Google Discover czyli wyszukiwanie bez szukania
To, że Google ciągle nas zaskakuje powinno nas już w sumie nie dziwić. I tak w 2018 roku Google Feed przemianowano na Google Discover. Zmianie uległa nie tylko nazwa. Aplikację na urządzenia mobilne dopracowano w ten sposób by stała się przydatnym narzędziem sugerującym wyszukiwania dostosowane do zainteresowań użytkownika.
Co to jest Google Discover?
Google Discover to aplikacja od Google dostępna na urządzeniach mobilnych. Wcześniej ta funkcja nazywała się Google Feed. Aplikacja jest nowatorska, ponieważ jest o krok do przodu od dotychczasowych wyszukiwarek. Pomaga odkryć rzeczy, których nawet nie szukałeś, ale które mogą Cię zainteresować.
W kilku słowach – to aplikacja wyszukuje dla Ciebie tematy, a Ty tylko zaznaczasz czy chciałbyś aby pokazywała Ci więcej podobnych treści czy może raczej mniej.
Aby bardziej zobrazować Ci, czym jest Google Discover posłużę się analogią do strony głównej na Facebooku. Każdy użytkownik ma dopasowane treści pod swoje zainteresowania, które zaznaczył lub często ogląda. W aplikacji Google również zobaczysz zdjęcia, artykuły, ba nawet filmy, które mogą Cię interesować.
I choć do Facebookowego giganta aplikacji Google’a jeszcze daleko, zainteresowanie nią rośnie z dnia na dzień, a sam Google chwalił się, że z Google Discover korzysta już przeszło 80 milionów użytkowników miesięcznie (dane z 2018. Źródło tu: https://www.blog.google/products/search/introducing-google-discover/).
Skąd Google wie, co mnie interesuje?
Poczucie anonimowości w sieci to chyba największa iluzja XXI wieku. Tak, Google doskonale wie, co przeglądasz. Do tego stopnia, że algorytm jest w stanie na postawie historii Twoich wyszukań dostosować treści, które są idealnie dopasowane do Twoich zainteresowań.
Treść, która wyświetla Ci się w Feedzie, zależy od zainteresowań, które wcześniej zaznaczyłeś. Jeśli jednak ich nie wskazałeś, algorytm Google użyje danych na postawie Twojej historii wyszukiwań. W pewnym sensie Google podgląda użytkownika używając sztucznej inteligencji.
Google Discover może przewidzieć Twój poziom wiedzy specjalistycznej w danym temacie i pomóc w dalszym rozwijaniu tych zainteresowań. Jeśli na przykład uczysz się szyć, możesz zobaczyć treści dla początkujących na temat ściegów. Jeśli jesteś już biegły w temacie, możesz zobaczyć wideo na temat bardziej zaawansowanych technik i krojów.
Jak dostać się na Google Discover?
O, panie. Kiedyś to wystarczyło znaleźć odpowiednie słowa kluczowe, wrzucić je w tekst i tylko patrzeć jak pozycja pięła się do góry w SERP-ie. Ale co zrobić wtedy, gdy użytkownik nie musi już wpisywać żadnych zapytań ani fraz, a strony są sugerowane dla niego automatycznie? Trudno przewidzieć co się komu wyświetli. Pisać pod użytkowników czy jednak pod algorytm Google?
Odpowiedź jest prosta, choć rozwiązanie trochę bardziej czasochłonne. Zawsze pisz pod użytkownika. Zapomnij o robotach. Wraz z nastaniem algorytmu BERT, Google stawia na wartościowe treści, które właściwie odpowiedzą na zapytania użytkowników.
Więcej o algorytmie BERT pisaliśmy tutaj:
Wytyczne z Google
Aby być potencjalne wyświetlanym w Discover, Google przygotowało całą listę wytycznych. Możesz zapoznać się z nią tutaj: https://support.google.com/news/publisher-center/answer/6204050
Treściwy kontent dla Google
Co lubi wujek Google? Wujek lubi mięso. Mięso czyli treściwe, wyczerpujące temat i dobrze doprawione frazami treści (nie przesolone).Więc takim mięsem go karm. Serwuj mu treściwy content, a on z pewnością go zauważy i doceni. Staraj się nie pisać już w starym stylu SEO. Nie optymalizuj tylko tekstu pod frazy i cześć. Skup się na dogłębnym wyczerpaniu tematu i na odpowiedzi na konkretne pytania użytkowników (oczywiście nie zgaduj, tylko przeanalizuj długi ogon).
Oryginalne zdjęcia
Tak samo jak z tekstem, to samo tyczy się zdjęć/grafik. Te stockowe są passe, bo co to za sztuka kupić zdjęcie. Stworzone przez Ciebie zdjęcia i grafiki to najcenniejszy kontent, który Google faworyzuje. Poza tym takie zdjęcia są unikatowe i idealnie dopasowane do tego, co chcesz przekazać.
Należy jeszcze wspomnieć o rzeczy najważniejszej. O rozdzielczości zdjęć. Rekomendacją Google jest używanie zdjęć wysokiej jakości o szerokości co najmniej 1200 pikseli. Grafiki w tych rozmiarach dobrze wyświetlają się w feedzie Discover.
Dostosowane pod mobile
Ach, te urządzenia mobilne. Z drugiej strony, logicznym jest, że coś co jest aplikacją na urządzenia mobilne, będzie wybierało tylko takie strony, które są mobile friendly. Zresztą po tylu latach gadania o tym jaka to responsywność jest ważna i że to przyszłość projektowania stron – w końcu się doczekaliśmy. The future is now. Już ponad połowa użytkowników przegląda strony na urządzeniu mobilnym. Jeśli Twoja strona nie jest dostosowana… to czas to zmienić. I to już.
Google Discover w GSC
Od jakiegoś czasu ruch z Google Discover można również monitorować za pomocą nowego raportu w Google Search Console. Dzięki temu możemy sprawdzić jakie konkretne treści cieszyły się największym zainteresowaniem i czy nie był to przypadkiem jednostkowy trend związany z sezonowością.
Niestety, póki co raport dostępny jest jedynie dla stron, które otrzymały sporo ruchu w Discover. Zatem dla wielu raport nie będzie jeszcze dostępny.
Content to my
Treści w internecie zawsze były ważne, a dzisiaj stwierdzenie content is king jest jeszcze bardziej aktualne niż wcześniej. Za pomocą odpowiednio napisanych treści zwiększysz nie tylko ruch na stronie. Zbudujesz markę, zdobędziesz zaufanie, a w końcu także zwiększysz konwersję i sprzedaż.
My to wiemy i widzimy to u naszych klientów. W końcu nie na darmo nazywamy się uKONTENTowani. Zleć nam swój content przez formularz kontaktowy i zobacz jak Twoja sprzedaż wzrośnie.