» » » Identyfikacja wizualna. Znaczenie kolorów w marketingu.

Identyfikacja wizualna. Znaczenie kolorów w marketingu.

w kategorii: Aktualności | 0

Identyfikacja wizualna. Znaczenie kolorów w marketingu.

Amerykańscy naukowcy zbadali wpływ kolorów na rozpoznawalność danej marki. Okazało się, że aż 80% klientów kojarzy daną markę z określoną barwą. Kolory są jednym z głównych elementów zachęcających nas do działania. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, jak bardzo oddziałują one na naszą podświadomość. Kolory ciepłe bardziej wzbudzają uwagę użytkownika niż zimne barwy. Planując identyfikację wizualną swojej firmy warto więc poświęcić sporo uwagi kolorom.

Od czego zależy postrzeganie kolorów?

Należy pamiętać, że nie każdy kolor działa na danego klienta tak samo. Wiele zależy również od płci, wieku, czy różnic kulturowych. Kobieta i mężczyzna inaczej postrzegają barwy. Płeć żeńska dostrzega generalnie więcej barw niż męska. Duży wpływ na oddziaływanie barw ma również wiek człowieka. Ludzie młodzi preferują kolory energetyczne, radosne. Z kolei starsi wolą bardziej stonowane barwy. Także krąg kulturowy ma ogromne znaczenie w percepcji barw. Np. biel w naszej kulturze kojarzona jest z niewinnością, a w krajach Dalekiego Wschodu to kolor żałoby.

Żółty

Wszelkie barwy żółci oznaczają radość i energię. Jest to bardzo optymistyczny, żywy, ciepły kolor. Kojarzony ze słońcem często wykorzystywany jest w branży podróżniczej. Żółtego używa się również w reklamowaniu produktów dla dzieci. Najbardziej znane marki stosujące żółty kolor w identyfikacji wizualnej to Neckermann Podróże i McDonalds.

Czerwony

Czerwony kojarzony jest z emocjami. To bardzo intensywna barwa, która bardzo wyróżnia się spośród innych. Z tego też względu bardzo często stosowana jest przy informowaniu o różnego rodzaju akcjach promocyjnych. Kolor czerwony wzbudza w nas energię, podnosi poziom andrenaliny i motywuje nas do szybkich działań. Np. wiele przycisków CTA jest koloru czerwonego. Czerwony jest wykorzystywany np. przez markę Coca-Cola, czy KFC.

Pomarańczowy

Ta krzykliwa barwa dość często pojawia się w branży spożywczej, gdyż pobudza nasz apetyt. Pomarańczowy jest połączeniem czerwieni i żółci, a więc łączy w sobie cechy tych dwóch kolorów. Jest doskonałą alternatywą dla koloru czerwonego, ponieważ koncentruje na sobie naszą uwagę. Marki stosujące kolor czerwony w swojej identyfikacji wizualnej to np. Allegro i Orange.

Niebieski

Kolor niebieski należy do zimnych kolorów i ma działanie uspokajające. Nie wywołuje negatywnych wrażeń. Idealnie nadaje się do reklamowania produktów kosmetycznych i higienicznych. Niebieski kolor wzbudza też zaufanie, co skrupulatnie wykorzystywane jest w branży finansowej. Niebieską barwę wykorzystuje m.in. marka Nivea, Warta.

Zielony

Kolor zielony ma działanie uspokajające, kojące. Jest to barwa bliska naturze. Zielony kojarzony jest ze świeżością, naturalnością, bezpieczeństwem i zdrowiem. Często bywa wykorzystywany w branży ekologicznej i finansowej. Wywołuje same pozytywne odczucia. Marki stosujące zieloną barwę to PayU, Animal Planet.

Czarny

Czarny jest barwą bardzo elegancką, tajemniczą i luksusową. Świetnie komponuje się z innymi barwami i doskonale reklamuje produkty klasyczne. Może jednak wywoływać negatywne konotacje, ponieważ często kojarzony jest z żałobą, nieszczęściem. Najbardziej znane marki związane z czernią to Adidas, Sony.

Kombinacje kolorów

Dość często spotyka się kombinacje kolorów w branży reklamowej, aczkolwiek należy tutaj bardzo uważać. Zbyt duże nasycenie barw może powodować zmęczenie. Istnieje jednak bardzo wiele udanych połączeń kolorystycznych, które stosuje m.in. Google, czy eBay.