» » » Jak zarabiać na Instagramie?

Jak zarabiać na Instagramie?

w kategorii: Artykuły | 0

Instagram to narzędzie, platforma, serwis społecznościowy, który zyskuje na popularności z roku na rok (choć użytkownicy mogą korzystać z niego już od 2010 roku). W Polsce prawdziwy boom na Instagrama nastąpił mniej więcej w 2013, kiedy to Instagram, zakupiony chwilę wcześniej przez Facebooka, zaczął się mocniej reklamować, a i sam Facebook dał użytkownikom możliwość integracji. Podpowiadamy, jak zarabiać na Instagramie.

Początki Instagrama

Dzisiaj ciężko znaleźć nowoczesny smartfon bez aplikacji Instagram. Używamy jej zarówno prywatnie, jak i służbowo. Instagram to serwis pracujący obrazem, przede wszystkim zdjęciem, ale coraz częściej również i mikrofilmem. Z racji tego, że użytkownicy social mediów mają w sobie pierwiastek internetowego ekshibicjonizmu, chętnie dzielą się treściami – mniej lub bardziej interesującymi. Początkowo, jak zawsze przy okazji social mediów, Instagram pełnił rolę serwisu społecznościowego i treści jakie w nim udostępniano, miały charakter stricte prywatny. Marketingowcy szybko zrozumieli jednak jak ogromny potencjał drzemie w tym narzędziu i obok prywatnych osobistych zdjęć, na Instagramie coraz częściej zaczęły pojawiać się treści sprzedażowe, tj. zachęcające do zakupów danego produktu, promujące markę czy usługę.
Korzystanie z Instagrama jest bardzo proste – wystarczy opanować kilka podstawowych ruchów, by szybko i skutecznie prowadzić komunikację tym kanałem. Postanowiliśmy przygotować krótki poradnik dotyczący tego jak publikować treści na Instagramie oraz co zrobić, by na nim zarabiać!

Ciekawy content to podstawa

Jak zawsze w sieci ciekawy content jest najważniejszy. To on może dać Ci przewagę. Niezależnie od tego, jaką branżę reprezentujesz, zawsze stawiaj na content! Publikuj treści ciekawe, wartościowe, przydatne, opakowane w lekką i zrozumiałą formę. Nie każ użytkownikom zbytnio zgadywać, co chciałeś przekazać swoim zdjęciem/grafiką – skoro ktoś zamiast czytania woli oglądać, daj mu prosty i oczywisty komunikat (co nie jest jednoznaczne z prymitywną czy prostacką formą!).
Dobry content to również jakość obrazu – stawiaj na wysoką (ba, najwyższą!) jakość – rób dobre zdjęcia, unikaj wrzucania kiepskich i niewyraźnych fotek. Pamiętaj, że z pomocą zawsze przychodzą wbudowane instagramowe filtry, które pozwolą podrasować niedoskonałe zdjęcia, ale z beznadziejnych fotek nawet i te filtry nie zrobią dobrego contentu.
Publikując nową treść, angażuj do dyskusji i dzielenia się treścią – zadawaj pytania, komentuj, odpowiadaj na inne komentarze.

Zadbaj o swój profil

Wielu użytkowników, zwłaszcza firmowych, niedostatecznie uzupełnia swoje dane i nie korzysta z wielu funkcji Instagrama. W opisie często znajdujemy jedno nic nie wnoszące zdanie, a przecież możemy w nim umieścić zaproszenie do kontaktu, adres internetowy, kupon rabatowy czy nawet konkretny link.

Używaj hasztagów – firmowy hasztag kluczowy

Instagram to drugie obok Twittera narzędzie, w którym królują hasztagi (choć można z nich korzystać również w innych serwisach). O ich popularności decyduje przede wszystkim prostota funkcjonowania oraz fakt, że niesamowicie ułatwiają one nawigację po serwisie. Poza popularnymi i oczywistymi hasztagami opisującymi Twój produkt czy usługę, zadbaj o hasztagi brandowe, np. #markafirmy #nazwafirmy oraz hasztagi z motto, które będzie indywidualne dla Twojego promowanego produktu/usługi, np. #NajlepszyNaSwiecieProdukt. Wybierając motto, które umieścisz w hasztagu, zastanów się nad całością swojej komunikacji marketingowej – może takie hasło już funkcjonuje? Przykładami haseł, które wykorzystywane są również jako dedykowane hasztagi są np. #łączyNasPiłka, #DobreBoPolskie itp. Pamiętaj, że hasztagi można pisać z polskimi znakami i bez (jeśli w Twoim hasztagu są polskie znaki, najlepiej używaj obu wersji) – dzięki zastosowaniu hasztagów prawdopodobnie trafi do Ciebie więcej użytkowników.

Postuj regularnie, ale nie zalewaj treścią

Regularne postowanie jest niezwykle ważne, jednak trzeba to robić z umiarem i zachowaniem dobrego smaku. W zależności od tego jaką markę reprezentujesz, spróbuj dopasować częstotliwość publikacji postów do swoich odbiorców. Jeśli nie wiesz jak często publikować, dostosuj się do bezpiecznej normy 2-3 postów w tygodniu.

Buduj sieć

Prowadzenie kanału na Instagramie nie polega wyłącznie na publikowaniu – musisz być w pełni zaangażowany w życie swojego kanału. Z czym to się wiąże? Z odpowiadaniem na komentarze, z odwzajemnianiem reakcji, z poszukiwaniem nowych followersów, do których dotrzesz między innymi poprzez podglądanie konkurencji.
Przeznacz co najmniej 30 minut dziennie na budowani swoich relacji z użytkownikami – zaowocuje to dużą publicznością oraz potencjalnie – zarobkiem dla Twojej firmy.

Posty sponsorowane

Posty sponsorowane to jedna z form reklamy na Instagramie – płacisz, konfigurujesz reklamę i Twoja treść dociera do obranego przez Ciebie targetu. Całość odbywa się za pośrednictwem Facebooka (to w nim masz założone konto reklamowe, w nim konfigurujesz reklamę i wybierasz jej umiejscowienie na Instagramie).
Inną formą postów sponsorowanych jest współpraca z tzw. influencerami, czyli użytkownikami social mediów z dużymi zasięgami. Na czym to polega? Umawiasz się z danym influencerem, że w ramach współpracy opublikuje on post (posty), w których zareklamuje w sposób pośredni lub bezpośredni Twoje produkty, z tytułu czego otrzyma odpowiednie wynagrodzenie (barter lub gotówka).
Ciekawym rozwiązaniem jest skorzystanie z platform dedykowanych takiej współpracy – np. Shoutcart, IndaHash czy WhitePress.

Sklep na Instagramie

Bardzo dobrą formą promowania produktów na Instagramie jest…. sklep z produktami, które oznaczamy na zdjęciach. Aby korzystać z tej funkcji, niezbędne jest posiadanie sklepu na Facebooku. Rozwiązanie to jest darmowe i nie wymaga dodatkowego oprogramowania – jedyne, o czym musimy pamiętać, to aktualizacja bazy produktów w Facebooku (oczywiście najlepiej jeśli jest to zautomatyzowane i robi się samo, ale jeśli takiej opcji nie ma, należy regularnie ją aktualizować).

Cross-marketing

Jeśli Twoja marka/firma współpracuje z innymi podmiotami korzystającymi z social mediów, spróbujcie wzajemnej promocji. Jedna marka wspominająca o drugiej czy trzeciej, zdecydowanie zwiększa jej zasięg – informacja dociera bowiem do wszystkich użytkowników tej wspominającej. Jest to zabieg darmowy, o ile strona wspominająca nie zażąda z tego tytułu żadnych benefitów. Wszystko jest do omówienia – jeśli zbierzesz swoje argumenty i powody, dla których uważasz, że warto – z pewnością przekonasz do tego swojego partnera biznesowego.

Raportowanie i wiedza – pięta achillesowa

Dla wielu firm używających Instagrama i innych social mediów praca kończy się na publikowaniu treści, w niewielkim wymiarze również na odpowiadaniu na komentarze i reakcje, a w jeszcze mniejszym na kontrolowaniu zasięgów i tego, w jaki sposób użytkownicy reagują na naszą markę i produkty. Podstawą dobrego marketingu zawsze jest analityka i raportowanie – jeśli korzystasz z Facebooka czy Instagrama, zainwestuj w dobre narzędzie śledzenia działań w social mediach – na podstawie tych wyników Twoja wiedza będzie szersza, a Ty dowiesz się, czy Twoja komunikacja w ogóle ma sens i co ewentualnie robisz nie tak. Raportowanie i stały monitoring marki w social mediach ma jeszcze jedną ogromną zaletę – dzięki takim narzędziom szybko wychwycisz potencjalny kryzys. Jeśli np. ktoś otaguje Twój produkt, markę lub po prostu o niej wspomni w negatywnym kontekście, będziesz miał informację o tym niemal natychmiast, co pozwoli Ci szybko zareagować.

Instagramowi wyjadacze – przybywamy z pomocą!

Jeśli Instagram to dla Ciebie zbyt wiele albo nie masz pomysłu na to, jak zachwycić swoją publikę, zgłoś się do nas! Z ogromną przyjemnością zajmiemy się komunikacją Twojej marki na Insta! Niezależnie od tego, jaką branżę reprezentujesz – mamy asy w rękawie na każdą okazję! Dysponujemy zespołem specjalistów, którzy zapewnią Ci KOMPLEKSOWĄ obsługę na Instagramie – zadbamy o content, promocję, innowacyjne rozwiązania i uraczymy rozbudowanym raportem. Chcesz wiedzieć więcej? Zapraszamy na niezobowiązujące spotkanie.