Co to jest remarketing?
Przy okazji pytania postawionego przez jednego z naszych klientów doznaliśmy olśnienia. Na naszym blogu brakuje odpowiedzi na tak elementarne dla działań marketingowych pytanie, a mianowicie: Co to jest remarketing? Pokornie poprawiamy to niedopatrzenie i postaramy się zwięźle i konkretnie opowiedzieć czym jest remarketig i jak jest on wykorzystywany do promocji.
Na czym polega remarketing?
Działanie remarketingu nie jest skomplikowane. Krótko mówiąc, polega ono na powróceniu do użytkownika, który już wcześniej miał styczność z ofertą firmy, z przekazem reklamowym. Można stosować go w Internecie, ale też w bezpośrednim kontakcie z klientami. Przykładem tutaj może być gadżet reklamowy lub rabat na kolejne zakupy otrzymany przez klienta po zakupie. Remarketing kieruje się do osób które odwiedziły stronę www firmy lub produktu, fanpage na Facebooku, konto firmowe na Instagramie, stronę na Pintereście itp. Cały mechanizm opiera się na plikach cookies, czyli dobrze nam znanych ciasteczkach oraz na trackingu użytkowników np. z pomocą takich narzędzi jak piksel Facebooka lub tag Pinteresta .
Żeby to lepiej zrozumieć, wyobraź sobie, że szukasz w internecie maszynki elektrycznej do golenia. Sprawdzasz oferty, porównujesz ceny, czytasz opinie dotyczące produktów – generalnie zastanawiasz się nad zakupem, ale ostatecznie nie kupujesz. Kolejnego dnia zaczynasz przeglądać strony internetowe, a tam już czeka na Ciebie reklama z rabatem -20% na wcześniej oglądaną maszynkę. Skłania do zakupu prawda?
Zasada działania remarketingu w Google Ads
Użytkownik wchodzi na stronę internetową. W tym czasie Google zapisuje w plikach cookies informację o tym, że użytkownik odwiedził stronę i prawdopodobnie jest zainteresowany ofertą. Następnie użytkownik opuszcza tę stronę i w chodzi na inne witryny. Jeżeli te witryny, są w sieci reklamowej AdSense, czyli serwisach różnej wielkości i dotykających rozmaitej tematyki, pliki cookies uruchamiają wyświetlanie reklam remarketingowych strony na której był na początku właśnie w tych serwisach z sieci reklamowej. Dzięki reklamom użytkownik ma możliwość trafć na stronę ponownie i dokonać zakupu lub skontaktować się z firmą.
Kampanie remarketingowe
Remarketing wykorzystywany jest do najbardziej podstawowych kampanii marketingowych. Jest to też jednocześnie najbardziej efektywna kampania, gdyż z naszym przekazem reklamowym trafiamy do osób, które już znają nasza firmę, a przynajmniej ją kojarzą. W głowie naszego klienta zaczynają działać wówczas różnego rodzaju mechanizmy psychologiczne, dzięki którym jest on bardziej skłonny do dokonania zakupu. Dobrze przygotowana kampania remarketingowa potrafi się bardzo dobrze sprawdzić i w efekcie przynieść realne zyski.
Kiedy warto postawić na remarketing?
Jest to jedna z najbardziej opłacalnych działań marketingowych jakie są dostępne. Dlaczego? Najtrudniejszy, a zarazem najdroższe jest pozyskanie klienta. Natomiast przypomnienie mu o ofercie firmy, kiedy ma już o niej niejakie pojęcie, a może nawet dokonał już wcześniej zakupu jest o niebo tańsze i łatwiejsze w wykonaniu. Poza tym wdrożenie remarketingu nie wymaga zbierania zgód użytkowników i ich przechowywania oraz administrowania nimi, tak jak odbywa się to chociażby w przypadku e-mail marketingu.
Sposoby wykorzystania remarketingu
Remarketing najczęściej kojarzymy z Google Ads i śledzącymi nas banerami reklamowymi po odwiedzeniu danej strony firmowej. Jego zastosowanie jest jednak znacznie szersze, a schematów może być bardzo wiele. Remarketing możemy wykorzystać w następujących działaniach:
- za pośrednictwem systemów reklamowych (np. Google)
- w kanałach społecznościowych (Facebook, Instagram, Pinterest)
- e-mail marketing
- You Tube
- działania offline
Jak widzisz remarketing można wykorzystać także na Facebooku, gdzie jego stosowanie jest równie popularne. Taka możliwość dają także inne platformy społecznościowe. Przed wdrożeniem remarketingu do strategii marketingowej firmy zastanów się: gdzie znajdują się potencjalni klienci, jaki rodzaj reklamy chcesz im prezentować oraz jaki masz na to budżet. Kreacja takiej kampanii w zależności od wyboru miejsca docelowego dla niej oferuje różne możliwości. Do stworzenia reklam remarketingowych warto wykorzystać elementy zarywające wzrok odbiorcy takie jak: formaty video, banery i animacje. Do dobrych praktyk należy też dodanie w kreacji CTA (wezwania do działania) np. „kup teraz”, „obejrzyj” , „pobierz” , „skorzystaj” itp.
Rodzaje remarketingu
Są różne rodzaje remarketingu z których możemy korzystać w zależności od tego jaki cel chcemy uzyskać. Wyróżniamy jego następujące rodzaje:
Remarketing statyczny
Jest to rodzaj przekazu reklamowego, który jest taki sam, bez różnicy którą podstronę odwiedził użytkownik. W jego przypadku nie będą wyświetlać się spersonalizowane reklamy z produktami, które użytkownik wcześniej widział na stronie.
Remarketing dynamiczny
Odrobinę bardziej rozwiniętym działaniem marketingowym niż remarketing statyczny jest remarketing dynamiczny. Polega on na spersonalizowaniu przekazu marketingowego, który kierujemy do naszego klienta. Bierzemy wówczas pod uwagę, co konkretnie oglądał na naszej stronie firmowej. Możemy wyświetlić mu reklamę z konkretnymi produktami nad którymi się zastanawiał, a nie ogólny przekaz typu „wróć do naszej oferty”. Zawsze taka dostosowana do użytkownika reklama odniesie lepszy skutek niż ogólna. Reasumując remarketing dynamiczny, to rozbudowane działanie remarketingowe, które trafiają w czasie rzeczywistym do użytkownika, który miał już wcześniej styczność z marką.
Działania reklamowe na Facebooku np. pozwalają na stworzenie reklam dynamicznych z produktami ze sklepu internetowego, którego asortyment przeglądał wcześniej użytkownik. Są to kampanie na „Sprzedaż z katalogu” z tym, że nie musimy klienta bombardować widokiem produktów na chybił trafił. Ten rodzaj reklamy pozwala na zastosowanie utworzonych wcześniej zestawów produktów. Dzięki temu możemy np. klientowi, który przeglądał kategorię – okrycia wierzchnie na stronie naszego sklepu online, możemy wyświetlać tylko kurtki i płaszcze.
E-mail remarketing
Dzięki niemu możesz wysłać klientowi wiadomość mailową po jego wizycie na stronie sklepu np. z przypomnieniem o porzuconym koszyku albo specjalnym rabatem na zakupy lub usługi. Bardzo wielu klientów przekonują takie działania i chętniej dokonują zakupów.
Zobacz także:
Reklamy na Pinterest – jak wykorzystać je do promocji produktów i usług?
Capping
Oczywiście co za dużo, to nie zdrowo. Z pewnością nie warto przesadzać z działaniami remarketingowymi, bo możemy osiągnąć odwrotny do zamierzonego skutek. Nikt nie lubi zbyt nachalnej reklamy, dlatego też temat ten warto przemyśleć i dostosować liczbę jej wyświetlania reklamy poszczególnemu użytkownikowi w danym okresie czasu. Możemy np. ustawić reklamę tak, aby wyświetlała się jednemu użytkownikowi tylko raz w ciągu dnia lub 2-3 razy dziennie. Mowa tutaj o ograniczeniu częstotliwości wyświetlania reklam, czyli o cappingu. Na szczęście większość systemów reklamowych umożliwia ustawienie cappingu. Dzięki temu niepotrzebnie nie zniechęcimy potencjalnego klienta.
Jedno jest pewne, w czasie tak wielkiej ilości przekazów reklamowych z jakimi stykamy się na co dzień, remarketing jest bardzo skutecznym sposobem dotarcia do potencjalnego klienta i zwiększenie sprzedaży. W myśl zasady: „kuć żelazo, póki gorące” warto przypomnieć się klientowi z naszą ofertą, aby miał szansę ponownie rozważyć dokonanie zakupu, a może akurat zdecyduje się go dokonać? Tego właśnie Ci życzę wraz z powodzeniem we wdrażaniu działań remarketingowych do swojej strategii. Pamiętaj też, że w razie czego możesz zlecić to nam.