Czym są kody QR i jak działają?
Dzisiejszym światem rządzą technologie mobilne. Nie ma się co dziwić – chcemy mieć dostęp do Internetu w dowolnym miejscu i czasie. Kody QR doskonale wpisują się w ten trend i znacząco ułatwiają życie użytkownikom.
Co to są kody QR
Kody QR – z angielskiego Quick Response Code – to kody kreskowe, które umożliwiają zapisanie sporej ilości danych. To fotokod przypominający kod kreskowy. Zamiast kresek jednak przybiera raczej kształty geometryczne. Takie kody mają praktycznie nieograniczone możliwości. Można w nich umieścić przeróżne informacje.
Jak działają kody QR
Mechanizm działania kodów QR jest bardzo prosty. W urządzeniu mobilnym musimy mieć specjalny czytnik elektroniczny. Wtedy wystarczy przyłożyć telefon czy też tablet do kodu i… gotowe. Wszelkie zakodowane informacje wyświetlą się na urządzeniu. Nie będziemy rozwodzić się nad technologią, która umożliwia takie proste skanowanie, za to przybliżymy Wam, jakie bogate możliwości niosą ze sobą kody QR. „Trochę” tego jest.
Funkcje kodów QR
Adres URL – na kodzie umieszcza się adres, który może prowadzić do dowolnej strony internetowej. Można tu wykorzystać url firmowej strony www, podać link do profilu na Facebooku, Instagramie czy też przekierować użytkownika do konkretnego produktu w sklepie internetowym.
Tekst – po zeskanowaniu tak zaprojektowanego kodu użytkownikowi wyświetli się przygotowany tekst. Lepiej nie przesadzać z długością tekstu i nie zamęczać odbiorcy ścianą tekstu. Koniecznie też trzeba pamiętać, że tekst musi być dostosowany do urządzenia mobilnego. Możesz poczytać na naszym blogu, czym są responsywne strony internetowe.
Wizytówka – po odpowiednim zaprogramowaniu kodu QR, użytkownik zobaczy pełną wizytówkę mobilną. Taką wizytówkę można zapisać od razu na telefonie w książce kontaktów, co jest bardzo wygodne. W wizytówce można podać dużo szczegółowych informacji, które normalnie nie zmieściłyby się na tradycyjnym, papierowym kartoniku.
Numer telefonu – to uproszczona wersja kodu QR z podpiętą wizytówką. Po zeskanowaniu kodu na urządzenie, użytkownik może od razu rozpocząć bezpośrednie połączenie telefoniczne bez przeszukiwania książki kontaktów lub bez samodzielnego wpisywania numeru.
SMS – ta funkcja jest dość specyficzna i ma pewnie ograniczenia. Pod kodem QR można ukryć numer telefonu odbiorcy SMS-a i treść gotowej wiadomości, np. „Dzień dobry, jestem zainteresowany ofertą, proszę o kontakt”. Funkcja ta umożliwia więc błyskawiczny kontakt użytkownika, który natknął się na ofertę i chce dowiedzieć się więcej.
E-mail – kody QR mogą skrywać gotowy szablon wiadomości e-mail, którą odczytujący odeśle bezpośrednio do autora kodu QR.
Kody QR – garść przydatnych informacji
Przygotowując kody QR można swobodnie osadzać je w innych grafikach i modyfikować. Należy jedynie zachować pikselową formę, natomiast można konfigurować dowolnie kolory, kształty, w których osadzone są kody i przede wszystkim możemy publikować na dowolnych powierzchniach. Oczywiście na powierzchniach takich, które nie spowodują odkształcenia kodu. Mogą to być więc nie tylko strony internetowe, ale też plakaty, ulotki czy drukowane wizytówki.
Jeśli chcesz podążać za trendami i ułatwić użytkownikom dotarcie do Twojej firmy czy produktu – warto pomyśleć o kodach QR. Takie kody możesz wygenerować samodzielnie, ale możesz też powierzyć to zadanie specjalistom.
Nie czekaj – skanuj kod QR i bądź z nami także w Social Mediach!