CPC, CPA, CPM, CPV, czyli modele rozliczeń reklamy internetowej
Gubisz się w tych dziwnych skrótach? CPC, CPM, CPV,CPA … Nic się nie martw. Wychodzimy naprzeciw potrzebom początkujących reklamodawców działających w internecie i stworzyliśmy mini słownik, gdzie opisaliśmy modele rozliczeń reklamy. Mamy nadzieję, że dzięki niemu wszystko rozjaśni się w Twojej głowie, a wyniki reklam staną się nareszcie zrozumiałe.
Modele rozliczeń reklamy internetowej, a kampanie reklamowe
W związku z rozwojem Internetu przed przedsiębiorcami pojawiły się nowe możliwości na sprzedaż i promocję w produktów i usług. Co jest z tym ściśle związane, zaczęły powstawać różnego rodzaju modele wyceny reklam online. Możliwości reklamy w sieci nadal nieustannie się rozwijają. Jak grzyby po deszczu pojawiają się nowe platformy reklamowe, które oferują różne modele rozliczeń reklamy. Najprostszy ich podział polega na przypisywaniu kosztów za zaangażowanie odbiorców reklamy lub jej wyświetlenia w sieci.
Może zainteresuje Cię także Słownik pojęć marketingu internetowego?
Najpopularniejsze modele rozliczeń reklamy
CPC – cost per click
Jest to jeden najpopularniejszych modeli rozliczeń płatnej reklamy w internecie. Stosuje się go zarówno na Facebooku jak i w Google Ads. Oznacza średni koszt jaki ponieśliśmy w wyniku kliknięcia w naszą reklamę. Warto pamiętać, że samo wyświetlenie nie generuje żadnych kosztów dla reklamodawcy. To uczciwy model rozliczania za reklamę, gdyż płacimy dopiero wtedy, kiedy faktycznie ktoś jest zainteresowany nasza ofertą i w nią kliknie. Dlatego też jest preferowany przez wielu reklamodawców. Dzięki niemu łatwo można zmierzyć stopień efektywności kampanii. Model ten jest idealny dla kampanii sprzedażowych.
CPM – cost per mille
Ten model stosuje się jeżeli reklamodawcy zależy przede wszystkim, aby reklama się wyświetlała jak największej liczbie osób. Najlepiej sprawdza się w procesie budowania świadomości marki. CPM oznacza on uśredniony koszt wyświetlenia reklamy przez tysiąc odbiorców. Stosuje się ją zarówno na Facebooku jak i na Google AdWords. Plusem wyboru tego modelu rozliczeń jest możliwość ustanowienia górnej granicy jaki reklamodawca może zapłacić za pokazanie reklamy 1000 osób.
CPV – cost per view
Model ten ma zastosowanie głównie dla reklam video, zwłaszcza dla osób reklamujących się na You Tube, ale także na Facebooku i Instagramie. Oznacza on uśredniony koszt za obejrzenie reklamy. Tutaj także, tak jak w przypadku modelu CPC płacimy tylko za wyświetlenie video lub jakąś interakcję z reklamą np. rozszerzenie widoku lub kliknięcie. W tym przypadku również możemy podać górną granicę, jaką jesteśmy w stanie zapłacić za konwersję. Weźmie ona udział w aukcji reklam i wyświetli się jak największej ilości osób za wskazaną przez nas kwotę.
CTR – cost through rate
Oznacza stosunek kliknięć w reklamę do jej wyświetleń przez użytkowników danego medium. Upraszczając – wskaźnik ten procentowo określa ile osób kliknęło w reklamę z spośród osób którym się ona wyświetliła. Warto sprawdzać i porównywać ten wskaźnik, pomoże on sprawdzić czy reklamy są atrakcyjne dla osób do których trafiają.
CPA – cost per action
Skrót oznacza uśredniony koszt za to, że użytkownik wykona wskazane przez reklamodawcę działanie. Może to być np. zapis do newslettera, wypełnienie formularza, dokonanie zakupu itp. Opłata ta zostanie naliczona dopiero wtedy, kiedy użytkownik wykona określone działanie.
CPL – cost per lead
Model ten jest bardzo zbliżony do opisanego wyżej modelu CPA. Różnica polega na tym, że opłata za reklamę jest naliczana gdy użytkownik wypełni formularz i pozostawi nam swoje dane i zaakceptuje zgodę na późniejszy kontakt. Tak więc skrót CPL oznacza koszt za dane kontaktowe do potencjalnego klienta. Opłata naliczana jest kiedy użytkownik wykona określoną czynność.
CPS – cost per sale
Oznacza koszt sprzedaży. Jest dość drogi, przez co stosują go duże e-commersy, a także sieci afiliacyjne, gdzie partnerzy dostają wynagrodzenie za sprzedaż na stronie reklamodawcy.
CPL – cost per like
To średni koszt zdobycia fana. Jest on naliczany w momencie kiedy w wyniku kampanii użytkownik polubi fanpage.
CPI – cost per install
Jest to koszt instalacji dokonanych przez użytkowników w wyniku wyświetlania się im konkretnej reklamy. Model ten przeznaczony jest dla aplikacji mobilnych. Wiąże się z nim CPD, czyli cost per download, czyli koszt za pobranie jakichś, poradników, książek, czy plików.
Modele rozliczeń reklamy – który wybrać?
Wszystkie powyższe modele rozliczeń reklamy mają za cel promować Twoją działalność w Internecie. Jak wybrać ten odpowiedni? Niestety nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Na spokojnie zastanów się jakie są Twoje oczekiwania dotyczące reklamy oraz jakim budżetem dysponujesz . Następnie odpowiedni model rozliczenia dopasuj do swoich potrzeb.
Modele rozliczeń reklamy to rozległy temat. Warto je poznać, aby wybrać mierniki odpowiednie dla sprawdzania kosztu i efektywności swojej reklamy. Jeżeli jednak zdecydujesz, że ten temat nie za bardzo Cię interesuje, ale mimo to zdajesz sobie sprawę, że w obecnych czasach reklama to konieczność i nie chcesz z niej rezygnować, zgłoś się do nas. Z przyjemnością zajmiemy się reklamą na wybranych kanałach social media oraz/i Google Ads dla Twojego biznesu.