Usuwanie produktu z e-sklepu a SEO
Sprawa w zasadzie prosta i logiczna. Jeden produkt wychodzi z oferty, inny znów pojawia się jako nowość. Jeśli jednak chodzi o strony internetowe, musimy brać pod uwagę, że każda podstrona z produktem to link, którego usunięcie może generować błąd 404. Usuwanie produktu z e-sklepu należy przeprowadzić mając na uwadze konsekwencje dla SEO strony.
Co złego może się stać po usunięciu produktu z e-sklepu?
Żeby mówić o konsekwencjach, trzeba prześledzić historię strony – czy miała jakąś moc. Jeśli nie była zbyt widoczna i nie prowadziła do niej cała chmara pieczołowicie zdobywanych linków, to w zasadzie nie ma się czym martwić. Gorzej jeśli na wypromowanie danego produktu przeznaczono naprawdę sporo pracy, czasu i linków. Optymalizacja i napisanie opisu do produktu to raz, wypromowanie i pozyskanie linkowania do podstrony to dwa. Szkoda by było to wszystko zaprzepaścić, zwłaszcza jeśli się okaże, że całkiem sporo ludzi klikało w te linki i przechodziło do Twojego produktu.
Ta strona nie istnieje – 404
Kliknąłeś „usuń produkt” i koniec. Wszyscy, którzy jakimś sposobem trafiali na tę stronę dostaną komunikat błędu 404 – czyli że strony nie ma. Może to spowodować wyższy współczynnik odrzuceń oraz obniżenieTwojej strony w rankingu. Jeśli link z produktem, który usunąłeś był wysoko w SERP-ie, możesz utracić tę moc.
Więcej na temat błędu 404 pisaliśmy tutaj:
Błąd 404 – jak wpływa na SEO strony i jak go naprawić
Na szczęście nie wszystko jeszcze stracone. Możemy przekazać moc tej strony innej i zachować ruch organiczny.
Zachowanie ruchu organicznego
Po pierwsze musimy przeanalizować jaki to był ruch. Być może faktycznie gra nie jest warta świeczki, bo praktycznie nikt nie odwiedziła naszej strony produktowej. By się tego dowiedzieć nie gdybamy i nie wróżymy z fusów tylko korzystamy z danych analitycznych w narzędziach takich jak Ahrefs czy Sentuto oraz Google Search Console.
Dzięki wykresom z tych narzędzi będziemy mogli oszacować wartość linka ze strony produktowej. Jeśli faktycznie wyjdzie, że jest to podstrona z mocą, warto jest ją zachować i przekazać na przykład innym, pokrewnym produktom.
Przekierowanie 301
Jeśli już planujesz usuwanie produktu z e-sklepu, dobrą metodą jest zrobienie przekierowania URL-a z usuniętym produktem na inny, podobny produkt. Wówczas wszyscy klikający w link nie trafią na pustą stronę ale dostaną alternatywę w postaci bardzo podobnego produktu. Niestety przekierowania nie są pozbawione wad. W większości przypadków nie są w stanie przekazać całej mocy pierwotnego linka. Może się to udać jedynie gdy podobieństwo nowego produktu do starego pod względem zagęszczenia fraz kluczowych czy odmian gramatycznych jest spójne.
Podmiana produktu bez modyfikacji URL
Jeśli mamy możliwość niewielkiej zmiany w asortymencie i zastąpienie produktu innym, nie będzie nawet potrzebne przekierowanie. Wystarczą po prostu drobne modyfikacje w H1, opisie produktu, podmiana zdjęcia produktowego i praktycznie jesteśmy w domu. Żeby jednak nie było aż tak różowo, trzeba zaznaczyć, że ta zasada działa tylko jeśli oba produkty – ten usuwany i ten podmieniany, są do siebie bardzo podobne.
Stan magazynowy 0
W e-commerce istnieje też możliwość umieszczenia stanów magazynowych produktu. Jeśli towar nie będzie na stanie, nie musisz go w żaden sposób ukrywać czy usuwać. Wystarczy, że zaznaczysz, że jest chwilowo niedostępny.
Brak produktu na stanie magazynowym oznacza informowanie klienta o niedostępności danego produktu, mimo że wciąż jest on widoczny w asortymencie e-sklepu. Taka sytuacja pozwala użytkownikowi zobaczyć produkt, podobnie jak robotom indeksującym, jednak nie ma możliwości złożenia zamówienia.
Niektóre sklepy wprowadzają także możliwość informowania klientów mailowo, gdy produkt znów się pojawi w ofercie. Z UX-owego punktu widzenia jest to bardzo dobre rozwiązanie.
Jest to dobre rozwiązane na krótką metę. Jeśli produkt będzie niedostępny przez długi czas, lepiej go przekształcić lub zrobić przekierowanie. Inaczej taka sytuacja może prowadzić do wysokiego wskaźnika odrzuceń i spowodować frustrację potencjalnego nabywcy w dłuższej perspektywie czasowej.
Usuwanie produktu z e-sklepu a SEO
Miej na uwadze, żeby nie podejmować pochopnie decyzji o usunięciu produktu z platformy i starannie przemyśleć tę decyzję. Każdy wybór niesie ze sobą pewne konsekwencje, które mogą skutkować niższą liczbą transakcji lub ograniczonym ruchem organicznym.
W zależności od rozmiaru Twojego sklepu internetowego, powinieneś rozważyć jedną z trzech metod odzyskiwania lub utrzymania części ruchu organicznego. Jeśli posiadasz dużą platformę e-commerce, najlepszym wyborem będzie zastosowanie przekierowań 301. Natomiast dla mniejszych stron skutecznym podejściem może być brak modyfikacji adresu URL lub tymczasowe wprowadzenie asortymentu w stan niedostępny.
Nie wiesz dlaczego Twoja strona nie sprzedaje? Umów się z nami na darmową konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe. Chcemy Ci pomóc i wskazać fajne triki, żebyś zaczął być zadowolony ze swojej sprzedaży na platformie. Bo każdy ma być uKONTENTowany.