Ile tekstu na grafice do reklamy na FB?
Zdarza się, że zaprojektujemy coś np. jakąś ulotkę czy plakat do druku i postanawiamy wrzucić to też na Fejsa. A potem jeszcze zapromować. Czemu nie, tylko potem nie denerwujmy się, że reklama jest droga, ma słabe zasięgi i nie jest efektywna. Dlaczego tak się dzieje? Zapewne przekroczyliśmy ilość tekstu na grafice reklamowej.
Dlaczego ilość tekstu na grafice reklamowej jest ważna?
Facebook nie pozwala na promowanie grafik zawalonych tekstem niczym instrukcja przeciwpożarowa. Serwis ma swoje zasady, a tą główną jest dostarczanie odbiorcom wysokiej jakości contentu. I niestety Twoja reklama z dużym krzykliwym hasłem nie jest tym, co tygryski lubią najbardziej.
Jak sobie z tym poradzić, jak to poprawić i na co zwrócić uwagę projektując kolejne grafiki? Zacznijmy od początku – czyli od zasad gry.
Poznaj z czym walczysz
To może trochę górnolotne określenie, ale od poznania zasad i reguł rządzących weryfikacją grafik reklamowych na Facebooku trzeba zacząć.
Przede wszystkim, żeby przygotować odpowiednie grafiki pod reklamy na Facebooku, musisz poznać zasady obowiązujące w serwisie. A główną regułą jest ilość tekstu na grafice. To ta magiczna granica 20% powierzchni grafiki, którą może zajmować tekst. Co prawda teraz można ją trochę przekroczyć i serwis przepuści grafiki, w których nieznacznie przekroczono ilość tekstu, będzie nam jednak kazał za to słono zapłacić. Takie reklamy są droższe, mają słabsze zasięgi i wyniki.
Dlaczego nie każda grafika nadaje się na reklamę?
Facebook stale udoskonala swój serwis i dba o jakość. A jeśli chodzi o reklamy na Facebooku, rygor jakościowy jest naprawdę spory . Zauważył to każdy, kto choć trochę miał styczność z promocją na Fejsie. Czasem reklama nie może być wyświetlana bez względu na to, ile jest tekstu na grafice.
Grafika reklamowa na FB nie może na przykład przedstawiać treści szokujących, sensacyjnych bądź agresywnych. Nie może promować też narkotyku, hazardu, randek, wyrobów tytoniowych, wyrobów pirotechnicznych ani urządzeń i programów szpiegowskich. Ważne jest także dostosowanie reklamy do wieku odbiorcy (np. środki antykoncepcyjne są przeznaczone tylko dla dorosłych odbiorców). Grafika reklamowa nie może też w żaden sposób dyskryminować. Nie można też używać zdjęć promujących efekty przed i po – np. żółte zęby przed zabiegiem i białe po zabiegu wybielania. Nie przepuści też Facebook nagości ani zbliżeń na części ciała (wcześniej wspomniane zęby na przykład).
Jak przygotować grafikę
Mając podstawowe zasady, możemy przystąpić do projektowania. Oczywiście nie muszę wspominać, że grafikę należałoby przygotować w odpowiednim formacie reklamowym (u nas najlepiej sprawdzają się 1200x628px lub 1080×1080) oraz zgodnie z wizerunkiem marki. Najważniejsza jest przecież spójność przekazu. Więcej o zasadach projektowania pod sociale znajdziesz w naszym wcześniejszym wpisie – Projektowanie grafik do social media.
Ile tekstu na grafice to za dużo?
Bo niby wiadomo 20%, ale nikt przecież nie będzie tego wyliczał matematycznie. W każdym razie nie ja. I tu na szczęście przychodzi nam z pomocą sam Facebook z przydatnym narzędziem do nakładek tekstowych – tu link.
Cóż nam daje to narzędzie? Facebook overlay tool, bo tak się nazywa, umożliwia nam podglądnięcia, czy grafika nada się na reklamę. Co prawda informacji o tym, ile jest tekstu na Twojej grafice w procentach nie otrzymasz, ale zawsze jest to jakaś informacja i punkt odniesienia.
Jak widzisz Facebook podzielił swoją ocenę ilości tekstu na 4 kategorie. Pierwsza OK to najwyższa ocena, jaką możesz osiągnąć. Oznacza to tyle, że Twoja grafika jest zgodna z wymogami i nadaje się idealnie pod promocję. Drugi poziom oceny: NISKA oznacza tyle, że grafika przejdzie weryfikację do reklam, ale może się okazać, że za jej zasięgi będziesz płacić więcej. Z trzecią oceną – ŚREDNIA niby też można promować, ale chyba jednak lepiej powalczyć o lepszą ocenę i grafikę poprawić. Ostatnia kategoria – WYSOKA, oznacza, że grafika ma zdecydowanie za dużo tekstu i jest do poprawy, bo serwis ją odrzuci.
Jak poprawić grafikę pod reklamę na FB?
1.Rozmieszczenie tekstu na grafice
Upewnij się, że Twój tekst nie jest rozproszony po całej grafice. Czasem naprawdę wystarczy trochę „ścisnąć” tekst lub przesunąć napisy bliżej siebie, aby wskoczyć o oczko wyżej w ocenie Facebooka.
2. Mniejsze logo
Niestety, tym razem to Coco Chanel ma rację i pomniejszczenie logo na grafice reklamowej się sprawdza. Logo, zwłaszcza jeśli jest to napis, liczy się dla algorytmu Facebooka jako tekst. Czasem wystarczy więc zrobić je troszeczkę mniejsze lub zamiast całego umieścić tylko emblemat. Poza tym zamiast w reklamie, logo możesz dać na profilowe, wówczas będzie widoczne w feedzie koło Twojej grafiki reklamowej.
3. Złap uwagę jednym słowem
Umieść na grafice tylko to, co przyciągnie uwagę. Co zatrzyma odbiorcę w ciągu tych pierwszych, kluczowych dwóch sekund. Resztę możesz dopowiedzieć w treści posta.
4. Zabawa kolorami
Zmień kolory napisu. Tylko tyle i aż tyle czasem wystarczy. Algorytm słabiej radzi sobie też, gdy damy tekst jako obrys lub zmniejszymy mu krycie. Takie 80% krycia dla ludzkiego oka nie robi zbyt dużej różnicy, ale zmniejsza kontrast pomiędzy napisem i tłem.
5. Krzywo? To dobrze!
Kolejnym trikiem jest przekrzywienie napisu względem grafiki. Obróć tekst o 20-30 stopni – algorytm nie wyłapie wszystkich kształtów jako kształty liter i grafika przejdzie.
Powierz to profesjonalistom
Reklamy na Facebooku mogą wydawać się łatwe, ale tylko robiąc to dobrze uzyskasz dobre wyniki i nie przepalisz budżetu. Jeśli potrzebowałbyś wsparcia w prowadzeniu swoich kampanii w social media, chętnie pomożemy.
Zaproponujemy strategię promocji Twojej firmy na Facebooku, określimy grupę docelową, a po Twojej akceptacji ruszymy z kopyta informować użytkowników Facebooka o istnieniu Twojego biznesu i zdobywać dla niego nowych klientów. Zapoznaj się z naszą ofertą kampanii reklamowych na Facebooku.