» » » Outsourcing marketingu – to się opłaca

Outsourcing marketingu – to się opłaca

w kategorii: Artykuły | 0

Co to jest outsourcing marketingu? Czy warto zlecać promowanie firmy zewnętrznym agencjom? Czy outsourcing się opłaca? Ile kosztuje outsourcing i od czego zacząć? Jeśli prowadzisz małą lub średnią firmę, ten tekst powinien Cię zainteresować i być może (mamy nadzieję) zachęcić do działania!

Kto potrzebuje reklamy? Czy każda firma musi się reklamować?

Marketingu i promocji potrzebuje w zasadzie każda firma – i mniejsza i większa, niezależnie od tego, w jakiej branży działa. Słyszymy często: „dobry towar sam się obroni”, „nasze usługi są takiej jakości, że nie potrzebują reklamy” – czy to prawda? Niestety nie – może i produkty oraz usługi są najlepszej jakości, ale żeby ktoś mógł z nich skorzystać i je w taki sposób ocenić, musi najpierw… się o nich dowiedzieć. I to akurat nie ulega najmniejszej wątpliwości.

Uświadomienie sobie, że firma i jej produkty/usługi potrzebują marketingu to pierwszy krok do sukcesu. Kolejnym jest podjęcie decyzji dotyczącej tego, kto tym marketingiem się zajmie.

Opcji jest przynajmniej kilka:
1. Marketingiem i promocją zajmie się właściciel firmy lub już pracujący w niej pracownik – to pozornie najtańsza opcja. Można przecież zadania związane z promocją zlecić komuś, kto jest już zatrudniony w firmie – takie rozwiązanie to (pozorna) oszczędność pieniędzy, ale za to jakie efekty? W większości przypadków niestety marne, choć nie można wykluczyć sytuacji, że odpowiednio dobrany pracownik promocję marki i produktów poprowadzi we właściwy sposób (jest to jednak tzw. wyjątek od reguły).

2. Marketingiem i reklamą zajmie się osoba, która zostanie specjalnie do tego celu zatrudniona – jest to opcja, na którą decydują się średniej wielkości firmy i przedsiębiorstwa. Jest to opcja ciekawa, jednak generująca spore koszty – trzeba utworzyć nowe stanowisko pracy i zatrudnić osobę z odpowiednimi kompetencjami, co z reguły generuje wydatek rzędu przynajmniej kilku tysięcy zł. Do tego dochodzą spore koszty sprzętu, oprogramowania, licencji, narzędzi.

3. Marketingiem zajmie się dział w firmie, którego pracownicy będą odpowiedzialni wyłącznie za marketing i reklamę – ta opcja jest bardzo dobrym rozwiązaniem, jednak mogą sobie na nią pozwolić tylko firmy generujące spore zyski, z dużym zapleczem finansowym. Wiąże się to bowiem z zatrudnieniem przynajmniej kilku osób, które własnym sumptem zajmą się kompleksową reklamą firmy, produktu, usług. Na koszt takiego działu składają się wydatki związane z zatrudnieniem kilku osób do działu reklamy, koszty specjalnego pomieszczenia, wydatki związane ze sprzętem, oprogramowaniem, narzędziami. I niestety – specjaliści nie zadowolą się tzw. minimalną krajową – trzeba liczyć się z większymi wydatkami.

4. Marketingiem zajmie się agencja reklamowa – taki outsourcing reklamowy to najlepsza opcja z wielu względów. Dlaczego? Właśnie o tym jest ten tekst.

Co to jest outsourcing?

Outsourcing w zakresie reklamy i PR to najskuteczniejsze, najefektywniejsze i zasadniczo… najbardziej opłacalne źródło Twojej firmowej reklamy. Nazwa określająca „zestaw usług” pochodzi z języka angielskiego od trzech słów: outside resource using. Oznacza to, że do wykonania pewnych prac (usług) wykorzystywane są zewnętrzne źródła – pracownicy, firmy. Sam outsourcing jest bardzo szerokim określeniem i ma zastosowanie w praktycznie każdej branży. Nasz artykuł skupia się na outsourcingu marketingowym, czyli na zlecaniu prac związanych z reklamą i promocją firmy „na zewnątrz”.

Wszystkie przedstawione powyżej opcje (1-4) związane z realizowaniem kampanii reklamowych i promowaniem firmy, mają swoje plusy i minusy, to oczywiste. Punkt pierwszy daje niestety najmniejsze i najsłabsze efekty – pozwoli na promocję małej firmy lokalnej, która nie ma dużej konkurencji. Punkt drugi – podobnie jak pierwszy, jednak na nieco większą skalę. Punkt 3 – to świetne rozwiązanie, w zasadzie idealne dla dużych firm i korporacji, jednak zdecydowanie – najdroższe. Punkt 4, czyli propozycja zewnętrznej obsługi marketingowej – to najbardziej optymalna opcja. Dlaczego?

Zlecając prace „na zewnątrz” oszczędzasz czas swój i swoich pracowników, którzy mogą skupić się na tym, do czego zostali pierwotnie zatrudnieni. Co za tym idzie, oszczędzasz również… pieniądze. Marketingiem zajmują się specjaliści, którzy mają ku temu najlepsze możliwe warunki, takie jak:

  • wiedzę i wykształcenie kierunkowe
  • doświadczenie
  • pasję i bakcyla marketingowego
  • odpowiednie narzędzia
  • zaplecze, które pozwala na osiągnięcie świetnych efektów

Ile kosztuje marketing w firmie, a ile outsourcing?

Duże wydatki na reklamę robioną „w firmie” czy adekwatnie mniejsze wydatki na reklamę zleconą?

Zastanówmy się teraz – w przypadku marketingu internetowego, pomiarów dokonuje się specjalnymi softami i oprogramowaniem, za które zwykle trzeba zapłacić. Podobnie zresztą jak za legalne programy graficzne, których licencje często kosztują więcej niż kilkukrotna wysokość pensji Twojego pracownika. Zlecając prace poza firmę, nie musisz ponosić tych wydatków – agencje kreatywne i reklamowe dysponują odpowiednim sprzętem, oprogramowaniem, licencją. Twój końcowy koszt projektu będzie zdecydowanie niższy, niż robienie tego na własną rękę!
Podobnie ze szkoleniami – myślisz o tym, by wysłać pracownika na szkolenie z reklamy w internecie. Ok, wydasz 2000 zł, ale to, że Twój pracownik odbędzie jednorazowe szkolenie nie oznacza, że będzie od razu marketingową alfą i omegą. Najpierw trzeba będzie rozszerzyć wiedzę, później zainwestować w narzędzia i budżety do testów. Czy Twoja firma jest gotowa na takie wydatki? Jeśli reprezentujesz mały i średni sektor, dla Twojej firmy lepszym rozwiązaniem będzie zlecony outsourcing.

Outsourcing nie taki zły jak go malują

W wielu firmach nie zleca się outsourcingu marketingowego ze względu na potencjalne obawy przed wychodzeniem pewnych informacji i konspektów poza biuro. Jesteście niewielką firmą, ale projektujecie produkt unikatowy na skalę światową – nie wpuszczasz z reklamą nikogo, bo boisz się, że niepożądane informacje mogą ujrzeć światło dzienne. Przez to, że nie masz specjalisty od reklamy, o Twoim produkcie wie garstka specjalistów na świecie – rozwój i dalszy sukces firmy stoi pod znakiem zapytania. BŁĄD!
Pamiętaj, że każda szanująca się agencja i w zasadzie każda firma oferująca usługę, podpisze z Tobą umowę o poufności współpracy z odpowiednią klauzulą, która zabezpieczy Cię przed wyciekiem informacji. Nie obawiaj się współpracy z podmiotami zewnętrznymi – jesteśmy profesjonalistami i, podobnie jak Ty, mamy swoje know-how, którego nie chcemy ogłaszać całemu światu.

Drugim potencjalnym problemem jest obawa niezrozumienia – właściciele i kadra zarządzająca w firmie często ma obawy, że osoby z zewnątrz, które miałyby zająć się reklamą, nie „czują” produktu, nie znają się na branży, nie wiedzą co z czym. Bez obaw, jesteśmy profesjonalistami, ale nigdy nie udajemy, że wiemy coś, o czym nie mamy zielonego pojęcia. Pracując przy reklamie dla każdej firmy, jesteśmy w stałym kontakcie z przedstawicielami tej firmy, którzy w razie konieczności pomogą nam poznać produkt, pokażą jego zalety, które wyeksponujemy oraz wady, których nie będziemy ukrywać, ale spróbujemy zdezawuować ich siłę.

Agencja reklamowa – jedna czy kilka?

Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wiele zależy od tego, w jakim zakresie potrzebna jest promocja oraz jakimi kompetencjami i specjalistami dysponuje agencja. Duże firmy reklamowe mają specjalistów w zasadzie z każdej dziedziny, więc jest to zdecydowanie najlepsza opcja. Jeśli natomiast współpracujesz już z jakąś firmą w danym zakresie, a chcesz wdrożyć dodatkowe działania, których dana firma nie oferuje, nic nie stoi na przeszkodzie by współpracować również z inną firmą.
W naszej firmie nie stawiamy klientowi ultimatum: albo my albo oni. Jesteśmy otwarci na współpracę. Nasza oferta również nie jest nieskończona (choć ciągle się czegoś uczymy) i zdajemy sobie sprawę, że Twoja firma może potrzebować również form reklamy, które leżą poza naszymi kompetencjami.
Nie jesteśmy nastawieni na krytykę – co to oznacza? Że jeśli współpracujesz już z jakąś firmą i zechcesz skorzystać również z naszej pomocy, jeśli nie będzie ku temu mocnych argumentów (np. takich, że obsługująca Cię dotychczas firma oszukuje Twoją firmę) nie będziemy namawiali na zakończenie współpracy. Z pewnością jednak spróbujemy rozszerzyć działania tej firmy i połączyć siły, by finalny efekt był jeszcze lepszy.
Jeśli chcesz, by strategia promocji Twojej marki, produktu, firmy była skuteczna i spójna, wskazane jest, by zajął się tym jeden podmiot, który zaplanuje, wdroży, skontroluje działania związane z realizacją strategii.

Marketing 360 w zasięgu ręki – siła tkwi w zespole

Decydując się na współpracę z nami, masz dostęp do wielu specjalistów w jednej cenie. Jedna usługa outsourcingu zapewnia Ci dostęp i usługi:

  • grafika komputerowego
  • programisty
  • specjalisty SEO
  • specjalisty ds. pozycjonowania
  • specjalisty e-commerce
  • specjalisty ds. analityki internetowej
  • specjalisty ds. reklam płatnych Google Ads
  • specjalisty ds. social mediów
  • specjalisty ds. HR
  • contentowca
  • creative managera

i jeszcze kilku innych….

Mamy nadzieję, że choć trochę udało nam się przekonać Ciebie, że inwestycja w marketing firmy powinna uwzględniać współpracę z agencją reklamową/kreatywną/promocyjną na zasadzie outsourcingu marketingowego.