że udostępniona przez Ciebie treść dotrze do dużej liczby osób. A już na pewno do zdecydowanie większej niż tylko Twoi znajomi na portalu. Działanie jest takie samo jak w przypadku zwykłego udostępniania posta z tą różnicą, że musisz wybrać opcję Udostępnij w grupie, a następnie z menu rozwijanego wybrać odpowiednią grupę. Oczywiście możesz udostępniać posty tylko w grupach, których jesteś członkiem.
Jak udostępnić post z Facebooka na Inastagramie
Jednoczesne publikowanie postów na obu tych platformach oszczędza sporo czasu, zwłaszcza osobom, które w ten sposób promują swój biznes. Zależy im zwykle na szybkiej i bezproblemowej publikacji postów, które później często promują dzięki kampaniom reklamowych na Facebooku i Instagramie. W ten sposób ich oferta ma szanse trafić do większej liczby użytkowników Facebooka i osiągnąć zamierzone cele biznesowe.
Wracając do tematu, aby móc publikować jednocześnie na Facebooku i Instagramie muszą one być połączone ze sobą. Twoje zasoby, czyli stronę na FB i konto na Instagramie możesz połączyć m.in. w Ustawieniach swojej strony. W menu po lewej stronie znajdziesz zakładkę Instagram. Tam właśnie należy powiązać stronę z kontem na Instagramie podając dane do logowania i zatwierdzić. Następnie publikując post na koncie instagramowym trzeba zaznaczyć opcję Opublikuj także na Facebook i to wszystko.
Jeżeli w ten sposób udostępniasz posty, zwróć uwagę, że duża liczba hasztagów nie wygląda dobrze w postach na Facebooku. Dlatego też po opublikowaniu posta zalecamy go edytować bezpośrednio na Facebooku i usunąć niepotrzebne hasztagi.
Działa to również w drugą stronę, czyli podczas publikowania posta na Facebooku można udostępnić go także na Instagramie. Żeby to zrobić wystarczy zaznaczyć tę opcję podczas publikowania posta, tak jak widać to poniżej. W tym przypadku z kolei, dobrze byłoby edytować post na Instagramie i opatrzyć go odpowiednimi hasztagami.

Dlaczego nie mogę udostępnić posta na Facebooku?
Tak jak pisałam wcześniej udostępnianie postów i wyświetlanie ich na osi czasu ma ścisły związek z ustawieniami prywatności profilu. Jeżeli masz problem z udostepnieniem czyjegoś posta to prawdopodobnie ustawienia tej osoby nie są publiczne. Swoje ustawienia prywatności możesz to sprawdzić w prosty sposób. Zaloguj się na swoje konto na Facebooku. Następnie w prawym górnym rogu okna wybierz rozwijane menu (ikonka trójkąta), a z niego zakładkę Ustawienia i prywatność.

Następnie wybierz Ustawienia i zakładkę Prywatność z menu, które wyświetli się w lewej części okna. Na wyświetlonej stronie znajdziesz sekcję Twoja aktywność, tam z rozwijanego menu wybierz odpowiednie preferencje. W tym miejscu możesz zaznaczyć komu będą się wyświetlać informację o Tobie i określisz, kto może nawiązać z Tobą kontakt. Taka informacja pojawia się także w momencie udostępniania posta, więc można sprawdzić na bieżąco komu udostępniony post będzie się wyświetlał.
Facebook informuje także, że nie można udostępniać postów osobom, które nie należały do pierwotnej grupy odbiorców. Oznacza to, ze jeżeli post początkowo został udostępniony wybranej grupie znajomych z Facebooka, to nie uda nam się go udostępnić dalej do większemu gronu odbiorców, czyli publicznie.
Tak więc, jeżeli zdarzy się, że nie możesz udostępnić czyjegoś postu, to prawdopodobnie użytkownik, który opublikował go, lub grupa na której został opublikowany nie aktywowała opcji prywatności w trybie Publiczne udostępnianie.

Może też się zdarzyć także, że możliwość udostępniania postów na Facebooku zostanie zablokowana. Dzieje się tak gdy opublikujemy bardzo dużo postów w krótkim czasie, udostępniamy posty, które ktoś zgłosił jako niechciane lub łamiące standardy społeczności lub regulamin Facebooka. Na szczęście często jest to blokada tymczasowa, która zostaje zdjęta z użytkownika w bardzo krótkim czasie.
Zobacz także:
CPC, CPA, CPM, CPV, czyli modele rozliczeń reklamy internetowej