RTM, czyli Real Time Marketing
RTM (Real Time Marketing) to nic innego jak marketing czasu rzeczywistego. Jest to szybka i trafna reakcja marketerów na bieżące wydarzenia społeczne, polityczne, czy kulturowe. Szczególną rolę odgrywa w Social Media i ma głównie postać graficzną. Koszty RTM są stosunkowo niskie, a trafne działania prędko rozprzestrzeniane są w sieci przez Internautów. Szacuje się, że wpisy real time marketingowe generują o wiele większe interakcje użytkowników sieci niż zwykłe wpisy.
Co ma wpływ na RTM (Real Time Marketing)?
Duży wpływ mają oczywiście wydarzenia bieżące w naszym kalendarzu, czyli różne święta, czy różne wydarzenia typu Walentynki, ale najważniejszy jest tzw. newsjacking, czyli sprytne i humorystyczne wykorzystanie bieżących wydarzeń w różnych dziedzinach życia na potrzeby marketingu. Najważniejsze jest, aby skomentować w dowcipny sposób otaczającą nas rzeczywistość. Większość działań real time marketingowych można zaplanować, ale bardzo często zdarzają się sytuacje, na które trzeba reagować natychmiast.
RTM (Real Time Marketing) to klucz do sukcesu
Umiejętne wykorzystanie RTM real time marketingu może być kluczem do sukcesu. Główną rolę odgrywa tutaj refleks. W Polsce wielu handlowców wykorzystało RTM po wpadce ministra Waszczykowskiego i jego słynnym San Escobar. Media społecznościowe aż pękały w szwach od memów, a wiele marek prześcigało się w sprzedaży gadżetów związanych z tym legendarnym już krajem. Zyskali producenci koszulek, map, biur podróży oraz wielu, wielu innych. Na świecie furorę zrobiła premiera “Gwiezdnych wojen”. Wiele firm wykorzystało motywy filmowe do swoich kampanii marketingowych. Za prekursora RTM uważa się jednak producenta ciasteczek Oreo, który bardzo szybko zareagował na wyłączenie prądu na stadionie podczas Super Bowl. Hasło “You can still dunk in the dark” stało się już legendą.
Nie tylko Social Media
RTM znaczącą rolę gra przede wszystkim w Social Mediach. Ale możemy wykorzystać również newslettery, reklamy Google AdWords, czy reklamy outdoorowe typu banner.
Zażegnaj kryzys
Real Time Marketing pozwala również szybko reagować na kryzysy, np. negatywne komentarze na profilu. Nawet jeśli pojawią się w środku nocy warto szybko i z polotem na nie odpowiedzieć, aby nie stały się zaczątkiem czegoś groźniejszego. W ogóle bardzo ważne jest, aby reagować na posty, nawet te pozytywne.
Zobacz także – SEO PR – pozytywny wizerunek firmy w sieci
Co można zyskać dzięki RTM?
- budowanie zasięgu,
- generowanie zysków,
- pozytywny wizerunek marki,
- zwiększenie zainteresowania marką i produktami.